Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:04

Ja hoor.
Ik had ook iemand in de les die wat zwaar was, en de paarden waar ze op reed hadden altijd op zondag last van hun rug of erge spierpijn.
Toen hebben ze gezegd als ze niet afviel dat ze moest stoppen, omdat de paarden het niet zo fijn vonden.
Hoe precies geen idee.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:08

lifaya schreef:
en als je even bedenkt wat een shire allemaal eet en nodig heeft... en er dan maar 1 klant is die er echt gebruik van gaat maken... denk dat de mensen met overwicht dan beter zelf een shire kunnen kopen :')

haha mee eens!

anouk97x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:16

ik vindt dat se het wel mogen zeggen maar op een respectvolle manier.
ik ben zelf ook niet 1 van de lichste maar paarden kunnen veel hebben en het is eerder vervelender dat je met je benen in de weg zit dan je gewicht als je netjes kan zitten en niet bhobbelt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:17

celine_xx_ schreef:
Als je te zwaar bent (boven 80kg) weet je dat zelf ook wel (hoop ik) en dan moet je gewoon een iets groter, steviger, sterker paard nemen die zijn er vast wel! ik zou ook zelf als ik zo zwaar was eerst overleggen met de eigenaar/eigenaresse en zorgen dat ik dan een goed paard krijg, het is natuurlijk wel moeilijk om tegen een kind te zeggen; die wil dan gewoon op dezelfde pony's als zijn/haar leeftijdsgenootjes en dan is het wel lastig, maar er is ook vast wel een goede pony voor hem/haar! ;)
Als je echt te zwaar bent (boven 100kg) moet je gewoon snappen dat je dat je paard niet aan kan doen! Dan kan de eigenaar/eigenaresse dat ook gewoon zeggen vind ik ookal is het heel jammer (want paardrijden is natuurlijk de leukste sport :P) diegene zal het op een gegeven moment vast wel snappen :(:) x

dat betekend dus als mij BMI goed is dat ik te zwaar zou zijn :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:19

Ik vind ook niet dat boven de 80 kilo direct te zwaar is, dat ligt maar net aan je lengte... als ik 80 zou wegen zou ik echt véél te zwaar zijn ja, maar ik ben dan ook niet zo groot.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:24

celine_xx_ schreef:
Als je te zwaar bent (boven 80kg) weet je dat zelf ook wel (hoop ik) en dan moet je gewoon een iets groter, steviger, sterker paard nemen die zijn er vast wel! ik zou ook zelf als ik zo zwaar was eerst overleggen met de eigenaar/eigenaresse en zorgen dat ik dan een goed paard krijg, het is natuurlijk wel moeilijk om tegen een kind te zeggen; die wil dan gewoon op dezelfde pony's als zijn/haar leeftijdsgenootjes en dan is het wel lastig, maar er is ook vast wel een goede pony voor hem/haar! ;)
Als je echt te zwaar bent (boven 100kg) moet je gewoon snappen dat je dat je paard niet aan kan doen! Dan kan de eigenaar/eigenaresse dat ook gewoon zeggen vind ik ookal is het heel jammer (want paardrijden is natuurlijk de leukste sport :P) diegene zal het op een gegeven moment vast wel snappen :(:) x

Volgens mij heeft de groter en steviger paard er niet meteen iets mee te maken. Dat een paard breder gebouwd is hoeft niet meteen te betekenen dat ie daadwerkelijk meer kan dragen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:28

Nou tussen een sportpony en een sportpaard zit natuurlijk toch wel verschil. Een zwaarder gebouwde pony daarentegen kan relatief meer gewicht aan... dus wat dat betreft maakt groter en/of steviger natuurlijk wel uit (als we uitgaan van een verder gezond paard)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:49

Fiffill schreef:
Nou tussen een sportpony en een sportpaard zit natuurlijk toch wel verschil. Een zwaarder gebouwde pony daarentegen kan relatief meer gewicht aan... dus wat dat betreft maakt groter en/of steviger natuurlijk wel uit (als we uitgaan van een verder gezond paard)

hmm daar ben ik het niet mee eens ;)

mick75

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:23

Waarom meent iedereen maar overal recht op te hebben? Paardrijden is een sport met een dier, waarbij het dier jouw gewicht moet meezeulen. Als je dan aan de zware kant bent, neem dan je verantwoordelijkheid en neem menlessen, of ga iets anders doen met paarden.

