Dat merkte ik toen ik een eigen paard kreeg
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nizzie schreef:ik ben zelf wel op een manege begonnen en al zeg ik het zelf zo slecht rij ik niet.
ik moet nog veel leren maar het ligt er ook aan wat voor manege paarden je rijd
en wat voor paarden er op de manege staan. bij ons rijden niet alle paarden op alle
niveaus mee en sommige lopen nou eenmaal makkelijker aan de teugel dan andere.
en op sommige maneges moeten paarden wel 3 of 4 uur per dag lopen. dan snap ik
ook wel dat het niet zo goed gaat als je er op rijd. en dan hebben de paarden er ook
geen lol meer in. als ze gewoon 1 of 2 uur per dag lopen in het veel leuker voor zo'n paard.
en mensen met eigen paarden hoeven niet altijd beter te rijden dan manege ruiters,
manege ruiters verslaan soms zelfs mensen met eigen paarden met wedstrijden.
en die manege ruiters rijden dan toch op "moeilijkere paarden".
paardrijden is ook voor de lol. sommige mensen zijn erg wedstrijd gericht en willen altijd winnen
maar als je gewoon voor de lol rijd en soms is een beetje wedstrijd gericht rijd heeft je paard er
misschien ook wel meer lol in, dan als hij alsmaar aan de teugel moet lopen en telkens over zo'n hoge sprong
moet springen. kijk ook eens naar het paard!!
Manonx schreef:ik kan je wel gelijk geven hoor Judith1601, bij ons op de manege weten de paarden die al jaren mee lopen, al uit hun hoofd wanneer wat en wat komt.. gaan dr een paar kinderen naar binnen en blijf je alleen over, springen ze vanzelf aan in galop de paarden dan, nou uh ik vind dat toch wel appart zegmaar..
ook qua band merk je dat heel erg, omdat er natuurlijk allemaal verschillende mensen op het paard rijden!
maar of ik nou kan zeggen dat ik niet kan rijden, uh neemaar ik ben toch even met me neus op de feiten gedrukt laatst, heb laatst op een paard gereden waar ik voorlopig nog heel veel van kan leren, dat paard staat dan niet op de manege, maar zo echt wel een verschil hoor! maar een leuke uitdaging,
ik geef de mensen dus wel grotendeels gelijk, op een manege leer je rijden, de basis maar ik denk toch wel dat de meeste andere dingen je dat niet op een manege leert..
mars_loves schreef:Ja, ik rijd ook op een manege. Nou heb ik een nieuw verzorgpaard, vrijdag voor t eerst gereden,
begint die vrouw helemaal te zeuren van ''jaa, en ik laat je er natuurlijk niet alleeen op rijden, want jij
bent eingelijk maar (indd met nadruk op 'maar') een manegeruitertje he, en mijn paard is wel
dressuurmatig getraind. Dus blijf ik er wel bij, want ik wil hem niet laten verpesten!''.
Ik heb het maar genegeert, maar vanbinnen kookte ik.
Ze had nog niet eens gezien hoe ik reed..
Ja, sommige mensen hebben van die vooroordelen, maar bij ons op de manege staan vooral hele aardige
mensen (met eigen paard, zonder lessen). Eerste keer dat iemand dat zomaar tegen mij durfde te zeggen.
Alsof wij "manegeruiters" iedereen ze paard naar de filestijnen (ofzo) rijden...
Ik ben van mening dat je van ieder paard wel iets kan leren en door zoveel paarden te hebben ontmoet, heb ik ook veel geleerd. Ook al ben ik 'maar' een manegeruiter

Nizzie schreef:ik ben zelf wel op een manege begonnen en al zeg ik het zelf zo slecht rij ik niet.
ik moet nog veel leren maar het ligt er ook aan wat voor manege paarden je rijd
en wat voor paarden er op de manege staan. bij ons rijden niet alle paarden op alle
niveaus mee en sommige lopen nou eenmaal makkelijker aan de teugel dan andere.
en op sommige maneges moeten paarden wel 3 of 4 uur per dag lopen. dan snap ik
ook wel dat het niet zo goed gaat als je er op rijd. en dan hebben de paarden er ook
geen lol meer in. als ze gewoon 1 of 2 uur per dag lopen in het veel leuker voor zo'n paard.
en mensen met eigen paarden hoeven niet altijd beter te rijden dan manege ruiters,
manege ruiters verslaan soms zelfs mensen met eigen paarden met wedstrijden.
en die manege ruiters rijden dan toch op "moeilijkere paarden".
paardrijden is ook voor de lol. sommige mensen zijn erg wedstrijd gericht en willen altijd winnen
maar als je gewoon voor de lol rijd en soms is een beetje wedstrijd gericht rijd heeft je paard er
misschien ook wel meer lol in, dan als hij alsmaar aan de teugel moet lopen en telkens over zo'n hoge sprong
moet springen. kijk ook eens naar het paard!!
Snoevie schreef:dat ben ik niet helemaal met je eens,je hebt manegepaarden die zich vrij braaf en makkelijk laten rijden door de manegeruiters,je hebt er ook wat minder 'makkelijke' exemplaren bij.
ok om dat nou echt moeilijk te noemen is overdreven,maar er is echt wel degelijk verschil in.
jammer dat sommige manegeruiters ook direct raar doen over pensionruiters...........komt net zo onaardig over.
