Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:17

Myrthe_x schreef:
Nou meestal is het rijden niet fataal, maar, ze gooien gewoon zadel op zonder te poetsen! Ongehoord, geen wonder dat manegepaarden zo chaggie zijn. Maar ik heb 1 en half jaar op de manege gereden. Nu heb ik een eigen paard met me zussen. En in de tijd dat ik mijn paarden heb, heb ik meer geleerd dan in die 1,5 jaar op de manege, ik heb nu me paarden een half jaar en ik wil echt niet terug!

Logisch ook ik neem aan dat je vaker dan 1x in de week met je paard bezig bent?
Hoe meer je kunt oefenen hoe sneller dat het gaat.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:38

Ach, hier omgekeerd. Sinds ik mijn eigen paard heb besef ik me pas hoeveel ik heb geleerd op de manege waar ik heb gereden. Zo veel verschillende beestjes met allemaal hun eigen kenmerkende karakter die allemaal net weer wat anders nodig hebben. Ik heb zo veel geleerd van die dieren, een onafhankelijke zit ontwikkeld en gewoon hoppa, met ieder paard leren rijden. Van extreem gevoelig tot het liefste lui in een hoekje staan, we hadden ze allemaal en daardoor kan ik nu met bijna elk paard wel overweg. Regelmatig dan ook het compliment gehad dat ik 'voor een manege-ruiter toch wel verdomd goed reed', wat ik eigenlijk eerder een vervelend compliment vond dan wat anders. Er zijn zat manege's waar je echt leert rijden, misschien moet je iets langer zoeken maar ze zijn er echt. Mijn eigen dier blijft dan voorlopig ook mooi op deze manege staan, want van mijn instructrice kan ik echt nog jaren leren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 14:41

readyornot schreef:
ik weet niet wat jullie lopen te zeiken op manege ruiters en paarden,
er zullen op heel veel maneges meschien niet zo best les gegeven worden en niet zulke fijne beesten lopen hebben wij ook al gemerkt met de zitcompetities, onze ruiters zijn dan weer blij met onze paarden.
maar dat is niet overal zo. bij ons op de manege staan onze oude wedstrijd ponys en paarden,
zo hebben wij meerdere Z geklaseerde paarden/ponys waar deze ruiters heel veel van leren, omdat deze paarden heel gemakkelijk nageefelijk lopen leren de ruiters het ook op een goede manier. deze ruiters word dat ook pas geleerd wanneer zij een goede zit hebben wij hebben niet voor niets al 3 keer op rij ruiters op deurne met zitcompetitie. ook mogen sommige ruiters onze eigen paarden rijden in de lessen als wij er weinig tijd voor hebben. en dat zijn niet de minste. wij zijn ook geen fabriek manege maar een kleine met heel veel kwaliteit.

Het gaat ook niet over het "netjes" kunnen zitten! Van de week weer een manegeruiter op een van mijn paarden gehad, meisje zat er keurig op, was ook zeker niet grof met de hulpen, maar kon zo als gewoonlijk niets met de pony!

Electra63

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:49

Aardenhout,
Dat wil niet zeggen, dat een meisje met een eigen pony, wel zo wegrijdt op die pony. Die zijn vaak gewend aan de "eigen" knopjes van hun paard, dat die ook niet op elk paard wegrijden. Er moet gewoon een klik zijn. En bij sommigen is die klik er direkt, bij anderen duurt t wat langer en bij sommigen komt die klik nooit.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:03

Je hebt goede en slechte maneges en goede en slechte manege ruiters.
Dat zo'n meisje niet gelijk van alles met de pony kan is toch niet zo vreemd?

Ik ken genoeg mensen met eigen paarden die na maanden nog niet goed met hun paard overweg kunnen.
Kijk alleen maar eens op horses @ work hier op bokt. Er valt nog genoeg aan te merken op de rijkunsten die ze daar laten zien. En dan zijn ze ook nog eens maanden aan het oefenen geweest.

Maar een manegeruiter moet dan wel op een wildvreemde pony ala minute een topprestatie neerzetten want zoniet dan is het weer zo'n slechte manegeruiter.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:08

Amen _/-\o_

Zo heb ik ook leren rijden.. spijtig genoeg. Gelukkig heb ik toen verder gekeken dan m'n neus lang is, maar velen doen dat niet :n

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 15:17

Electra63 schreef:
Aardenhout,
Dat wil niet zeggen, dat een meisje met een eigen pony, wel zo wegrijdt op die pony. Die zijn vaak gewend aan de "eigen" knopjes van hun paard, dat die ook niet op elk paard wegrijden. Er moet gewoon een klik zijn. En bij sommigen is die klik er direkt, bij anderen duurt t wat langer en bij sommigen komt die klik nooit.