Niemand kan alles krijgen wat ie wil. Je moest eens weten wat ik allemaal zou willen, maar die niet kunnen omdat ik er het lijf en het hoofd niet voor heb. Nou kan ik natuurlijk alle modellenburo's afbellen en steen en been klagen dat ik geen fotomodel kan worden, maar het lijkt me realistischer me daarbij neer te leggen en iets anders te gaan doen. Waarom kunnen zwaardere (aspirant) ruiters dat niet?

En kap ook eens met het brullen dat maneges dan maar Shire's aan moeten gaan schaffen omdat de zware ruiter nou eenmaal eist dat ie ook kan rijden. Het is toch te absurd voor woorden dat een manege de halve toko maar moet gaan verbouwen om zo'n kolos te huisvesten omdat iedereen het recht meent te hebben te mogen rijden? Bij ons op de manege hebben we geen hele grote paarden. Met een reden, en niet alleen een bouwkundige reden. Het is een gehandicaptenmanege en de paarden moeten dusdanig van afmeting zijn dat ook iemand die ernaast loopt om een zwaar gehandicapte ruiter vast te houden zich niet in allerlei vreemde houdingen moet wringen om dat voor elkaar te krijgen. En de tillift kan ook maar tot een bepaalde hoogte.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:29

MaritAriel schreef:
Fiffill schreef:

hmm daar ben ik het niet mee eens ;)

En waarom niet? Het lijkt mij toch iets heel logisch.

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:48

Menlessen zouden ook heel goed kunnen werken voor dikkere mensen als ze toch wat met paarden willen doen. Een goed alternatief voor rijden aangezien een paard meer kan trekken dan dragen.
Maar blijf erbij dat een manege wel respect moet hebben voor de mensen met overgewicht, misschien hebben die mensen geen flauw idee wat een paard kan dragen en gezien ze voor sommige mensen al zo groot als kastelen zijn kan ik me best voorstellen dat het moeilijk inschatten is voor een niet ervaren ruiter wat zo;n kasteel nou precies dragen kan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:04

ja tuurlijk respect is logisch,
ik vind dat ze gewoon uit moeten leggen dat de mensen te zwaar zijn om paard te mogen rijden :)
en niet gewoon zeggen u bent te dik :p

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:16

Ik vind dat mensen veel te weinig gewend zijn om te horen dat ze iets niet kunnen of mogen! Iedereen lijkt alles maar als grondrecht te beschouwen en waag het eens om daar met je gore tengels aan te komen! Dierenwelzijn? Hallo, IK heb gewoon het goddelijke recht om paard te rijden en dat heb je maar te faciliteren... Komop zeg! Niet alles kan, niemand krijgt alles wat ie wil in het leven. Soms heb je maar gewoon te accepteren dat iets niet mogelijk is of alleen nadat je er zelf iets (veel) voor hebt moeten doen en laten. Een hartpatient zal nooit topsporter kunnen worden, hoe hard die ook z'n best doet, een stijve hark met verkeerd aangelegde spieren zal nooit een topturner kunnen worden, iemand met een normale intelligentie gaat het op de universiteit echt niet redden en als je aan obesitas lijdt kan je meestal niet paardrijden. Heel spijtig, maar helaas. Zo werkt het nou eenmaal. Net zoals een topsporter niet dagelijks zich klem kan zuipen met vrienden in de kroeg, een zeer strak trainingsschema heeft waar die zich maar aan heeft te houden en als ie een keertje zonder zeer goede reden verzaakt z'n plekje kwijt is. Dat de topsporter niet elke verjaardag, bruiloft of begrafenis kan bijwonen wegens training en wedstrijden en lang niet altijd mee kan doen met gezellige dinertjes of barbeques.

In deze is het paard de topsporter. In mijn ogen zijn manegepaarden meer dan topsporters, en ze dienen dan ook als zodanig behandeld te worden! Dus geen te zware ruiters op hun ruggen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:19

hier maximaal 85 kg op de rug van een paard!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:19

Citaat:

waarom kan een paard dat breder gebouwd is meer gewicht dragen? In mijn ogen is dat onzin. Dan zou een tinker dus meer kunnen dragen dan een normaal gebouwde e-pony en dat is in mijn ogen niet het geval .

