Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:23

Ja, dat vind ik ook.
Mijn proef is gefilmd, daaraan kon ik zien dat de pony vierkant en doodstil stond. Maar dus niet nagevelijk.
Als ik dat beeldmateriaal ook niet had gehad, ...? Dan had ik me er helemaal niks bij voor kunnen stellen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:23

Zevens zijn gewoon ruim voldoende. Kan niet bij alles neerzetten: goed gedaan :-p Daarvoor staat in het boek "Leer paardrijden met plezier" uitgelegd wat de cijfers betekenen. Hihi. Bij een 8 meestal iets van Keurig of Super.

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:24

Het gaat niet alleen om het stilstaan, maar ook om de overgang er naar toe en het wegrijden er na Paris.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:25

Ik zet bij een 7 vaak netjes en bij een 8 keurig. Vaak bij een volte die een 6 is zet ik 'ronder' of dat ie net wat groter of kleiner moet. Ik zet idd niet bij elke 6 uitleg maar wel een aantal keer.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:26

heb een vraagje als je met je haf start zowel springen als dressuur, mijn haf heeft heeeeelleee dikke manen zijn er speciale regels mbt de manen van haflinger (bijv hengstenvlecht, los 1 kant op)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:27

Het liefste wel ingevlochten. Of dat nou een hengstenvlecht is of wat anders maakt mij niet zoveel uit. Lukt de manen niet dan het liefste wel de staart.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:28

Bellatrix schreef:
Het liefste wel ingevlochten. Of dat nou een hengstenvlecht is of wat anders maakt mij niet zoveel uit. Lukt de manen niet dan het liefste wel de staart.

okeee! dankje :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:31

Ik let daar weer niet zo op. Hangt er nl. van af wat de gewoonte is op het bedrijf. Op sommige bedrijven mogen klanten niet invlechten of zelfs opzadelen. En dan nog... als iemand net voor het eerst vlecht en erg zijn best doet en het ziet er niet zo mooi uit en er rijden 4 ruiters op... wat doe je dan? Ik geef 1 algemeen cijfer voor verzorging paard :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:33

Als ik weet dat geen enkel paard gevlochten mag worden geef ik iedereen hetzelfde cijfer. Maar als ik er verder niets van hoor en ik zie er een paar wel en een paar niet dan verschillen mijn cijfers wel. Zolang ik van te voren weet dat er een paar paarden zijn die niet gevlochten kunnen worden voor wat voor reden dan ook geef ik ze gewoon hetzelfde cijfer als ingevlochten paarden maar nogmaals dan moet het wel vooraf aangegeven worden. Slordige knotjes of vlechtjes maken mij niet uit, als er wat in zit krijgen ze een 7.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:46

Maar wat nou als een paard meermaals achter elkaar wordt ingezet? Degene die het paard overneemt kan er niks aan doen als nummer 1 z'n paard niet ingevlochten heeft, toch? Die heeft niet altijd de tijd om daar nog wat aan te gaan doen. Hoe los je dat op?

Ik heb dat in het verleden wel eens gehad. Ik nam het paard over van iemand, die had niet gevlochten, en ik moest een half uur na haar rijden, dus had geen tijd om nog te gaan vlechten. Moet ik dan in dat geval ook een lager cijfer krijgen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:49

Tja, ik weet natuurlijk niet hoe dat 'achter de schermen' gaat of geregeld wordt maar ik beoordeel wat ik zie. Als het betreffende paard gewoon gevlochten had kunnen worden en het is niet gedaan dan krijgt iedereen die erop zit een lager cijfer ja. Daarom zou het zoveel handiger zijn als iedereen die op dat paard rijd met elkaar overlegt wb het invlechten. Wie heeft er wel tijd en wie vlecht in en wie vlecht uit. Op een aantal maneges waar ik kom staat op de startlijst wie er moeten invlechten/uitvlechten. Dan ben je ook van het gezeur af. Ik vind dat de manege hierin moet helpen/bemiddelen.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:54