Dat ben ik zeker met je eens! Maar over het algemeen vinden die toch eerder de knopjes en hebben meer "gevoel" voor de echte lossigheid enz.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:51

Nog een mooi voorbeeld, afgelopen vrijdag meisje voor een priveles. Had al 6 jaar wekelijks priveles ergens anders gehad. (niet op een manege)

Een fatsoenlijke volte kwam er niet uit.

En zij reed op een M2 geklasseerd paard dat heel fijn te rijden is.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:08

Ik ken het ook maar dan met een meisje die Z!!!! Reed :oo
Naar voren rijden en treken aan de teugels.
Zach er echt niet fijn uit.
De Z ruiter ging mij voordoen hoe het moest op mijn pony want ik kon hem vorig jaar nog geen 1 rontje aan de teugel houden alleen na 3 kwartier :')

Maar als het zo is vind ik ook raar hoor:
mijn zus lacht mij uit als ik op een jonge pony rijd die net onder 't zadel is en die wil af en toe 1 tel halthouden. Ik zat er voor het eerst op.
Ik geef rustig been ontspan me bovenbenen gebruik me stem. Ja het ziet er erg slecht uit hoor Sas zegt ze dan
Wat doe ik dan allemaal fout?
Ja weet ik niet

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:30

Ik heb gewoon op marktplaats een advertentie geplaatst dat ik prive les wil maar daarbij ook een paard zoek van diegene die mij les wilt geven. (gisteren geplaatst en al 2 reacties) beide pony's z gelopen dus daar kan ik veel van leren. Heb 4 jaar op manege gereden toen kreeg ik een verzorgpony daarna deelpony dus in feite 2 eigenaars voor ongeveer 5 jaar. Heb het idee dat ik mezelf alles heb aangeleerd en dat dat niet erg goed is. Pony is inmiddels weg en ik ben nu 17. Ik ga eind van de maand een paard van iemand vezorgen en wil ik ook graag les op hebben. De prijs per les die die mensen hadden aangeboden via marktplaats waren 15 euro en 20 euro. Valt behoorlijk mee en kan zelf bepalen hoeveel lessen ik per week wil, ideaal en zo duur is het niet? En zij hebben een paard voor mij dus daar hoef ik ook geen zorgen over te maken

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:48

heej, ik meld mij ook maar eens. Ik heb 10 jaar in manegelessen gereden. Daarnaast heb ik het laatste jaar ook het paard van een vriendinnetje gereden. Nu sinds een jaar heb ik stage en school gehad en ik merk dat ik nu sinds een jaar "echt" aan het rijden kom. Daarvoor was ik meer aan het rondhobbelen. Dus ik ben het er wel mee eens dat het enigzins weggegooid geld is. Nu is het wel zo dat sommige mensen er dol gelukkig mee zijn..... Lekker een uurtje rondhobbelen op een paardje.....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:51

Nou weggegooid geld klinkt wel heel onaardig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:00

ik heb ook amper wat geleerd op manege's en het laatste paard geen klik mee. rijdt niet meer heb geen geld voor mijn droompaard. en mijn gewicht laat ik niet door de meesten dragen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:44

Soms moeten ruiters zelf ook een knop omzetten. Ik zie het wel meer, ruiters waar je niets mee kunt omdat ze nooit luisteren wat je ook probeert. Ze willen gewoon lekker hobbelen. En ineens gaat de knop om en luisteren ze wel en dan leren ze opeens heel veel.

Wat ook frusterend kan zijn: Meisje komt terug van ponykamp, vertelt supertrots dat ze iets nieuws geleerd heeft wat ze hier op de manege nog nooit geleerd heeft en nooit van gehoord heeft. Dus ik benieuwd en vraag wat dan?
Blijkt het datgene te zijn wat ik al ruim een half jaar aan het uitleggen ben maar wat ze niet van mij aan wil nemen. _-:(

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:13

Hier ook een manege ruiter, and proud of it!
Ik heb hier de tiende van deze maand een FNRS'je gereden.
F13, met een fjord van de gehandicapte ruiters. Loopt verder alleen maar staplesjes. Niet slecht voor een 'manegeruiter' dacht ik zo. ;)
Beetje jammer dat ik van een persoon de reactie kreeg dat ze niet snapte dat ik al zo hoog gekomen was, want de fjord loopt niet aan de teugel. Maar daar gaat het ook niet om bij de FNRS, het gaat om nageeflijkheid. Dat krulletje maakt niet uit, als je paard maar ontspannen naar de teugel zoekt, dan komt dat krulletje vanzelf wel.
Maar goed, ik zei tegen die persoon 'Het gaat niet om het krulletje, het gaat erom dat je paard nageeflijk is. Er zijn genoeg mensen die meedoen en het krulletje hebben maar totaal niet nageeflijk rijden'.
En persoonlijk vind ik een ontspannen beeld veel mooier staan dan een gedwongen krulletje.

