Wat een aardig topic.
Ik reed er zelf een tijdje in de jaren '90.
Ik werkte toen bij de kinderboerdrij Zegersloot ook.Met Barbella en Puck en nog een clubje youngsters die daar kwamen helpen.
En regelmatig ging ik dan langs de AR, voor les,maar ook voor de gezelligheid.Ik hielp wel eens mee op Zaterdagen met het clubje de stallen doen enz.
Ik kon het aardig vinden met een paar personen, een had een paard dat Casper heette, de ander een Fries,Tjedde,en nog een met een ouder paard, Maybe.
En GamblersCup, jou ken ik ook nog wel. Skilla,daar zat ook wel vuur in,haha.
Ik herinner mij dat je nog eens een buitenrit ging maken, althans, trachtte, want Skilla had er weinig oren naar,en ging midden op de weg staan 'dansen'.Het duurde even voor het eindelijk lukte om haar op het pad te krijgen.Je was toen wel een moedig meisje, zonder cap op.
Mijn lieveling destijds was Delister. beetje schrikkerig,een sterrekijker,maar wel goed te rijden.
Thor was trouwens wel een doerak hoor.
Het paard Sir, was toen meende ik van Yvonne, maar Thor liep nogal met haar te flikflooien.
Ik snapte niet wat zij nu met zo'n hooggetraind dressuur paard moest,ze kon zelf toen amper rijden.
Ik vermoedde dat ze dat paard vooral had,om lekker vaak bij Thor te kunnen zijn,meh.
ik sneerde ook wel eens wat, maar net als bij GamblersCup, dan kon Thor je zo aankijken van' if you give me hot tea,i will give you ice cubes'.
Ik hoop dat hij nou eens wat gesettled is.Ik mocht hem graag wat plagen.
Vanzelf had hij nogal wat aanzien bij de dames,hij was niet bepaald lelijk.
En soms was hij best wreed ook.
Hij zou de rijders dan wel eens even leren paarden onder controle te houden.Kwam hij de bak in met een knalrode bodywarmerjas, of een beker waarin hij dan met een lepeltje liep te rammelen, of zo'n knalzweep.Nou,daar ging dan de hele tent door die bak.En hij maar grijnzen en aanmoedigen.
Maar Delister was zo'n braaf paard,dat voornamelijk vertrouwde op haar berijder,dus ik had het meestal nooit zo moeilijk.
Maar verder kon ik het best met hem vinden hoor.
Thor had liever gezien dat Delister op mij overging voor verzorging, omdat hij vond dat ik er beter voor was,en probeerde de huidige leaser over te halen,maar die Leo (inderdaad GamblersCup,een van die
' middenstander' types) wilde er niet aan geloven.
Hij was een van hen,die zo lekker kon jakkeren op buitenritten,en dus kwam Delister vaak nat van zweet terug ,en kon ik haar weer droogwrijven, met een bos gedraaid stro deed ik dat dan.Terwijl meneer Leo in de kantine zich te goed deed aan weet ik veel wat.Hij was meestal te beroerd om dat paard zelf schoon te maken,wilde het liefst alleen maar lekker rondscheuren.
En iemand zei hier dat je nogal eens een verzorgster in je nek kon krijgen als je aan' hun' paarden zat,nou,dat was bij mij ook wel eens het geval. Maar ik trok me er niet veel van aan,dat die snobjes er blijkbaar zonodig een stuk of twee moesten hebben.
ik vond dat maar overdreven.
het leek soms meer een intieme tiener Barbie club .
Willem ken ik nog wel,en een man die meestal op Nikon reed,ze plaagden me wel eens,door te zeggen dat Delister maar een 'dom paard' was.
Nou,voor mij ze was een betrouwbaar paard,je kon er zo mee weg naar buiten,ze bracht je heen en ook weer thuis,zonder ongelukken.Tenminste,bij mij dan.
