Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_natasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:57

even een vraagje namens een vriendin van mij

zij heeft laatst een wedstrijd gehad tijden het inrijden is ze van der paard gevallen
en haar witte broek was aardig vies had ze nog voor zover het lukte uit staan kloppen
ze is toch haar proefje gaan rijden
nu kreeg ze een dikke onvoldoende voor der verzorging met als commentaar
paardrijbroek is te vies
nu is haar vraag of dat verschilt per jury of dat je dan gewoon echt een onvoldoende krijgt automatisch

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:59

Sorry maar dat vind ik schandalig. :x Daar trek ik echt geen punten voor vanaf. :n
Dat soort dingen kunnen gebeuren hoor en ze heeft wel netjes een witte aan dus ik doe daar niet moeilijk over. Vind het juist knap dat ze er toch weer is opgestapt en toch de proef gereden heeft...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:42

Ik doe daar ook niet moeilijk over.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:44

x_natasja schreef:
even een vraagje namens een vriendin van mij

zij heeft laatst een wedstrijd gehad tijden het inrijden is ze van der paard gevallen
en haar witte broek was aardig vies had ze nog voor zover het lukte uit staan kloppen
ze is toch haar proefje gaan rijden
nu kreeg ze een dikke onvoldoende voor der verzorging met als commentaar
paardrijbroek is te vies
nu is haar vraag of dat verschilt per jury of dat je dan gewoon echt een onvoldoende krijgt automatisch

Dat ligt er denk ik wel aan of de jury weet dat ze van haar paard was gevallen.. Als de jury daarvan niet op de hoogte was, begrijp ik het wel. Als de jury er wel van op de hoogte was, vind ik het niet erg sympathiek om een amazone daar op af te straffen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:50

Ik zou persoonlijk niet naar een dikke onvoldoende gaan. Maar ik kan me wel voorstellen dat je als jury alleen een hele smerige rijbroek ziet. Je hebt geen idee dat de ruiter is gevallen. Je ziet alleen die vieze vlekken. Tja, dan is een lager punt niet zo raar.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:51

Dan nog. Flinke moddervlekken die er duidelijk vers uitzien laten weinig te raden over? Of om het duidelijker te stellen: er is een behoorlijk verschil tussen een broek waar nauwelijks zorg aan besteed wordt en een broek die vies is door een val.
Overigens scoor je bij mij alleen een onvoldoende voor verzorging wanneer het geheel niet aan het reglement voldoet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:53

Ik zou er zelf ook niet moeilijk over doen. Maar dat komt omdat ik het punt verzorging minder belangrijk vind. Ik hou me aan de regels en afspraken die erover gemaakt zijn, maar ga niet lopen mierenneuken.

Ik zou me alleen kunnen voorstellen dat je zo hebt lopen poetsen en prutsen aan de valvlek, dat het een grote vieze troep is geworden, en niet meer 100% te identificeren is als een val, maar gewoon als vies. :D

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:25

En aftrek vanwege vieze laarzen?
Die heb ik ook wel eens voorbij zien komen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:30

Tja, ligt eraan hoe vies het is...heb zelf nog nooit zoiets meegemaakt...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:34

Vind ik zelf ook niet zo boeiend, maar... juryleden hebben wel degelijk de vrijheid daarin onderscheid te maken. Dus dat ik en wellicht nog een aantal dat niet zo belangrijk vinden, wil niet zeggen dat dat maatstaf is.

LiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:03

Heb ook wel eens aftre gehad voor vieze laarzen, dan met de toelichting: anderen hebben wel schone laarzen....
Het was los rijden in een buitenbak met modder en ik had geen hulp mee om mijn laarzen schoon te poetsen. Later bij de jurycursus wel geleerd dat iedereen in principe hetzelfde punt krijgt, behalve als iemand er echt niets aan gedaan heeft, zoals een pony met aangekoekte moddervlekken. Ik zou als jury zelf geen punt aftrekken als je ribbroek vies is vanwege een val.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:37

Even ten overloede: bij verzorging hoort ook gekeken te worden naar de algehele conditie van het paard. Dus niet alleen of gepoetst of gewassen is bijvoorbeeld, maar ook of het paard er lichamelijk gezond uit ziet. Volgens mij is dat een beetje ondergesneeuwd.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:45

Maar dat vind ik bij de FNRS wel erg lastig. Aan een schoon paard kan je nog wat doen als manegeruiter. Maar aan de algehele conditie meestal niet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:56

Ik doe ook niet moeilijk als een schimmel niet helemaal wit is hoor, je mag niet altijd je pony wassen op een manege en wat maakt mij een paar vlekken nou uit? Het gaat om het rijden.

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:04

even een stipje!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:18

Thats_Me schreef:
Hoe vinden de FNRS-juryleden de Vaardigheid 3? De overgang van VA2 naar VA3 is wel heel groot. Ik ben bijna klaar met de VA2 maar echt nog lang niet klaar voor een VA3 proefje. Zit hier een bepaalde logica achter en hoe gaat een jury met zo'n proef om?