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:24

mick75 schreef:
Ik vind dat mensen veel te weinig gewend zijn om te horen dat ze iets niet kunnen of mogen! Iedereen lijkt alles maar als grondrecht te beschouwen en waag het eens om daar met je gore tengels aan te komen! Dierenwelzijn? Hallo, IK heb gewoon het goddelijke recht om paard te rijden en dat heb je maar te faciliteren... Komop zeg! Niet alles kan, niemand krijgt alles wat ie wil in het leven. Soms heb je maar gewoon te accepteren dat iets niet mogelijk is of alleen nadat je er zelf iets (veel) voor hebt moeten doen en laten. Een hartpatient zal nooit topsporter kunnen worden, hoe hard die ook z'n best doet, een stijve hark met verkeerd aangelegde spieren zal nooit een topturner kunnen worden, iemand met een normale intelligentie gaat het op de universiteit echt niet redden en als je aan obesitas lijdt kan je meestal niet paardrijden. Heel spijtig, maar helaas. Zo werkt het nou eenmaal. Net zoals een topsporter niet dagelijks zich klem kan zuipen met vrienden in de kroeg, een zeer strak trainingsschema heeft waar die zich maar aan heeft te houden en als ie een keertje zonder zeer goede reden verzaakt z'n plekje kwijt is. Dat de topsporter niet elke verjaardag, bruiloft of begrafenis kan bijwonen wegens training en wedstrijden en lang niet altijd mee kan doen met gezellige dinertjes of barbeques.

In deze is het paard de topsporter. In mijn ogen zijn manegepaarden meer dan topsporters, en ze dienen dan ook als zodanig behandeld te worden! Dus geen te zware ruiters op hun ruggen.

:')

o zo waar _/-\o_

maarre relax <<)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:55

marilouise schreef:
kan wel merken dat jullie allemaal maatje 34 hebben. wat een praat ach jullie tijd komt misschien ook nog wel .

Omdat? Het is niet een paard z'n probleem dat iemand te zwaar is om wat voor reden dan ook. Buiten dat je een paard hoogstwaarschijnlijk in de weg zit met fors overgewicht zit je ook jezelf in de weg.
Manegepaarden hebben het vaak al zwaar, zo heb je ruiters die net leren rijden dat is voor de meeste paarden ook niet echt een pretje maar iedereen moet het leren. Zeker als je dan een beginnende (te zware) klant heb kan ik me echt helemaal voorstellen dat het paard een blessure oploopt door een teveel aan belasting en een ruiter die nog niet weet hoe te zitten op een paard en dus alle kanten op wiebelt en waggelt.
Dat risico kun je niet nemen, want die paarden moeten wel geld opbrengen voor een manege. Als je dan een paard hebt met een rugblessure ligt die er voor lange tijd uit maar eet wel gewoon verder. Dus inplaats van dat een klant dan geld binnen brengt kost het alleen maar geld. Ook als ze inderdaad iets van een Shire moeten kopen. Die passen volgens mij ook niet in de meest standaard stallen van 3 bij 3 dus ook moet je een stal aanpassen. Passend zadel en hoofdstel, en wat zo'n paard eet dat brengt 1 of 2 klanten per week echt niet binnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:06

Het blijft, en dat heb ik in het begin al genoemd, dat een manege best kan zeggen "je komt met uw/jou gewicht/postuur niet op mijn paarden (het is hun goedrecht te beslissen over hun materiaal), maar ze kunnen niet zeggen u/je bent te dik. Daar hebben ze nl niets mee te maken. Dat is ook nog eens relatief en niet aan gewicht gebonden. Een kind van vier dat 60 kilo weegt is zeker te dik, maar een kind van 14 dat 60 kilo weegt en 1.80 lang is, is te mager...

