Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marion82

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:17

Ja dat ben ik me ook heel goed bewust.
Het was alleen wel heel jammer, ik had nog nooit meegedaan en mijn instructrice dacht ook echt wel dat ik het met gemak zou halen.

Mijn paard is gewent aan mijn rijden en geageerd niet op het wiebelen, op been geven wel en is ook gewoon scherp aan mijn been.

Volgende keer proberen we het gewoon weer en dan zal ik er zelf ook melding van maken. Mocht het dan toch weer leiden tot het niet halen ervan, dan denk ik dat ik niet meer mee doe. Ik kan het toch niet veranderen, dus dan lukt het me nooit om verder te komen.

In elk geval bedankt voor de reacties. Ik ga er in elk geval nog meer op letten en de volgende keer nog meer mijn best doen. Meer kunnen we immers niet doen toch ;)

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:11

Ik heb nog een vraagje.
Moet je bij B X F linksomkeert voor B/precies op B/na B de bocht inzetten?

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:16

@paris_ Je doet alsof je bij B een volte 10 meter inzet, maar inplaats van terug te rijden naar de B ga je naar de F. Je moet dus iets na de B de bocht inzetten :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:21

Je zet een halve kleine volte in op het moment dat je stijgbeugel bij de B is. Zodra je stijgbeugel bij de X is, ga je met een diagonale lijn terug naar de F, waar je met je stijgbeugel bij de F weer uit komt. En... daarna natuurlijk netjes de hoek inrijden!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:01

LoveMickey en Ilja000, dankjulliewel! :D
Moet zo om 9:00 m'n proef rijden, dus was heel blij dat er gereageerd was.
Bedankt!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:32

Jippie ik ben helemaal trots. We hadden zaterdag wedstrijd en een hele strenge (doch rechtvaardige) jury. Kinderen die vorige wedstrijden ruim 220 reden haalden nu net 212-218. Toch heeft een leskind van mij het gepresteerd om 240 punten te rijden :D . Ze had zo ontzettend netjes gereden :) . Andere kinderen hebben mooi wat kritiekpuntjes gekregen zodat we weer wat om aan te werken hebben :) .
Ik was helemaal blij met deze jury :p

Trouwens ook voor het eerst vaardigheid 1 gedaan. We zaten alleen nog te twijfelen over de hoogte van het kruisje. Er staat 40 cm. Maar gaat dat op de gaatjes (dus midden lager) of midden 40 cm (en dus op de gaatjes op 1m). Mijn redenatie was omdat het eerste wedstrijd richting spring was dat het niet te hoog zou zijn en dus op gaatjes 40cm, maar daardoor kon je sprong niet beoordelen, want de paarden springen dan meestal niet echt :+ . Kon het ook niet zo terug vinden in de map. Wie o wie kan dit vraagstuk voor mij oplossen :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:28

Nee, het gaat om het midden :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:42

ah, Dan weten we dat voor de volgende keer. Dank je :) . We hadden nu ook maar 3 kids die 'm deden zodat wij even konden oefenen met dit erbij doen :))

Teiger_Baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:21

Ik heb gisteren wedstrijd gereden (f10) en op mijn protocol staat als commentaar 3x uitrijden, wat wordt hier mee bedoeld? Ik heb ook 1x4 en 2x5 voor deze onderdelen.
Ik wou nog naar de jury toelopen om te vragen wat hij hier mee bedoelde, maar was dit vergeten door de drukte van iedereen die opeens om mij heen stond omdat ik geheel onverwachts eerste was geworden.
Alvast bedankt voor de reactie!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:31

Bij wat voor onderdelen staat dit?

Teiger_Baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:41

Ilja000 schreef:
Bij wat voor onderdelen staat dit?

bij h-g-e rechtsomkeert staat: uitrijden tot g
bij b-e-b grote volte in galop staat 2de gedeelte uitrijden
bij a-x halve grote volte staat uitrijden tot x
en tot slot bij d-f-x linksomkeert staat uitrijden

o excuses dit zijn er 4 ipv 3

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:42

Het ziet er naar uit dat je niet helemaal netjes op de letter gereden hebt.

Teiger_Baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:48

Ilja000 schreef:
Het ziet er naar uit dat je niet helemaal netjes op de letter gereden hebt.

Oke bedankt voor de snelle reactie!

