Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:46

wat maakt het nou uit of je overgewicht hebt! daar mogen zij niets over zeggen. dan is het toch discriminatie? of heb ik dat nou weer verkeerd???
maargoed, ik heb ook overgewicht, en ik heb nog nooit iemand tegen mij horen zeggen, ga eens afvallen. En dat hoeven ze ook niet te doen, want misschien is er wel een reden dat je zo bent, misschien zit het in de familie, en misschien kan je er niets aan doen;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:48

Daar kan je inderdaad niks aan doen. Maar als je teveel weegt voor een paard moet je dat dier er toch niet mee opzadelen? Dan zul je toch iets anders moeten zoeken...

Aieshja

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:22

@NIG, dat vind ik nou een mooi voorbeeld van iemand met overgewicht die op een paard wilt gaan zitten en ik vind het geen discriminatie als ik nee zeg tegen iemand met zo'n gewicht.
Ik kijk dan gewoon realistisch naar wat mijn paarden wel en niet kunnen hebben, en hier zouden zij niet blij van worden. En ik denk een manegepaard al helemaal niet aangezien ze vaak meer uurtjes op een dag moeten lopen.

80kg vind ik helemaal geen overgewicht, iniedergeval niet voor een paard.
Stel een persoon is 1.55 en weegt 80kg, dan is dat volgens mij in verhouding te zwaar voor de persoon, maar niet voor het paard.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:56

Klopt, maar bijkomend probleem is dan wel dat iemand met zwaar overgewicht zichzelf zo in de weg zit dat hij/zij daardoor het paard ook belemmerd. Kan het paard het gewicht misschien wel aan, maar echt geweldig voor het dier is het niet. Als je een paar kilo'tjes teveel weegt maakt het natuurlijk niet zo uit maar als je echt veel te zwaar bent krijg je het toch al moeilijker... alleen al het feit dat mensen met zwaar overgewicht vaak een conditie van 0 hebben.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:13

juline schreef:
Vraag me daadwerkelijk af waarom mensen toch steeds over paarden denken dat ze van suiker zijn. Een gemiddeld rij paard heeft een gewicht van 600 kilo denken jullie nu echt dat zo'n beestje last heeft van een ruiter tussen de 80 en 100 kilo? Zeker is er een grens en dient het per paard en per ruiter bekeken te worden maar er wordt nu wel heel erg gedaan dat als je meer als 80 kilo weegt je super dik bent.

Wat heeft het gewicht van het paard ermee te maken? Dat zo'n dier 600kg weegt zegt niet dat zijn ruggegraat van staal is

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:00

JSeine schreef:
wat maakt het nou uit of je overgewicht hebt! daar mogen zij niets over zeggen. dan is het toch discriminatie? of heb ik dat nou weer verkeerd???
maargoed, ik heb ook overgewicht, en ik heb nog nooit iemand tegen mij horen zeggen, ga eens afvallen. En dat hoeven ze ook niet te doen, want misschien is er wel een reden dat je zo bent, misschien zit het in de familie, en misschien kan je er niets aan doen;)

lekker .... stel je voor ik heb overgewicht maar weet niet dat ik te zwaar ben voor een paard . dan heb ik liever dat de manege zecht dat ik te zwaar ben voor het paard dan dat ik ga rijden en ik dat paard constant in de weg zit omdat ik te zwaar ben ....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:34

Colway, precies, sterker nog, wij gaat, met eventueel dat overgewicht, op het zwakste deel van het paard zitten ;).

Ik heb zélf kunnen ervaren dat een paard van 1.60m, grofgebouwd, toch écht moeite had met iemand van 100kg.

eefje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:38

Ik vind dat een manege er wel wat van mag zeggen zolang ze het maar netjes houden.
Maar ik denk dat de meeste manege's ook wel een paard of meerdere paarden hebben die zwaarder gewicht
kunnen dragen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:13

Colway schreef:
juline schreef:
Vraag me daadwerkelijk af waarom mensen toch steeds over paarden denken dat ze van suiker zijn. Een gemiddeld rij paard heeft een gewicht van 600 kilo denken jullie nu echt dat zo'n beestje last heeft van een ruiter tussen de 80 en 100 kilo? Zeker is er een grens en dient het per paard en per ruiter bekeken te worden maar er wordt nu wel heel erg gedaan dat als je meer als 80 kilo weegt je super dik bent.