).Le_Chat_Noir schreef:Ik rijd zelf al jaren op een manege en het klinkt misschien raar, maar ik heb daar echt al aardig wat geleerd hoor! Niet alleen over rijden, maar ook over de verzorging en omgang met paarden. Er zijn veel verschillende paarden daar met veel verschillende karakters. Er zijn paarden die braaf hun rondjes lopen, paarden die wat moeilijker zijn, paarden met talent voor dressuur of springen (die ook wedstrijden hebben gelopen). Het zijn allemaal paarden met een goed karakter, maar ze hebben allemaal wel hun eigen gebruiksaanwijzing. Ik heb daar erg veel van geleerd omdat ik kennis heb gemaakt met veel verschillende paarden: jong, oud, koele kikker, heethoofd. Er staan ook merries, ruinen en hengsten van allerlei leeftijden.
Het scheelt ook wel dat het bij ons wel de bedoeling is dat je alles zelf doet (poetsen, opzadelen, afzadelen, zadel en hoofdstel netjes terug hangen, bit schoonmaken, afsponzen als het erg warm is etc.), je paard staat niet al opgezadeld en wel voor je klaar (gelukkig, want ik vind het juist leuk om dat allemaal zelf te doen). Verder help ik ook gewoon mee met kleine dingetjes op de manege: paarden naar de wei/paddock/trainingsmolen brengen, beginners helpen met poetsen en opzadelen, helpen met manen trekken, invlechten als paarden naar een wedstrijd moeten etc. En ik leer ook veel door gewoon te kijken naar het gedrag van paarden en door te kijken naar hoe andere ruiters rijden.
Er zijn lessen voor beginners en lessen voor gevorderden. Bij die beginnerslessen wordt er vaak wel achter elkaar gereden, bij de lessen voor gevorderden wordt er meer gevraagd van de ruiter (en het paard). Ik rijd in een les voor gevorderden en ik heb nu les van iemand waar ik echt veel van kan leren. Ik heb wel een tijdje iemand gehad waar ik zelf merkte dat ik niet meer echt iets nieuws leerde, maar nu is dat weer volop aan de gang. We rijden dressuur, we springen en momenteel maken we veel bosritten. Omdat ik al zo lang bij deze manege rijd, ken ik de paarden. Ik weet bij ieder paard waar hij goed in is en wat hij moeilijk vindt. Tijdens de lessen zijn we niet alleen bezig met hoe je een oefening uitvoert, maar ook waarom het zo uitgevoerd wordt en wat voor nut het heeft. Bij het springen hebben we het ook over techniek, niet alleen je paard er naar toe rijden en maar hopen dat hij springt maar echt inzicht krijgen en je paard over de sprong heen helpen. Ik krijg erg goede begeleiding en ook al rijd ik in een groepsles, er is aandacht genoeg voor iedere ruiter.
Een ruiter die een eigen paard heeft, wilde graag dat ik op haar paard zou rijden omdat ze wilde dat het goed zou gebeuren als zij op vakantie was. En ze heeft me bedankt toen ze er weer zelf op gereden had, ze vond dat hij nu veel beter luisterde en ook fijner liep.
Ik denk niet dat een manegeruiter per definitie slecht is, maar ik kan me voorstellen dat je met een eigen paard wel weer verder kan leren dan bij een manege. Ik kan nog steeds leren op de manege waar ik rijd, omdat ik veel heb aan de manier van lesgeven en daarbij denk ik dat je nooit echt uitgeleerd bent op het gebied van paarden. Wel merk ik dat ik onderhand toe ben aan een eigen paard. Dat zal nog wel een tijdje duren vanwege een drukke studie, maar tot dan rijd ik graag op de manegepaardenIk ben van mening dat je van ieder paard wel iets kan leren en door zoveel paarden te hebben ontmoet, heb ik ook veel geleerd. Ook al ben ik 'maar' een manegeruiter
Snoevie schreef:dat ben ik niet helemaal met je eens,je hebt manegepaarden die zich vrij braaf en makkelijk laten rijden door de manegeruiters,je hebt er ook wat minder 'makkelijke' exemplaren bij.
ok om dat nou echt moeilijk te noemen is overdreven,maar er is echt wel degelijk verschil in.
jammer dat sommige manegeruiters ook direct raar doen over pensionruiters...........komt net zo onaardig over.
Welshcobfan schreef:Ik heb op de manege leren rijden, maar op mijn eigen paard heb ik echt leren te zitten! Want geen paard op de manege die zo gek en onverwachts deed. Dus een goed evenwicht heb ik niet geleerd op een manege, daar had ik mijn pony voor. De manegepaarden konden best een beetje gek doen, maar dat stelt niets voor als je op je eigen paard zit die op een buitenrit ineens een heeeeel ander plan trekt.
De meeste manegeruiters zijn vaak niet in staat om goed te reageren als ze bv een keer een buitenrit maken op een eiland en het paard word gek en gaat rennen. Er vallen dan aardig wat omdat ze het niet gewend zijn en terug krijgen is helemaal lastig.
(dan heb ik het dus echt over de manegeruiters die nog nooit op een ander paard hebben gereden dan een manegepaard. Geen verzorgpaard etc.)
). En dat is niet dat een paard eventjes wegspringt en een rondje rent en klaar. Ook op buitenrit heb ik wel eens meegemaakt dat 'mijn' paard besloot even te gaan sprinten langs de rest, ik verloor mijn beugels maar ik kon prima blijven zitten en het paard terug nemen en weer terug rijden naar de groep. 
Als ik mag kiezen liever een manegeruiter die nog moet leren maar die ook luistert op een paard, dan een eigenzinnige "ik weet het allemaal wel" ruiter met eigen paard.... Die eerste is hoe dan ook beter in die zin dat hij of zij wíl verbeteren, en dat mis ik soms wel aan mensen met eigen paarden. Victory2000 schreef:Hier een voormalig manege ruiter.....en mijn god wat was ik slecht!!!!!!
Dat merkte ik toen ik een eigen paard kreeg