Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:40

Moest het voor m'n gevoel toch even wat beter uitleggen :+ }:0

Ik weet niet waarom diegene dat zei. Vind het wel jammer dat er zo gereageerd wordt. En ik moet zeggen dat het nou niet van iemand komt die zelf aan gedwongen krulletjes doet.
Tja misschien vind diegene het beeld (ontspannen paard, maar niet aan de teugel) dan toch minder mooi als een gedwongen krulletje?

Snoevie

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:45

Nee dat begrijp ik ook wel. Maar om in de F13 punten te rijden zal je paard wel nageeflijk moeten zijn,en sommigen noemen dat 'in de krul' dus ik vind het gek dat iemand dan daarop bij jou kritiek geeft

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 08:10

Snoevie schreef:
Nee dat begrijp ik ook wel. Maar om in de F13 punten te rijden zal je paard wel nageeflijk moeten zijn,en sommigen noemen dat 'in de krul' dus ik vind het gek dat iemand dan daarop bij jou kritiek geeft

trice neemt ook meestal het oranje rozetje mee naar huis.......en die anderen zijn echt geen slechte ruiters...........

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 08:14

Nou zeg,ik zeg toch ook ook helemaal niets onaardigs of dat ze haar prijs niet verdiend?alleen dat ik de reactie van die ene persoon niet begrijp,die vond dat haar fjord niet aan de teugel liep.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:39

@ Snoevie;
Ik blijf het ook een rare reactie vinden van die persoon.
Maar er zijn altijd mensen die het 'krulletje' belangrijker vinden dan de ontspanning.
Ik vond het ook niet onaardig hoor ;)

@ Parador;
De laatste keer was het een roze omdat ze geen oranje meer hadden :=

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:40

ik ben heel erg benieuwd van een foto met jou en je fjord :)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:59

Ik ben pas begonnen met rijden toen ik 36 was en heb 5 jaar in manegelessen gereden voor we ons paard kochten. Ik heb daar vooral geleerd om rustig te zitten, niet te trekken (of op de binnenteugel rijden) en vooral op veel verschillende paarden te rijden. Ik maakte ook vaak buitenritten bij andere maneges.
Verder vroeg ik niet veel van de dieren en rijd je toch vooral achter elkaar aan en volg je instructies op.

Met ons eigen paard voelde het alsof ik overnieuw moest beginnen. Van veelzijdigheidszadel naar dressuurzadel en later ook springzadel, dus dat zit weer anders. Jong paard, wel goed ingereden, maar moest nog conditie en spieren opbouwen. Daarbij moet je het paard zelf laten werken, zelf bedenken welke figuren je gaat rijden, uitvogelen wat lekker werkt om in te rijden. Springen was helemaal een ´feest´ in het begin. In de manegeles jakkerde je gewoon achter elkaar aan en sprong zo´n paard wel. Nu moest ik er zelf steeds aan rijden en sturen. Het is een lang proces geweest, maar ik had de tijd en geen haast :-)

Al met al heb ik best het eea geleerd in de manegelessen, maar op mijn eigen paard begin het echte werk pas voor mijn gevoel.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:02

Ik kom ook van de manege af maar ik maar is in mijn profiel waar ik nu ben,
Ik rijd KNHS wedstrijden en ben nu L1+12, eigenlijk L2 maar mijn pony is kreupel en ik heb al 6 wp in het B springen met een pony die bijna altijd stopt..
Op mijn manege wordt er heel anders les gegeven, maar onze manege is ook erg wedstrijd gericht :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:27

Trice: je hoeft niet meteen zo aanvallend te doen. Nergens voor nodig ;)
maarja mensen hier op bokt moeten vaak meteen aanvallend reageren, het kan blijkbaar niet anders. Na een week op bokt verbaas ik me echt er over hoe mensen soms reageren. Betweterig en meteen in de aanval. Het is niet altijd zo er zijn ook hele aardige mensen op bokt!

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:39

xxMaxx schreef:
Trice: je hoeft niet meteen zo aanvallend te doen. Nergens voor nodig ;)
maarja mensen hier op bokt moeten vaak meteen aanvallend reageren, het kan blijkbaar niet anders. Na een week op bokt verbaas ik me echt er over hoe mensen soms reageren. Betweterig en meteen in de aanval. Het is niet altijd zo er zijn ook hele aardige mensen op bokt!

