Maneges voor mensen met overgewicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie88

Re: Maneges voor mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 03:04

;)

Het is over het algemeen zo kort door de bocht.
Zoals Veerle al zei, TS vroeg iets heel anders

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 03:17

Een paar dingen waar ik even aan denk (ik weet dat je daar niet specifiek om gevraagd hebt, maar hopelijk heb je er wat aan)

Een volwassen man die net wat groter is dan gemiddeld hoeft zelfs geen overgewicht te hebben om dicht bij 100kg in de buurt te komen. Die kom je ook vaak genoeg tegen op de rug van een paard, en daar stellen mensen bijna nooit vragen bij. Ik vind het een beetje hypocriet dat mensen die er zwaar uitzien heel bokt over zich heen krijgen, terwijl mensen die gewoon zwaar ZIJN bijna nooit commentaar krijgen. Oke, laten we eerlijk zijn, vetmassa zit iets meer 'in de weg', maar hoeveel itp topics zijn er van mensen die zo trots zijn dat vriendlief van 1m90 op hun damespaardje van 1m60 rijdt? "het is maar voor af en toe een keertje" krijg je dan als argument, als er dan toch een opmerking wordt gemaakt. Nu, waarom wordt dit argument dan niet aanvaardt als iemand een paar zichtbare kilo's te veel heeft? Ik ben het er absoluut mee eens dat te veel gewicht voor een paard NIET goed is, maar laten we dan alsjeblieft wel voor iedereen dezelfde parameters gebruiken.

Ik heb het volledige topic niet doorgelezen, dus het kan best dat je deze vraag al hebt beantwoord. Hoe zit het met je rijervaring? Heb je al een behoorlijke onafhankelijke zit ontwikkeld? Als dat zo is, kan je dat zeker meenemen bij je argumenten om een manege te overtuigen.

Is het misschien een optie voor jou om voorlopig genoegen te nemen met rustige buitenritten? Je geeft aan dat je heel goed op weg bent om gewicht te verliezen, dus ik ga er even van uit dat je in de loop van de komende maanden nog wel een aantal kilo's zal kwijtraken, en dan kan je een tijdje later alsnog op een gewone manege binnenlopen. Op deze manier kan je toch weer je oude hobby opnemen, zonder dat je bang moet zijn om je paard te veel te belasten. Een rustig ritje met af en toe wat draf en een galopje vraagt veel minder van een paard dan een uur intensief springen bijvoorbeeld.

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat er maneges bestaan die zich richten op zwaardere mensen. Ik ken echter geen enkele manege die niet minstens 1 of 2 paarden hebben staan die ze inzetten voor grotere en zwaardere ruiters. Je kan misschien voorstellen om een les te volgen die onder je niveau ligt? Of eventueel priveles met wat meer aandacht dan gemiddeld voor het werken in stap? Misschien vind je een stal waar ze veel aandacht besteden aan grondwerk, dat je je paard kan loswerken zonder dat je erop zit, en daarna pas opstapt? Zo leer je heel erg veel bij, het is enorm leuk, kan je toch rijden, en belast je je paard niet een volledig uur. Probeer even buiten het doosje te denken. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden om met je paard bezig te zijn zonder dat je erop zit. Als je dat kan combineren met rijden, dan heb je volgens mij het beste compromis dat in deze situatie mogelijk is.

Als laatste wil ik nog kwijt dat ik het geweldig vind dat je zo gemotiveerd bent, en heel goed stilstaat bij je voorlopig beperking. Veel succes, en hou ons op de hoogte van je paard-avonturen he ;)

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 07:26

Ik wou dat ik een manege voor je wist TS. Op dit moment ben ik zelf ook zwaarder dan wenselijk en kon ook geen manege vinden. Gelukkig ben ik de gelegenheid (en lag het in de planning) dat ik een paard gekocht heb voor mezelf. Een prachtige merrie die mij zal helpen met afvallen (en ja ik ga ook naar de sportschool)
Ik reageer bijna nooit maar ik baal er zo van op bokt dat er zoveel gezeik is over gewicht. Bokttruttjes van 50 kg hebben makkelijk praten helaas is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend om graatmager op een pennypaard rond te rijden. (niet dat graatmager mijn ideaal is ;))