Wat heeft het gewicht van het paard ermee te maken? Dat zo'n dier 600kg weegt zegt niet dat zijn ruggegraat van staal is

toch wordt de kracht van het paard denk ik zwaar onderschat.
Dat paarden rugproblemen krijgen komt niet persee door het dragen van gewicht, maar door verkeerd gereden worden en te vroeg te veel moeten presteren.

Heb je wel eens een skelet in het echt bekeken? En daar een spiermassa omheen?

Vroeger zei men dat een paard zo'n beetje de helft van zijn eigen gewicht kon dragen en dit werd ook aan alle kanten eerlijk gezegd wel bewezen en paarden werden gewoon gezond stokoud, inclusief manege paarden.
Nog steeds, als je eens buiten de nederlandse grenzen kijkt, worden kleine paarden gereden door relatief zware/grote ruiters zonder enige problemen.

Als het gewicht wel een probleem is, hebben jullie inferieure paarden, of ze worden gewoon te jong ingereden, er wordt te jong teveel gevraagd of ze worden bij elkaar getrokken ipv eerlijk gereden of all of the above.
Er zijn paarden die een minder goede bouw hebben om veel gewicht te dragen, maar dat wil niet zeggen dat elk paard meteen maar zwak in de rug is.

Ik heb nog niemand gezien die de berekening van tegenwoordig precies kan verklaren.
En als men komt met rapporten van blessures blijf ik toch zeggen dat die niet puur op ruitergewicht terug te brengen zijn, maar de eerder genoemde redenen.

Een zwangere vrouw zou plots niet meer op haar eigen paard kunnen omdat er wat kilos bijkomen? Of toch wel, maar iemand die een dikke buik heeft om andere redenen plots niet?
Er zijn springruiters die nou niet echt sprietjes zijn die bewijzen dat ze een paard totaal niet in de weg zitten bij prestaties die wel even wat verder gaan dan manege werk.

Ik zeg niet dat een manege geen mensen mag weigeren, moeten ze zelf weten, ik zeg alleen dat mensen de draagkracht van een paard zwaar onderschatten.
En nogmaals, ik vind niet dat een manege het onder de noemer "je/u bent te dik" mag gooien. "Je/u bent te zwaar voor mijn paarden" is correcter, en tenminste geen persoonlijke aanval.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:11

Laten we wel zijn, er is inmiddels toch wel iets meer bekend over welzijn, draagkracht en blessures van paarden dan in de tijd van de ridders die compleet ingepakt in metaal te paard klommen leefden dan mischien wel lang, maar wie zegt ook gezond? Ze waren in die tijden ook geen mietjes en als een paard vervelend werd van pijn kreeg ie het gewoon zo hard voor z'n kiezen dat ie wel eieren koos voor z'n geld en de pijn maar probeerde te verdringen. Iets wat je nog steeds op heel wat plaatsen op aarde ziet gebeuren.

Daarnaast, voor een manegehouder is een paard z'n inkomen. Dankzij dat paard kan hij zelf leven, en z'n personeel betalen. Als een paard uitvalt dan kost dat domweg geld. Dus voorkomt een manegehouder zover als mogelijk potentiele uitval van paarden, dus inkomen. Want het zieke/ geblesseerde paard vreet ook en neemt ook ruimte in, die normaal gesproken voor een gezond paard is gereserveerd. Kan je dat een manegehouder kwalijk nemen? Ik denk van niet. Als een manegehouder, de eigenaar dus, vind dat iemand niet geschikt, of dat nou vanwege gewicht of wat dan ook is, dan heeft die het volste recht om te zeggen dat hij diegene niet binnen z'n bedrijf wil. En dan heb je ook nog het stuk van een veranderende maatschappij. Toen ik leerde rijden was het helemaal niet abnormaal om volwassenen op C en D-pony's te zien rijden, en als het nodig was dan kropen ze ook nog wel op een B-pony. En dat waren echt niet allemaal slanke dennen, ook 25 jaar geleden niet. Dat is nu niet meer aanvaard en als je dat een paar keer doet krijg je een bezoekje van de dierenbescherming want dat is toch wel ultiem zielig volgens de eerste de beste omstander, of word er een niet bepaald vriendelijk berichtje op Bokt geplaatst waarin iedereen vrolijk meehuilt van hoe erg het wel niet is. Die pony's waar ik het over heb zijn trouwens stuk voor stuk minstens 35 jaar oud geworden en een aantal leven er nog steeds en lopen zelfs nog incidenteel lesjes. En laten we wel wezen, Bokt heeft toch wel iets invloed binnen de Nederlandse paardenwereld en een paar negatieve berichten over een manege heeft gevolgen voor het bedrijf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:33

