Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mimi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:45

@esmee_2001 Ik ben het maar gedeeltelijk met je eens. Wanneer je op hetzelfde manegepaard voor een langere periode kan en mag rijden bijv. om je vertrouwen in het rijden weer terug te krijgen of om te werken aan verfijning met het rijden dan is het wel fijn als je een tijd lang hetzelfde paard kan rijden. Maar manege paarden hebben ieder hun eigen karakter en daar leer je dan ook mee omgaan. Het heeft voor- en nadelen.

Ik zou niet elke week op hetzelfde paard willen zitten. Nou loopt er bij ons 1 paard tussen waarvan ik zeg: daar zou ik wel een tijd lang op willen rijden, omdat ik het geen makkelijk paard vind. Ik zie daar voor mezelf dan weer een uitdaging in om in een paar weken (voor zover dat kan met 1 les per week (a)), toch vooruitgang te boeken in mijn eigen rijden. Maar ik geniet ook wanneer ik elke week op een ander paard word ingedeeld, gewoon omdat ze zo verschillend zijn om te rijden. Ook daar zie ik genoeg uitdaging in.

Er zijn verschillen in manegeruiters en manegeruiters, net als er verschillen zitten in ruiters met eigen paard. Ieder heeft een eigen doel, de één wil gewoon lekker rijden, de ander zoekt een uitdaging en bespreekt dit ook met de instructeur. Wanneer je een eigen paard hebt zal de vooruitgang sneller gaan, dan wanneer je 1 keer per week mag rijden. Wanneer ik nu terugkijk op de 3 jaar dat ik weer aan het rijden ben, kan ik zeggen dat ik in de drie jaar veel geleerd heb, maar wel met kleine stapjes vooruit en soms een stapje terug.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:50

_Natasja_ schreef:
en als je altijd op hetzelfde paard rijdt en je hebt daar geen klik mee, wat dan? Als je wisselt kun je treffen dat je een keer een mindere hebt, maar daarna tref je weer een leuke.
En wat de een een leuk paard vindt, vindt een ander weer niets.

ja maar dan zou ik zeggen rij eerst paar paarden op de manege of verzorg er paar en kies er dan een uit is e klik er dan niet vraag je of j en andere mag

_Natasja_

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:00

En wat nou als iedereen in 1 les op hetzelfde paard wil ?

En wat ruiters verschillen betreft.
Als ik al kijk naar mijn zusjes en ik.
De een wil alleen maar springen
De ander wil op een zo hoog mogelijk niveau in de dressuur komen
En ik wil lekker mezelf en mn paard verbeteren en vooral veel lol hebben met mn paarden
Dus carrousel / spelletjes/ buitenritten (al zijn die nooit langer dan 500 m dan gaat tie weer terug := )

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:03

dan moet e instructeu na paar lessen bepalen wie op wie moet want de instructeur kan zin naar paar lessen of na een les mar die kan weten wie goed is en wie niet

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:06

EN wat nou als alle ruiters een goede combi zouden maken met dat paard?

Wie krijgt hem dan?

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:20

er zijn meerdere paarden dus dan kiest de leraar(esse) degene die het best bij dat paard kunnen bevoorbeel als het een echte kinderpony is zal je het kind met geen of heel weinig ervaring oen

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:21

Mimi1973 schreef:
@esmee_2001 Ik ben het maar gedeeltelijk met je eens. Wanneer je op hetzelfde manegepaard voor een langere periode kan en mag rijden bijv. om je vertrouwen in het rijden weer terug te krijgen of om te werken aan verfijning met het rijden dan is het wel fijn als je een tijd lang hetzelfde paard kan rijden. Maar manege paarden hebben ieder hun eigen karakter en daar leer je dan ook mee omgaan. Het heeft voor- en nadelen.

Ik zou niet elke week op hetzelfde paard willen zitten. Nou loopt er bij ons 1 paard tussen waarvan ik zeg: daar zou ik wel een tijd lang op willen rijden, omdat ik het geen makkelijk paard vind. Ik zie daar voor mezelf dan weer een uitdaging in om in een paar weken (voor zover dat kan met 1 les per week (a)), toch vooruitgang te boeken in mijn eigen rijden. Maar ik geniet ook wanneer ik elke week op een ander paard word ingedeeld, gewoon omdat ze zo verschillend zijn om te rijden. Ook daar zie ik genoeg uitdaging in.