En DAT mensen, leer je als het goed is op een FNRS manege!

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:14

@hierboven: dát leerde ik niet op mijn manege. Wij leerden zagen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:20

Trice schreef:
Hier ook een manege ruiter, and proud of it!
Ik heb hier de tiende van deze maand een FNRS'je gereden.
F13, met een fjord van de gehandicapte ruiters. Loopt verder alleen maar staplesjes. Niet slecht voor een 'manegeruiter' dacht ik zo. ;)
Beetje jammer dat ik van een persoon de reactie kreeg dat ze niet snapte dat ik al zo hoog gekomen was, want de fjord loopt niet aan de teugel. Maar daar gaat het ook niet om bij de FNRS, het gaat om nageeflijkheid. Dat krulletje maakt niet uit, als je paard maar ontspannen naar de teugel zoekt, dan komt dat krulletje vanzelf wel.
Maar goed, ik zei tegen die persoon 'Het gaat niet om het krulletje, het gaat erom dat je paard nageeflijk is. Er zijn genoeg mensen die meedoen en het krulletje hebben maar totaal niet nageeflijk rijden'.
En persoonlijk vind ik een ontspannen beeld veel mooier staan dan een gedwongen krulletje.

En DAT mensen, leer je als het goed is op een FNRS manege!

Ik vind dat je eigenlijk niet over een krulletje kan praten, een krulletje is het paard met dwang omlaag halen dus 'in de krul' trekken

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:20

Ik rijd niet op een FNRS-manege, maar dat is inderdaad wat ik ook altijd geleerd heb. Ontspanning en samenwerken, niets krulletje of zagen. (:

NaatSaloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:56

jaa heb ik ook altijd!
een eigenpaard is gwn heel anders dan een manege paard.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:24

We kunnen hier natuurlijk heel kort over zijn....iemand met een eigen paard die elke dag rijdt ,doet in een week net zo veel ervaring op als een manege ruiter in 2 maanden.....echter lang niet iedereen is instaat een eigen paard aan te schaffen en te onderhouden,en als je een lesje op de manege wel kan betalen is dat een heel goed alternatief.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:33

Natuurlijk Papagroom, dat is ook niet te vergelijken. Maar ik ken toch echt kinderen die een pony (vaak een shet) hebben staan op een weitje en nog nooit een les hebben gehad. Ik neem aan dat jij het hebt over kinderen met een eigen pony/paard, die toch wel minimaal 1 of 2 x per week lessen. Mijn dochter heeft 1 x per week privéles, 1 x per week groepsles en tot voor kort 1 x per week springles. De rest van de week rijdt ze voor zichzelf of maakt ze een buitenritje.

Tevens heeft het niet aanschaffen van een paard niet altijd met geld te maken, maar bijv. met tijd(gebrek).
Om mij heen, zie ik toch wel veel meiden als ze ong. 18 jaar zijn hun pony/paard verkopen, vaak omdat ze gaan studeren in een andere stad en dan geen tijd meer hebben om iedere dag naar het paard te gaan.
Na een paar jaar, zie ik dan dat ze (gezellig) een uurtje in de week gaan rijden op een manege.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:55

Dat is inderdaat exact wat ik bedoel....maar laten we die manege ruiters wel in hun waarde laten,want die bedrijven gewoon met veel plezier hun hobby.....je kan het nivo alleen niet vergelijken met een serieuze wedstrijd ruiter...

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:25

ik reed eerst ook op een maneg maar ik vondt dat ik niks leerde teminste we deden bijna nooit iets nieuw toen ben ik naar een andere manage gegaan en daar ben ik al gestopt na paar lessen nou rij ik op een verzorgpony (heb een verzorgpony)
dat is een hele sterke en eigenwijze ponny maar als ik op hem rij leer ik elke keer wat :j
alles in een zin:op manege's leer je niks (nouja bijna niks)

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:28

takkie_muis schreef:
ik heb ook amper wat geleerd op manege's en het laatste paard geen klik mee. rijdt niet meer heb geen geld voor mijn droompaard. en mijn gewicht laat ik niet door de meesten dragen.

ja op veel manege,s krijg je bijna elke les een ander paard en soms is de klik er niet en dan gaat het mis
ik vindt dat je op de manege eigenlijk steeds hetzfde paard/pony moe :j t hebben

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:39

en als je altijd op hetzelfde paard rijdt en je hebt daar geen klik mee, wat dan? Als je wisselt kun je treffen dat je een keer een mindere hebt, maar daarna tref je weer een leuke.
En wat de een een leuk paard vindt, vindt een ander weer niets.