Ts ik hoop dat je een plekje vind waar je kunt genieten van het paardrijden!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 07:30

ReneZ schreef:
Ik wou dat ik een manege voor je wist TS. Op dit moment ben ik zelf ook zwaarder dan wenselijk en kon ook geen manege vinden. Gelukkig ben ik de gelegenheid (en lag het in de planning) dat ik een paard gekocht heb voor mezelf. Een prachtige merrie die mij zal helpen met afvallen (en ja ik ga ook naar de sportschool)
Ik reageer bijna nooit maar ik baal er zo van op bokt dat er zoveel gezeik is over gewicht. Bokttruttjes van 50 kg hebben makkelijk praten helaas is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend om graatmager op een pennypaard rond te rijden. (niet dat graatmager mijn ideaal is ;))

Dit vind ik weer kort door de bocht. Als je zelf dik bent, dan val je maar dunne mensen af?? :Z

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 07:41

AnnemiekvM schreef:
ReneZ schreef:

Dit vind ik weer kort door de bocht. Als je zelf dik bent, dan val je maar dunne mensen af?? :Z

Nee hoor maar goed zo voelt het dus voor zwaardere mensen....
Uiteindelijk gaat dit hele topic over of de TS wel of niet te zwaar is. Maar dat wilde ze helemaal niet weten!! Persoonlijk maakt het mij weinig uit zolang je in beide gevallen maar niet in het extreme gaat.
Daarbij gaat het er ook niet om dat ik dik ben. Ben toevallig een man van 1.90 en die met zijn normale gewicht al te zwaar is om op een paard te mogen.... Als ik alle mooie tabeltjes moet geloven..
Maar goed je hoeft hier weinig te doen om alle prachtdames (in welk formaat) "over je heen te krijgen" Iedereen weet het beter.. Sorry TS dat ik ook off topic gegaan. Aan alle andere prachtige dames die hier verder over gaan vallen. Ik hoop dat jullie genieten van je paard. Ik ga dat nu wel doen!!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 07:44

Dat vind ik ook niet nodig om over mensen die slank zijn te zeggen dat ze het makkelijk hebben.
Sommige mensen worden anorexia kind genoemd terwijl ze kunnen eten wat ze willen maar niet aankomen.
Zo heeft iedereen wel wat, daar gaat het hier ook niet over.

En idd Renez als jij 1,90 ben, zal je vast geen 65 kilo wegen, zelfs met een normale bouw red je dat niet, maar dan zal je niemand horen als je op je paard rijdt. Want jij zal niet zwaar ogen waarschijnlijk.
Maar een vrouw met wat rondingen die hetzelfde weegt als jij met je normale gewicht voor jou lengte wordt wel gelijk afgekraakt en die moet maar geen paard meer rijden...de wereld is krom.

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 07:51

rockwitch schreef:
Dat vind ik ook niet nodig om over mensen die slank zijn te zeggen dat ze het makkelijk hebben.
Sommige mensen worden anorexia kind genoemd terwijl ze kunnen eten wat ze willen maar niet aankomen.
Zo heeft iedereen wel wat, daar gaat het hier ook niet over.
Hier ben ik mij wel van bewust dat valt ook niet altijd mee.

En idd Renez als jij 1,90 ben, zal je vast geen 65 kilo wegen, zelfs met een normale bouw red je dat niet, maar dan zal je niemand horen als je op je paard rijdt. Want jij zal niet zwaar ogen waarschijnlijk.
Maar een vrouw met wat rondingen die hetzelfde weegt als jij met je normale gewicht voor jou lengte wordt wel gelijk afgekraakt en die moet maar geen paard meer rijden...de wereld is krom.

Dat vind ik ook erg krom!! En jammer want het ontneemt een hoop plezier bij de vrouwen.