mick75 schreef:
Laten we wel zijn, er is inmiddels toch wel iets meer bekend over welzijn, draagkracht en blessures van paarden dan in de tijd van de ridders die compleet ingepakt in metaal te paard klommen leefden dan mischien wel lang, maar wie zegt ook gezond? Ze waren in die tijden ook geen mietjes en als een paard vervelend werd van pijn kreeg ie het gewoon zo hard voor z'n kiezen dat ie wel eieren koos voor z'n geld en de pijn maar probeerde te verdringen. Iets wat je nog steeds op heel wat plaatsen op aarde ziet gebeuren.

Leed is nooit goed, maar daar gaat het niet om, om te zeggen waar wat verkeerd gaat.
Maar waar baseren ze die "kennis" van tegenwoordig op? Op blessures van te jong ingereden verkeerd gereden paarden!!!! Zouden ze diezelfde studie uitvoeren in een land waar paarden gewoon later en langzamer worden ingereden en niet meteen het wedstrijdcircuit ingaan, ziet en en ander er wellicht totaal anders uit. Hebben ze controle groepen gebruikt? Naar wat voor paarden hebben ze gekeken, hoeveel wisten ze van geboorte tot graf van die paarden etc? De meeste onderzoeken worden slecht en onbetrouwbaar uitgevoerd omdat ze op zoek zijn naar een bevestiging wat ze denken en dat is niet hetzelfde als een open onderzoek. Als je bij vorbaat denkt dat alleen het gewicht dragen de oorzaak is, ben je erg nauw aan het onderzoeken, lijkt mij. Persoonlijk heb ik nergens iets kunnen lezen waar de nieuwe berekeningen op gebaseerd zijn.
en we hebben het ook niet over vergelijkingen met de middeleeuwen maar bv de jaren 70.

Citaat:
Daarnaast, voor een manegehouder is een paard z'n inkomen. Dankzij dat paard kan hij zelf leven, en z'n personeel betalen. Als een paard uitvalt dan kost dat domweg geld. Dus voorkomt een manegehouder zover als mogelijk potentiele uitval van paarden, dus inkomen. Want het zieke/ geblesseerde paard vreet ook en neemt ook ruimte in, die normaal gesproken voor een gezond paard is gereserveerd. Kan je dat een manegehouder kwalijk nemen? Ik denk van niet.

waar het om gaat is dat het niet aantoonbaar is dat het gewicht dat z emoeten dragen op zich de (enige) reden is van blessures.

Citaat:
Als een manegehouder, de eigenaar dus, vind dat iemand niet geschikt, of dat nou vanwege gewicht of wat dan ook is, dan heeft die het volste recht om te zeggen dat hij diegene niet binnen z'n bedrijf wil.

Dat zeg ik ook, ze mogen best voor hun dieren opkomen, maar hij heeft geen recht om te zeggen "je bent te dik" op zich.
Ik heb vroeger een eetziekte gehad omdat ik persee die 40 kilo wilde halen om op een pony, een zeer compact dier, te mogen rijden. Daarom ben ik hier heel fel op. Die pony kon best mijn 45 kilo dragen... en ook nog wel 80.

