Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:17

Citaat:
waarom kan een paard dat breder gebouwd is meer gewicht dragen? In mijn ogen is dat onzin. Dan zou een tinker dus meer kunnen dragen dan een normaal gebouwde e-pony en dat is in mijn ogen niet het geval .

Citaat:
Oké, nou ik vind het dus vrij logisch dat een iel pony'tje minder aan kan dan een steviger dier, maar goed, als jij vindt van niet. :+

Ik zit ook niet te denken aan een iel ponytje maar aan een breder gebouwd paard bijv. tinker en een normaal gebouwd paard.. een normaal gebouwde e-pony ofzo. Ik had het er toevallig gister avond met mijn dierenarts over . En ook hij was van mening dat tinkers niet meer kunnen dragen 'omdat ze toevallig breed gebouwd zijn' dan een normaal gebouwde e-pony. Hij zecht zelfs dat die normaal gebouwde e-pony's meer kunnen dragen dan de tinkers , maar minder kunnen trekken zie een kar vol met kinderen. En andersom dat de tinker meer kan trekken maar minder kan dragen. Ik persoonlijk denk dat hij daar gelijk in heeft ;).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:22

Dan kijk je naar verschillende rassen met een ander gebruiksdoel. Neem bijv een stevig gebouwde e-pony of een iele e-pony, ik vind dat daar wel degelijk verschil in zit ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:24

Fiffill schreef:
Dan kijk je naar verschillende rassen met een ander gebruiksdoel. Neem bijv een stevig gebouwde e-pony of een iele e-pony, ik vind dat daar wel degelijk verschil in zit ;)

haha ja dat ben ik met je eens . maar ik dacht dus niet aan een iele pony maar aan een normaal gebouwde pony en een breedgebouwde pony :P

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:25

Fiffill schreef:
Ik vind ook niet dat boven de 80 kilo direct te zwaar is, dat ligt maar net aan je lengte... als ik 80 zou wegen zou ik echt véél te zwaar zijn ja, maar ik ben dan ook niet zo groot.

Maar het gaat er niet om of je te zwaar bent voor je lengte of dat je BMI verkeerd of goed is, het gaat gewoon om het gewicht voor het paard. Die draagt 80kg, of je nou 1.10m bent of 2.00m. 80kg is 80kg ;). En ik ben van mening dat er een grens aan het gewicht zit wat een paard kan dragen/trekken. En voor een klein, iel dinkie zal dit misschien minder zijn dan een goedgebouwd, stevig paard maar ook voor dat paard geldt een max. en ik persoonlijk vind dat die bij 100kg (bij regelmatig gebruik) toch echt wel overschreden wordt :o.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:27

Sees schreef:
Fiffill schreef:
Ik vind ook niet dat boven de 80 kilo direct te zwaar is, dat ligt maar net aan je lengte... als ik 80 zou wegen zou ik echt véél te zwaar zijn ja, maar ik ben dan ook niet zo groot.

Maar het gaat er niet om of je te zwaar bent voor je lengte of dat je BMI verkeerd of goed is, het gaat gewoon om het gewicht voor het paard. Die draagt 80kg, of je nou 1.10m bent of 2.00m. 80kg is 80kg ;). En ik ben van mening dat er een grens aan het gewicht zit wat een paard kan dragen/trekken. En voor een klein, iel dinkie zal dit misschien minder zijn dan een goedgebouwd, stevig paard maar ook voor dat paard geldt een max. en ik persoonlijk vind dat die bij 100kg (bij regelmatig gebruik) toch echt wel overschreden wordt :o.

