Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:21

Plus bijhorende minpunten lijkt me. Als de pony iets stouts doet is 1 ding...maar hoe je t oplost een heel ander ding. Als je t netjes oplost lijkt mij niet dat je punten er heel erg onder te lijden hebben.. Wel wat lager natuurlijk omdat de oefening niet helemaal juist uitgevoerd is maar niet extreem denk ik. Maar dat zeg ik....ben geen jury.. :P

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:40

Ik heb een keer gehad dat mijn pony ronduit strontvervelend was en ik hem dus tijdens de proef echt moest aanpakken (lees: pony ging in staking en bedacht dat ik het zand maar eens van wat dichterbij moest bekijken). Het kwam doordat ik wilde aangalopperen, maar pony reageerde niet op mn been dus tikje met de zweep en toen was t bok en dat dan in veelvoud.
Ik baalde er ontzettend van dat ik hem een tik moest verkopen tijdens mijn proefje. Staat er: goed opgelost, netjes! :')

Ik heb nog wel een vraag wb het uiterlijk. Ik heb heel dun haar en vroeger deed ik dat netjes in een netje, maar dat zag er zo belachelijk uit dat ik het tegenwoordig vlecht en zo laat hangen. Nu rijd ik wel met een jasje, plastron etc. Zouden jullie dit afstraffen? Want officieel hoort het dus in een netje, maar het is dus niet dat er een hele bos haar (I wish) onder mijn cap uitkomt, enkel een dun vlechtje aan de achterkant.
voorbeeld:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 0507_n.jpg

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:48

Maar waarom zou je, je paard tijdens een proef niet een tik durven geven als hij vervelend is? Dat zou je in de les toch ook doen. Daarbij wil je, je proef zo netjes mogelijk rijden dus corrigeren in zo'n geval zou toch gewoon moeten kunnen. Heb ook wel eens wat tikken uitgedeeld tijdens proeven. Geen reactie op been is toch echt een tik met de zweep. En een stakende pony tja.. die moet je toch ook echt even aanpakken want ze moeten toch wel voorwaarts gaan. Helemaal lens slaan is dan weer het andere uiterste het moet wel in verhouding staan.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:51

Ben ook wel benieuwd wat betreft haar-regeltjes. Ik heb juist weer ontzettend dik en lang haar waardoor een knot snel uitzakt. Ik heb er nooit echt aftrek voor gekregen, maar iets in me zegt altijd dat juryleden het minder netjes vinden zonder netje/pareltjes.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:58

Ik doe zelf altijd een donut in omdat ik ook veel te dun haar heb :p
Ziet er een stuk mooier uit vind ik zelf!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:01

Even aanpakken tijdens de proef is het probleem ook niet denk ik. Maar wanneer is t echt nodig? En de manier die je er voor gebruikt...is die wel nodig? Kan t misschien niet anders...?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:13

Ik heb ook lang, dik haar. Ik maak eerst een vlecht, deze rol ik 'naar binnen op', elastiekje eromheen zodat je een knot krijgt en dan het haarnetje eromheen.
Losse plukjes vastzetten met speldjes en een flinke dosis haarlak erin. :D

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:15

Thats_Me schreef:
Maar waarom zou je, je paard tijdens een proef niet een tik durven geven als hij vervelend is? Dat zou je in de les toch ook doen. Daarbij wil je, je proef zo netjes mogelijk rijden dus corrigeren in zo'n geval zou toch gewoon moeten kunnen. Heb ook wel eens wat tikken uitgedeeld tijdens proeven. Geen reactie op been is toch echt een tik met de zweep. En een stakende pony tja.. die moet je toch ook echt even aanpakken want ze moeten toch wel voorwaarts gaan. Helemaal lens slaan is dan weer het andere uiterste het moet wel in verhouding staan.

Stond wel in verhouding, maar vind het er altijd zo slordig uitzien. Alsof je hem niet goed warm gereden hebt ofzo weet niet :')

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:46

Ik heb ook een leeg netje aan m'n strik hangen hoor :=
Ik kan net een klein staartje onder m'n cap maken en de klip doe ik dan boven t elastiekje en t plukje er in.

Dat uiterlijk cijfer blijft een rare. Waarom mag meer inzet niet hoger beloond worden?
Er zijn kinderen die ontzettend hun best doen met een mooie outfit en mooi vlechten, en dan heb je die kinderen die vlak voordat ze erop moeten pas aankomen en dus amper wat aan verzorging doen.

Is jullie beoordeling van de proef anders met een eigen paard of half pension paard, dan met een manegepaard?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 04:24

Ik vind de verzorging ook n beetje onzin. Had laatst een F1 mooi jasje, haarnetje, plastron, handschoentjrs máár een zwarte broek. Ga je die dan n onvoldoende geven? Nee ik vind van niet. Zolang ze er overnagedacht hebben/moeite gedaan om er netjes uit te zien ga ik niet moeilijk over doen.Nu ben ik bij wat hogere proeven wel ietsjes strenger en vind ik witte handschoentjes wel belangrijk, maar verder...

Eigen paarden beoordeel ik meestal niet anders dan andere. Die zijn lang niet altijd in t voordeel, dat blijkt wel dat ze ook niet altijd bovenaan staan... Laatst zelfs 2 F7 ruiters gehad die zoo slordig reden dat ze het niet haalden bij mij. Het gaat echt om de hulpen en wat je als ruiter doet. Ik geloof wel dat ruiters met een echt hoger nivo in het voordeel kunnen zijn,zij zijn vaak meer een combinatie en dat maakt het bij hogere proeven wel makkelijker.
Veel maneges hebben ook wel een aparte EP rubriek. Maar nogmaals ik beoordeel wat de ruiter doeten niet zo zeer hoe het paard loopt of welke afstamming die heeft..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:35

Ik geef die F1 met zwarte rijbroek wél een 5. Met de opmerking erbij dat het reglement voorschrijft dat bij het jasje het hele tenue hoort. Dat is een stukje opleiding van de ruiter wat dat betreft.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:47

Ik zet die opmerking er wel bij, maar zie t dan meer als n waarschuwing

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:50

Ik geef idd dan ook een 5. :j Plus diezelfde opmerking. Toevallig een paar weken geleden nog gedaan...