Nogmaals Ik hoop dat de TS een leuke manege vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:50

Is het al iemand opgevallen dat TS zich al weken niet vertoond heeft en dat jullie je maar druk blijven maken? Maak je niet dik zou ik zeggen ;)

TS heeft een paar heel duidelijke tips en hints gehad en gaat daar verder zelf niet op in, dus waarschijnlijk zal ze wat gevonden hebben OF is de wens om het rijden voort te zetten tóch niet zo heel groot op dit moment.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:27

Het is misschien ook meer een algemene discussie over overgewicht en paardrijden (op maneges) geworden, dan strikt een antwoord op de vraag van de TS. Niet zo heel gek hoor, zo ontwikkelen topics zich soms. En ik vind het ook wel een onderwerp om eens goed over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:47

Prutsmuts schreef:
Jitske87 schreef:
Het is niet goed om een paard met zoveel gewicht te belasten, ook al is het paard enorm sterk. Als het door medicatie of ziekte komt als iemand heel dik is, sorry, maar dan heb je toch echt pech gehad... Als het komt door te veel eten zou ik zeggen ga eerst even naar de sportschool en dan naar de manege.

Zo, lekker subtiel! Wanneer je er iets aan kunt doen, doen! Maar om ff zo kort door de bocht te zeggen tegen iemand die door ziekte dik is geworden; sorry, pech gehad....dan heb je toch even iets niet begrepen. Ongelooflijk!
Dus wanneer zoiets jouw overkomt dan denk jij ook lekker makkelijk bij jezelf; ach, pech gehad!?

Ze had het zeer ongelukkig geformuleerd maar ja, pech gehad.
Zoals al vele malen eerder gezegd maakt het voor een paard niks uit of jou kilos van hamburgers komen of medicatie. 100 plus is 100 plus, en niet opeens 80 omdat het door medicijnen komt. Zeer vervelend, maar verandert er niks aan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:39

Judith1601 schreef:
Ik vind het een verschil als je iets flinker bent, (zoals ik zelf :o ) of als je echt overgewicht hebt dat je al moeite hebt met lopen etc (ruim boven de 100 kg, waar iedereen het over heeft).

Ik vind dat als je flinker bent je gewoon op een normale manege kunt rijden. Maar een speciale manege vind ik niet nodig. Iemand die ruim 100 kg weegt heeft moeite met rijden denk ik. Dat is niet prettig voor de persoon zelf om daar dan altijd mee geconfronteerd te worden. Je lichaam zit je in de weg met de bewegingen, en daardoor zit jij je paard weer in de weg. Ik denk dat de meeste mensen die zo'n punt bereiken niet meer ervoor kiezen om te rijden omdat ze er last van hebben.
Anderezijds vind ik het niet erg als er mensen met overgewicht een enkele keer paardrijden. Laat hun lekker sport doen? Misschien is dat een grote motivatie, en helpt het aan hun conditie? De meeste mensen in de manege rijden 1x per week, nou.. van die 1x gaat een stevig paard niet dood hoor! Een paard kan wel wat hebben.

Ine23 : ik zit met het zelfde probleem. Mijn vriend is 1.98 groot en stevig. Hij is niet dik (alles behalve !) maar hij is niet zo'n smalle den die niets weegt. Hij zit ook rond de 100 (ietsje meer, maar dat gaat maar om een paar kilo). Ik weet geen enkele manege waar hij kan gaan lessen. Het gaat dan wel voor de eerste lessen want als hij de basis onder de knie heeft kan hij bij ons op stal op een belgisch trekpaard gaan lessen 1x in de 2 weken. Hij is voor de meeste paarden niet eens te zwaar maar gewoon te lang.

Probleem is dat de mensen het zelf niet inzien....

Ik ken meerdere mensen boven de 100 kilo, ruim erboven, en toch wekelijks willen rijden.
Idd moeite hebben met de balans, opstijgen en meezitten in de beweging.
Naar om ze ermee te moeten confronteren, maar je moet ze er wel mee confronteren helaas, als ze immers op paardrijles zitten werk je als instructie immers aan houding,zit en balans!

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:20

zo erg hoe mensen gefocused zijn op die 100 kilo.
Ga ik lekker met iets anders komen :j
Wat als je 1.40 bent en 85 kilo weegt dan ben je dus ook veeeeel te zwaar of dan niet omdat je niet die 100 kilo haalt :=

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:36

Asyaa schreef:
Prutsmuts schreef:

Zo, lekker subtiel! Wanneer je er iets aan kunt doen, doen! Maar om ff zo kort door de bocht te zeggen tegen iemand die door ziekte dik is geworden; sorry, pech gehad....dan heb je toch even iets niet begrepen. Ongelooflijk!
Dus wanneer zoiets jouw overkomt dan denk jij ook lekker makkelijk bij jezelf; ach, pech gehad!?

