'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:46

er zijn heel veel typen maneges he, sommige manegepaarden rijden ook gewoon officieele wedstrijden anderen weer juist niet, en dat is niet te vergelijken vind ik

jeske81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:50

De meeste ruiters beginnen op de manege. Ik ben daar ook begonnen. natuurlijk heb je van die manegepaarden en pony's die braaf hun rondje lopen en niet veel meer kunnen dan stap, draf en galop. Maar er zijn er altijd wel bij die meer kunnen. Die wel bijna alle oefeningen kunnen.
Wat betreft t zitten als een manege ruiter, denk dat dat aan instructeur kan liggen. Maar verder heeft dat er volgens mij niet mee te maken. Ik heb wel veel geleerd van de manege pony's. Verschillende dieren te rijden.
Maar het echte fijnere werk heb ik op mn eigen pony geleerd. Daar ben je toch anders mee bezig.
Maar dat manegeruiters slecht zijn. echt NIET!!! Zelfs mn pa heeft goed leren rijden.

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:32

op een manege is het juist gezellig en leuk! (op de onze dan wel, vind ik ;) ).
en idd, als mensen dat zeggen, zij zullen zelf vaak toch op een manege begonnen zijn?

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:34

ja en het is idd ook zo dat je op verschillende pony's rijdt, en dus met verschillende karakters leert omgaan. al rijd je nou altijd op hetzelfde paard dat meestal hetzelfde doet, leer je dat vast niet

oscaartjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:23

inderdaad de meeste mensen beginnen op een manege en daar is het juist gezellig . je leert omgaan met verschillende paarden enzo maar . de stijl van rijden heeft natuurlijk veel tezien bij wat voor instucteur je rijdt en waarop hij / zij let . maar ik vindt het maar zever dat er mensen zijn die denken dat maenege ruiters slecht(er) zijn.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:12

niemand is slecht!
tuurlijk zie je wel verschillen, maar iedereen is begonnen op de manege,
en iedereen heb gezeten zoals de kinderen in de beginnersles, maar ook al vinden ze zelf dat ze geweldig rijden,
niemand is ooit uitgeleerd! anders zou anky niet nog les krijgen!
dussuuh... iedereen is goed op zen eigen manier!

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:00

drrm iedereen is begonnen op een manege (naja de meeste dan) maar als je een eigen pony hebt kan je ook ergens aan werken dat heb je op de manege niet zo snel naja dat had ik dan nooit en sinds ik me eigen paardje heb heb ik dat dan wel :D

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:17

Daar heb je gelijk in.
Tegen mij is het ook wel eens gezegt.
Toen ik voor het eerst op mijn leas pony ging rijden(die ik nu jammer genoeg niet meer heb)
Gingen ze ook zeggen dat is een manege houden.
En zo hoor je da wel vaker die manege houden heb ik volgens hun nu wel weer afleert maar toch.
Maar ik rij voor m`n plezier en daar gaat het om :)!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:54

Een manegehouding daar versta ik het volgende onder: heel overdreven je hakken naar onderen drukken, echt veel te recht op je paard zitten en heel erg met je billen naar achteren zitten dus eigenlijk wat overstrekt allemaal. Een soort robotje zeg maar waarmee je je paard feitelijk hindert. Maar over het algemeen leer je op een manege juist wel goed te zitten. Dat is dan ook 1 van de weinige dingen die ik er geleerd heb.

Op een eigen paard leer je meer en sneller omdat je op je eigen paard leert rijden en omdat er geen anderen op rijden die het weer anders doen. Maar niet iedereen kan dat en dan zou het kunnen dat je minder snel of minder veel leert. Dat betekent nog niet dat je slecht bent en het ligt ook heel erg aan jezelf, de manege, de paarden en de instructeur/trice. Niet iedereen heeft dezelfde kansen in het leven op paardengebied. Dat maakt je niets minder dan een ander. Het zou fijn zijn als mensen dat eens zouden beseffen die hoog van hun eigen paard blazen......en neer kijken op het gepeupel daaronder.
Nooit iets van aantrekken tenzij het opbouwende kritiek is en ze je wat willen leren op de vriendelijk manier.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:37

