Stef_Winston schreef:Gaat hier toevallig iemand de 20e jureren bij Manege Chardon?
Ik ga namelijk waarschijnlijk schrijven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tilmar schreef:Ik geef ook niet zo snel een 1 ofzo. Alleen bij enorm trekken of schoppen word ik echt sjagerijnig. Maar verder zijn we er als jury om de ruiters wat te leren en met een 4 of een 5 is ook duidelijk dat het niet goed is.
Alleen vind ik het nog wel eens lastig als een ruiter verkeerd rijdt en dan het figuur niet over doet. Dus dan geef je -2 voor het verkeerd rijden, maar wat geef je dan voor het figuur dat niet getoond is??? Ik doe dan meestal maar een 5, totaal is het dan een 3. Vind ik wel voldoende straf.
Dus ruiters: als je fout rijdt doe dan het betreffende figuur opnieuw!
daniella74 schreef:EN dat mag dus niet. Als jij bijv. onderdeel 3 een volte bi C 2 keer rijdt blijft het bij 1x -2. Rijd je onderdeel 8 de volte bij EBE ook weer een programmafout dan is het -4. En als je dan nog een onderdeel de mist in laat gaan met een programmafout dan is het -8 maar nooit in 1 onderdeel -14.
Ik heb weleens een 1 gegeven voor een onderdeel, meisje ging ongelooflijk uit haar plaat uit frustratie tegen de pony terwijl dat helemaal niet nodig was en ze het zelf fout deed.
Tilmar schreef:Ik geef ook niet zo snel een 1 ofzo. Alleen bij enorm trekken of schoppen word ik echt sjagerijnig. Maar verder zijn we er als jury om de ruiters wat te leren en met een 4 of een 5 is ook duidelijk dat het niet goed is.
Alleen vind ik het nog wel eens lastig als een ruiter verkeerd rijdt en dan het figuur niet over doet. Dus dan geef je -2 voor het verkeerd rijden, maar wat geef je dan voor het figuur dat niet getoond is??? Ik doe dan meestal maar een 5, totaal is het dan een 3. Vind ik wel voldoende straf.
Dus ruiters: als je fout rijdt doe dan het betreffende figuur opnieuw!
Bellatrix schreef:liberty, dat vind ik idd ook erg streng...ik geef niet zo snel een 0.
Daniella, dat komt volgens mij niet zoveel voor.
Ilja000 schreef:petra31 schreef:Ik vraag mij af wanneer jullie een teugel te lang noemen voor een vrije stap. Ik heb altijd geleerd dat je een paard zoveel vrijheid moet geven als hij vraagt, zonder dat daarbij de verbinding wordt verbroken /er boogjes in de teugels komen.
Tot mijn grote woede kreeg ik echter bij mijn laatste proef van een nieuwe (bij ons dan) jury een 5 omdat ik mijn teugels zou losgooien. Het paard is nogal groot en heeft een hele lange hals, maar ik heb de teugels absoluut niet losgegooid en er was geen sprake van een verbroken contact. Ik heb een tijdje geleden wel eens een keer iets minder teugel gegeven en toen kreeg ik juist een 5 omdat dit geen vrije stap was![]()
Daarnaast snap ik niet helemaal hoe het kan dat er soms zulke grote verschillen in de beoordeling zitten. Afgelopen maand had ik bij 2 verschillende jury's een verschil van 20 punten, terwijl ik op hetzelfde paard reed en hij - op 2 fouten bij het halthouden na - ook zijn oefeningen min of meer hetzelfde uitvoerde. Van de middendraf weet ik bijvoorbeeld zeker dat hij die op beide dagen hetzelfde uitvoerde: de eerste dag kreeg ik een 7, de volgende dag een 5: "hij moest verruimen, niet versnellen". Misschien zou hij inderdaad nog meer kunnen verruimen, maar het is geen Salinero natuurlijk want dan had hij zijn dagen niet hoeven slijten in een manegebak. Wil er nog wel bij vermelden dat hij - wanneer hij de middendraf op deze manier loopt - eigenlijk altijd wel een 7 krijgt, ook bij andere jury's.
Dat brengt mij bij de vraag: worden de juryleden van hogere hand eigenlijk nog wel eens gecontroleerd om te checken of iedereen nog ongeveer op 1 lijn zit?
Ik hoop niet dat ik nu ruzie krijg met alle juryleden hier
In vrije stap hoort het paard met de neus tot boeghoogte te zakken. De ruiterhand behoudt daarbij contact met de mond. Zoveel vrijheid als hij vraagt, dat is hals strekken (hoewel het paard daarbij door de ruiter gevraagd wordt de neus naar beneden te brengen en bij voorkeur niet naar voren). Het is dus inderdaad de kunst er precies tussen te zitten. Meer ruimte geven, maar niet teveel.
Jij kunt van mening zijn dat je de proeven min of meer hetzelfde reed, maar vanuit het juryhok kan e.e.a. er best heel anders uit zien. Verder schrijf je er niet bij welke proef je rijdt, wat ook van invloed op de beoordeling kan zijn.
Juryleden volgen elk jaar een terugkomdag, waarbij juist de nadruk ligt op het op 1 lijn jureren. Toch blijft het mensenwerk
jepsica schreef:Wat betreft de vrije stap rijbaan verlaten is per jury ook erg verschillend,
Laatst gekeken bij de M1 selectie daar gooide iedereen na het halthouden zijn teugels los en beloonde het paard en de ruiters kregen gewoon een 7 voor de vrije stap.
Anders zou je toch zeggen hals laten strekken en de rijbaan verlaten?
Al moet ik zeggen dat ik ook altijd hals laat strekken met de rijbaan verlaten omdat ik dat netter vind staan. Maja als F17 ruiter en een strenge ilja bij het secretariaat was ik goed opgevoed. Helaas blijf ik nu bij de F17 hangen.
Maja zondag 1e keer M1 starten spannend.
Wat hoor ik nou ilja ga jij op liberthe starten? vanaf wanneer?
Spannend hoor.
Succes