Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:47

Stef_Winston schreef:
Gaat hier toevallig iemand de 20e jureren bij Manege Chardon?

Ik ga namelijk waarschijnlijk schrijven :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:48

Ja idd, rustig blijven ook al lukt het niet. Laat duidelijk zien dat je probeert je pony stil te zetten. Van mij zou je dan ook nog 2 passen mogen zetten en het nog eens mogen proberen. Dat zie ik liever dan iemand die trekt en doet om pony stil te zetten.

s1993

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:10

Ik had trouwens nog een vraag: wat is het laagste cijfer dat jullie ooit hebben gegeven?
Laatst was er op de manege een meisje en die had een -11, ze moest een volte in galop rijden, en dat lukte niet, en ze bleef het een aantal x proberen, zodat ze uiteindelijk 3-14 had voor dat onderdeel....

Hoe mijn proef gaat zie ik wel, als het niet gaat probeer ik het gewoon volgende x nog een keer, ik heb daar nooit zo veel problemen mee, zolang ik maar lekker gereden heb ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:14

Huh? :+ Dat is wel heel raar...daar heb ik nog nooit van gehoord...
Maar wat lukte er niet bij die volte? De pony in galop houden?

Ik heb wel eens een 5 gegeven met een -2 erachter maar lager nog niet...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:17

EN dat mag dus niet. Als jij bijv. onderdeel 3 een volte bi C 2 keer rijdt blijft het bij 1x -2. Rijd je onderdeel 8 de volte bij EBE ook weer een programmafout dan is het -4. En als je dan nog een onderdeel de mist in laat gaan met een programmafout dan is het -8 maar nooit in 1 onderdeel -14.

Ik heb weleens een 1 gegeven voor een onderdeel, meisje ging ongelooflijk uit haar plaat uit frustratie tegen de pony terwijl dat helemaal niet nodig was en ze het zelf fout deed.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:18

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik dat niet eens wist. :+

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:22

Ik hoor het wel vaker dat mensen het niet weten. Te late of te vroege overgangen worden ook vaak als programmafout aangemerkt maar dat is hooguit een dikke onvoldoende.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:23

Ja, dat wist ik natuurlijk wel...en dat dingen zoals een extra rondje hoefslag of volte rijden een -2 opleveren wist ik ook maar niet als ze dat dus vaker in de proef deden dat die -2 kan oplopen tot -8...

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:24

nee, pony zat ten eerste in de verkeerde galop, en toen wou het meisje volte rijden bij A, en de pony doet net alsof ze het gaat doen, maar dan ineens geeft ze een bok en rent ze heel hard naar het hek (wij hebben zeg maar tussen de bak waar je inrijdt en de bak waar je proef rijdt een hek zitten).
Dus toen stond de pony bij het hek, meisje stuurde de pony rechtsom, galoppeerde aan en probeerde het nog een keer, pony rende weer naar het hek toe, en volgens mij heeft ze het daarna nog een keer geprobeert waarbij het nog niet lukte.
Uiteindelijk is het gelukt, maar toen kreeg ze dus heel erg laag.
Snappen je het, of leg ik het te vaag uit?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:25

Wij hadden afgelopen wedstrijd een jury die een 0 gaf wanneer de pony niet in galop ging tussen A en K, maar pas na E op de volte in galop ging... Vond het wel erg straf, een 3 was beter imo

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:26

Zo kom je aan de som van -14 ;).

1e vergissing: -2
2e vergissing: -4
3e vergissing: -8
4e vergissing: uitsluiting

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:26

Ik geef ook niet zo snel een 1 ofzo. Alleen bij enorm trekken of schoppen word ik echt sjagerijnig. Maar verder zijn we er als jury om de ruiters wat te leren en met een 4 of een 5 is ook duidelijk dat het niet goed is.