Citaat:
En dan heb je ook nog het stuk van een veranderende maatschappij. Toen ik leerde rijden was het helemaal niet abnormaal om volwassenen op C en D-pony's te zien rijden, en als het nodig was dan kropen ze ook nog wel op een B-pony. En dat waren echt niet allemaal slanke dennen, ook 25 jaar geleden niet. Dat is nu niet meer aanvaard en als je dat een paar keer doet krijg je een bezoekje van de dierenbescherming want dat is toch wel ultiem zielig volgens de eerste de beste omstander, of word er een niet bepaald vriendelijk berichtje op Bokt geplaatst waarin iedereen vrolijk meehuilt van hoe erg het wel niet is. Die pony's waar ik het over heb zijn trouwens stuk voor stuk minstens 35 jaar oud geworden en een aantal leven er nog steeds en lopen zelfs nog incidenteel lesjes. En laten we wel wezen, Bokt heeft toch wel iets invloed binnen de Nederlandse paardenwereld en een paar negatieve berichten over een manege heeft gevolgen voor het bedrijf.

Precies, nu sla je de spijker op zijn kop. Tegenwoordig is alles zielig, en op bokt versterkt men dat alleen maar. Maar ze baseren veel te veel op hun eigen gevoel en niet op feiten en ervaringen.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:00

Ik vind dat zwaardere mensen een kans moeten krijgen op het meest geschikte paard van de manege. Botsen ze in het zadel, dan is het een probleem maar als ze zacht rijden, waarom niet. Beter een zachte ruiter van bv 110kg dan een harde ruiter van 90kg of zelfs minder.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:21

Sorry, maar ik vind het ietwat kort door de bocht om te stellen dat een manege-eigenaar die een gewichtsgrens hanteert verantwoordelijk is voor een eetstoornis... Dan is er toch echt wel meer aan het handje dan alleen het perse op die pony willen blijven rijden. Ik had ooit ook een kleine B-pony als favoriet. Toen ik daar niet meer op mocht omdat ik te groot en te zwaar werd heb ik best even gejankt, dat is niet vreemd. Maar om nou te stoppen met eten alleen omdat een pony te klein aan het worden is? Dat gaat er bij mij echt niet in. Oja, ik heb ook wel iets praktijk- ervaring met eetstoornissen. Ben al 20 jaar in het niet zo gelukkige bezit van eentje.

En of de onderzoeken objectief zijn of niet, daarover zal altijd discussie blijven bestaan. Ik denk dat je puur vanuit de (bio) mechanica (o wat haat ik dat woord!) en logisch beredeneren al een heel eind komt. Ook staat dierenwelzijn nu een stuk hoger op de agenda dan pakweg 20 jaar geleden. De maatschappij is sinds wij hebben leren rijden een best stuk veranderd.

Neemt niet weg dat er flink overdreven kan worden, en dat ook gebeurt. En dat groepsdruk, waar Bokt-gebruikers zeer hartelijk aan meewerken en dan met name de jongere gebruikers (no offence!) ook een grote rol speelt in wat als wenselijk word gezien. En er ook best een stukje rancune bij veel mensen zit die wel netjes aan hun lijn en conditie denken voordat ze opstappen bij zit. Maar dat neemt niet weg dat het met internet op letterlijk iedere plaats denkbaar als manegehouder verstandig is om even na te denken voordat je een klant aanneemt. Maar laten we wel wezen, een manegepaard heeft het een stuk zwaarder dan het gemiddelde prive-paard. Hoewel ik denk dat veel prive-paarden iets teveel als teer, porcelijnen poppetje behandeld worden, er zijn wel grenzen aan wat een paard aan kan. En in de fokkerij is er ook het nodige veranderd sindsdien. 25 jaar geleden waren de meeste paarden nog niet zo extreem hoogbenig en tenger als nu, en er is ook flink op karakter gefokt wat het voor een manegehouder steeds moeilijker maakt om voor iedereen maar een gepast paard aan te schaffen. En dat heeft ook als consequentie dat er mensen geweigerd moeten worden.

En aan de andere kant, ik ben ook wel eens bij een manege geweest waar zelfs mijn kaak ergens op de grond belandde. Heb ik toen ook neergezet. En ik ben echt wel wat gewend, loop ook al een paar jaartjes mee in de paarden.