Daar had ik het in mijn post ook niet over, iemand zei dat je boven de 80 kilo te zwaar bent (als persoon, los van het paard) en dat vind ik niet kloppen want een langer iemand weegt geen 50 kilo als het goed is ;)

100 kilo vind ik ook erg veel.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:29

Sees schreef:
Fiffill schreef:

tuurlijk gaat het er ook om of je te zwaar bent voor je lengte . Als je klein bent en je weegt tussen de 80 en 90 kg is het voor het paard op zicht te dragen maar de ruiter zit zich zelf en daardoor ook het paard met zijn of haar lichaam in de weg . en dat komt niet omdat het voor het paard te zwaar is. Maar over het algemeen is het toch lastiger om te rijden als je overgewicht hebt , en dan denk ik aan goed balans houden enz. Dat is ook niet fijn voor zo'n paard.

edit; ik vind niet dat je zomaar even een grens kunt trekken... je hebt zoveel verschillende paarden rassen en het licht voor elk paard anders . Mischien kan de tinker die 100 kg wel dragen en is het voor een fries weer net iets te veel ( zeg niet dat het zo is maar is dus even een voorbeeld ) dat is gewoon heel lastig .
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 20-10-11 08:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:31

Dat volg ik even niet. Zeg je nou dat iemand van 1.80 en 85 kilo is te zwaar is voor het paard maar iemand van 1.60 en 85 kilo niet?

Maar als manege moet je een grens trekken. Als je maar één paard hebt dat meer gewicht aan kan kunnen er nog geen te zware ruiters rijden. Ik zelf rij op een ponymanege, daar kun je ook geen heel zware mensen op laten rijden ook al staan er stevige pony's tussen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:33

Fiffill schreef:
Dat volg ik even niet. Iemand van 1.80 en 85 kilo is te zwaar maar iemand van 1.60 en 85 kilo niet?

volgens mij staat er niet dat het te zwaar is voor het paard ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:34

Citaat:
Maar als manege moet je een grens trekken. Als je maar één paard hebt dat meer gewicht aan kan kunnen er nog geen te zware ruiters rijden. Ik zelf rij op een ponymanege, daar kun je ook geen heel zware mensen op laten rijden ook al staan er stevige pony's tussen.

ja dat is zeker waar :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:34

MaritAriel schreef:
tuurlijk gaat het er ook om of je te zwaar bent voor je lengte . Als je klein bent en je weegt tussen de 80 en 90 kg is het voor het paard op zicht te dragen maar de ruiter zit zich zelf en daardoor ook het paard met zijn of haar gewicht in de weg . Dat is ook niet fijn voor zo'n paard.

Wat bedoel je nou dan? :o?

Juulhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:36

een weegschaal vind ik wel erg overdreven!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:38

Fiffill schreef:
MaritAriel schreef:
tuurlijk gaat het er ook om of je te zwaar bent voor je lengte . Als je klein bent en je weegt tussen de 80 en 90 kg is het voor het paard op zicht te dragen maar de ruiter zit zich zelf en daardoor ook het paard met zijn of haar gewicht in de weg . Dat is ook niet fijn voor zo'n paard.

Wat bedoel je nou dan? :o?

ja sorry ik schreef het een beetje onduidelijk , heb het aangepast. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:39

Maar het ging er hier in het voorbeeld om dat het te dragen gewicht 80 was en zeg dat dat nou de max is in dit geval, of je nou 2 meter bent of 160 dan blijf je te zwaar met je 85 kilo. 85 kilo is 85 kilo hoe groot of klein je ook bent.
Ik ben het er wel mee eens dat een ruiter met overgewicht minder makkelijk mee kan zitten, maar als je een gewichtslimiet instelt hoeft het niet altijd om overgewicht te gaan...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:42

Fiffill schreef:
Maar het ging er hier in het voorbeeld om dat het te dragen gewicht 80 was en zeg dat dat nou de max is in dit geval, of je nou 2 meter bent of 160 dan blijf je te zwaar met je 85 kilo.

ja tuurlijk , dan maakt het niet uit 85 kg is 85 kg , maar er werd net gezegd dat lengte niet uitmaakte , maar als 85 kg niet te zwaar is voor een paard , en iemand heeft een lengte dat 85 kg normaal is , is er niks aan de hand. maar ben je heel klein en weeg je 85 kg vind ik het alweer een ander verhaal , want je paard kan het wel dragen , maar je zit je zelf toch in de weg onder het rijden en je paard daardoor ook.