Ik rij dan wel zelf geen FNRS proefjes, maar organiseer ze wel bij ons op de manege. Daar moet iedereen minstens een half uur voor het losrijden aanwezig zijn. Ongedacht of je als eerste rijdt, of als tiende. Vaak zitten er 3 op hetzelfde paard (bijvoorbeeld als 1e, 4e en 7e) en dan ben je met z'n drieën verantwoordelijk voor dat paard :)
Je kan eerder afspreken, of er gewoon een half uur van te voren zijn en dat de een dan vlecht en de ander poetst oid. Wij nemen als organisatie zijnde ook maatregelen als iemand er niet een half uur van te voren is (zonder gegronde reden), omdat je de anderen die op dat paard zitten al het werk laat doen.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:54

Aleeneh schreef:
Maar wat nou als een paard meermaals achter elkaar wordt ingezet? Degene die het paard overneemt kan er niks aan doen als nummer 1 z'n paard niet ingevlochten heeft, toch? Die heeft niet altijd de tijd om daar nog wat aan te gaan doen. Hoe los je dat op?

Ik heb dat in het verleden wel eens gehad. Ik nam het paard over van iemand, die had niet gevlochten, en ik moest een half uur na haar rijden, dus had geen tijd om nog te gaan vlechten. Moet ik dan in dat geval ook een lager cijfer krijgen?

Ilja000 schreef:
Ik let daar weer niet zo op. Hangt er nl. van af wat de gewoonte is op het bedrijf. Op sommige bedrijven mogen klanten niet invlechten of zelfs opzadelen. En dan nog... als iemand net voor het eerst vlecht en erg zijn best doet en het ziet er niet zo mooi uit en er rijden 4 ruiters op... wat doe je dan? Ik geef 1 algemeen cijfer voor verzorging paard :)

:D
Anders zou het inderdaad ook niet eerlijk zijn...
De een maakt gewoon knotjes met elastiekjes, de ander slooft zich uit met een naald en pektouw...
Heb zelfs al eens gehad dat de pony waar ik op moest was 'ingevlochten' met van die boterhamzak-sluitdingetjes. Die ijzertjes met wit plastic eromheen. :')
Gelukkig had ik tijd zat om nieuwe knotjes te maken..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:55

Juist Anna, zo hoort het ook vind ik. :)

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:59

hmm denk dat ik toch maar voortaan ga vlechten als ik dit zo hoor...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:01

Anna schreef:
Ik rij dan wel zelf geen FNRS proefjes, maar organiseer ze wel bij ons op de manege. Daar moet iedereen minstens een half uur voor het losrijden aanwezig zijn. Ongedacht of je als eerste rijdt, of als tiende. Vaak zitten er 3 op hetzelfde paard (bijvoorbeeld als 1e, 4e en 7e) en dan ben je met z'n drieën verantwoordelijk voor dat paard :)
Je kan eerder afspreken, of er gewoon een half uur van te voren zijn en dat de een dan vlecht en de ander poetst oid. Wij nemen als organisatie zijnde ook maatregelen als iemand er niet een half uur van te voren is (zonder gegronde reden), omdat je de anderen die op dat paard zitten al het werk laat doen.

Dat is nog aardig onhandig, aangezien de wedstrijden 's ochtends vroeg beginnen en tot ver in de middag doorlopen. Je zult maar om half 4 aan de beurt zijn en om 8 uur al op het terrein moeten zijn omdat dan het losrijden begint?

Ik loop er iig sowieso al 2 uur voor ik moet rijden rond, minstens, dus voor mij levert het niet zo veel problemen op, maar er zijn ponies waar echt veel kindjes op moeten rijden verspreid over de hele dag en dan is er vaak echt geen tijd om (opnieuw) te vlechten of niet, al helemaal niet tussen elke rit. Dan rijdt de pony al twee proefjes voordat zij er op moeten. Ik vind het dan sneu om die kindjes er verantwoordelijk voor de houden als de boel niet helemaal goed zit... maarja misschien ligt dat dan aan mij of gaat het op andere maneges gewoon heel anders.