Alleen vind ik het nog wel eens lastig als een ruiter verkeerd rijdt en dan het figuur niet over doet. Dus dan geef je -2 voor het verkeerd rijden, maar wat geef je dan voor het figuur dat niet getoond is??? Ik doe dan meestal maar een 5, totaal is het dan een 3. Vind ik wel voldoende straf.

Dus ruiters: als je fout rijdt doe dan het betreffende figuur opnieuw!

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:29

Tilmar schreef:

maar hoe doe je dat? moet je dan een volte maken, of een extra rondje?
xx

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:30

liberty, dat vind ik idd ook erg streng...ik geef niet zo snel een 0. :n

Daniella, dat komt volgens mij niet zoveel voor. :=

Tilmar: Ik geef dan een idd -2 en een 4. Ongeacht de hoogte van de proef. Sorry maar de verkeerde kant oprijden kan, maar vervolgens het gevraagde figuur helemaal niet rijden terwijl de voorlezer nog zegt wat je moet doen en het waarschijnlijk ook nog herhaald vind ik niet kunnen. :+ Dan ben je ook stom bezig want dat kost je weer een onvoldoende. Ja, in de F1/F2 zou ik een uitzondering maken maar anders niet.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:30

Bijzondere verhalen van jullie beide.
Dacht ik dat ik zelf een heks was in het hok maar dit is niet normaal, zelfs niet voor F15 of hoger.

Ik zelf zou deze hele galoptoestand een -2 geven en dan afhankelijk van het niveau een 5 of een 6 want zo te horen blijft de amazonde wel correct rijden en is de pony gewoon heel stout. Ik wil wel de kanttekening maken dat ik er niet bij was en ik wil ook mijn collega's niet afvallen maar zo te horen had e.e.a. ook anders gejureerd kunnen worden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:34

Tilmar schreef:
Ik geef ook niet zo snel een 1 ofzo. Alleen bij enorm trekken of schoppen word ik echt sjagerijnig. Maar verder zijn we er als jury om de ruiters wat te leren en met een 4 of een 5 is ook duidelijk dat het niet goed is.

Alleen vind ik het nog wel eens lastig als een ruiter verkeerd rijdt en dan het figuur niet over doet. Dus dan geef je -2 voor het verkeerd rijden, maar wat geef je dan voor het figuur dat niet getoond is??? Ik doe dan meestal maar een 5, totaal is het dan een 3. Vind ik wel voldoende straf.

Ook hier weer afhankelijk van het niveau een 5 voor de lageren poeven tot F3, een 4 tot F11 en een 3 vanaf F11.

Ik sta er om bekend dat ik nogal streng ben naar ruiters niet zich onprettig opstellen naar hun paard. Aan de andere kant mogen ze van mij heel veel als het paard dat op dat moment verdient.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:37

Ik heb zelf trouwens ook wel eens een 3-2 gehaald, maar dat vind ik niet zo heel erg, ik moest toen ook een volte galloperen rechtsom, en pony ging ineenkeer de andere kant op, ik had dat niet echt zien aankomen, dus was een beetje overdonderd...
Toen had ik linksom teruggedraaid, en daarna overnieuw gereden, maar toen had ik em express kleiner gereden, zodat ik zeker wist dat het niet nog een keer zou gebeuren, maarjah, toen had ik niet zo veel punten voor dat onderdeel.
Maarjah, ik had uiteindelijk wel 218 punten voor die proef, dus ik kon er wel om lachen :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:54

daniella74 schreef:
EN dat mag dus niet. Als jij bijv. onderdeel 3 een volte bi C 2 keer rijdt blijft het bij 1x -2. Rijd je onderdeel 8 de volte bij EBE ook weer een programmafout dan is het -4. En als je dan nog een onderdeel de mist in laat gaan met een programmafout dan is het -8 maar nooit in 1 onderdeel -14.

Ik heb weleens een 1 gegeven voor een onderdeel, meisje ging ongelooflijk uit haar plaat uit frustratie tegen de pony terwijl dat helemaal niet nodig was en ze het zelf fout deed.