Ik ben het er mee eens dat je het als manegehouder wel netjes moet brengen en iemand en plein publique op de weegschaal zetten is not-done. Maar er mag best gezegd worden dat het verstandiger is om eerst een paar kilo te verliezen, ook voor je eigen veiligheid en het welzijn van de paarden, voordat je begint met het nemen van lessen. Maar ook daarmee is het dat de toon de muziek maakt.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:26

Ik vind dat de manege eigenaren dat mogen zeggen, MITS ze het op een fatsoenlijke manier brengen en niet door de les lopen te schreeuwen. Maar dan moet je wel erg flink zijn wil de manege je weigeren. Ik had bmi van 33 en mij weigerde ze niet... Maar het ligt er ook aan wat voor een soort paarden de manege heeft. Als het een manege is met alleen maar pony's en/of arabieren (noem maar iets) dan wordt je eerder geweigerd door je gewicht dan een manege die tinkers heeft en grote paarden. Maar ik vind dat ze dat wel mogen zeggen, hun willen ook niet dat de paarden belast worden natuurlijk.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:53

Wat heeft bmi ermee te maken? Een te hoog bmi is niet noodzakelijk een te zwaar gewicht voor een paard.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:29

kalama schreef:
Ik vind dat zwaardere mensen een kans moeten krijgen op het meest geschikte paard van de manege. Botsen ze in het zadel, dan is het een probleem maar als ze zacht rijden, waarom niet. Beter een zachte ruiter van bv 110kg dan een harde ruiter van 90kg of zelfs minder.

ja maar het gaat hier ook niet om iemand die ietsjes zwaarder is , maar om mensen die gewoon echt te zwaar zijn voor een paard. Daar is geen geschikt paard voor te vinden in mijn ogen.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:35

kalama schreef:
Wat heeft bmi ermee te maken? Een te hoog bmi is niet noodzakelijk een te zwaar gewicht voor een paard.

Nouja als je bmi weet dan kan je je ongeveer voorstellen hoe het lichaam is... boven de 30 is ernstig overgewicht ;) Dus dat lijkt mij wel.. ik woog over de 100.. dusja dan ga je wel nadenken vooral met de lengte, maar dat is verleden tijd, ben blij dat ik niet meer zo ben...

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:49

Leuk voor je dat het verleden tijd is :j

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:08

_/-\o_ lang leve de wii fit... en paardrijden heeft mij ook geholpen door wat te afvallen.

Maar als je (zoals de meeste zeggen) "te dik" bent, dan moet je toch eens overwegen om eerst af te vallen. Dit niet om mensen te pesten, maar puur voor het welzijn van jezelf én het paard.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:23

wij hebben een max gewicht op stal van 90 kg en sinds dat zo is hebben de paarden veel minder vaak blessures, als je zwaarder bent en je wilt rijden zul je dus af moeten vallen of zelf een groter paard kopen, op een andere stal hadden ze vroeger altijd 1 of 2 paarden voor de zware ruiters en die paarden bleven nooit lang op de manege, kregen vrij snel blessures en konden uiteindelijk naar de slacht, willen zware mensen misschien niet horen, maar het is gewoon niet goed voor de rug van een paard, die hebben ook een max

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:00

mick75 schreef:
Sorry, maar ik vind het ietwat kort door de bocht om te stellen dat een manege-eigenaar die een gewichtsgrens hanteert verantwoordelijk is voor een eetstoornis... Dan is er toch echt wel meer aan het handje dan alleen het perse op die pony willen blijven rijden. Ik had ooit ook een kleine B-pony als favoriet. Toen ik daar niet meer op mocht omdat ik te groot en te zwaar werd heb ik best even gejankt, dat is niet vreemd. Maar om nou te stoppen met eten alleen omdat een pony te klein aan het worden is? Dat gaat er bij mij echt niet in. Oja, ik heb ook wel iets praktijk- ervaring met eetstoornissen. Ben al 20 jaar in het niet zo gelukkige bezit van eentje.