Er zijn verschillen in manegeruiters en manegeruiters, net als er verschillen zitten in ruiters met eigen paard. Ieder heeft een eigen doel, de één wil gewoon lekker rijden, de ander zoekt een uitdaging en bespreekt dit ook met de instructeur. Wanneer je een eigen paard hebt zal de vooruitgang sneller gaan, dan wanneer je 1 keer per week mag rijden. Wanneer ik nu terugkijk op de 3 jaar dat ik weer aan het rijden ben, kan ik zeggen dat ik in de drie jaar veel geleerd heb, maar wel met kleine stapjes vooruit en soms een stapje terug.

en als je een eign paard hebt dan

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:27

Ik rij ook op een manege nu voor ongeveer 10 jaar. (de zelfde manege als trice)
Ik heb nu een paar jaar een paar paarden die ik rij ergens anders en daarmee merk ik toch wel dat ik behoorlijk veel op de manege heb geleerd. En ik rij er nog steeds les en ik leer nog steeds dingen...

manonnougat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:29

op een manege leer je trekken, sleuren, achter elkaar tjoken, stap draf en galop en voor de rest niets!!
idd weggegooid geld!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:33

Op een manege heb je ook niet zo te maken met de hele dagelijkse en medische verzorging van het paard.
Daarom kijk je volgens mij toch anders naar een paard, omdat je met al die dingen erom heen niet echt bezig bent.

Mimi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:45

@esmee_2001: Wanneer je een eigen paard hebt, dan liggen je doelen en wensen m.b.t. het rijden waarschijnlijk anders dan bij de gemiddelde manegeruiter. Mijn grote droom is een eigen paard en wanneer ik er eentje kan kopen, onderhouden en er voldoende tijd aan kan besteden dan zullen mijn doelstellingen t.o.v. het rijden ook veranderen, want dan zou ik met dat paard een goede combinatie willen gaan vormen en stap voor stap het rijden en de communicatie naar dat paard toe willen verfijnen.

Dat je op een manege niks leert is de grootste onzin in mijn ogen. Stel jezelf als manegeruiter een doel en bespreek dit ook met je instructeur. Wanneer je bij een instructeur niet verder komt, dan vraag je of je in een andere les kan meerijden.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:32

esmee_2001 schreef:
er zijn meerdere paarden dus dan kiest de leraar(esse) degene die het best bij dat paard kunnen bevoorbeel als het een echte kinderpony is zal je het kind met geen of heel weinig ervaring oen

Dus dan beslist alsnog een instructeur op welk paard jij rijdt en niet jijzelf.
En dat kan dus weer een paard zijn waar jij geen klik mee hebt.

Je praat jezelf wel een beetje vast hoor.
Maar dat geeft niet voor iemand van 10. :(:)

x_Maybe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:00

Je hebt ook goede manegeruiters hoor.
De meeste mensen zijn begonnen op een manege.
Ik zelf niet ik ben op mijn, zo goed als eigen, pony begonnen.
Toen ben ik gaan lessen op de manege omdat er een nieuwe pony was.
Dat ging super goed, door die lessen kon ik die pony makkelijker aan.
Helaas werd ik na een paar jaar te groot en ben ik voor vast gaan rijden op de mange.
Hier rijd/reed ik altijd probleempaarden.
Dus het is niet zo dat je niets leert op een manege.
Sinds een paar maanden heb ik nu 9 verzorgpony's.
En rijd ik nog steeds op de manege om dingen bij te leren.
Dus kraak niet té snel een manegeruiter af.
Ik krijg namelijk (bijna) altijd complimenten op mijn goede zithouding& rijkunsten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 16:01

_Natasja_ schreef:
Soms moeten ruiters zelf ook een knop omzetten. Ik zie het wel meer, ruiters waar je niets mee kunt omdat ze nooit luisteren wat je ook probeert. Ze willen gewoon lekker hobbelen. En ineens gaat de knop om en luisteren ze wel en dan leren ze opeens heel veel.

