[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Climax

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:01

Urielle schreef:
vast een eind bij jou vandaan want ik woon momenteel in Belgie maar ik heb een auto en ik heb vakantie

Oeh, mag ik ook mee? Overijssel zit ik

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:02

Ik ook, Overijssel

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:02

Manege is nu dicht :'( hmmm snik.

Maar mensjes ik ga nu naar bed (dus niet raar opkijken als ik niets meer post) zie jullie morgen doegggg

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:04

okay truste! Mariek ging ook stoppen las ik

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:05

Ik ging een halfuur geleden al stoppen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:09

Bokt he, maar ik duik zo ook mijn bed in. Heb beloofd om morgen te gaan tennissen met mijn vriend. Niet echt een goede vervanging voor paardrijden maar je komt er weer eens uit. Dus... truste dan maar?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:11

Ook trusten.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:16

Ik heb leren 'rijden' op een ponymanege, waar ze idd helemaal niet bezig waren met zit of ruitergevoel. Later ben ik gaan rijden bij een andere manege waar ze zeker erg op de zit aan het hameren waren, ook waren daar veel verschillend opgeleide paarden, waar ik echt een hoop van geleerd heb. Helaas heb ik enkele jaren op een Fries van iemand gereden zonder les te krijgen en daar heb ik m'n hele zit mee verklooid

Sinds een jaar of 4 heb ik nu een eigen paard en dat is toch wel absoluut anders als een manegepaard. O.a. kom je jezelf erg tegen omdat de fouten die er ingereden zijn wel door jezelf gemaakt zijn.

Ik rijd absoluut niet geweldig en zal nooit de handigheid krijgen die iemand heeft die bij een handelsstal gereden heeft, die illusie heb ik allang niet meer

Verder ben ik wel zeer tevreden met de 'opleiding' die ik bij mijn manege heb gehad, daardoor kan ik mijn paard nu op een aardig eerlijke manier rijden.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 00:19

Ik vind dat er niet echt iets nieuws meer wordt gezegd in deze discussie. Volgens mij hebben we te maken met de volgende variabelen en kun je maar tot op zekere hoogte generaliseren:

- slechte en goede maneges (kwaliteit paarden en instructie);

- slechte en goede manegeruiters (talent);

- slechte en goede ruiters met eigen paarden (talent).

Dit levert verschillende situaties waarvan slechts een aantal veelvuldig wordt aangehaald om de stelling al dan niet te onderstrepen, maar daarmee overtuig je mij niet dat deze stelling helemaal klopt. De situaties:

Wat betreft de manegeruiters:
- In het slechtste geval krijg je dus een manegeruiter die absoluut niet kan rijden.
- In het beste geval krijg je een manegeruiter die een fatsoenlijke M-proef kan rijden. Gezien de maximale kwaliteit van manege zal het wrs niet tot een hoger niveau komen. Dus ja als je de lat hoger legt, "kunnen manegeruiters niet rijden".

Wat betreft de ruiters met een eigen paard:
- In het slechste geval heb je iemand die absoluut niet kan rijden
- In het beste geval heb je Anky (oid, om het maar even op dressuur toe te spitsen).

Omdat er zoveel mogelijkheden zijn ben ik er klaar mee, een eenduidig antwoord is toch niet te geven. Ik vind dat dit topic bij tijd en wijlen een hoog pennygehalte heeft. Maar goed.. ik voel me toch geroepen om te reageren en ik vond de Penny vroeger ook interessant .

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:51

Hmm... het klopt niet helemaal, vind ik want er zijn best manegeruiters die wel kunnen rijden... maar het duurt wel veel langer en je kunt het nooit zo goed leren als iemand die een eigen pony heeft en die iedere dag les krijgt... of iig een paar keer in de week.... maar helaas heb ik zo'n kans niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:53

Die kans kun je maken

ik had die kans ook niet (mijn moeder kon niet eens manegelessen betalen, dus jullie hebben zelfs nog meer)
Maar ben gaan rijden bij handelsstallen, waar je dus elke dag meerdere dieren kunt rijden.
het is dan maar net wat jezelf wilt.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:18