Het was geen psychische stoornis, maar gewoon niet genoeg eten (ik heb het niet over stoppen met eten gehad) om dat gewicht te bereiken, met alle gevolgen, ziekte (geen stoornis) van dien. De pony was ook niet te klein geworden, ik had er nooit op gereden omdat hij een gewichtsgrens aanhield bij elke pony, maar ik wilde er graag op. Hij wilde me de pony wel verkopen... Waar blijf je dan met je gewichtsgrens?
Wat ik bedoel is dat mensen onbedoeld aangezet kunnen worden tot extreme maatregelen om op hun lievelingspony/paard te willen rijden. Ik ben niet de enige die dit overkomen is.
Als jij wilt geloven dat mensen alleen willen vermageren als "er wat aan de hand is" , moet je dat zelf weten.
Ik heb mijn gewicht na de verkoop van de pony niet meer in de gaten gehouden, waarom zou ik, en ben gewoon aangekomen, maar ik heb wel blijvende gevolgen van de tekorten opgelopen.

Waar het om gaat is dat sommige gewichtsgrenzen absurd zijn, en dat er ook best uitzonderingen gemaakt kunnen worden want een keer in de week een iets zwaarder gewicht dan men denkt dat goed is dragen zal heus geen pony of paard door de rug doen gaan.
Manege-eigenaren nemen hun dieren in bescherming, maar ze hebben de zaak toch ook voor hun klanten waar ze aan verdienen. De paarden zelf kosten alleen maar. Enige klantvriendelijkheid is dus wel op zijn plaats. Dat betekent niet dat ze niemand mogen weigeren om welke reden dan ook, maar wel dat ze kunnen erkennen dat iemand van 50 kilo bv op elke pony kan en dat 90 kilo ook niet absurd zwaar is voor een gemiddeld paard. Anders wordt het toch echt tijd om betere paarden te fokken.

Dat brengt me ook op het volgende: Het lijkt erop dat veel maneges draaien met afdankers, de goedkoopste paarden die ze kunnen vinden en ja, die zijn belssure gevoleig uiteraard als ze al niet versleten zijn.
Maar als je met deugdelijk materiaal werkt, dus goede paarden en passend tuig, hoeft 20 jaar blessure vrije dienst geen probleem te zijn, ook niet als er af en toe eens een "zwaar" persoon op rijdt.

Ik vind wel, ook, dat je als "dik" persoon zelf de verantwoording hebt om in te schatten of je wel op een paard kunt/wilt. Ik heb ooit eens een zware jonge vrouw aangeboden om op mijn pony te rijden, maar ze zei toen zelf al van "daar kom ik nooit op, en ik weet ook niet of hij me wel goed houden kan, dat moesten we maar niet doen".
En als zo iemand het niet ziet dat het niet gaat, dan is een hint in die richting heus niet verkeert, maar dat kan anders dan " u bent te dik" of " u hebt overgewicht". Want DAT weet de persoon zelf ook wel.
Als je zegt dat je denkt dat jouw paarden er moeite mee zullen hebben, is dat niet beledigend. Dan zeg je nl wat over jouw paarden en niet over de klant's lijf.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:05

De manege waar ik rij is een ponymanege, en het zijn zeker geen afdankers (op 2 na allemaal raspony's met papier) maar er zit toch een grens aan. Er staan nu eenmaal geen KWPN'ers van 180.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:20

Fiffill schreef:
De manege waar ik rij is een ponymanege, en het zijn zeker geen afdankers (op 2 na allemaal raspony's met papier) maar er zit toch een grens aan. Er staan nu eenmaal geen KWPN'ers van 180.

Dat voordeel hebben wij dan wel weer, niet van 1,80 maar wel tegen de 1,70 aan, en flinke tinkers... Het ligt er echt aan wat om wat voor een manege het gaat :j

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:24

Bij ons op de manege staan trouwens ook geen afdankers, maar ook geen topcategorie. De laatste aankopen zijn stevige paarden van het Groninger/ Gelderse type, fors en taai (hopen we). Dat taai zal in de praktijk moeten blijken, de beste kan ook een miskoop doen. Moet er wel bij zeggen dat er bij ons ook een gewichtsgrens geldt omdat het een gehandicapte manege is en gehandicapten per definitie niet alleen fysiek maar ook mentaal best zwaar zijn voor een paard. En ze moeten ook geschikt blijven voor gehandicapten van alle categorieen (fysiek en mentaal), van mensen die niet zelfstandig kunnen zitten tot mensen die een IQ hebben van 50 of minder, op het nivo staan van kinderen van 1 tot 2 jaar oud of totaal geen controle hebben over hun ledematen, en aan de andere kant ruiters die op M/ Z nivo rijden, dus moet er een duidelijke, arbitraire grens zijn. En dan weet een iedereen ook waar ie aan toe is en krijg je geen scheve gezichten.