Heej
ik wilde nog even wat toevoegen.. ik weet niet zeker of het al is gezegd of niet;
Ik heb een aantal keer gelezen "Je leert natuurlijk alleen sturen en stap draf en galop"
Ik heb ervaring met twee maneges, op beide zijn er veel jonge paarden die eerst worden ingereden en daar mogen dan eerst de gevorderde ruiters op rijden, een jaar of twee en dan later lopen ze ook in andere lessen mee. Ik rijd op een manege en er zijn echt zo veel verschillende paarden dat je op alles leert rijden, ook bok pony's en van die gekke cross pony's die gewoon best wild kunnen doen of zoals ik al zei jonge paarden, ook wat langzamere ed dus je leert op alles rijden. Wanneer iemand een eigen paard heeft, kun je nog wel zó goed op je mooie sport paardje rijden (oke ook gewone paarden) maar misschien niet op iets anders.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:09

IsabelvS schreef:
Heej
ik wilde nog even wat toevoegen.. ik weet niet zeker of het al is gezegd of niet;
Ik heb een aantal keer gelezen "Je leert natuurlijk alleen sturen en stap draf en galop"
Ik heb ervaring met twee maneges, op beide zijn er veel jonge paarden die eerst worden ingereden en daar mogen dan eerst de gevorderde ruiters op rijden, een jaar of twee en dan later lopen ze ook in andere lessen mee. Ik rijd op een manege en er zijn echt zo veel verschillende paarden dat je op alles leert rijden, ook bok pony's en van die gekke cross pony's die gewoon best wild kunnen doen of zoals ik al zei jonge paarden, ook wat langzamere ed dus je leert op alles rijden. Wanneer iemand een eigen paard heeft, kun je nog wel zó goed op je mooie sport paardje rijden (oke ook gewone paarden) maar misschien niet op iets anders.

In jouw ogen heb je dus een sport paard, een gewoon paard... en een 'iets anders' paard...
Hmm, volgens mij is een paard een paar en geen paard word als sportpaard geboren al willen ze je dat vaak wel doen geloven.
Hoe dan ook. Iedereen kan voor zichzelf beslissen of hij kundig of niet is. Of hij weet wat er in een paard speelt wel of niet. Dat heeft niet met prive of manege lessen te maken. Dat heeft met de ruiter te maken. Elke ruiter heeft zijn eigen kwaliteiten. En die moeten natuurlijk de kans krijgen om te ontplooiien. Er is geen goed of slecht. Je bent niet opeens een super ruiter omdat je 10 paarden met verschillende karakters hebt gereden en hoe... dat doet er niet eens toe. Je bent zo goed als je jezelf doet geloven. En als je jezelf te snel te goed bent, volgens mij verlies je dan je potentie nog veel en veel beter te worden. :o :D

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:24

Zoals (volgens mij, heb het topic globaal doorgelezen, niet in detail) al gezegd is, heeft niet iedereen dezelfde kansen. Voor degenen die niet de mogelijkheden en middelen hebben voor een eigen paard en niet de 'connecties' voor een verzorgpony/paard, is een manege vaak het enige alternatief om toch te kunnen leren rijden.

Of je het wel of niet goed leert, hangt af van een aantal factoren. De kwaliteit van de lessen speelt absoluut een (grote) rol, maar ook aanleg en 'feeling' met paarden. Ook in andere sporten geldt, dat een goede trainer/leraar iemand beter kan maken, maar als het totaal aan inzicht en talent ontbreekt, kom je nooit op olympisch niveau. Vaak oefenen helpt zeker, dus een eigen (verzorg) paard tot je beschikking hebben is een groot voordeel, maar ik ben er van overtuigd dat een getalenteerde manegeruiter in theorie, net zo goed kan zijn/worden als een niet-zo-getalenteerde ruiter met eigen paard :o

Zelf heb ik alleen maar de mogelijkheid gehad om op een manege te rijden (okay, en nog wat pony's van vriendinnetjes, wat je in een boer'n dorp nog wel tegen komt), maar ik heb ook altijd veel verschillende boeken etc verslonden en daar ook bijzonder veel van geleerd (bij tegenstrijdige 'inzichten' gewoon je nuchtere hollandse verstand gebruiken :+ ) Uiteindelijk varieren zowel manegeruiters and paardeneigenaren van knap beroerd tot erg goed.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:32

Uiteindelijk varieren zowel manegeruiters en paardeneigenaren van knap beroerd tot erg goed.

dit vind ik nou een goede uitspraak,
en sluit me hierbij volledig aan.