Tja dan moet zoiets wel in de buurt zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:23

dat zit in elke buurt
hoef je niet eens lang voor te zoeken..
neem de goudengids maar eens

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:27

Tja dan kom ik niet ver, moet het nog steeds op een tomosje zien te redden en heb geen zin om dan een uur ofzo op een brommer te zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:28

ah kijk, daar heb je het al
geen zin om...
nou dan heb je het er ook niet voor over
dat heb je dan aan je zelf te danken, niet meer niet minder
Niet erg als je met de situtaie tevreden bent, maar dan niet gaan neuzelen ik krijg geen kansen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:28

Ik denk echt dat je op een manege niet ECHT leert rijden. En daar kan ik wel 100 argumenten voor opnoemen.

Maar ik denk wel dat maneges noodzakelijk zijn, want je moet immers toch ergens beginnen. JE kunt niet zo op een particulier paard gaan leren rijden. Die lenen zich daar niet voor.

Daarom heb ik zo'n respect voor manegepaarden en raak ik geïrriteerd door arrogante opmerkingen van paardenmensen die spreken van "afgestompte manegeknollen". Die dieren geven veel mensen toch de kans om te beginnen met rijden. Hoe mensen de teugels moeten vast houden en sturen, hoe ze moeten leren lichtrijden in de draf, hoe ze moeten zitten in de galop. En dat gaat allemaal met een hoop storingen en gebonk. En toch zijn die dieren zo tolerant dat ze dat pikken. Uiteraard beschermen zichzelf wel een beetje door hen rug weg te drukken, maar dat kun je ze ook moeilijk kwalijk nemen. En juist hierdoor leren ruiters niet te rijden met hun zit en gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:33

Maar dat was al gezegt desiree
iedereen hier heeft juist een enorm respect voor die paarden
Het zijn de geweldigste dieren die er zijn, die dat allemaal pikken en na een uur weer een ander.

maar juist omdat ze dat elke dag pikken, wil ook zeggen dat het brave, zeer vriendelijke paarden zijn.
En dat elk paard dit werk niet kan doen, omdat die dat niet pikken.
Is dan ook al duidelijk dat er op en manege nooit "wilde" paarden staan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:37

runningkawa schreef:
Maar dat was al gezegt desiree
iedereen hier heeft juist een enorm respect voor die paarden
Het zijn de geweldigste dieren die er zijn, die dat allemaal pikken en na een uur weer een ander.

maar juist omdat ze dat elke dag pikken, wil ook zeggen dat het brave, zeer vriendelijke paarden zijn.
En dat elk paard dit werk niet kan doen, omdat die dat niet pikken.
Is dan ook al duidelijk dat er op en manege nooit "wilde" paarden staan.

En dat is gelijk de reden waarom je niet ECHT leert rijden op de manege dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:38

juist. dat bedoel ik

niet meer, niet minder.
Niks denigrerend naar de ruiters en de paarden, gewoon wat logica

alleen word dat steeds anders opgepakt

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:15

ik ben het er totaal niet mee eens
bij ons op de manege rijden hele goede mensen,
wij kunnen alleen niet elke dag oefenen.
gr ilona

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:17

runningkawa schreef:
Die kans kun je maken
Vind ik ook.

Ik mocht wel op paardrijles. Maar mijn ouders zijn nooit en nu nog steeds niet, paardenmensen geweest. Erger nog, mijn moeder heeft er zelfs een hekel aan...

In het begin betaalde ze mijn lessen, toen ik ze zelf moest betalen, vond ik het eerlijk gezegd te duur voor wat ik leerde. Máánden heb ik naar een verzorgpony gezocht, en die heb ik gevonden, nog niet eens zo ver hier vandaan. Toen ik die kwijt geraakte, heb ik weer een hele tijd gezocht, en gevonden. En ik rijd haar nu 1.5 jaar en heb al heel wat meer bijgeleerd .

Waar een wil is, is een weg hoor .

Ik las ergens dat de manege een goede start is, wel daar ben ik het volledig mee eens. De manege is een goede start, maar als je verder wil komen, zul je verder moeten gaan .