Ze had het zeer ongelukkig geformuleerd maar ja, pech gehad.
Zoals al vele malen eerder gezegd maakt het voor een paard niks uit of jou kilos van hamburgers komen of medicatie. 100 plus is 100 plus, en niet opeens 80 omdat het door medicijnen komt. Zeer vervelend, maar verandert er niks aan.

Dat ben ik ook wel met je eens Asyaa, waardoor je zwaar bent maakt niet uit kilo's zijn kilo's. Maar om te zeggen dat je maar gewoonweg pech hebt gehad met een ziekte ging mij even te ver. Je gaat niet zomaar even tegen iemand met een chronische, misschien wel dodelijke ziekte zeggen; ach, pech gehad!
Sorry, viel misschien ff verkeerd door persoonlijke redenen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:52

Dan zul je moeten kiezen uit twee kwaden; tegen iemand met een ziekte zeggen pech gehad of tegen een paard zeggen pech gehad, je moet vandaag even met 100 kilo rondlopen. Het een is niet slechter dan het andere, het is een keuze. En ik kan me voorstellen dat je bij iemand die heel erg ziek is een keertje tegen een paard zegt 'pech gehad', maar dat kan je niet dag in dag uit volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:05

wph1 schreef:
zo erg hoe mensen gefocused zijn op die 100 kilo.
Ga ik lekker met iets anders komen :j
Wat als je 1.40 bent en 85 kilo weegt dan ben je dus ook veeeeel te zwaar of dan niet omdat je niet die 100 kilo haalt :=

Inderdaad, ik met mijn 1.62 zou veel te zwaar zijn als ik 100 kilo zou wegen, terwijl 't voor mijn vader (1.97 lang) geen raar gewicht zou zijn.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:06

Judith1601 schreef:
Ik vind het een verschil als je iets flinker bent, (zoals ik zelf :o ) of als je echt overgewicht hebt dat je al moeite hebt met lopen etc (ruim boven de 100 kg, waar iedereen het over heeft).

Ik vind dat als je flinker bent je gewoon op een normale manege kunt rijden. Maar een speciale manege vind ik niet nodig. Iemand die ruim 100 kg weegt heeft moeite met rijden denk ik. Dat is niet prettig voor de persoon zelf om daar dan altijd mee geconfronteerd te worden. Je lichaam zit je in de weg met de bewegingen, en daardoor zit jij je paard weer in de weg. Ik denk dat de meeste mensen die zo'n punt bereiken niet meer ervoor kiezen om te rijden omdat ze er last van hebben.
Anderezijds vind ik het niet erg als er mensen met overgewicht een enkele keer paardrijden. Laat hun lekker sport doen? Misschien is dat een grote motivatie, en helpt het aan hun conditie? De meeste mensen in de manege rijden 1x per week, nou.. van die 1x gaat een stevig paard niet dood hoor! Een paard kan wel wat hebben.

Ine23 : ik zit met het zelfde probleem. Mijn vriend is 1.98 groot en stevig. Hij is niet dik (alles behalve !) maar hij is niet zo'n smalle den die niets weegt. Hij zit ook rond de 100 (ietsje meer, maar dat gaat maar om een paar kilo). Ik weet geen enkele manege waar hij kan gaan lessen. Het gaat dan wel voor de eerste lessen want als hij de basis onder de knie heeft kan hij bij ons op stal op een belgisch trekpaard gaan lessen 1x in de 2 weken. Hij is voor de meeste paarden niet eens te zwaar maar gewoon te lang.

Dat is ook apart, ik weeg 99,5 kg ( :o ) maar ik heb echt nergens last van hoor. Niet zomaar ervan uit gaan dat iemand die zegt 100 kg te wegen dan ook vreselijk dik is. Neemt niet weg dat ook ik overgewicht heb (over de oorzaak heb ik het hier maar even niet)... maar ik beschouw mezelf toch echt niet als iemand die jij nu omschrijft.

Het blijft een moeilijke discussie waarbij meerdere partijen zich snel aangevallen voelen. 1 ding is zeker, een manege voor mensen met overgewicht is er niet en zal er niet komen. Maar er leiden meer wegen naar Rome, wat dat betreft zijn er al goede tips gegeven.
Ik rij op een bijrijdpaard, dat bevalt echt prima.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:07

Ik denk dat enerzijds gewicht wel belangrijk is, het paard moet toch dat gewicht meezeulen. Of dat nou een man van 1.85 is of een meiske van 1.60. Dat maakt het gewicht niet meer of minder.

