Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

! IsabelvS schreef:Heej
ik wilde nog even wat toevoegen.. ik weet niet zeker of het al is gezegd of niet;
Ik heb een aantal keer gelezen "Je leert natuurlijk alleen sturen en stap draf en galop"
Ik heb ervaring met twee maneges, op beide zijn er veel jonge paarden die eerst worden ingereden en daar mogen dan eerst de gevorderde ruiters op rijden, een jaar of twee en dan later lopen ze ook in andere lessen mee. Ik rijd op een manege en er zijn echt zo veel verschillende paarden dat je op alles leert rijden, ook bok pony's en van die gekke cross pony's die gewoon best wild kunnen doen of zoals ik al zei jonge paarden, ook wat langzamere ed dus je leert op alles rijden. Wanneer iemand een eigen paard heeft, kun je nog wel zó goed op je mooie sport paardje rijden (oke ook gewone paarden) maar misschien niet op iets anders.
) Uiteindelijk varieren zowel manegeruiters and paardeneigenaren van knap beroerd tot erg goed. 
MoriMann schreef:Zoals (volgens mij, heb het topic globaal doorgelezen, niet in detail) al gezegd is, heeft niet iedereen dezelfde kansen. Voor degenen die niet de mogelijkheden en middelen hebben voor een eigen paard en niet de 'connecties' voor een verzorgpony/paard, is een manege vaak het enige alternatief om toch te kunnen leren rijden.
Of je het wel of niet goed leert, hangt af van een aantal factoren. De kwaliteit van de lessen speelt absoluut een (grote) rol, maar ook aanleg en 'feeling' met paarden. Ook in andere sporten geldt, dat een goede trainer/leraar iemand beter kan maken, maar als het totaal aan inzicht en talent ontbreekt, kom je nooit op olympisch niveau. Vaak oefenen helpt zeker, dus een eigen (verzorg) paard tot je beschikking hebben is een groot voordeel, maar ik ben er van overtuigd dat een getalenteerde manegeruiter in theorie, net zo goed kan zijn/worden als een niet-zo-getalenteerde ruiter met eigen paard![]()
Zelf heb ik alleen maar de mogelijkheid gehad om op een manege te rijden (okay, en nog wat pony's van vriendinnetjes, wat je in een boer'n dorp nog wel tegen komt), maar ik heb ook altijd veel verschillende boeken etc verslonden en daar ook bijzonder veel van geleerd (bij tegenstrijdige 'inzichten' gewoon je nuchtere hollandse verstand gebruiken) Uiteindelijk varieren zowel manegeruiters and paardeneigenaren van knap beroerd tot erg goed.
IsabelvS schreef:MoriMann schreef:Voor degenen die niet de mogelijkheden en middelen hebben voor een eigen paard en niet de 'connecties' voor een verzorgpony/paard, is een manege vaak het enige alternatief om toch te kunnen leren rijden.
in die zin doe je net alsof dat het laagste is dat je als je echt niet anders kan dat dan maar moet doen..?

Ik had dan wel geen andere mogelijkheden om te kunnen rijden (en met paarden bezig te zijn in het algemeen), maar heb dat nooit als vervelend ervaren of er op neer gekeken.
MoriMann schreef:Zoals (volgens mij, heb het topic globaal doorgelezen, niet in detail) al gezegd is, heeft niet iedereen dezelfde kansen. Voor degenen die niet de mogelijkheden en middelen hebben voor een eigen paard en niet de 'connecties' voor een verzorgpony/paard, is een manege vaak het enige alternatief om toch te kunnen leren rijden.
Of je het wel of niet goed leert, hangt af van een aantal factoren. De kwaliteit van de lessen speelt absoluut een (grote) rol, maar ook aanleg en 'feeling' met paarden. Ook in andere sporten geldt, dat een goede trainer/leraar iemand beter kan maken, maar als het totaal aan inzicht en talent ontbreekt, kom je nooit op olympisch niveau. Vaak oefenen helpt zeker, dus een eigen (verzorg) paard tot je beschikking hebben is een groot voordeel, maar ik ben er van overtuigd dat een getalenteerde manegeruiter in theorie, net zo goed kan zijn/worden als een niet-zo-getalenteerde ruiter met eigen paard![]()
Zelf heb ik alleen maar de mogelijkheid gehad om op een manege te rijden (okay, en nog wat pony's van vriendinnetjes, wat je in een boer'n dorp nog wel tegen komt), maar ik heb ook altijd veel verschillende boeken etc verslonden en daar ook bijzonder veel van geleerd (bij tegenstrijdige 'inzichten' gewoon je nuchtere hollandse verstand gebruiken) Uiteindelijk varieren zowel manegeruiters and paardeneigenaren van knap beroerd tot erg goed.
Citaat:Voor degenen die niet de mogelijkheden en middelen hebben voor een eigen paard en niet de 'connecties' voor een verzorgpony/paard, is een manege vaak het enige alternatief om toch te kunnen leren rijden.
) en lekker op de manege blijven rijden