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:07

Ilja000 schreef:
Ik geef die F1 met zwarte rijbroek wél een 5. Met de opmerking erbij dat het reglement voorschrijft dat bij het jasje het hele tenue hoort. Dat is een stukje opleiding van de ruiter wat dat betreft.

mee eens
maar maak het maar al te vaak mee dat er vanuit de manege niet van die hoge eisen gesteld worden aan de kleding van de F1 en F2
dus dan vind ik het ook niet fijn om dan een onvoldoende te geven
geef dan meestal toch een 6 maar wel met opmerking erbij

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:09

Staat toch in het boek dat je ook met een effen rijbroek mag starten? F1 en F2 kinders hebben bij ons (helemaal nu nog niet omdat we net met FNRS zijn opgestart) nog geen wedstrijdkleding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:10

Die effen rijbroek hoort dan bij het manege tenue toch? Bij een officieel tenue hoort een witte broek.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:12

Wij hebben (nog) geen manegetruien, dus rijden ze met een pullover of iets dergelijks.
En dus geen wedstrijdtenue :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:13

Ik zou dan gewoon een effen trui/shirt laten aandoen met een effen broek. Geen handschoenen of witte.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:27

ladypaard schreef:
Staat toch in het boek dat je ook met een effen rijbroek mag starten? F1 en F2 kinders hebben bij ons (helemaal nu nog niet omdat we net met FNRS zijn opgestart) nog geen wedstrijdkleding

Je mag met een effen rijbroek starten. Je mag ook met een niet effen rijbroek starten (dus bijv. met paardjes erop, of een ruitje oid). Maar... staat ook in het reglement, wie kiest voor het jasje kiest voor het complete tenue, dus inclusief witte handschoenen, witte broek, plastron etc.

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:28

En met een roze geruitte?:D

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:03

Nog even over het meisje en haar zweep: uiteindelijk heeft de jury haar bij zich geroepen en de manegeeigenaresse ook. Weet (helaas) niet wat er op haar protocol stond, alleen dat ze daarna nooit meer meegedaan heeft.. :n

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:17

En toch hè..
Ik vind dat als je echt dure en mooie spullen hebt je dan ook wel een punt hoger mag krijgen.
Ja oké als je er geen geld voor hebt, maar de mensen die daar wél geld voor hebben?
Die hebben dab gewoon dezelfde punten!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:19

CRos95 schreef:
Ik heb een keer gehad dat mijn pony ronduit strontvervelend was en ik hem dus tijdens de proef echt moest aanpakken (lees: pony ging in staking en bedacht dat ik het zand maar eens van wat dichterbij moest bekijken). Het kwam doordat ik wilde aangalopperen, maar pony reageerde niet op mn been dus tikje met de zweep en toen was t bok en dat dan in veelvoud.
Ik baalde er ontzettend van dat ik hem een tik moest verkopen tijdens mijn proefje. Staat er: goed opgelost, netjes! :')

Ik heb nog wel een vraag wb het uiterlijk. Ik heb heel dun haar en vroeger deed ik dat netjes in een netje, maar dat zag er zo belachelijk uit dat ik het tegenwoordig vlecht en zo laat hangen. Nu rijd ik wel met een jasje, plastron etc. Zouden jullie dit afstraffen? Want officieel hoort het dus in een netje, maar het is dus niet dat er een hele bos haar (I wish) onder mijn cap uitkomt, enkel een dun vlechtje aan de achterkant.
voorbeeld:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 0507_n.jpg

In het 'Leer paardrijden met plezier' boekje staat dat het in een staart moet, of in ieder geval niet los, maar niet per se in een netje. :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:24

Burtzle schreef:
En toch hè..
Ik vind dat als je echt dure en mooie spullen hebt je dan ook wel een punt hoger mag krijgen.
Ja oké als je er geen geld voor hebt, maar de mensen die daar wél geld voor hebben?
Die hebben dab gewoon dezelfde punten!

Mwoah, ik vind persoonlijk dat zolang je netjes voor de dag komt, je gewoon een goed cijfer voor verzorging moet hebben. Als ik haren en een vlek op mijn broek heb dan is het dus niet netjes, maar omdat mijn moeder mij nou liever niet al te vaak uit 'divoza-shopping' neemt een lager cijfer, mwoah, daar ben ik niet zo'n voorstander van :+.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:26

Bzoem schreef:
Ik heb ook een leeg netje aan m'n strik hangen hoor :=
Ik kan net een klein staartje onder m'n cap maken en de klip doe ik dan boven t elastiekje en t plukje er in.

Dat uiterlijk cijfer blijft een rare. Waarom mag meer inzet niet hoger beloond worden?
Er zijn kinderen die ontzettend hun best doen met een mooie outfit en mooi vlechten, en dan heb je die kinderen die vlak voordat ze erop moeten pas aankomen en dus amper wat aan verzorging doen.

Is jullie beoordeling van de proef anders met een eigen paard of half pension paard, dan met een manegepaard?

Dat netje kan je er toch uithalen?
Bij mijn klem kan dat tenminste wel haha, als je de klem opendoet zit daar een staafje in en die kan je er met licht geweld uittrekken :P.