'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:18

Snoevie schreef:
wat bedoel je precies met veredelde?

als ik zo de tekst van Bulck lees, denk ik dat ze doelt op de ruiters die van de manege af komen en
denken de wijsheid in pacht te hebben om een eigen paard aan te schaffen en dan geen rekening houden met het feit dat een eigen paard
hebben en rijden niet te vergelijken is met een paard rijden op de manege.

maar ik kan het verkeerd hebben hoor.

Sharonaa_ schreef:
@..?? (weet even niet meer wie)
Maar met de basis bedoel ik het leren omgaan met een paard.
leren zitten en sturen. en de overgangen. iedereen is zo begonnen. of t nou op een manege is of niet.

iedereen zou zo moeten zijn begonnen, maar ik ken heel veel maneges die een beginnende ruiter aan de longe zetten. 5 x een half uur laten rijden en dan in de groep mee laten rijden. vaak kunnen ze dan absoluut nog niet sturen of laat staan zitten in het zadel.
aan het leren omgaan met een paard schort het ook nog wel eens, want vaak zijn de paarden al opgezadeld of hoeft er weinig gepoetst te worden. verder vaak de paarden uit het land halen is er niet bij.

bulck

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:48

@ sammy correctie : Hij ;-)
Maar idd dat bedoel ik, maar niet bepaald enkel bedoeld op manegeruiters hoor.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:57

voor een deel zijn de meeste manegeklanten bij ons echte 'pennymeisjes'.
maar er is ook een deel dat redelijk kan rijden maar dat is ook na een aantal jaren bereikt!
ik denk dat het ook wel eraan ligt wat voor les gegeven word!
Een strenge les, waar veel word gedaan heb ik veel liever dan een les waar alles er zoetsappig aan word gedaan!
ik zelf ben vroeger begonnen op een eigen pony met redelijk strenge les en heb ik daar veel van geleerd!

overigens zitten de mensen die op een manege pony rijden in een andere les dan mensen die een eigen paard hebben.
en het niveau verschilt dus met dag en nacht vind ik!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:03

Bij ons de club (ja echt de club, waar wedstrijdruiters les krijgen) is een istructrice weggepest omdat men vond dat ze te wedstrijdgericht les gaf >;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:12

Lyonesse schreef:
Bij ons de club (ja echt de club, waar wedstrijdruiters les krijgen) is een istructrice weggepest omdat men vond dat ze te wedstrijdgericht les gaf >;)

waar halen ze het lef vandaan!
is er iemand die een tandje bijzet in mijn ogen om de mensen wat te leren, gaan ze er zo mee om!
je zit toch op les om wat te leren!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:19

Dat was precies mijn idee DDW1190 :j Deze instructrice weigerde toen ook om daar nog verder te gaan en wilde de manegelessen ook niet meer geven. Ik reed toen in die clubles met mijn eigen pony, maar ben ook onmiddelijk bij die manege weg gegaan.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:46

bulck schreef:

sorry :o niet na gekeken (hij of zij)

maar ik heb wel in de gaten dat we dezelfde ideeen hebben over de manege.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:47

Lyonesse schreef:

belachelijk voor woorden, laat die ruiters dan maar in de manegelessen gaan rijden :P
en wat heeft het bestuur van de club gedaan? of bestond dit toevallig uit de manege eigenaren

sorry hoor, maar echt belachelijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:49

bulck schreef:

oke duidelijk...

zowieso kan iedere jan kl**tzak een paard aanschaffen,niemand die je tegenhoudt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:45

Sammy78 schreef:
Lyonesse schreef:

belachelijk voor woorden, laat die ruiters dan maar in de manegelessen gaan rijden :P
en wat heeft het bestuur van de club gedaan? of bestond dit toevallig uit de manege eigenaren

sorry hoor, maar echt belachelijk.

De manegeeigenaar was idd de voorzitter ;) Ook wat andere mensen, maar zij hield het zelf voor gezien want ze kreeg alleen nog commentaar van de ruiters dat alles zo saai was en op den duur luisterden ze gewoon niet.

Selma_Selma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:20

Even heel iets anders :o : Wie heeft er nou geen respect voor al die trouwe manege paarden? Die al jaren met penny-meisjes op hun rug moeten rondsjouwen en toch maar zonder mopperen hun rondjes blijven lopen?! ( ookal zijn er natuurlijk ook exemplaren bij die helemaal niet zo braaf zijn :o ) Dus: respect voor al de manege paarden! :D

@:DDW1190:" Bij ons de club (ja echt de club, waar wedstrijdruiters les krijgen) is een istructrice weggepest omdat men vond dat ze te wedstrijdgericht les gaf >;) "

Das pas dom! :P

PS: ( Niet dat alle manege ruiters penny meisjes zijn hoor, maar de manege paarden die worden gebruikt voor de beginners heb ik het hier even over ;) )

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:53

je niet druk maken en gewoon geniet meer moet het niet zijn! iedereen mag een mening hebben
je kan er toch niks aan veranderen
:o

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:53

Lyonesse schreef:

Dat 's echt vaag.
Ik zou juist heel blij zijn met zo'n instructice,
daar leer je teminste nog wat van :)).
Ik ben nu (tijdelijk) gestopt met de manege lessen,
omdat het gewoon ja.. saai is, en ik wil liever ook iets
naar wedstrijden richten, wijken ofzo leren.. daar leer je alleen achter elkaar
aan gaan.. :o
-

Tessa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:25

Kijk iedereen heeft zijn eigen mening maar ik ben het ermee eens. ik zie duidelijk het verschil tussen de beginnende ruiters en de ruites met meerdere ervaring en de ruiters die buiten de manerge paarden om ook nog eigen paarden hebben maar om dan gelijk te zeggen dat ze niet kunnen rijden?
ik vind dat je ervaring op doet met paarden naarmate je ouder word enzo. sinds dat ik in een gevordene (ik ben niet zo goed in nederlands) groep zit, en dat ik een verzorg paard heb ben ik al veeeel meer teweten gekomen over paard!
mijn mening!
groetjes Tessa.~

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:37

Sonja schreef:
Is toch geen nieuws :? Je hebt goede manegeruiters en slechte pensionruiters, maar iedereen beleeft plezier aan z'n hobby. Is dat niet het belangrijkste?