Tja, als je te zwaar bent kan je niet alles doen. Als je te mager bent ook niet, als je te kort of juist te lang bent ook niet. Vervelend, maar that's life. Deal with it. Niemand kan alles maar ie wil.

En als je stopt met eten omdat je perse op een bepaalde pony wil rijden dan vind ik dat behoorlijk stom. En om dan meteen te zeggen dat je daardoor een eetstoornis hebt gekregen gaat me echt veel te ver. Dan weet je OF niet wat een eetstoornis echt is, OF je overdrijft. Het gaat er bij mij echt niet in dat je alleen omdat je 1 x in je leven "nee" te horen hebt gekregen je meteen een eetstoornis hebt. Want een eetstoornis kom je nooit meer vanaf. Je kan het onder controle krijgen, maar hij blijft altijd rondlurken op de achtergrond en kan zo z'n lelijke kop weer opsteken. En voor het opnieuw oplaaien van zo'n stoornis kan een simpel "nee" trouwens wel genoeg zijn. Maar dan ligt de oorzaak, oorspronkelijk, toch een stuk dieper.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:04

De inheemse oorspronkelijke ponyrassen van de diverse landen zijn oersterk. Het is waar de mensen hebben zitten mengen en "veredelen" waar zwakheden zijn ontstaan. Een edele pony met weinig massa is niet net te vergelijken met een IJslander met veel massa, om maar wat te noemen, en binnen de rassen zijn vaak ook diverse types te vinden waarbij de een gewoon wat minder geschikt is voor veel gewicht dan de ander. Met name die met lange holle ruggen en ondiepe lichamen zijn volgens de logica waar het eerder over ging, zwakker dan die met korte rechte ruggen en diepe lichamen (omdat de ribbenkast ook helpt met de draagcontructie en vergeet de spiermassas niet.)
Maar ook daar zie ik toch dat kracht onderschat wordt. Als je lees dat sommgen niet meer dan 30 kilo op een flinke Shetlander willen zien bv, dan val ik om van het lachen.
Je moet alles per dier bekeijken, ik ga hier echt niet zitten beweren dat elke pony eenzelfde gewicht aan kan, maar wel dat het gewicht waar ze nog makkelijk zwaar werk mee kunnen doen vaak hoger ligt dan men denkt.

Als je bij een manege gaat rijden waar toegestane gewichten bekend zijn, weet elke klant dat je daarop of onder moet zitten. Dan hoef je niet nog eens een weegschaal neer te zetten om een en ander te controleren. Een kilo meer of minder moet geen probleem zijn.

@mick75 We hebben het over verschillenden dingen. Ik heb het over een verstoord voedingspatroon waardoor je ziek wordt. Daar kun je kort of lang mee kampen, maar is geen eetstoornis door een verkeerd zelfbeeld ofzo.
Als ik had gezegd dat ik mijn lichaam ziek maakte omdat ik het ondermijnd heb doordat ik niet genoeg voeding binnen kreeg, was het misschien duidelijker.

En dat jij het stom vind om te vermageren om dit of dat moet je dat zelf weten, ik vond het toen een logische wens en dat is het voor zoveel tieners. Zou ik nu weer doen? Nee, maar de volwassen geest werkt nu eenmaal even anders omdat we gevolgen kunnen inzien. Dat kan een tiener niet.
Citaat:
De hersengebieden ontwikkelen zich niet gelijkmatig maar van achteren naar voren. En juist voor in de hersenen wordt het abstracte denken, het weloverwogen keuzes maken, consequenties van beslissingen overzien, goed plannen en prioriteiten stellen geregeld. Hierdoor zie je dat tieners een tijdje of geregeld hun “gezonde verstand” kwijt lijken te zijn.

Daarom moeten volwassenen dus wel goed weten hoe ze met tieners om moeten gaan en welke invloed ze hebben.

Weet je van de aangekochte paarden hoe en wanneer ze ingereden zijn? Een goede start is het belangrijkste voor een blessurevrij leven.