Sorry :o
Was alleen bang dat jou reactie op mijn bericht mijn bericht uit zijn verband getrokken zou worden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:43

Oh oki!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:55

Ik heb eerst ergens anders leren rijden. Daar oefende we veel op een juiste houding en een stevige zit :). Met die ondergrond ben ik bij een manege gaan rijden, ik heb daar een aantal dingen geleerd in het dressuur en springen. Maar vooral mijn tijd van m'n leven gehad, het was daar onwijs gezellig en heb me goed vermaakt daar ;). De privelessen na mijn manege tijd heeft mijn houding wel bijgeschaapt. Maar mijn onafhankelijke zit heb ik, gelukkig, altijd gehouden :D.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:06

Ik rijd zelf al 10 jaar op een manege, en wij leren juist om de paarden voorwaarts neerwaarts te rijden. Eerst het tempo goed onder controle, genoeg ruimte geven aan de voorkant en dan stelling en buiging vragen. Wij worden altijd heel erg gewezen op de hulpen en het gevolg daarvan, we leren om ons bewust te zijn van wat we nou eigenlijk willen van het paard. Niet op alle maneges gaat het er hetzelfde aan toe, helaas heb ik ook op eentje gereden waar dit wel zo was, dus ik snap wat jullie bedoelen.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:16

@ Parador;
De laatste keer was het een roze omdat ze geen oranje meer hadden :=[/quote]
ik zal er wat terugbrengen _O-

sarahbalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:28

Ik heb als kind 3,4 jaar op een 'gewone' manege gereden, dus in groepen van 12 man, geld verdienen is het belangrijkste en de pony's sloffen maar wat achter elkaar aan. In groep wat voltes en wendingen rijden en om te beurt galopperen, dat was het. Niet dat ik me niet amuseerde, maar na mijn 1ste jaar (leren lichtrijden op buitenbeen, galopperen,... de pure basis) heb ik niets meer geleerd. De lessen duurden altijd stipt een uur.

Op m'n 13de ben ik naar een andere manege gegaan: op het eerste zicht geen goede en ik vind ze zeker niet perfect (kleine stallen, veel rommel,... maar de paarden hebben heel veel weidegang). Maar de eigenaar/instructeur geeft goed les en wilt ons echt iets aanleren. De lessen lopen vaak uit en achteraf staan we vaak nog 5 minuten in het midden van de bak en geeft hij nog wat extra uitleg. Hij zegt niet alleen wát we moeten doen, maar ook waarom dat zo is. Ik ben heel blij dat ik daar ben terechtgekomen en sinds een halfjaar heb ik er een lease-paardje waarmee ik bij de LRV ben.

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:16

@ Mimi : Sorry voor het heeeeel erg late antwoord , ik was op vakantie. Ja ik denk omdat ik meer besefte dat paardrijden niet zomaar hobbelen is. In de manéges waar ik reed heb ik altijd in een rijtje leren rijden. Zo leer je natuurlijk niks... Ik ging ook 1 keer in de week "rijden" wat ja dan rijden kunt noemen in een rijtje. Toen ik dan begon les te nemen met Racing was het niet meer in het rijtje aansluiten en de voorste de oefeningen laten doen. Ook werd toen pas gezegt wanneer ik iets fout deed... En denk ook dat gewoon het streven dan pas beginnen komen is omdat ook als je op manége paardjes rijd , heb je nniet echt het gevoel nu ga ik echt iets kunnen bereiken. Moeilijk uit te leggen , denk dat het mischien anders kan overkomen dan ik bedoel... Sorry dan ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 16:29

Het word sowieso heel moeilijk om iemand die al 7 jaar op dezelfde manege rijd en daar een van de beste ruiters is en de hemel word ingeprezen, om daar dan de knop van om te moeten zetten als ze moeten gaan rijden met gevoel!
Ze doen dan weinig goed en je moet dan als ruiter heel sterk in je schoenen staan om dat te overleven!
Heb van de week het meisje les gegeven waar ik het al eerder over had. Nu op een pony die echt heel makkelijk en fijn naar beneden te rijden is!
Dacht, als je het gevoel een keer hebt, word het makkelijker, maar ook deze pony ( Haflinger M2 dressuur) kon ze niet nagevelijk rijden. Probeert ook niets anders dan de manier waarop het er in is gestampt!
En ik gun het ze zo, maar die knop om...wie heeft daar een oplossing voor!!!???

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:54

Heb helaas geen directe oplossing daarvoor. Probleem blijft dat een hoop ruiters zonder kennis, laat staan gevoel, open staan voor leerstof. Dat wat ze het eerste verteld is is waar, en verder kijken dan je neus lang is blijkt ook moeilijk. Heel hard misschien maar een ruiter die denkt heel wat te zijn, zou ik het liefst op een zo hoog mogelijk geschoold paard zetten, nadat ik (of een andere ruiter) heeft voorgedaan hoe simpel je het rijden kan maken door goed te zitten en open staan voor de info die je krijgt van je paard en instructeur. Laat ze maar een keer goed afgaan, is niet aardig in eerste instantie, maar op lange termijn zijn ze je (als het goed is) dankbaar.
Heb een keer iemand op mijn paard gehad die ook dacht dat ze elk paard kon rijden (ze reed M), mijn paard rij ik op zit, niet met hand, ze kon er echt helemaal niets mee. Maar daarna vroeg ze wel of ik haar kon helpen haar paard ook zo fijn aan de zit hulpen te krijgen. Zij stond er voor open, maar helaas vele niet.