Idd zolang je er maar lol aan heb dan is het goed
en als je nou echt schopt,zaagt, weet ik het wat wordt er heus wel iets van gezegt

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:59

Nouja, ik weet niet of jullie ene stoeterij ook onder manege vinden vallen, maar ik rij dus op een stoeterij. Maar mijn instructrice zegt wel dat sommige manege paarden de rondjes die ze lopen al uit hun hoofd kennen. Dat je daardoor in een groepsles wel minder leert (even genomen dat je achter elkaar rijd). Dat is dan wel eigenlijk zonde, en heb het ook zelf mee gemaakt op ene manege (met schoolverlaterskamp op manege pony kamp gehad) daar liepen ze echt achter elkaar aan.

Maar als ik eerlijk moet zijn ^^ kijk ik gewoon tegen iedereen op die kan rijden. Ik denk namelijk niet dat manege ruiters per definitie slechter zijn. Het ligt eraan op welke manier je les krijgt !

trouwens: mensen met een eigen paard krijgen echt een band met hun paard, dat helpt stukken mee aan de samenwerking. Dat heb je bij een manege paard niet (ook niet op een stoeterij XD)

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:08

ik kan je wel gelijk geven hoor Judith1601, bij ons op de manege weten de paarden die al jaren mee lopen, al uit hun hoofd wanneer wat en wat komt.. gaan dr een paar kinderen naar binnen en blijf je alleen over, springen ze vanzelf aan in galop de paarden dan, nou uh ik vind dat toch wel appart zegmaar..

ook qua band merk je dat heel erg, omdat er natuurlijk allemaal verschillende mensen op het paard rijden!

maar of ik nou kan zeggen dat ik niet kan rijden, uh nee :n maar ik ben toch even met me neus op de feiten gedrukt laatst, heb laatst op een paard gereden waar ik voorlopig nog heel veel van kan leren, dat paard staat dan niet op de manege, maar zo echt wel een verschil hoor! maar een leuke uitdaging,

ik geef de mensen dus wel grotendeels gelijk, op een manege leer je rijden, de basis maar ik denk toch wel dat de meeste andere dingen je dat niet op een manege leert..

DruifJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:53

Mijn instructrice heeft ook een eigen paardd. is ook op de manege begonnen hoor ;)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:08

Het lijkt me dat bijna iedereen op de manege begint. Onzin dus.

ikduss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:00

Jemig. Iedereen zegt nu wel dat je respect moet hebben voor manegeruiters enzo, maar ondertussen lopen jullie de "eigenpaard-mensen" vreselijk af te kraken. Jullie moeten jezelf niet zo zielig vinden. Van 1 keer les in de week kun je alleen de basisdingen leren. De rest kun je niet leren als je zo weinig les hebt en elke keer op een ander moet rijden. Iedereen kan nu wel zielig hier gaan doen, maar als je echt lef hebt, dan zeg je op de manege zelf wat je ervan vind. Want om hier zielig te gaan doen heeft ook niet veel zin.
En over die fjorden vind ik al HELEMAAL dom. Ikzelf heb 2 sportpaarden waarmee ik Z en L spring en ik heb er ook een fjord bij die goed kan lopen en springen. Niet alle fjorden zijn lomp en stug. Dus houd alsjeblieft je mond over fjorden. |o

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:05

Ik heb zeer veel geleerd op de manege maar ook vooral erbuiten op verzorg- en bijrijdpaarden. Ik denk dat voor een zéér groot deel de basis gewoon begint op de manege zelf. Op mijn manege is er helaas een eigenaarspaardengroepje en manegepaardengroepje. Soms kunnen ze arrogant overkomen en soms manegeruiters ook. Dat hangt natuurlijk van persoon tot persoon af. Ik reed een wedstrijd met een manegepony tegen andere manegepony's en eigenaarspaarden en zie ik ben 2e geworden. Eigenlijk hangt het gewoon van de mensen af om het verschil te maken of te zien.

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:10

ik rijd al lang op de manege maar ik heb sinds vorig jaar verzorg pony's erbij en daar heb ik echt veel meer van geleerd zowel qua rijden als verzorging dan dat ik in al die jaren op de manege heb gedaan. nou is het ook wel zo dat er bij ons op de manege minder mag en de meeste paarden waar we op rijden zijn ook gewoon van mensen. maar ja ik heb soms wel het idee gehad dat er op me neer werd gekeken alleen omdat ik daar recreant ben. maar goed dat heb je denk ik overal wel van die mensen.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:24

Ik heb vandaag op een manegepony een L proef gereden met 190 punten:D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 05:33

was dat een onderlinge wedstrijd of een KNHS wedstrijd?

lufhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:24

Op een manege is het net zo goed als een pensionstal, er zijn echt wel mensen met manegepony's die WEL goed rijden