Even kijken of ik het ook begrijp....
Als je de eerste keer van de volte af rijdt en een extra rondje maakt, dan is het -2. Sla je dan nog een keer die volte over, dan komt daar -4 bij. Op hetzelfde onderdeel. Als je de derde keer van de volte af gaat, dan komt er op datzelfde onderdeel nog eens -8 bij, dus -14 in totaal. Lukt het daarna wel, dan kun je alsnog een 8 halen voor die volte :) Maar gaat hij nog een keer van de volte af dan kun je daar dus gediskwalificeerd worden. Op dat ene en hetzelfde onderdeel. Je kunt toch op 1 onderdeel 3 keer een programmafout maken??? Dat hoor je dan toch ook als zodanig te beoordelen?

Eerlijk is eerlijk, soms zie ik echt wel eens een aantal programmafouten door de vingers, of geef ik zelf de tip maar verder te gaan met het volgende onderdeel, maar theoretisch gezien, kun je 3 of meer programmafouten maken op 1 onderdeel en dus wel degelijk -14 halen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:56

Tilmar schreef:

Een figuur niet getoond en een laag cijfer, maar toch geen - punten?
Oh, even denken... volte.. pony loopt van volte af, draait om = -2, gaat verder met volgende onderdeel, is dus ook nog laag cijfer voor niet getoond.
Yeps, altijd overdoen!!!!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:00

Bellatrix schreef:
liberty, dat vind ik idd ook erg streng...ik geef niet zo snel een 0. :n

Daniella, dat komt volgens mij niet zoveel voor. :=

Ik heb nog nooit een 0 gegeven. Wel een paar keer een2 wegens grof handelen jegens het dier. Helaas ook al een paar diskwalificaties op mijn naam staan, met pony's die zo uit hun plaat gingen en programmafouten bleven maken dat ik de ruiter aanraadde het een andere keer weer te proberen. En nee, ik sta niet echt bekend als erg streng :) Voordat diskwalificatie aan bod is, ben ik officieel al heel wat verder dan die -14.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:05

Ilja000 schreef:
petra31 schreef:
Ik vraag mij af wanneer jullie een teugel te lang noemen voor een vrije stap. Ik heb altijd geleerd dat je een paard zoveel vrijheid moet geven als hij vraagt, zonder dat daarbij de verbinding wordt verbroken /er boogjes in de teugels komen.

Tot mijn grote woede kreeg ik echter bij mijn laatste proef van een nieuwe (bij ons dan) jury een 5 omdat ik mijn teugels zou losgooien. Het paard is nogal groot en heeft een hele lange hals, maar ik heb de teugels absoluut niet losgegooid en er was geen sprake van een verbroken contact. Ik heb een tijdje geleden wel eens een keer iets minder teugel gegeven en toen kreeg ik juist een 5 omdat dit geen vrije stap was :(

Daarnaast snap ik niet helemaal hoe het kan dat er soms zulke grote verschillen in de beoordeling zitten. Afgelopen maand had ik bij 2 verschillende jury's een verschil van 20 punten, terwijl ik op hetzelfde paard reed en hij - op 2 fouten bij het halthouden na - ook zijn oefeningen min of meer hetzelfde uitvoerde. Van de middendraf weet ik bijvoorbeeld zeker dat hij die op beide dagen hetzelfde uitvoerde: de eerste dag kreeg ik een 7, de volgende dag een 5: "hij moest verruimen, niet versnellen". Misschien zou hij inderdaad nog meer kunnen verruimen, maar het is geen Salinero natuurlijk want dan had hij zijn dagen niet hoeven slijten in een manegebak. Wil er nog wel bij vermelden dat hij - wanneer hij de middendraf op deze manier loopt - eigenlijk altijd wel een 7 krijgt, ook bij andere jury's.

Dat brengt mij bij de vraag: worden de juryleden van hogere hand eigenlijk nog wel eens gecontroleerd om te checken of iedereen nog ongeveer op 1 lijn zit?