Ik vond het wel netjes dat de jury me er niet op afgerekend had dat ik een keer op een ander (ongevlochten) paard werd gezet toen het paard dat ik eigenlijk zou rijden en dat ik wel gevlochten had kreupel bleek tijdens het inrijden. Moest binnen 10 minuten switchen ofzo, dat wist ze, en toen vond ze dat niet erg :) Dat waardeerde ik.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:11

Aleeneh, losrijden gaat in groepen omdat wij beschikking hebben over 1 binnenbak.
Groepen bestaan bij ons uit 3 of 4 paarden, wat inhoudt zo'n 9 tot 12 deelnemers per groep.als je dus een half uur van te voren aanwezig bent en als 12 e aan de beurt bent, dan wacht je dus dat half uurtje (maar daarin poets je en maak je je paard klaar) en nog 11 deelnemers voor je, dus dat is zo'n anderhalf uur. Na die 12 deelnemers gaat de volgende groep dan weer losrijden.
Dus al met al wacht je anderhald a 2 uur :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:20

Aah, dat verklaart het :j Wij hebben inderdaad meerdere bakken, en dat gaat dus aan de lopende band door :)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:27

Vorige keer had ik punten laten liggen op voltes, te klein, niet rond, te groot. Daar kreeg ik dan ook 5en voor. Maar toen had ik ook meer zevens, bijvoorbeeld ook voor nageeflijkheid en die was dit keer zelfs veel fijner.
Pony loopt nu eenmaal niet spectaculair. Maar ik kan bijvoorbeeld wel nog netter de hoeken door en proberen nog actiever te rijden.
Ik vind alleen zo'n lijst met 6en zo nietszeggend. Alsof ik niet zo boeiend was om naar te kijken.
Ik heb dat boek trouwens niet :+

Bij ons moet je minstens een uur (of anderhalf?) voor je starttijd aanwezig zijn. Half uur om te prutsen etc en dan inrijden. Ik rijd nu vaak als eerste op de pony en vandaag kwam dat meisje dat haar overnam pas aan toen ik al wilde zadelen. Vind het dan wel jammer dat ze dan niet eerder kwam om te helpen.
De derde persoon zat een groter gat tussen, dus pony terug naar stal. Heb alleen toen wel m'n sjabrak eronderuit gehaald.
Vind dat als je als tweede of derde erop zit dan ook zelf verantwoordelijk bent hoor, dan kom je maar wat eerder. Hier staan ze vaak wel met z'n allen de hele dag die pony te verzorgen en elkaar te helpen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:59

Bellatrix schreef:
Tja, ik weet natuurlijk niet hoe dat 'achter de schermen' gaat of geregeld wordt maar ik beoordeel wat ik zie. Als het betreffende paard gewoon gevlochten had kunnen worden en het is niet gedaan dan krijgt iedereen die erop zit een lager cijfer ja. Daarom zou het zoveel handiger zijn als iedereen die op dat paard rijd met elkaar overlegt wb het invlechten. Wie heeft er wel tijd en wie vlecht in en wie vlecht uit. Op een aantal maneges waar ik kom staat op de startlijst wie er moeten invlechten/uitvlechten. Dan ben je ook van het gezeur af. Ik vind dat de manege hierin moet helpen/bemiddelen.

Daarom geef ik gewoon 1 standaard cijfer voor verzorging van het paard. Kan ik me ook niet vergissen als een paard de vorige keer bijv. een zes kreeg en ik nu per ongeluk een 7.

Ruiters zijn natuurlijk een ander verhaal: kleding voldoet aan de regels of niet. Dus bij mij: een 7 of een 5.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:28

Aleeneh schreef:

ik ben de laatste keer 3 uur voordat ik moest rijden naar de manege gegaan. Kwam dat andere meisje; wat doe jij in die stal?
Toen was ik me toch even boos!
maar ik los het dus op door gewoon eerder te gaan :)

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:01

Bellatrix:
Moet je zaterdag bij mij jureren? :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:02

Nope. Jullie zitten de komende tijd al vol met juryleden...helaas...

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:08

Ja hier komt zeker een stipje! Ga binnenkort bij de FNRS starten maar eerst een oefenwedstrijd om te kijken of we er klaar voor zijn! Schrijf heel vaak bij proefjes dus kan ook altijd aan hun mn vragen stellen maar dit is ook handig!

Mag je nou ook bij FNRS in een licht blauw jasje starten?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:13

Van mij wel. Kleur staat niet vermeld dacht ik...