Daarnaast zou je nog kunnen kijken 'hoe iemand eruit ziet'. Wanneer je echt overgewicht hebt, dat geeft dat ook minder bewegingsvrijheid, en kan je minder makkelijk meegaan met de bewegingen van het paard. Iemand van 1.90 van 100 kilo zal misschien makkelijk bewegen, dan iemand van 1.65 van 100 kilo. Dat maakt het dus dubbel zwaar voor het paard.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:16

Anoeska schreef:
Ik denk dat enerzijds gewicht wel belangrijk is, het paard moet toch dat gewicht meezeulen. Of dat nou een man van 1.85 is of een meiske van 1.60. Dat maakt het gewicht niet meer of minder.

Daarnaast zou je nog kunnen kijken 'hoe iemand eruit ziet'. Wanneer je echt overgewicht hebt, dat geeft dat ook minder bewegingsvrijheid, en kan je minder makkelijk meegaan met de bewegingen van het paard. Iemand van 1.90 van 100 kilo zal misschien makkelijk bewegen, dan iemand van 1.65 van 100 kilo. Dat maakt het dus dubbel zwaar voor het paard.

Ik denk dat de verhouding ook zeker meetelt in wat wel en wat niet te doen is voor een paard.
Iemand met een 'getraind' lichaam of iemand met veel vet. Gewicht kan hetzelfde zijn, maar de belasting anders.

Maar hoe vervelend het ook is. Ik snap niet dat als je te dik bent, je op een paard wilt zitten. Dan voel je je toch enorm schuldig tegenover het paard!
Ik ga toch ook niet op een iel welshje zitten? Omdat het mij leuk lijkt of omdat ik denk dat ik er recht op heb.
Je moet realistisch zijn in wat je doet en daarbij misschien je eigen belangen even opzij zetten. Hoe vervelend of oneerlijk het ook is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:18

Veel mensen roepen hier: ik heb ook een maatje meer en rij al jaren met veel plezier op mijn paard en paardlief heeft nergens last van, dat wordt regelmatig gecontroleerd.

- Ten eerste kun je op de (écht) lange termijn niet weten wat de effecten zijn (net als langdurig een onervaren iemand op een paard zetten) ;).
- Ten tweede, welke manege laat in vredesnaam 2x per jaar een goede osteo/fysio (preventief) zijn paarden behandelen :(, zadels checken etc??

Onze eigen paarden worden veelal in de watten gelegd en krijgen alles wat hun hartje begeert én de beste verzorging. Mijn paarden gaan ook preventief naar de osteo dus daarvan weet ik het snel genoeg als er iets niet goed zit en met het euvel dat ze vinden probeer ik dan ook wat te doen. Ik zie echter wel dat mijn paard meer moeite heeft met mijn vriend die boven de 100kg weegt. Ik doe dit dus ook maar af en toe.

Bovendien schijnen veel mensen ook te vergeten dat het voor een paard 'beter' is om door één persoon dressuurmatig getraind te worden dan door 4 of 5. Daarbij rijd geen van ons 3 à 4 uur dressurmatig met z'n paard op een dag wat voor een manegepaard heel normaal is.

Ik vind dat je genoeg plezier aan je paard kan beleven door er niet op te gaan zitten. Ga lekker mennen, wandelen, free stylen, schriktrainingen etc etc etc. Als je écht van paarden houdt en kennis hebt, wéét je toch dat het beter is om niet te rijden? En dan vind ik het idd anders als het je eigen paard is (vanwege bovengenoemde redenen).

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:20

Daar heb je helemaal gelijk in Anoeska!! Ik zit prima mee met mijn paard, ben wel 1m77 lang... dus een wat kleiner paardje valt voor het mooie dan af.
Ik denk dat de meeste mensen zelf heel goed kunnen beoordelen of iets wel of niet kan, zeker een volwassene. Wat ik wel denk is dat manegepaarden hier altijd slechter van worden, zoals Sees beschrijft.