Ik hoop niet dat ik nu ruzie krijg met alle juryleden hier :D

In vrije stap hoort het paard met de neus tot boeghoogte te zakken. De ruiterhand behoudt daarbij contact met de mond. Zoveel vrijheid als hij vraagt, dat is hals strekken (hoewel het paard daarbij door de ruiter gevraagd wordt de neus naar beneden te brengen en bij voorkeur niet naar voren). Het is dus inderdaad de kunst er precies tussen te zitten. Meer ruimte geven, maar niet teveel.

Jij kunt van mening zijn dat je de proeven min of meer hetzelfde reed, maar vanuit het juryhok kan e.e.a. er best heel anders uit zien. Verder schrijf je er niet bij welke proef je rijdt, wat ook van invloed op de beoordeling kan zijn.

Juryleden volgen elk jaar een terugkomdag, waarbij juist de nadruk ligt op het op 1 lijn jureren. Toch blijft het mensenwerk :)

Wat betreft de vrije stap rijbaan verlaten is per jury ook erg verschillend,
Laatst gekeken bij de M1 selectie daar gooide iedereen na het halthouden zijn teugels los en beloonde het paard en de ruiters kregen gewoon een 7 voor de vrije stap.

Anders zou je toch zeggen hals laten strekken en de rijbaan verlaten?

Al moet ik zeggen dat ik ook altijd hals laat strekken met de rijbaan verlaten omdat ik dat netter vind staan. Maja als F17 ruiter en een strenge ilja bij het secretariaat was ik goed opgevoed. Helaas blijf ik nu bij de F17 hangen.

Maja zondag 1e keer M1 starten spannend.

Wat hoor ik nou ilja ga jij op liberthe starten? vanaf wanneer?
Spannend hoor.
Succes

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:10

Bij de KNHS is na het groeten geen cijfer, dan is het huppakee wegwezen... En dat zien onze ruiters dan weer ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:11

jepsica schreef:
Wat betreft de vrije stap rijbaan verlaten is per jury ook erg verschillend,
Laatst gekeken bij de M1 selectie daar gooide iedereen na het halthouden zijn teugels los en beloonde het paard en de ruiters kregen gewoon een 7 voor de vrije stap.

Anders zou je toch zeggen hals laten strekken en de rijbaan verlaten?

Al moet ik zeggen dat ik ook altijd hals laat strekken met de rijbaan verlaten omdat ik dat netter vind staan. Maja als F17 ruiter en een strenge ilja bij het secretariaat was ik goed opgevoed. Helaas blijf ik nu bij de F17 hangen.

Maja zondag 1e keer M1 starten spannend.

Wat hoor ik nou ilja ga jij op liberthe starten? vanaf wanneer?
Spannend hoor.
Succes

In de lagere proeven vind ik het ook niet zo heel boeiend, maar juist in de hogere proeven, waar specifiek om dat onderdeel gevraagd wordt, is je proef nog niet afgelopen en wil ik inderdaad van ruiters zien dat zij het verschil laten zien tussen arbeidsstap, vrije stap, en hals strekken. Het onderdeel hoort bij de proef en hoort dus ook als zodanig beoordeelt te worden.

Ik heb je wat dat betreft inderdaad goed afgericht Jepsica :p Toch zonde als je een jury treft die daar toevallig sterk op let en je laat die punten liggen? Tja...

Ik start overigens nog even niet, heb de laatste tijd nauwelijks gereden door omstandigheden. Komt wel weer.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:13

liberty schreef:
Bij de KNHS is na het groeten geen cijfer, dan is het huppakee wegwezen... En dat zien onze ruiters dan weer ;)

Yeps, knuffelen, belonen, koprol, het mag allemaal... NA de eerste letter van de lange zijde :+

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:16

Ik heb laatst ook gelijk na het groeten beloond, vind niet dat ze daar zo'n probleem van moeten maken..