En dat heb ik liever,dan een paard dat wel mooi dribbelen kan,maar waar je wrestle mania mee moet voeren om uberhaupt een paar meter verder te komen.Lekker gevaarlijk bij een weg,bijvoorbeeld.
was Duron die vos? Zo'n grote reus met wat verwaaide manen. Dan heb ik daar ook nog op gereden,en dat was niet makkelijk opstappen nee.Hij kwam naar me toe op dat paard,en vond dat ik erop moest,en dan zou hij mij wel even dressuur leren.
Dus ik zo goed en kwaad als het ging,kon niet bij de beugels natuurlijk, dat zal me een aangezicht geweest zijn,lol. Maar het was wel een mooi en behulpzaam paard.
Ik vond Willem zo'n toffe man,altijd wel humor en erg aanwezig ja.En hoe groter de paarden,hoe mooier hij het vond.Hij kon wel goed rijden,en springen deed hij graag.
Wat erg dat dit paard er zo tussenuit ging dan.Kan me voorstellen dat Willem erg van slag was ,hij was gek met dat paard.
toen ik veel jonger was en nog in Koudekerk reed,ging mijn lievelingspaard daar er ook zo ongeveer tussenuit.Net toen hij een nieuwe stal had,hij stond even apart om schoon stro erin te kunnen doen,steigerde hij tijdens een hartaanval en viel zo dood neer.Vreselijk.
Mickey,ja,die ken ik ook nog.Dat was ook zo'n lief paardje.
Een keer met Mickey,dat het arme beest zowat stikte in een stuk voederbrok dat vast bleef steken in de keel.Oom Piet de slang erbij,en die kraan aan,en het beest maar kokhalzen.Half de manege eromheen.
Gelukkig liep het goed af.
Ik ken de meeste paardjes nog best goed die men verder heeft benoemd.Eager heb ik wel eens gepoetst voor zijn baasje,ik vond dat altijd leuk om te doen voor mensen,als ze zelf geen tijd hadden was ik er altijd wel voor te vinden.
Spikkel en Colinda, ook bekend.Ze zette mij er eens op om warm te rijden dan kon zij mooi even kletsen met een vriendin.Laat er net een paard langs komen die Spikkel niet mocht,dat was dus een gedoe,en zij maar lol hebben daar in die hoek.
De half-Fries Lady herinner ik mij nog, en Jan de draver,en die kon hard draven hoor.
Ach, die pony's ja. Een stel had de gewoonte in een bepaalde les rodeo te spelen.Ik geloof dat Klaver,Zorro en Dusty meestal de aanstichters waren.
Soms alledrie tegelijk,alsof het zo afgesproken was.
Soms als de een ging,ging de ander uiteindelijk mee,en dan de rest er vanzelf achteraan.
Thor zat er gewoon op te wachten.
Ik heb ook nog wel eens op Toy,Timothy, en Merel gereden,die kon ook goed springen. En ook op Bolle en Nikon.Nikon stierde soms onverwachts op de hindernis af,brrr.
Jochem had ook eens zo'n vurig beestje,een jong bruin paard.Thor stond dan voor de hindernis,maar moest opzij springen als het paard aan kwam denderen.Dat dier was echt niet te houden zeg.
Ik herinner mij dat Jochem, tijdens een springwestrijd met dat paard,tussendoor was flauwgevallen,en dat paard bleef maar door springen,terwijl Jochem erover heen hing.Dat arme dier was helemaal confuus,sprong van beide kanten over de hindernissen.Ze moesten hem insluiten om hem tot stilstand te brengen.Jochem was best een eigenwijs mannetje,en Thor was boos omdat hij toch wilde springen,terwijl hij een slecht been had.Tja,dat kwam er nu van.
Had Thor ook nog een oudere dressuurpony staan,Caella? Een miniatuur van zuurpruim Bas zogezegd.Die was ooit van hemzelf geweest,en Jochem reed daar ook op.
Sjakie was die gelderse' knol' ja,die had de nare gewoonte om ineens scherp van de hoefslag af te wijken, om een stuk over te slaan.en dan lagen mensen er zo af.