Verder denk ik dat een paard dat gewoon de tijd heeft gehad om goed volwassen te worden en correct is ingereden geen moeite heeft met gewicht, anders dan paarden die met hun derde jaar worden ingereden met de kin op de borst. Het is het incorrect rijdne dat voor rugproblemen zorgt, niet persee het gewicht. Pakpaarden gaan twintig jaar of langer mee met enorme gewichten op hun rug in bergachtig terrein, hoe wil je dat dan verklaren? Zo'n hert weegt al snel 150-250 kilo...
Er zijn zeker (moderne)paarden en ponies die geen goede gewichtsdragers zijn en die zijn in mijn ogen dan gewoon minder geschikt om in een manege te hebben. Of je hebt daar 1 of 2 van voor de kinderen en vlieggewichten.
Maar een paard met een korte rug en goed gestel moet lang mee kunnen.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:12

Ik vind ook dat er naar het welzijn van de dieren moet gekeken worden aangezien manegepaarden heel zwaar werk moeten doen. Als zij dan ook nog eens mensen moeten dragen die eigenlijk te zwaar voor hun zijn vind ik het zeker niet kunnen.
Een manege-eigenaar mag van mij wel bepalen wanneer iemand te zwaar is voor zijn paarden/ pony's maar het moet inderdaad met respect meegedeeld worden en niet zo : je bent veel te dik.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:18

mick75 schreef:
Het is toch te absurd voor woorden dat een manege de halve toko maar moet gaan verbouwen om zo'n kolos te huisvesten omdat iedereen het recht meent te hebben te mogen rijden? Bij ons op de manege hebben we geen hele grote paarden.

Ik vind het eigenlijk erg vreemd dat er nog geen maneges zijn die dit op een positieve manier benaderd hebben. Ja er zijn erg veel mensen met overgewicht, en er zijn er ook een hoop die graag zouden leren paardrijden. Maar waarom heeft er eigenlijk geen enkele manege een sportief met paarden - bewegings/afval programma? Met een paard buiten bezig zijn (vanop de grond dus) is voor een paardenliefhebber toch erg motiverend om sportief te zijn? En het is voor een beginner toch gewoon win-win? Je doet conditie op, je sport en hopelijk gaan er wat kilo's af, en je leert gelijk de basis van het grondwerk, omgaan met paarden, wandelen, longeren en verzorgen, kortom, alles behalve het leren rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:19

Hoe zwaar het werk van een manege paard is, bepaal je ook zelf als manege eigenaar in samenwerking met je instructeur(s). Er zijn genoeg maneges die paarden niet meer dan 3 uur per dag laten lopen en dan ook verschillenden soorten lessen, dat ze dus niet alleen schokkende beginners hebben of zware oefeningen moeten doen. De lessen zelf kun je zo verdelen met instappen, uitstappen en gym op een stappend paard in het midden van het uur, dat een lesuur geen echt uur (maar een half uur )is en ook niet bestaat continue maar in de rondte draven bv.
Het welzijn van het paard ligt ook bij dat soort beslissingen.
Het leed van manege paarden ligt meestal ook op een ander vlak. Als een lichtgewicht met de handen op en neer schudt is of het paard hard met de hielen of zweep bewerkt is dat net zo erg voor een paard dan als een zwaarder persoon dat doet...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:19

Paarden kunnen best wel wat gewicht dragen en een zware ruiter kan lichter aanvoelen dan een klotsende maatje 38. Maar bij extreem overgewicht vind ik dat een manege-eigenaar de paarden in bescherming moet nemen. Maar het moet wel op een nette manier gebeuren, tijdens een prive-gesprek en met respect. Ik vind het wel een harde maatregel omdat het juist voor zware mensen goed is om actief bezig te zijn. Maar als je maar 1 paard hebt dat een geschikte bouw heeft voor echt zware mensen en dus vrijwel alleen hiervoor gebruikt wordt, dan moet je hem beschermen. Misschien zou het wel een optie zijn om kortere privelessen af te spreken. Kost wat meer maar dan kan je wel meer in bijv de stap aan de gang. En mogelijk is een half uur sporten lang genoeg in het begin.
Mijn antwoord is dus dat het mag als ze het nodig vinden. Maar wel vind ik het een maatregel waar niet te licht over gedacht moet worden en alleen in extreme gevallen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:47

Ik blijf erbij dat paardrijden geen godgegeven grondrecht is dat iedereen maar moet kunnen doen, omdat we niet meer gewend zijn om "nee" te horen te krijgen.