Wat ook frusterend kan zijn: Meisje komt terug van ponykamp, vertelt supertrots dat ze iets nieuws geleerd heeft wat ze hier op de manege nog nooit geleerd heeft en nooit van gehoord heeft. Dus ik benieuwd en vraag wat dan?
Blijkt het datgene te zijn wat ik al ruim een half jaar aan het uitleggen ben maar wat ze niet van mij aan wil nemen. _-:(

ZOOOO herkenbaar!!! Elke prive les maar herhalen en herhalen, en dan hebben ze ergens anders iets opgevangen en dan valt het kwartje.
Aan de andere kant....ik geef veel prive les. Er staat hier iemand op stal met een eigen paard, die JAREN les heeft gehad van mijn persoon. Maar met haar nieuwe paard kwam/drong ik niet meer door. Ik heb toen voorgesteld les te gaan nemen van iemand anders, die wel op dezelfde lijn zat, maar sommige dingen net even anders benoemde.
Ik heb haar tot de L1 met winst geholpen, maar nu nog 1 puntje en ze is M1! Ze is met de nieuwe instructrice ( die ik zelf trouwens goed ken en ook les van heb gehad) met sprongen vooruit gegaan.
Dus ik denk dat je als les gever ook wel moet weten wanneer je moet stoppen omdat je de leerling niet verder kan helpen!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:05

Ook dat is absoluut waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:07

esmee_2001 schreef:
takkie_muis schreef:
ik heb ook amper wat geleerd op manege's en het laatste paard geen klik mee. rijdt niet meer heb geen geld voor mijn droompaard. en mijn gewicht laat ik niet door de meesten dragen.

ja op veel manege,s krijg je bijna elke les een ander paard en soms is de klik er niet en dan gaat het mis
ik vindt dat je op de manege eigenlijk steeds hetzfde paard/pony moe :j t hebben

ja en het nadeel is leer je het paard wat wordt gelijk door anderen eruit geleerd.

ik reed altijd hetzelfde paard , een schimmel die uhm heel voorwaarts was haha

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:23

daar ben ik het niet helemaal mee eens, tuurlijk gaat dingen aanleren een stuk moeilijker als er 6 anderen op rijden die het anders aanpakken, maar in mijn ervaring weten de meeste paarden dondersgoed wie hij op zijn rug heeft..
voorbeeldje: manegepaardje waar ik op rijd zit in een beginnerlesje, sloft lekker en doet in principe wat ze zelf wil.. ik neem paard over, stap op en hoepla sloffen is weg en ze loopt nagevelijk.. ze voelt wie er op zit..

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 07:29

[quote="Mimi1973Dat je op een manege niks leert is de grootste onzin in mijn ogen. Stel jezelf als manegeruiter een doel en bespreek dit ook met je instructeur. Wanneer je bij een instructeur niet verder komt, dan vraag je of je in een andere les kan meerijden.[/quote]
Dat doe ik inderdaad ook.
Maar ik moet wel toegeven dat er veel manegeruiters (ok bij ons op de manege) lui zijn en zelf geen initiatief nemen in het rijden. Deze zullen dan ook niet verder komen. Maar degene die wel initiatief nemen en wel verder willen komen worden bij onze manege goed verder geholpen vind ik.
Zelf rij ik vast op een fjordje, ik leer daar enorm van. Ik rij er nu 12 jaar op en hij is getransformeerd van een bokkende fjord in een fjord die graag voor mij wil werken.

@ xxMaxx;
Jeetje ik wist niet dat ik het woord 'krulletje' ook tussen aanhalingstekens moest zetten om het begrijpend te maken, dacht dat het vanzelfsprekend was na mijn stukje tekst..... :roll:

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:18

Ik denk dat er goede en slechte manegeruiters zijn en goede en slechte "eigen paarden"ruiters. Dat heeft te maken met instructie die iemand krijgt, met het talent wat iemand heeft en met de eigen inzet van de ruiter. Ik vind trouwens de beste ruiters diegene die de tijd nemen voor hun paard en zich verdiepen in het wezen paard, die willen leren. En dat kan net zo goed een ruiter zijn die pas tien lessen heeft gereden als iemand op Z niveau.

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:24

Ik ken het , ben zelf 15 jaar en rijd nu bijna 8 jaar , en volgens mij als je mij ziet rijden zou je dat echt niet zeggen ! Toen ik 3 jaar geleden begon met Racing te verzorgen , toen ben ik volgens mij ietsje beter beginnen leren rijden. Overlaatst heb ik les gehad van de eigenaar van mijn huidige verzorgpaardjes , en ik merk dat ik nog altijd na al die jaar niet fatsoenlijk leren rijden heb. Ben dus blij dat ik nu ergens bij iemand thuis rijd en niet meer op een manége waar je practisch niks leert :( Spijtig ...

