Het is over het algemeen zo kort door de bocht.
Zoals Veerle al zei, TS vroeg iets heel anders
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) ReneZ schreef:Ik wou dat ik een manege voor je wist TS. Op dit moment ben ik zelf ook zwaarder dan wenselijk en kon ook geen manege vinden. Gelukkig ben ik de gelegenheid (en lag het in de planning) dat ik een paard gekocht heb voor mezelf. Een prachtige merrie die mij zal helpen met afvallen (en ja ik ga ook naar de sportschool)
Ik reageer bijna nooit maar ik baal er zo van op bokt dat er zoveel gezeik is over gewicht. Bokttruttjes van 50 kg hebben makkelijk praten helaas is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend om graatmager op een pennypaard rond te rijden. (niet dat graatmager mijn ideaal is)
Ts ik hoop dat je een plekje vind waar je kunt genieten van het paardrijden!
AnnemiekvM schreef:ReneZ schreef:Ik wou dat ik een manege voor je wist TS. Op dit moment ben ik zelf ook zwaarder dan wenselijk en kon ook geen manege vinden. Gelukkig ben ik de gelegenheid (en lag het in de planning) dat ik een paard gekocht heb voor mezelf. Een prachtige merrie die mij zal helpen met afvallen (en ja ik ga ook naar de sportschool)
Ik reageer bijna nooit maar ik baal er zo van op bokt dat er zoveel gezeik is over gewicht. Bokttruttjes van 50 kg hebben makkelijk praten helaas is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend om graatmager op een pennypaard rond te rijden. (niet dat graatmager mijn ideaal is)
Ts ik hoop dat je een plekje vind waar je kunt genieten van het paardrijden!
Dit vind ik weer kort door de bocht. Als je zelf dik bent, dan val je maar dunne mensen af??
rockwitch schreef:Dat vind ik ook niet nodig om over mensen die slank zijn te zeggen dat ze het makkelijk hebben.
Sommige mensen worden anorexia kind genoemd terwijl ze kunnen eten wat ze willen maar niet aankomen.
Zo heeft iedereen wel wat, daar gaat het hier ook niet over.
Hier ben ik mij wel van bewust dat valt ook niet altijd mee.
En idd Renez als jij 1,90 ben, zal je vast geen 65 kilo wegen, zelfs met een normale bouw red je dat niet, maar dan zal je niemand horen als je op je paard rijdt. Want jij zal niet zwaar ogen waarschijnlijk.
Maar een vrouw met wat rondingen die hetzelfde weegt als jij met je normale gewicht voor jou lengte wordt wel gelijk afgekraakt en die moet maar geen paard meer rijden...de wereld is krom.

Prutsmuts schreef:Jitske87 schreef:Het is niet goed om een paard met zoveel gewicht te belasten, ook al is het paard enorm sterk. Als het door medicatie of ziekte komt als iemand heel dik is, sorry, maar dan heb je toch echt pech gehad... Als het komt door te veel eten zou ik zeggen ga eerst even naar de sportschool en dan naar de manege.
Zo, lekker subtiel! Wanneer je er iets aan kunt doen, doen! Maar om ff zo kort door de bocht te zeggen tegen iemand die door ziekte dik is geworden; sorry, pech gehad....dan heb je toch even iets niet begrepen. Ongelooflijk!
Dus wanneer zoiets jouw overkomt dan denk jij ook lekker makkelijk bij jezelf; ach, pech gehad!?
Judith1601 schreef:Ik vind het een verschil als je iets flinker bent, (zoals ik zelf) of als je echt overgewicht hebt dat je al moeite hebt met lopen etc (ruim boven de 100 kg, waar iedereen het over heeft).
Ik vind dat als je flinker bent je gewoon op een normale manege kunt rijden. Maar een speciale manege vind ik niet nodig. Iemand die ruim 100 kg weegt heeft moeite met rijden denk ik. Dat is niet prettig voor de persoon zelf om daar dan altijd mee geconfronteerd te worden. Je lichaam zit je in de weg met de bewegingen, en daardoor zit jij je paard weer in de weg. Ik denk dat de meeste mensen die zo'n punt bereiken niet meer ervoor kiezen om te rijden omdat ze er last van hebben.
Anderezijds vind ik het niet erg als er mensen met overgewicht een enkele keer paardrijden. Laat hun lekker sport doen? Misschien is dat een grote motivatie, en helpt het aan hun conditie? De meeste mensen in de manege rijden 1x per week, nou.. van die 1x gaat een stevig paard niet dood hoor! Een paard kan wel wat hebben.
Ine23 : ik zit met het zelfde probleem. Mijn vriend is 1.98 groot en stevig. Hij is niet dik (alles behalve !) maar hij is niet zo'n smalle den die niets weegt. Hij zit ook rond de 100 (ietsje meer, maar dat gaat maar om een paar kilo). Ik weet geen enkele manege waar hij kan gaan lessen. Het gaat dan wel voor de eerste lessen want als hij de basis onder de knie heeft kan hij bij ons op stal op een belgisch trekpaard gaan lessen 1x in de 2 weken. Hij is voor de meeste paarden niet eens te zwaar maar gewoon te lang.