Een manegepaard, ook op een goede manege waar ze 2 tot max. 3 uur per dag lopen met zeer diverse ruiters, van zwaar gehandicapt en niet zelfstandig kunnen zittenden tot ruiters die op M/ Z- nivo rijden en de paarden ook af en toe op dat nivo uitbrengen, is het leven van een manegepaard zwaar. Het elke dag rondjes moeten sjouwen met een zeer divers publiek is ook voor een paard emotioneel zwaar. Je ziet ze bij ons dan ook veranderen, en snel ook. Ondanks dat ze er alles aan doen om hun welzijn te bewaken, de dierenarts regelmatig komt voor controles, er 3 maandelijks een fysiotherapeut komt om ze allemaal te behandelen en indien nodig vaker, de hoefsmid op tijd komt en de tandarts ook.

Maar manegewerk is meer dan alleen rondjes sjokken. Het betekent dat een paard een beginnend ruiter vertrouwen moet geven en een gevorderde uitdaging moet blijven bieden. Het betekent dat een paard er mee moet kunnen dealen dat er dagelijks tig mensen langs komen sjouwen die allemaal willen knuffelen en aaien en om de nek hangen. Dat ze dagelijks dezelfde rondjes moeten sjokken, de ene keer met een ruiter die fijn kan rijden, maar de volgende keer met iemand die niet zelfstandig kan blijven zitten en dus compleet tegen de beweging in is, wat feitelijk erger en zwaarder is dan dood gewicht dragen. De volgende les zit er iemand op die z'n benen niet kan ontspannen en constant heftig drijft, of die geen controle over de benen heeft waardoor die onbewust steeds een galophulp geeft, of hulpen voor zijgangen. Moet het paard maar net snappen dat galop bij zo'n klant uit den boze is en zijgangen ook, dus dat ie dat bij klant X maar beter uit z'n hoofd kan laten terwijl klant Y dat juist wel zeer bewust vraagt en dus ook verlangt dat het paard de oefening uitvoert zoals gevraagd. Of dat er regelmatig mensen op zitten die al beginnen te gillen zodra het paard netjes wegstapt op commando van de begeleider.

En omdat het manegewerk niet alleen fysiek veel van een paard vergt, maar ook mentaal, moet je er als manegeeigenaar alles aan doen om te voorkomen dat ze ziek worden of dusdanig pijn krijgen dat ze niet meer in alle lessen inzetbaar zijn, of helemaal niet meer inzetbaar zijn. En als dat betekent dat je "nee" moet verkopen aan bepaalde klanten, dan is dat maar zo. En met pijn bedoel ik niet alleen fysieke pijn.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat ze het wel een beetje fatsoenlijk mogen brengen. Iemand en plein publique op een mega-weegschaal zetten is niet bepaald constructief. Maar een persoonlijk gesprekje waarin je uitlegt dat er op dat moment geen mogelijkheid is voor iemand om daar te gaan lessen is niet leuk om te doen, maar wel noodzakelijk.

Ik vind het trouwens geen slecht idee voor maneges om lessen aan te bieden vanaf de grond, al dan niet in combinatie met afvallen. Daar is best animo voor en zolang niet elke manege daar morgen mee begint moet het best lukken dergelijke lessen vol te krijgen. En dan heb je met z'n allen een gezamelijk doel, namelijk op termijn rijden. Ik zou het ook niet erg vinden als beginners, mits mentaal gezond, beginnen met oefeningen aan de hand. Zodat ze het paard alvast leren begrijpen en reacties als ze erop zitten minder beangstigend vinden. En menlessen zouden van mij ook best wat breder gegeven mogen worden want een meninstructeur zoeken terwijl je geen eigen paard hebt is toch een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg.

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:58

Als een manege het echt heeel nodig vind denk ik dat het mag maar bij iemand met een eigen paard kan je het ad viseren om af te vallen of zo maar je kan niks verbieden!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 06:11

MaritAriel schreef:
Citaat:

waarom kan een paard dat breder gebouwd is meer gewicht dragen? In mijn ogen is dat onzin. Dan zou een tinker dus meer kunnen dragen dan een normaal gebouwde e-pony en dat is in mijn ogen niet het geval .

Oké, nou ik vind het dus vrij logisch dat een iel pony'tje minder aan kan dan een steviger dier, maar goed, als jij vindt van niet. :+

eempje41 schreef:
Als een manege het echt heeel nodig vind denk ik dat het mag maar bij iemand met een eigen paard kan je het ad viseren om af te vallen of zo maar je kan niks verbieden!

Dat klopt, helaas. ;)