Noukie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:42

Bij mij op de manege wordt ook vaak door gasten op de paarden gereden. Ik zou mijn paard niet kunnen toevertrouwen aan een ander persoon.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:48

aerdenhout1 schreef:
Het word sowieso heel moeilijk om iemand die al 7 jaar op dezelfde manege rijd en daar een van de beste ruiters is en de hemel word ingeprezen, om daar dan de knop van om te moeten zetten als ze moeten gaan rijden met gevoel!
Ze doen dan weinig goed en je moet dan als ruiter heel sterk in je schoenen staan om dat te overleven!
Heb van de week het meisje les gegeven waar ik het al eerder over had. Nu op een pony die echt heel makkelijk en fijn naar beneden te rijden is!
Dacht, als je het gevoel een keer hebt, word het makkelijker, maar ook deze pony ( Haflinger M2 dressuur) kon ze niet nagevelijk rijden. Probeert ook niets anders dan de manier waarop het er in is gestampt!

Misschien moet je het eens voordoen? kan je het laten voelen aan de longe?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:13

Sommige ruiters zijn ook gewoon een verloren zaak, helaas.
Wat je ook probeert, het wil er gewoon niet in dat het anders kan/moet.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 02:47

aerdenhout1 schreef:

Toch nog een paar keer proberen en dan voor iemand anders gaan? :p
Er zijn volgens mij zat mensen die rijden op een manege (zoals ik :p) die heel graag veel meer zouden willen leren en heel erg openstaan :)
Of valt dat best mee?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 07:34

Het meisje waar het hier om gaat wil wel dolgraag, heeft ook al lang door dat het niet de juiste manier is zoals ze rijd, maar het zit er zo ingebakken dat het er met geen stok is uit te slaan. Het is ook niet het soort meisje dat met haar neus in de lucht loopt hoor, dan was ze hier de eerste week al weg geweest!
En natuurlijk ben ik zelf al op het paard gaan zitten en heeft ze gezien dat andere meiden hem zo weg rijden.
Het is een lieve meid, ik wil haar echt verder helpen, maar het moet niet ten koste van het paard gaan natuurlijk.
Maar hoe leg je nu iemand het gevoel voor b.v de aanleuning uit? Mijn scala van uitleg raakt nu op.
Iemand nog een idee...ik sta voor alles open!

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 07:51

Hoe bekend in de oren komt dat wel voor.
Overlaatst zei ik tegen een vriendin dat ik een goede lesgever zocht.
Weet je waar ze tegen mij mee af kwam?
Kom anders bij ons op de manege, da zijn goede lesgevers.

Het zou de eerste manege zijn die goei lesgevers hebben.

Ik vertelde haar:
In een manege leert ge niks, ze leren u alles verkeerd. Die paarden zijn niet meer gewend dan gewoon rondjes rijden en wat rond te hobbelen. En in groep leer je niks, hoe kan een lesgever nu 9 mense te gelijk helpe? Ooit al zo iemand tegengekomen? Zelfs les geven aan 2 personen is eigenlijk te veel.
En ja toen zat het er tegen, ze gelooft me ni da ge in de manege op al die jaren niks leert, en wa ge leert is dan meestal nog fout

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:07

Sommige mensen zijn tevreden op een manege, die gaan voor het rijden, de paarden en de gezelligheid en méér hoeft niet.
Niet iedereen is in de gelegenheid om privelessen te nemen of om een eigen paard te kopen en ik vind dat men daar ook respect voor moet hebben.
Ikzelf heb jaren op een manege rondgelopen, heel veel geleerd en heel veel plezier gehad en dat neemt niemand mij meer af.
Ook daar leerden ze je een onafhankelijke zit te hebben, kreeg je gymnastiek op je paard totdat je er naar van werd en moest je zonder beugels rijden.
Ze leerden je de anatomie van het paard en de verzorging.
Als manegeruiter vonden we sommige "eigen" ruiters maar verwaand, die voelden zich overal bovenstaan terwijl ze ook best aanwijzingen konden geven!

Nu kom ik al een tijd op een leuke pensionstal waar mijn zus haar paarden heeft staan en mijn dochter ook haar paard heeft gestald en ook daar zie ik weleens priveles gegeven worden waar ze nieteens op de basisdingen letten, zoals lichtrijden op het goede been e.d.
Ik vind dat je gewoon iedereen in zijn waarde moet laten!