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:40

Ik was gisteren aan het rijden toen een meisje mij vroeg of ik op een manege had leren rijden.
Ik zei ''ja'' . Ze vroeg me hoelang ik daar had gereden. Dat was dus zo'n vier jaar.
Na de les vertelde ze me dat ze net hetzelfde probleem had als mij. Niet genoeg met je benen sturen en te veel inwerken met je handen.
Ik neem hier al twee jaar les voor en mijn instructeur zegt dat het al zeer veel verbeterd is.
Maar al bij al heeft ze gelijk. Het was echt niet om mij af te breken. Ze zei dat ze daar ook nog af en toe last van had.
Volgens mij is het er bij mij al zeer goed uitgewerkt , anders zou de stalbaas me niet zijn paarden laten inrijden, maar ik heb inderdaad niet veel ( bijna niets ) geleerd op mijn vroegere manege.

YeyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:55

Het verschilt van manege tot manege denk ik, elke stal heeft zijn makkelijke en minder makkelijke paarden staan.
Ik denk wel dat ze wat afgestompter zijn dan prive paarden zeg maar.

Ikzelf heb nooit op een manege gereden toen ik jonger was, altijd prive les op particulier paard, maar sinds een half jaar wel omdat ik de draad weer opgepakt heb.
Je merkt gewoon dat er minder aandacht is voor je als je in een groep rijdt en een fout is snel gemaakt zonder dat de instructrice dat snel opmerkt. Fout (rij)gedrag is makkelijk aangeleerd natuurlijk!
Niets verkeerds over mijn magege of instructrice verder want ik heb er echt fijn gereden, maar bijrijden met priveles is toch meer mijn ding, dus ik ga dan ook stoppen met lessen.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:37

dat zeg ik niet femke, misschien moet je even beter lezen... ;)

MoriMann schreef:
Zoals (volgens mij, heb het topic globaal doorgelezen, niet in detail) al gezegd is, heeft niet iedereen dezelfde kansen. Voor degenen die niet de mogelijkheden en middelen hebben voor een eigen paard en niet de 'connecties' voor een verzorgpony/paard, is een manege vaak het enige alternatief om toch te kunnen leren rijden.

Of je het wel of niet goed leert, hangt af van een aantal factoren. De kwaliteit van de lessen speelt absoluut een (grote) rol, maar ook aanleg en 'feeling' met paarden. Ook in andere sporten geldt, dat een goede trainer/leraar iemand beter kan maken, maar als het totaal aan inzicht en talent ontbreekt, kom je nooit op olympisch niveau. Vaak oefenen helpt zeker, dus een eigen (verzorg) paard tot je beschikking hebben is een groot voordeel, maar ik ben er van overtuigd dat een getalenteerde manegeruiter in theorie, net zo goed kan zijn/worden als een niet-zo-getalenteerde ruiter met eigen paard :o

Zelf heb ik alleen maar de mogelijkheid gehad om op een manege te rijden (okay, en nog wat pony's van vriendinnetjes, wat je in een boer'n dorp nog wel tegen komt), maar ik heb ook altijd veel verschillende boeken etc verslonden en daar ook bijzonder veel van geleerd (bij tegenstrijdige 'inzichten' gewoon je nuchtere hollandse verstand gebruiken :+ ) Uiteindelijk varieren zowel manegeruiters and paardeneigenaren van knap beroerd tot erg goed.

in die zin doe je net alsof dat het laagste is dat je als je echt niet anders kan dat dan maar moet doen..?

