Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_Natasja_ schreef:en als je altijd op hetzelfde paard rijdt en je hebt daar geen klik mee, wat dan? Als je wisselt kun je treffen dat je een keer een mindere hebt, maar daarna tref je weer een leuke.
En wat de een een leuk paard vindt, vindt een ander weer niets.
) Mimi1973 schreef:@esmee_2001 Ik ben het maar gedeeltelijk met je eens. Wanneer je op hetzelfde manegepaard voor een langere periode kan en mag rijden bijv. om je vertrouwen in het rijden weer terug te krijgen of om te werken aan verfijning met het rijden dan is het wel fijn als je een tijd lang hetzelfde paard kan rijden. Maar manege paarden hebben ieder hun eigen karakter en daar leer je dan ook mee omgaan. Het heeft voor- en nadelen.
Ik zou niet elke week op hetzelfde paard willen zitten. Nou loopt er bij ons 1 paard tussen waarvan ik zeg: daar zou ik wel een tijd lang op willen rijden, omdat ik het geen makkelijk paard vind. Ik zie daar voor mezelf dan weer een uitdaging in om in een paar weken (voor zover dat kan met 1 les per week (a)), toch vooruitgang te boeken in mijn eigen rijden. Maar ik geniet ook wanneer ik elke week op een ander paard word ingedeeld, gewoon omdat ze zo verschillend zijn om te rijden. Ook daar zie ik genoeg uitdaging in.
Er zijn verschillen in manegeruiters en manegeruiters, net als er verschillen zitten in ruiters met eigen paard. Ieder heeft een eigen doel, de één wil gewoon lekker rijden, de ander zoekt een uitdaging en bespreekt dit ook met de instructeur. Wanneer je een eigen paard hebt zal de vooruitgang sneller gaan, dan wanneer je 1 keer per week mag rijden. Wanneer ik nu terugkijk op de 3 jaar dat ik weer aan het rijden ben, kan ik zeggen dat ik in de drie jaar veel geleerd heb, maar wel met kleine stapjes vooruit en soms een stapje terug.
esmee_2001 schreef:er zijn meerdere paarden dus dan kiest de leraar(esse) degene die het best bij dat paard kunnen bevoorbeel als het een echte kinderpony is zal je het kind met geen of heel weinig ervaring oen
_Natasja_ schreef:Soms moeten ruiters zelf ook een knop omzetten. Ik zie het wel meer, ruiters waar je niets mee kunt omdat ze nooit luisteren wat je ook probeert. Ze willen gewoon lekker hobbelen. En ineens gaat de knop om en luisteren ze wel en dan leren ze opeens heel veel.
Wat ook frusterend kan zijn: Meisje komt terug van ponykamp, vertelt supertrots dat ze iets nieuws geleerd heeft wat ze hier op de manege nog nooit geleerd heeft en nooit van gehoord heeft. Dus ik benieuwd en vraag wat dan?
Blijkt het datgene te zijn wat ik al ruim een half jaar aan het uitleggen ben maar wat ze niet van mij aan wil nemen.
esmee_2001 schreef:takkie_muis schreef:ik heb ook amper wat geleerd op manege's en het laatste paard geen klik mee. rijdt niet meer heb geen geld voor mijn droompaard. en mijn gewicht laat ik niet door de meesten dragen.
ja op veel manege,s krijg je bijna elke les een ander paard en soms is de klik er niet en dan gaat het mis
ik vindt dat je op de manege eigenlijk steeds hetzfde paard/pony moet hebben
Spijtig ...
. Trice schreef:Hier ook een manege ruiter, and proud of it!
Ik heb hier de tiende van deze maand een FNRS'je gereden.
F13, met een fjord van de gehandicapte ruiters. Loopt verder alleen maar staplesjes. Niet slecht voor een 'manegeruiter' dacht ik zo.
Beetje jammer dat ik van een persoon de reactie kreeg dat ze niet snapte dat ik al zo hoog gekomen was, want de fjord loopt niet aan de teugel. Maar daar gaat het ook niet om bij de FNRS, het gaat om nageeflijkheid. Dat krulletje maakt niet uit, als je paard maar ontspannen naar de teugel zoekt, dan komt dat krulletje vanzelf wel.
Maar goed, ik zei tegen die persoon 'Het gaat niet om het krulletje, het gaat erom dat je paard nageeflijk is. Er zijn genoeg mensen die meedoen en het krulletje hebben maar totaal niet nageeflijk rijden'.
En persoonlijk vind ik een ontspannen beeld veel mooier staan dan een gedwongen krulletje.
En DAT mensen, leer je als het goed is op een FNRS manege!
Snoevie schreef:maar nageeflijk zijn verwarren mensen wel met 'de krul'
Snoevie schreef:als een paard goed nageeflijk is en daarmee los en soepel in zijn lichaam,dan gaat hij ook ontspannen in de rug en nek&kaak gewricht,en dan gaan ze zakken,en dan krijg je het bekende beeld.
om promotiepunten te rijden in de F13 is het de bedoeling dat je dat wel enigzins beheerst,op de juiste manier. met een sterrenkijker gaat je dat niet lukken. de nageeflijkheid moet er wel zijn om op de juiste manier bepaalde oefeningen ook correct uit te kunnen voeren