Fenrir

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:43

Zie mijn edit :Y)

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:43

Ik heb het als instructrice zijnde deze zomer ook moeten zeggen op ruitervakantie. Die vrouw reed ons sterkste paard; groot, gespierd paard van 1.70. Maar toen kreeg dat paard een wond aan haar hoofd, kon geen hoofdstel meer in en aan mij de taak om naar die mevrouw toe te gaan met "Het spijt me zeer, maar onze andere paarden breken hun rug als u er met uw minstens 100 kg op gaat zitten" (iets tactische uiteraard, maargoed :P

En heb het vaker moeten doen, zo subtiel mogelijk uitleggen dat een paard een te zwakke rug heeft voor een bepaalde ruiter, die dat zelf dan absoluut niet zien. Moeilijk, maar belangrijk voor de paarden!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:45

Ik heb uit ervaring ook gemerkt dat het vaak aan het atletisch vermogen van de persoon in kwestie ligt. Bij het lessen van mijn ex-partner 1,78m en ong. 100 kg. liepen we regelmatig tegen het probleem aan dat er geen passend paard was. Zijn voorkomen was dan ook wat dikkig. Mijn huidige partner is rond dat gewicht maar is langer en atletisch gebouwd en krijgt zonder pardon gewoon een groot paard.

Het een en ander is altijd tactisch gebracht, en wordt vaak al op voorhand (bij het 1e telefonisch contact) vermeld. bv. bij het reserveren van bv. strandritten of andere recreatieve verhuur.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:45

Fiffill schreef:
Zie mijn edit :Y)

yep dat las ik vlak nadat ik geplaatst had haha :P

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:53

Fiffill schreef:
Daar had ik het in mijn post ook niet over, iemand zei dat je boven de 80 kilo te zwaar bent (als persoon, los van het paard) en dat vind ik niet kloppen want een langer iemand weegt geen 50 kilo als het goed is ;)

100 kilo vind ik ook erg veel.

Excuses, verkeer begrepen :o.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:55

Maakt niet uit, snap dat als je de context niet weet het lijkt alsof er wat anders staat :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:59

Ik blijf er bij dat wij onze liefste vriendjes ZELF moeten beschermen tegen...nou onszelf eigenlijk :p. Een paard zal dat niet zo snel doen, of wij interpreteren dat dan weer verkeerd.

Er is simpelweg een max aan het gewicht wat een paard kan dragen. Of diegene nou wel of niet meebeweegt, wel of niet atletisch gebouwd is en al dan niet lang is.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:02

Een vriendin van mij is vrij stevig gebouwd en de rest van haar familie is nog iets steviger gebouwd.
Op vakantie in de VS gingen ze paardrijden bij de Rocky Mountains en dat paardenbedrijfje had gewoon hele duidelijke gewichtsgrenzen en een weegschaal staan... Lijkt me heel reeel.
Ter preventie van dit soort taferelen;

http://www.youtube.com/watch?v=11i-Nslbfho

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:05

Het is best lastig om een duidelijke grens te trekken lijkt mij.
Mijn vriend is 1.98cm, dun gebouwd maar wel bespiering. Toch zit hij al aan de 90kg.
Maar mijn vader, die 1.77cm is, met een kleine buikje zit rond de 79kg. Het kan allemaal zo vertekenen!

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:42

Vraag me daadwerkelijk af waarom mensen toch steeds over paarden denken dat ze van suiker zijn. Een gemiddeld rij paard heeft een gewicht van 600 kilo denken jullie nu echt dat zo'n beestje last heeft van een ruiter tussen de 80 en 100 kilo? Zeker is er een grens en dient het per paard en per ruiter bekeken te worden maar er wordt nu wel heel erg gedaan dat als je meer als 80 kilo weegt je super dik bent.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:46

Ik vind mensen van meer dan 80 kilo zeker niet superdik. Ja, als ik het zou wegen was ik wel heel dik, maar een langer persoon toch niet :) en ik vind het goed dat maneges rekening houden met gewicht. Een manegepaard wordt over het algemeen toch meer belast dan een paard van een particulier. ;)