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:12

IsabelvS schreef:
MoriMann schreef:
Voor degenen die niet de mogelijkheden en middelen hebben voor een eigen paard en niet de 'connecties' voor een verzorgpony/paard, is een manege vaak het enige alternatief om toch te kunnen leren rijden.

in die zin doe je net alsof dat het laagste is dat je als je echt niet anders kan dat dan maar moet doen..?

Zo is het absoluut niet bedoeld, sorry dat het misschien zo overkomt. Het is denk ik moeilijk om het goed uit te drukken zonder dat het een dergelijke bijklank kan krijgen. Die zat er bij het intikken niet bij, maar dat hoor je niet als je het bericht leest :)

Het is niet 'lager' of 'minderwaardig'. Zelf ben ik ook altijd trotse en tevreden manegeruiter geweest (en zal dat als het meezit binnenkort weer zijn) :) Ik had dan wel geen andere mogelijkheden om te kunnen rijden (en met paarden bezig te zijn in het algemeen), maar heb dat nooit als vervelend ervaren of er op neer gekeken.

De Grote Droom bleef (en blijft) een eigen paardje en dat zal voor een groot deel van de manegeruiters gelden, maar ik was en ben uiternate tevreden om de droom als droom te houden, want van een droom kan je ook intens genieten :j

(edit om een tikfout te herstellen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:31

MoriMann schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Als je de feeling en aanleg hebt, steek je overal wat van op en leer je gewoon onwijs snel. Lessen zijn ook niet alles hoor, ik heb daar uiteindelijk toch het minste van geleerd. En ik ben geen topruiter, maar ik weet wel heel goed waar ik mee bezig ben en waarom het zo moet etc etc, en ik denk dat dat toch het belangrijkste is. Een instructeur kan 100x zeggen van: zo moet het. Maar uiteindelijk heb je daar niks aan als je het niet eigen maakt.

lhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:34

kan de foto'''s niet zien!

xSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:49

Dat is toch niet normaal ?
Het is of: Je kan echt niet mooi rijden,
Of ze vinden zichzelf gewoon beter.

En waarschijnlijk is het altijd het 2e !
Dus laat je niet afschrikken door die mensen die dat zeggen.
Gewoon jezelf blijven en lol blijven maken ! *D

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:27

manegeruiters zijn echt niet slecht.
je leert veel van de verschillende paarden/pony's.

en of je nu goed kan rijden of niet, dit ligt er vooral aan hoe je les krijgt en of je alles snel op pikt.

ook manege paarden kunnen soms heel mooi en goed lopen.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:59

Manegeruiters zijn niet slecht. :n
Dat is echt heel fout gezegt!
Ik heb zelf ook 4 jaar op een manege gereden!

Citaat:
Voor degenen die niet de mogelijkheden en middelen hebben voor een eigen paard en niet de 'connecties' voor een verzorgpony/paard, is een manege vaak het enige alternatief om toch te kunnen leren rijden.

100% mee eens!
Het heeft bij mij ook lang geduurt voordat die eigen pony er eindelijk was...
Geduld (en hoop houden, dat eigen paard komt er wel ;) ) en lekker op de manege blijven rijden :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:58

voor heel veel mensen blijft een paard een onbereikbare droom,dus het komt er niet altijd

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:43

Sommige manegeruiters zijn slecht, dat klopt. Maar om iedereen over 1 kam te scheren is niet eerlijk. Je moet toch ergens beginnen met rijden? En je neemt toch ook lessen om beter te worden?:)
Ook veel mensen die wel eigen paarden hebben kunnen ook niet geweldig rijden...

Ook manegepaarden kunnen lopen, alleen moet je er misschien iets meer voor doen dan bij een eigen paard omdat daar niet ook nog beginnertjes op zitten.;)

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:55

Ik werk bij een stichting waar mensen rijden met een beperking. Wij hebben oa. 3 fjorden, een tinker en een haflinger. Nou dan moet je sommige pensionklanten horen over die knollen, karrepeerden. Sjonge jonge. Ja zelf rijden ze op mooie dressuur paardjes. Onze 'karrepeerden' zijn in ieder geval betrouwbaar, gewichtsdragers en heeeel lief! En dat moet je hebben als er mensen op rijden met een beperking.