Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:59

Je schrijft het zelf al: verruimen is iets anders dan middengalop. Verruimen is een beetje, middengalop al een stuk meer.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:21

Maar er stond 'niet getoond' en bij de ander 'moet veel meer'. Een 4 en een 5 dus. Ik dacht alleen dat het verschil dus wel te zien was, omdat ik het zo voelde ;) Ik had zelf ook wel door dat het geen volledige middengalop was.
Maar het paard is pas 4,5 en zo vaak rijd ik ook weer niet op hem.
Ben al heel blij dat hoewel de nageeflijkheid 'beter kan', hij niet in mijn hand hing en op de voorhand slofte. Zonder thiedemann is het toch vooral mijn hand die dan de fouten maakt. En de spanning die zo'n wedstrijd toch geeft, daar ga je als ruiter toch rare dingen van doen!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:54

Iets verruimen is natuurlijk geen middengalop, dus die 4 kan heel goed terecht zijn. En iets denken te voelen wil niet zeggen dat het ook zo gebeurd :) overigens schreef je er in eerste instantie niet bij dat er 'niet getoond' bij stond.
Ook al is het paard jong, bij een bepaalde proef horen gewoon bepaalde eisen om een voldoende te scoren.
Daarbij is natuurlijk vooral je eigen gevoel het meest belangrijk. Als jij het idee hebt dat je er voor dit moment uitgehaald hebt wat er in zat, prima toch?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:02

Weten jullie ook hoevaak de Vaardigheid-3 gereden moet worden? Ook 2 keer net als VA1 en VA2?

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:14

Ik denk ook 2 keer :)

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:36

Ik start zondag voor het eerst F7. In de proef staat: H-B van hand veranderen, daarbij enkele passen verruimen, daarna arbeidsdraf en doorzitten. Betekent dit dat ik bij de B al terug in arbeidsdraf moet zijn en daar meteen ga doorzitten, of mag dat ook bijvoorbeeld pas voor de F, omdat er " daarna" staat?

Alvast bedankt! :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 06:28

Het is maar 'enkele passen verruimen' dus dan kan je toch voor de B weer terugnemen? Anders kan je de wending ook helemaal niet netjes rijden.
Heb jij een paard dat zo spectaculair kan verruimen? Ik zie op dit onderdeel namelijk nooit een probleem dat het paard niet op tijd teruggenomen is. Sterker nog, meestal mag er wel wat meer weggereden worden.

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 06:59

@ Tilmar, dank voor je antwoord. Nee, mijn paard verruimt niet spectaculair, maar het is gewoon een stuk korter dan de lange diagonaal en dat is wennen. Misschien dat er daarom meer mensen niet veel verruimen. Om de bocht dan goed te maken, moet ik dan nog van been verwisselen voor de B?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:20

Niet moeilijker maken dan het is, de bocht bij de H goed inrijden, zodra het paard recht gesteld is op de lijn HB geef je been en rijd je weg, dan heb je nog ruim de tijd om terug te nemen en van been te verwisselen voor de wending.
Nogmaals, het is maar een paar passen he? Gewoon op tijd beginnen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:54

Nog een tip: laat duidelijk je overgangen zien. En dan niet alleen het wegrijden. Ik zie zo vaak dat ruiters bijna nooit opvangen en dat is gewoon jammer en kan punten kosten.

DayxDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:46

Kun je de ring worden uitgestuurd als je op een té kleine pony rijd ?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:48

DayxDream schreef:
Kun je de ring worden uitgestuurd als je op een té kleine pony rijd ?

Rijd je dat dan?
Neem aan dat de manege wel kijkt of je nog op de pony past.
Als je echt veel te groot bent en je imo de pony hindert laat ik je niet op die pony starten nee.

DayxDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:53

Nee ik heb het niet over mezelf, maar laatst zag ik iemand die echt veelste groot was een wedstrijd rijden op een pony van 1.05m.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:12

Tja, ik kan daar niets over zeggen, dat is aan de manege en als die haar laten starten dan is het aan de jury denk ik. Weet niet of daar speciale regels over zijn maar ik denk dat iedereen het met mij eens is dat als het duidelijk is dat de ruiter de pony hindert je de combi niet laat starten...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:54

In principe bepaald de manegehouder welke combinaties in de baan verschijnen. Hooguit kan een jury daar iets over aangeven bij het secretariaat, maar verder niet. Het kan natuurlijk een speciale reden hebben dat iemand op een bepaald dier wil starten. Wel kun je je afvragen of het ten goede komt aan je houding en zit als je op een te groot of te klein dier start. En dat kun je wel terug zien op je protocol.

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:45

Tilmar schreef:
Niet moeilijker maken dan het is, de bocht bij de H goed inrijden, zodra het paard recht gesteld is op de lijn HB geef je been en rijd je weg, dan heb je nog ruim de tijd om terug te nemen en van been te verwisselen voor de wending.
Nogmaals, het is maar een paar passen he? Gewoon op tijd beginnen.

Ga ik doen, duidelijk. Het enige onlogische vind ik dat je van been moet wisselen om twee passen later weer te gaan doorzitten. :o Maar goed, ik ga het zo netjes mogelijk doen!

Ilja000 schreef:
Nog een tip: laat duidelijk je overgangen zien. En dan niet alleen het wegrijden. Ik zie zo vaak dat ruiters bijna nooit opvangen en dat is gewoon jammer en kan punten kosten.

Klopt, heb ik ook wel eens gedaan met duidelijk jurycommentaar erbij dat ik wel moest terugnemen. Goed leermoment :+

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:46

Ik kan me niet herinneren dat ik van been ben gewisseld tijdens mijn uitgestrekte draf lichtrijden. Daarvoor en daarna ook doorzitten.
Ik kan me überhaupt niet herinneren op welk been ik ben gaan lichtrijden, heb dit puur op de diagonaal gedaan en in de wendingen doorzitten.
Misschien dat het vanzelf goed ging, werd iig geen opmerking over gemaakt.
Naar mijn idee hinder je het paard onnodig door van been te wisselen voor je een overgang terug gaat maken, maar wellicht is er een reden voor dat dit wel zou moeten?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:51

Eerst terug nemen, dan been wisselen en dan de wending door.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:02

Ilja, ook in mijn geval?
Als er alleen staat "paar passen uitgestrekte draf, lichtrijden"?

Sorry als ik het zo verwarrender maak dan het is..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:11

Ja. Je kunt tenslotte nooit tijdens het uitstrekken van been wisselen. Dan stoor je het paard enorm in het ritme.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:26

Ilja000 schreef:
Ja. Je kunt tenslotte nooit tijdens het uitstrekken van been wisselen. Dan stoor je het paard enorm in het ritme.

Dat snap ik, maar waarom moet ik van been wisselen als ik na de oefening moet doorzitten?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:39

Van mij hoef je in die oefening in die proef ook niet van been te wisselen hoor :)

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:06

Ilja000 schreef:
Van mij hoef je in die oefening in die proef ook niet van been te wisselen hoor :)

Dat maakt het wel weer wat makkelijker :).

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:12

Van mij hoeven ze ook niet van been te verwisselen, gewoon goed verschil tonen maar heel belangrijk ook weer terug nemen en dan netjes gaan doorzitten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:29

Ik ga mee met hierboven. :j