Gisteren de VA-3 proef bekeken en die is inderdaad pittig. 8 best wel hoge hindernissen (in mijn ogen). Dochter ziet het wel zitten gelukkig.
Omdat het er niet bijstaat, nemen we aan dat de hele proef in galop is?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:20

@gummie: als FNRS jury kijk je daar dus niét naar. De manegehouder bepaald welke combinaties in de baan komen. Soms rijdt een ruiter op 2e of 3e keuze. Daarnaast heeft een ruiter meestal totaal niets in te brengen over voerbeleid, verzorging etc. Als jury kun je een opmerking maken naar het secretariaat, maar nooit op het protocol.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:15

Wat mij dan soms wel opvalt is dat wanneer je heel veel werk aan het paard en jezelf hebt besteed (dus wel die schone kleding, schone laarzen, haren netjes, paard goed gepoetst en alles netjes ingevlochten) je dezelfde 7 krijgt als wanneer je wat slordig bent en je paard snel wat halve vlechten in de manen heeft.

Wanneer krijg je dan wel die 8?

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:22

Hallo,

Ik heb ook een vraagje aan de juryleden.
Vanaf F12 mag je de overstap maken naar het L1.
Is het ook toegestaan om toch eerst één of twee proefjes in de B te rijden en dan bijvoorbeeld bij 4 winstpunten alsnog door te stromen naar het L1? Of moet ik dan de B helemaal uitrijden?

Hopelijk kunnen jullie mijn vraag beantwoorden en anders ga ik toch even de KNHS contacteren.
Alvast bedankt! :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:38

Ilja000 schreef:
@gummie: als FNRS jury kijk je daar dus niét naar. De manegehouder bepaald welke combinaties in de baan komen. Soms rijdt een ruiter op 2e of 3e keuze. Daarnaast heeft een ruiter meestal totaal niets in te brengen over voerbeleid, verzorging etc. Als jury kun je een opmerking maken naar het secretariaat, maar nooit op het protocol.

Ah okee :) Dus dat is een duidelijk onderscheid tussen FNRS en KNHS dan :) Thanx voor de uitleg, klinkt ook wel logisch!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:00

Bzoem schreef:
Wat mij dan soms wel opvalt is dat wanneer je heel veel werk aan het paard en jezelf hebt besteed (dus wel die schone kleding, schone laarzen, haren netjes, paard goed gepoetst en alles netjes ingevlochten) je dezelfde 7 krijgt als wanneer je wat slordig bent en je paard snel wat halve vlechten in de manen heeft.

Wanneer krijg je dan wel die 8?

Dat hangt van de jury af. Er is een richtlijn voor het geven van cijfers, maar er is ook veel vrijheid.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:04

ik had een vraagje,
had gister mijn tweede F4 proef,
maar op de grote volte in galop bij A viel mij paard ongeveer bij X in draf, ik heb hem opgepakt en ben in een paar meter verder weer aangesprongen in de goede galop, wat zouden jullie hier dan een punt voor geven?
ik had een 5 met als commentaar valt terug in draf.
(heb trouwens de proef voldoende gereden en in de theorie 0 fout dus mar wel door naar de F5)
en wat vinden jullie ervan als een paardje bang is bij de deuren van de bak waar ze een nieuwe plaat op hebben gezet, houden jullie hier rekening mee?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:30

Een paar meter is nogal een ruim begrip, moeilijk te zeggen voor ons aangezien wij er niet bij zijn geweest :)
Je hebt je proef gehaald dus ik zou daar als ik jou was niet langer over nadenken.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:51

A_J schreef:
Hallo,

Ik heb ook een vraagje aan de juryleden.
Vanaf F12 mag je de overstap maken naar het L1.
Is het ook toegestaan om toch eerst één of twee proefjes in de B te rijden en dan bijvoorbeeld bij 4 winstpunten alsnog door te stromen naar het L1? Of moet ik dan de B helemaal uitrijden?

Hopelijk kunnen jullie mijn vraag beantwoorden en anders ga ik toch even de KNHS contacteren.
Alvast bedankt! :)

Het is of in de L1 starten of eerst B starten en dan de B verplicht uitrijden, je kan niet van beide een beetje doen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:56

karlli schreef:
ik had een vraagje,
had gister mijn tweede F4 proef,
maar op de grote volte in galop bij A viel mij paard ongeveer bij X in draf, ik heb hem opgepakt en ben in een paar meter verder weer aangesprongen in de goede galop, wat zouden jullie hier dan een punt voor geven?
ik had een 5 met als commentaar valt terug in draf.
(heb trouwens de proef voldoende gereden en in de theorie 0 fout dus mar wel door naar de F5)
en wat vinden jullie ervan als een paardje bang is bij de deuren van de bak waar ze een nieuwe plaat op hebben gezet, houden jullie hier rekening mee?

Als je pony in draf gaat krijg je bij mij ook een 5. Dan zet ik bijvoorbeeld bij het commentaar: "been erbij".

Als een pony schrikt dan kijk ik hoe de ruiter het oplost, maar meestal reken ik dat niet heel erg aan. Behalve dus als de ruiter heel hard gaat slaan ofzo als dat in mijn ogen niet terecht is.