Ook bij mij probeerde hij dat,maar ik nam hem te pakken door hem kleine rondjes te laten rijden,en probeerde het dan gewoon nog een keer.Na tijdje had hij door dat hij mij er toch niet af kreeg,en bleef hij wel netjes op de hoefslag.Nooit geen last meer gehad.
Haha,in die tijd keek ik ook de serie ' Floris' nog maar eens, dat waren ook voornamelijk gelderse knollen.Ik had er een boek van,en wat leek dat paard waar Rutger op zat toch op Sjakie.
Tja 'Gelre ! ' he.
Ik was zelf natuurlijk voor Bourgondie,want ik kon lange pier niet uitstaan,hoewel ik wel vond dat die man mooie ogen had.Maar ik vond Sindala altijd het leukst.En die reed op een Fjord,die Wampie heette.En die leefde een aantal jaar geleden zelfs nog,dik 36 jaar,en Jos is toen ook nog bij haar langs geweest.Dat was vast een ontroerend weerzien.
En dat herinnert mij aan een vrouwtje,die bij AR toen ook zo'n fjord had.
Dat, en Sjakie, deed me steeds weer aan die serie denken,vandaar dat verhaaltje tussendoor,lol.
Verder mocht ik best vaak warm rijden of uitstappen op prive paarden,en af en toe kwam Thor naar me toe en dan kon ik een paard kiezen en even lekker buiten rijden ,als dank voor het helpen.
Oom Piet bood zelfs aan dat ik daar ook partime kon komen werken,helaas had ik een instantie toen die alleen maar fulltime accepteerde,dus hoe graag ik ook had gewild,had ik problemen gekregen.Maar vrijwillig wilde ik het graag blijven doen in vrije tijd natuurlijk.
Er was ook een paard dat Beauty heette,en een fobie had voor dat afdakje bij de grote binnenbak.Thor zou haar wel even eronder door leiden om haar te leren er normaal onder te lopen,maar ze ramde dwars door dat gangetje heen en sleurde hem met zich mee.Het kostte hem zowat zijn arm.
En zei iemand hier iets over Timothy?
Nou,ik heb hem een keer zien springen, zelfs Thor stond ervan te kijken.Hij leek verkeerd uit te komen,vanwege een misstap voor de balk die voor de hindernis lag,en hij nam er toen zo'n duik overheen,van voor de balk,en over die hindernis heen.En hij haalde het ook nog.Thor zei gelijk dat hij Timothy maar tot springpony zou maken.
Ik vond het best een leuk beestje.
En er was dan ook nog Diamond,ook een fijn paardje..Diamond werd al snel verkocht aan een aardig stel,een jonge blonde vrouw en haar man.Het paard bleef wel op de manege staan in mijn tijd.
Wat mij soms stoorde was dat het in die oude stal best donker was,lastig om goed schoon te maken,zo achter de paarden langs.Er liep daar toen ook een eigenwijze haan rond,die achter langs liep en ineens begon te kraaien,een hoop stampij natuurlijk,en dat was soms schrikken geblazen.
En Coby was zo'n leuk mens, hartelijk.
Ja,ik ben nog van de tijd Heuvelweg/Westkanaalweg..vooral s'avonds was het er goed toeven.Ik was er dan ook het liefst in de avonduren.
excuses als ik wat druk overkom, maar ik heb ineens zovele herinneringen door al jullie comments gekregen.
Het was echt een mooie tijd, aardige lui, altijd wat te beleven,en vooral de paarden natuurlijk.
Wat ontzettend leuk dat ik hier dan wat mensen tegenkom,die ik nog van vroegere tijden ken.
Ik denk dat ik weer terug wil naar Alphen,ik heb daar toch de beste herinneringen aan.Dan kom ik gauw weer eens kijken,weer even de manege lucht opsnuiven.
Al die mooie paarden zien,en Thorwald even plagen.Dat hoort er gewoon bij,lol.
Ik hoop niet dat ik dan ook een rits van honden achter me aangestuurd krijg, haha.