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 01:30

Hallo,

Ik heb ook een vraagje.
Laatst heb ik mijn F12 proef gereden en heb bij punt 25 voorwaarts in vrije stap de rijbaan verlaten een 5 gekregen. Met als commentaar 'Belonen na eerstvolgende hoekletter'.
Nu vroeg ik mij af is die 5 terecht, ik wist helemaal niet dat belonen verplicht was namelijk... ik blijf altijd netjes zitten (geef paard natuurlijk wel lange teugel) en beloon hem dan als ik weer terug ben op het losrijd terrein.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 06:05

Belonen is ook niet verplicht, beloonde je voor de 1e hoekletter? Of gooide je de teugels los want dat is namelijk ook niet de bedoeling...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:40

Zoals Bellatrix schrijft is het belonen niet verplicht, maar als je het doet mag het pas na de eerste letter van de lange zijde. In vrije stap de rijbaan verlaten is een onderdeel dat ook als dusdanig beoordeeld wordt. Dus netjes vrije stap laten zien.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:16

En even in aanvulling op Ilja: vrije stap is geen teugels losgooien! Hals moet iets zakken en paard moet lekker vlot doorstappen.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:36

Bedankt voor de opheldering.
Ik gooi nooit de teugels helemaal los maar paard krijgt wel meer teugel, houd verder wel contact met de mond. Ik moet bij G groeten en dan rechtdoor kom ik op de kortezijde bij C en dan is het nog maar 10 m naar links voor ik de bak uit ben. Daarom beloon ik eigenlijk pas altijd als ik op het losrijd terrein terug ben.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 07:25

Dat klinkt goed, zo deed je het ook toen je die 5 kreeg?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:59

Net eindelijk een winstpunt in de F15 gereden.
Had 3x een 5 (benen niet 'alert' bij halthouden, wijken maar 5m ipv 10 en een erg magere middengalop), 5x een 7 (binnenkomen, tweede keer wijken, hals strekken, vrije stap, verzorging) de rest 6. En wel 5x commentaar (pas afmaken bij halthouden en zorg voor voor continue contact bij teugelhulpen), vind het wel jammer dat er niet echt iets bij staat hoe die 6en een 7 kunnen worden. Het uitstrekken en verruimen weet ik zelf ook wel, dat krijg ik er gewoon niet fatsoenlijk uit.
Al met al een redelijk nette proef met een pony die vooral kinderlessen loopt op laag niveau.

Hebben jullie wel eens een 5 gegeven voor beenhulpen met als commentaar: "beugel zit gedraaid"?
Ik zag dit op een ander protocol en vond het wel opmerkelijk.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:15

Bzoem schreef:
Net eindelijk een winstpunt in de F15 gereden.
Had 3x een 5 (benen niet 'alert' bij halthouden, wijken maar 5m ipv 10 en een erg magere middengalop), 5x een 7 (binnenkomen, tweede keer wijken, hals strekken, vrije stap, verzorging) de rest 6. En wel 5x commentaar (pas afmaken bij halthouden en zorg voor voor continue contact bij teugelhulpen), vind het wel jammer dat er niet echt iets bij staat hoe die 6en een 7 kunnen worden. Het uitstrekken en verruimen weet ik zelf ook wel, dat krijg ik er gewoon niet fatsoenlijk uit.
Al met al een redelijk nette proef met een pony die vooral kinderlessen loopt op laag niveau.

Hebben jullie wel eens een 5 gegeven voor beenhulpen met als commentaar: "beugel zit gedraaid"?
Ik zag dit op een ander protocol en vond het wel opmerkelijk.

Ben zelf ook maar gewoon manegeruiter, maar wilde toch even op dat stukje van je reageren. :D
Ik vraag me soms ook af waarom er een laag punt gegeven wordt, maar geen commentaar. Zo kan je jezelf niet verbeteren, omdat je niet weet wat er fout ging. :)
Zo kreeg ik bij mijn laatste proef, F9a, 3x een 5 achter elkaar, voor het halthouden. Maar waarom dat nou was... :=
Geen idee! Pony stond vierkant, doodstil, alleen niet nagevelijk. Krijg je dan meteen een 5?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:18

Stond er bij die 5 alleen dat je beugel gedraaid was? Verder niets? Dat vind ik jammer, zelf laat ik er meer uitleg bijzetten want alleen voor een gedraaide beugel ga ik geen 5 geven. :n

En jij kreeg geen uitleg bij die 5 voor het hh??

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:20

Bellatrix schreef:
Stond er bij die 5 alleen dat je beugel gedraaid was? Verder niets? Dat vind ik jammer, zelf laat ik er meer uitleg bijzetten want alleen voor een gedraaide beugel ga ik geen 5 geven. :n

En jij kreeg geen uitleg bij die 5 voor het hh??

Nee, er stond geen uitleg bij. Evenals bij het onderdeel ervoor en die erna.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:21

Jury's hebben geleerd bij ieder cijfer dat lager dan een 6 is een motivatie mee te geven. Ieder cijfer hoger dan een 7 bij voorkeur ook. Verder streef ik er naar bij 1 of 2 zessen een motivatie te geven, maar kom daar niet altijd aan toe.
Een zes zegt het ook eigenlijk wel he? Voldoende maar niet spetterend. Voor die 7 moet het allemaal nét een beetje meer. Beter op de letter, beter de hoek in, actiever tempo, meer meezitten, noem maar op. Al die dingen die je nu ook wel deed, maar waarschijnlijk nog beter kan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:21

:n Onvoldoendes leg ik altijd uit en 7s en 8en ook. Want dan kan je er tenminste iets meer mee...