AnnemoekvM, dat is toch hartstikke kort door de bocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:23

Sees schreef:
- Ten tweede, welke manege laat in vredesnaam 2x per jaar een goede osteo/fysio (preventief) zijn paarden behandelen :(, zadels checken etc??

Ja dat doen wij inderdaad. Voor het behoud van onze paarden. Elke 8 weken is de osteopate een dag bij ons, om de anderse week de hoefsmid, 2x per jaar de tandarts en de zadelmaker rijdt ook elke paar maanden even langs ja.
Dat is het behoud van onze MEDEWERKERS, onze paarden ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:25

Sunshine80, ja ik leg het misschien wat onhandig uit maar dat bedoel ik idd ;). Manegepaarden worden over het algemeen (en lees vooral dat over het algemeen voordat heel Bokt in opspraak komt :D) minder uitgebreid verzorgd (denk aan tuigage, osteo e.d.) maar wél zwaarder belast.

Je moet niet vergeten dat de rug van het paard superzwak is, al het gewicht hangt al aan die fragiele ruggegraat en dan gaan wij en ook nog eens bovenop zitten ;).

Als je een eigen paard hebt met een maatje meer, ken je je paard door en door en heb je snel genoeg in de gaten of iets wel of niet kan en daarbij rijd je dan waarschijnlijk niet iedere dag maar hou je de afwisseling er in.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:33

Sunshine80 schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in Anoeska!! Ik zit prima mee met mijn paard, ben wel 1m77 lang... dus een wat kleiner paardje valt voor het mooie dan af.
Ik denk dat de meeste mensen zelf heel goed kunnen beoordelen of iets wel of niet kan, zeker een volwassene. Wat ik wel denk is dat manegepaarden hier altijd slechter van worden, zoals Sees beschrijft.

AnnemoekvM, dat is toch hartstikke kort door de bocht?

Ik weet niet of ik het daar nou mee eens ben. Ik denk zelfs dat veel mensen het niet zo snel door hebben. Zeker met gewicht zijn het vaak kleine veranderingen bij je paard. Hij is niet van de ene op de andere dag stokkreupel waarschijnlijk. En ik denk ook dat mensen het liever niet willen zien dat het niet meer gaat. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik niet meer op m'n eigen paard zou kunnen stappen.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:39

Ik ga hier even antwoorden

Ik ben zelf boven de 100 kg geweest ik had op het laatst geen balans meer en ik kwam geen manege binnen. Ik heb een hele tijd in amerika gezeten om af te vallen en ben 25 kg afgevallen. Dit is gebeurd mbv paarden. Paarden doen iets met een mens. Een goed paard (die hiervoor geschikt is) kan degene helpen om de balans te vinden.

De laatste maanden heb ik hier op dit instituut gewerkt en heb ik meerdere paarden getraind en gekocht om dit programma uit te werken. In augustus heb ik een belgisch trekpaard gestart zij was zadelmak maar dat was het ook. Toen zij klaar was hebben we mensen die onder de 180 kg waren die aan hun balans hadden gewerkt met haar aan het werk gezet. Lopen en hindernisbanen en ook op het paard gezet. Aan de longe/aan de hand stappend. Je ziet hoe het mensen helpt. en het is heel makkelijk te zeggen val maar af. want dat is niet zo makkelijk niet. Een paard kan erbij helpen en als je een goed groot zadel hebt. En in het begin stapt en als het balans goed is afentoe draven.

!!!Een paard met een slecht passend zadel met daarboven een licht persoon met een slechte balans is slechter voor het paard(en de rug) dan een Goed zadel met een zwaarpersoon met een goede balans!!!!!!!!

Als mensen onder 140 kg zijn stapten ze hier op een Quarterhorse.

TS Ik zou even een oproep plaatsen op bokt. om te kijken of iemand jou wil helpen als ik hier een eigenpaard had staan had je bij mij mogen rijden. En ik zou balans oefeningen gaan doen

Ik zal je ook even PBen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:43

TS heeft een dergelijk aanbod gehad en is daar zelf niet op ingegaan ;)

Wat je nu beschrijft heeft overigens geen enkele link met manegewerk en de belasting van een manegepaard. De tourclub voor oldtimers en Formule1 kun je ook niet met elkaar vergelijken, ondanks dat het beiden over auto's gaat...