En als ik eerlijk moet zijn, toen ik nog op de manege reed, vond ik mezelf best goed rijden hoor, maar nu ben ik er toch onderhand wel achter dat ik pas beginnen leren ben toen ik met verzorgpaarden ben begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:18

en als je dan nog verder bent, besef je dat je et nooit leert
en helemaal niet goed rijd en het ook nooit zult kunnen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:25

ilona21 schreef:
ik ben het er totaal niet mee eens
bij ons op de manege rijden hele goede mensen,
wij kunnen alleen niet elke dag oefenen.
gr ilona

Jullie zullen NOOIT echte ruiters worden als je niet vaker kunt oefenen en kunt rijden op een paard met een onbedorven mond en rug die je nog met je zit moet rijden en niet met de handen. Een paard dat je bepaalde fouten kwalijk zult nemen omdat zijn vluchtinstinct hem vertelt dat te doen, i.t.t. tot manegepaarden die dat heel kalm opvatten.

Overigens: Niet alle mensen met een eigen paard worden een echte ruiter. Het is een instelling en die heb je of die heb je niet. DAt moet tussen de oren zitten. Het is een combinatie van een hoop dingen bij elkaar.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:54

runningkawa schreef:
en als je dan nog verder bent, besef je dat je et nooit
leert

en helemaal niet goed rijd en het ook nooit zult kunnen

Dat vind ik onzin maargoed
En leren doe je het zeker wel goed of slecht.

Je leert het heus wel gewoon goed als je al langer rijd en vaker
Het duurt gewoon langer dan met een prive paard
Laatst bijgewerkt door Jill_ op 31-07-05 11:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:55

Desiree, nu komt het op mij over dat jij manegepaarden niet goed genoeg vind, terwijl je een stukje erboven ze juist loopt op te hemelen. Er zijn genoeg manegepony's die wel gevoelig zijn en het je dus wel kwalijk nemen als je een bepaalde fout maakt. Zelf vind ik dat je het meeste leert als je op verschillende paarden rijd, en dus met verschillende karakters te maken krijgt. Zo ook dat verschil op mijn manege. Zo is mijn lievelingspony nog echt aan het leren, Senna is een beetje een hardleerse tinker die nu steeds mooier gaat lopen. In tegenstelling tot Proost die het waarschijnlijk nooit zal leren. Natuurlijk heb je de makke brave pony's en paarden ertussen zitten, waar moeten beginnende ruiters het anders van leren? En de meeste ruiters beginnen op een manege, hebben daar hun eerste stapjes op een paard gezet.

In mijn les zijn we al vanaf het begin aan het leren dat je met je zit moet rijden, vaak genoeg rijden we ook zonder teugels (lees er zit dan ook knoop in, voor het geval dat) en moet je je handen langs je lichaam houden, zo leer je meer op je zit te rijden.

Op een manege kunne genoeg wilde paarden staan. Elk paard schiet weleens weg, en op sommige manege's staan paarden die elk uur wel wegschieten of een bokkenserie geven. Niet alle pony en paarden op een manege zijn brave vriendelijke dieren, daarom is het zo leuk dat er zoveel afwisseling is op een manege.

En lang niet iedereen met ene eigen paard word een goede ruiter. Je leert dan op een en hetzelfde paard te rijden, asl je een keer op een ander beest gat zitte dan kan je erop wedden dat het gewoon niet gaat. Ik bedoel dit echt niet gemeen, maar sommige mensen snappen blijkbaar niet dat niet iedereen het kan veroorloven om een verzorgpaard te hebben of om op een handelstal of iets dergelijsk te werken omdat diegene nog op school zit. Ik zit na de vakantie elke dag tot half 5 - 5 uur op school, en ben zo rond 6 uur thuis, dan nog huiswerk, dan is het al gauw half negen en ben ik afgepeigerd. Het zal me vanaf nu dan ook ene worst wezen of ik goed kan rijden of niet, zolang ik er plezier in heb, en het paardje waar ik die les weer op rijd ook, dan heb ik nergens een probleem mee.

Mijn tijd komt nog wel.

Bne het met je eens Jillie93