Asyaa schreef:Prutsmuts schreef:
Zo, lekker subtiel! Wanneer je er iets aan kunt doen, doen! Maar om ff zo kort door de bocht te zeggen tegen iemand die door ziekte dik is geworden; sorry, pech gehad....dan heb je toch even iets niet begrepen. Ongelooflijk!
Dus wanneer zoiets jouw overkomt dan denk jij ook lekker makkelijk bij jezelf; ach, pech gehad!?
Ze had het zeer ongelukkig geformuleerd maar ja, pech gehad.
Zoals al vele malen eerder gezegd maakt het voor een paard niks uit of jou kilos van hamburgers komen of medicatie. 100 plus is 100 plus, en niet opeens 80 omdat het door medicijnen komt. Zeer vervelend, maar verandert er niks aan.
wph1 schreef:zo erg hoe mensen gefocused zijn op die 100 kilo.
Ga ik lekker met iets anders komen![]()
Wat als je 1.40 bent en 85 kilo weegt dan ben je dus ook veeeeel te zwaar of dan niet omdat je niet die 100 kilo haalt
Judith1601 schreef:Ik vind het een verschil als je iets flinker bent, (zoals ik zelf) of als je echt overgewicht hebt dat je al moeite hebt met lopen etc (ruim boven de 100 kg, waar iedereen het over heeft).
Ik vind dat als je flinker bent je gewoon op een normale manege kunt rijden. Maar een speciale manege vind ik niet nodig. Iemand die ruim 100 kg weegt heeft moeite met rijden denk ik. Dat is niet prettig voor de persoon zelf om daar dan altijd mee geconfronteerd te worden. Je lichaam zit je in de weg met de bewegingen, en daardoor zit jij je paard weer in de weg. Ik denk dat de meeste mensen die zo'n punt bereiken niet meer ervoor kiezen om te rijden omdat ze er last van hebben.
Anderezijds vind ik het niet erg als er mensen met overgewicht een enkele keer paardrijden. Laat hun lekker sport doen? Misschien is dat een grote motivatie, en helpt het aan hun conditie? De meeste mensen in de manege rijden 1x per week, nou.. van die 1x gaat een stevig paard niet dood hoor! Een paard kan wel wat hebben.
Ine23 : ik zit met het zelfde probleem. Mijn vriend is 1.98 groot en stevig. Hij is niet dik (alles behalve !) maar hij is niet zo'n smalle den die niets weegt. Hij zit ook rond de 100 (ietsje meer, maar dat gaat maar om een paar kilo). Ik weet geen enkele manege waar hij kan gaan lessen. Het gaat dan wel voor de eerste lessen want als hij de basis onder de knie heeft kan hij bij ons op stal op een belgisch trekpaard gaan lessen 1x in de 2 weken. Hij is voor de meeste paarden niet eens te zwaar maar gewoon te lang.
) maar ik heb echt nergens last van hoor. Niet zomaar ervan uit gaan dat iemand die zegt 100 kg te wegen dan ook vreselijk dik is. Neemt niet weg dat ook ik overgewicht heb (over de oorzaak heb ik het hier maar even niet)... maar ik beschouw mezelf toch echt niet als iemand die jij nu omschrijft. Anoeska schreef:Ik denk dat enerzijds gewicht wel belangrijk is, het paard moet toch dat gewicht meezeulen. Of dat nou een man van 1.85 is of een meiske van 1.60. Dat maakt het gewicht niet meer of minder.
Daarnaast zou je nog kunnen kijken 'hoe iemand eruit ziet'. Wanneer je echt overgewicht hebt, dat geeft dat ook minder bewegingsvrijheid, en kan je minder makkelijk meegaan met de bewegingen van het paard. Iemand van 1.90 van 100 kilo zal misschien makkelijk bewegen, dan iemand van 1.65 van 100 kilo. Dat maakt het dus dubbel zwaar voor het paard.
.
, zadels checken etc?? Sees schreef:- Ten tweede, welke manege laat in vredesnaam 2x per jaar een goede osteo/fysio (preventief) zijn paarden behandelen, zadels checken etc??
. Manegepaarden worden over het algemeen (en lees vooral dat over het algemeen voordat heel Bokt in opspraak komt
) minder uitgebreid verzorgd (denk aan tuigage, osteo e.d.) maar wél zwaarder belast.
.Sunshine80 schreef:Daar heb je helemaal gelijk in Anoeska!! Ik zit prima mee met mijn paard, ben wel 1m77 lang... dus een wat kleiner paardje valt voor het mooie dan af.
Ik denk dat de meeste mensen zelf heel goed kunnen beoordelen of iets wel of niet kan, zeker een volwassene. Wat ik wel denk is dat manegepaarden hier altijd slechter van worden, zoals Sees beschrijft.
AnnemoekvM, dat is toch hartstikke kort door de bocht?