Snoevie schreef:wat bedoel je precies met veredelde?
als ik zo de tekst van Bulck lees, denk ik dat ze doelt op de ruiters die van de manege af komen en
denken de wijsheid in pacht te hebben om een eigen paard aan te schaffen en dan geen rekening houden met het feit dat een eigen paard
hebben en rijden niet te vergelijken is met een paard rijden op de manege.
maar ik kan het verkeerd hebben hoor.
Sharonaa_ schreef:@..?? (weet even niet meer wie)
Maar met de basis bedoel ik het leren omgaan met een paard.
leren zitten en sturen. en de overgangen. iedereen is zo begonnen. of t nou op een manege is of niet.
iedereen zou zo moeten zijn begonnen, maar ik ken heel veel maneges die een beginnende ruiter aan de longe zetten. 5 x een half uur laten rijden en dan in de groep mee laten rijden. vaak kunnen ze dan absoluut nog niet sturen of laat staan zitten in het zadel.
aan het leren omgaan met een paard schort het ook nog wel eens, want vaak zijn de paarden al opgezadeld of hoeft er weinig gepoetst te worden. verder vaak de paarden uit het land halen is er niet bij.

Deze instructrice weigerde toen ook om daar nog verder te gaan en wilde de manegelessen ook niet meer geven. Ik reed toen in die clubles met mijn eigen pony, maar ben ook onmiddelijk bij die manege weg gegaan.
niet na gekeken (hij of zij)

.
Je hebt goede manegeruiters en slechte pensionruiters, maar iedereen beleeft plezier aan z'n hobby. Is dat niet het belangrijkste?
maar ik ben toch even met me neus op de feiten gedrukt laatst, heb laatst op een paard gereden waar ik voorlopig nog heel veel van kan leren, dat paard staat dan niet op de manege, maar zo echt wel een verschil hoor! maar een leuke uitdaging,