Mimi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:43

@Mglii____ Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig hoe het komt dat je, nadat je een verzorgpaardje hebt gevonden, wat beter bent gaan rijden. Komt dat omdat je intensiever bent gaan rijden, of ben je je meer gaan verdiepen? Heb je zelf als ruiter aan je lesgeefmens dingen gevraagd die je in een manegeles niet hebt gevraagd? (gewoon nieuwsgierigheid hoor :)).
Het kan natuurlijk best zijn dat je jezelf bent gaan verdiepen in je verzorgpaard nadat je de mogelijkheid had om deze te gaan verzorgen en te rijden en zo ook (ongemerkt) meer bent gaan leren? Zoals hierboven ook gezegd: het rijden is van verschillende factoren afhankelijk en één van de grootste factoren (vind ik) is dat je zelf als ruiter voor ogen hebt wat je doel is en je daar met instructie ook naar toe werkt.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:53

Trice schreef:
Hier ook een manege ruiter, and proud of it!
Ik heb hier de tiende van deze maand een FNRS'je gereden.
F13, met een fjord van de gehandicapte ruiters. Loopt verder alleen maar staplesjes. Niet slecht voor een 'manegeruiter' dacht ik zo. ;)
Beetje jammer dat ik van een persoon de reactie kreeg dat ze niet snapte dat ik al zo hoog gekomen was, want de fjord loopt niet aan de teugel. Maar daar gaat het ook niet om bij de FNRS, het gaat om nageeflijkheid. Dat krulletje maakt niet uit, als je paard maar ontspannen naar de teugel zoekt, dan komt dat krulletje vanzelf wel.
Maar goed, ik zei tegen die persoon 'Het gaat niet om het krulletje, het gaat erom dat je paard nageeflijk is. Er zijn genoeg mensen die meedoen en het krulletje hebben maar totaal niet nageeflijk rijden'.
En persoonlijk vind ik een ontspannen beeld veel mooier staan dan een gedwongen krulletje.

En DAT mensen, leer je als het goed is op een FNRS manege!

_/-\o_

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:05

maar nageeflijk zijn verwarren mensen wel met 'de krul'

als een paard goed nageeflijk is en daarmee los en soepel in zijn lichaam,dan gaat hij ook ontspannen in de rug en nek&kaak gewricht,en dan gaan ze zakken,en dan krijg je het bekende beeld.

om promotiepunten te rijden in de F13 is het de bedoeling dat je dat wel enigzins beheerst,op de juiste manier. met een sterrenkijker gaat je dat niet lukken. de nageeflijkheid moet er wel zijn om op de juiste manier bepaalde oefeningen ook correct uit te kunnen voeren

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:19

Snoevie schreef:
maar nageeflijk zijn verwarren mensen wel met 'de krul'

Volgens mij wordt mijn bericht alleen niet zo gelezen als ik het bedoelt heb...
Ik ben zeer tegen het gedwongen krulletje, en ik ben van mening dat als je paard lekker los is, dat het 'krulletje' (in dit geval dus het correct aan de teugel rijden!!) vanzelf komt. Hiermee bedoel ik dus niet het gedwongen krulletje, het krulletje omdat het zogenaamd mooi staat.

Snoevie schreef:
als een paard goed nageeflijk is en daarmee los en soepel in zijn lichaam,dan gaat hij ook ontspannen in de rug en nek&kaak gewricht,en dan gaan ze zakken,en dan krijg je het bekende beeld.

om promotiepunten te rijden in de F13 is het de bedoeling dat je dat wel enigzins beheerst,op de juiste manier. met een sterrenkijker gaat je dat niet lukken. de nageeflijkheid moet er wel zijn om op de juiste manier bepaalde oefeningen ook correct uit te kunnen voeren

Dan ga ik er verder vanuit dat ik de nageeflijkheid wel redelijk beheers om in die F13 te mogen/kunnen rijden ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:25

Je hoeft je niet aangesproken te voelen hoor....ik zeg alleen dat je pony wel nageeflijk geweest zal zijn,want anders rij je geen promotiepunten als je dus al f13 rijdt. Dat naar aanleiding van hetgene wat iemand tegen jou zei,dat je fjord niet aan de teugel was. Waarom zei ze dat dan?