Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:27

Hoe vinden de FNRS-juryleden de Vaardigheid 3? De overgang van VA2 naar VA3 is wel heel groot. Ik ben bijna klaar met de VA2 maar echt nog lang niet klaar voor een VA3 proefje. Zit hier een bepaalde logica achter en hoe gaat een jury met zo'n proef om?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:54

Vaardigheid 3?
Is dat wat nieuws?
Of bedoel je VA-1 en VA-2?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:55

Ik wilde net zeggen...ik ken geen VA3. :=

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:58

bedoel je misschien oefenspringen? na VA-1 en VA-2 komt volgens mij oefenspringen

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:18

VA3 is idd nieuw, na VA3 ga je naar OS1 en OS2, caprilli is niet meer geloof ik. Ik heb het nog niet goed bekeken hoe het zit.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:28

Je hoeft je Va3 niet te halen om te gaan OS toch?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:37

Aha, ik wist niet dat het nieuw was. :+ Had ik dat moeten weten? :=

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:38

Bellatrix schreef:
Aha, ik wist niet dat het nieuw was. :+ Had ik dat moeten weten? :=

haha altijd leuk, kom je op de manege om te jureren krijg je een protocol van VA3 onder je neus :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:42

_O- Ja, dan had ik even raar opgekeken. := Maar qua jureren is het niet veel anders dan 1 en 2 gelukkig. :')

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:54

Na jullie berichtjes toch even op de site van de FNRS gekeken en het staat er inderdaad:

Heb jij ook wel eens gedroomd een sprongetje te maken? Je mag zelfs al vanaf de F4 meedoen aan wedstrijden waarin je een sprongetje mag maken! Wanneer je een promotiepunt hebt behaald in de F4 mag je al deelnemen aan de eerste Vaardigheidsproef, de Va1. De Vaardigheidsproef bestaat uit een combinatie van dressuur, behendigheid en een klein sprongetje. Na het behalen van je F4 Diploma mag je instappen bij de tweede Vaardigheidsproef, Va2. Dit is een wat moeilijkere proef. Ook is er nog de Va3. Deze proef is anders dan de Va1 en Va2 en bereid je voor op het Oefenspringen en later de S Proeven. De Va3 proef is een mix tussen een rijproef en een springconcours.

Als er 180 punten of meer worden behaald voor een Vaardigheidsproef verdient de ruiter een promotiepunt. Wanneer een ruiter twee promotiepunten heeft behaald in Va1, mag hij doorstromen naar Va2. Als hij ook daarin twee promotiepunten heeft behaald, krijgt hij zijn Va2 diploma. Daarna is er ook nog de mogelijkheid om Va3 te rijden voordat er wordt doorgegaan naar het Oefenspringen. Na het behalen van het diploma Vaardigheid kan de ruiter doorstromen naar het Oefenspringen.

Vraag - Maar dan moeten de ruiterpaspoorten ook worden aangepast?

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:58

En moet je persé VA3 springen om OS te mogen doen?
Want ik rijd inmiddels al F10, maar ben wel blijven hangen in VA2 geloof ik :=
(heb ook mijn ruiterbewijs al..)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:20

Ik ben met de caprili 2 bij het klassiek parcours blijven steken, zou ik dan ook weer eerst va2 (en 3?) moeten doen voor ik mag oefenspringen?

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:44

Beste FNRS juryleden, zelf rijd ik knhs wedstrijden en organiseer ik FNRS wedstrijden. Inmiddels weet ik veel regels en verschillen tussen de knhs/fnrs regels. Nu hadden we gister fnrs wedstrijd en beloonde iemand haar paard te vroeg (mag pas na de eerste hoekletter als ik het goed zeg?) Zij kreeg daar behalve pittig commentaar een 0 voor het laatste onderdeel. Ik was benieuwd of dit gebruikelijk is? Ik snap dat je eventueel een lager punt krijgt als het niet gewenst is, maar het is naar mijn idee niet zo erg dat er een 0 voor gegeven moet worden ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:06

Een 0 vind ik te ver gaan ja. Als iemand bij mij uitvoerig beloond voor de eerste hoekletter krijgt hij of zij een 5. Een kriebeltje in de manen of kort klopje vind ik niet erg maar ze gooien ook nog wel eens de teugels los en vallen de pony om de nek. :+ Dat is bij mij onvoldoende maar een 0 geef ik daar niet voor.

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:12

bij mij wordt dat ook altijd een 5. Sommige rijden ook niet recht naar C maar zien X als einde van hun proef, dat wordt bij mij inderdaad een onvoldoende, maar geen 0.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:13

Klopt, recht naar de C doen ze ook niet altijd. :+
Het ligt bij mij een beetje aan de situatie maar een 0 vind ik te ver gaan.
Soms wordt het ook niet eens gelezen en dan lopen ze maar gelijk naar de uitgang....

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:28

Ik ga daarbij ook nooit lager dan een 5.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:41

een 0 is echt niet motiverend voor alleen een klopje denk ik
en daarbij dan nog is ze via een lijn de rijbaan verlaten
dus dat heeft ze wel getoond dus kan nooit een 0 zijn dan

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:30

Ik ga mee met mijn collega's, ik geef een 5 of een 6 en zet in het commentaar: pas belonen/losgooien na de eerste hoekletter.
Wel raar overigens dat het nog zo vaak fout gaat. Je ziet zelden iemand die netjes in vrije stap (dus iets meer teugel, maar niet los) gaat.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:33

Op zich niet zo raar, want het staat niet heel duidelijk in het boek omschreven en de instructie is vaak niet op de hoogte.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:18

Ilja000 schreef:
Op zich niet zo raar, want het staat niet heel duidelijk in het boek omschreven en de instructie is vaak niet op de hoogte.

klopt, er staat alleen maar voorwaarts in vrije stap de rijbaan verlaten
maar niet waarheen en hoe zeg maar
voor de kinderen misschien duidelijker als er staat via c-h of via c-m

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:24

Marie111 schreef:
Na jullie berichtjes toch even op de site van de FNRS gekeken en het staat er inderdaad:

Heb jij ook wel eens gedroomd een sprongetje te maken? Je mag zelfs al vanaf de F4 meedoen aan wedstrijden waarin je een sprongetje mag maken! Wanneer je een promotiepunt hebt behaald in de F4 mag je al deelnemen aan de eerste Vaardigheidsproef, de Va1. De Vaardigheidsproef bestaat uit een combinatie van dressuur, behendigheid en een klein sprongetje. Na het behalen van je F4 Diploma mag je instappen bij de tweede Vaardigheidsproef, Va2. Dit is een wat moeilijkere proef. Ook is er nog de Va3. Deze proef is anders dan de Va1 en Va2 en bereid je voor op het Oefenspringen en later de S Proeven. De Va3 proef is een mix tussen een rijproef en een springconcours.

Als er 180 punten of meer worden behaald voor een Vaardigheidsproef verdient de ruiter een promotiepunt. Wanneer een ruiter twee promotiepunten heeft behaald in Va1, mag hij doorstromen naar Va2. Als hij ook daarin twee promotiepunten heeft behaald, krijgt hij zijn Va2 diploma. Daarna is er ook nog de mogelijkheid om Va3 te rijden voordat er wordt doorgegaan naar het Oefenspringen. Na het behalen van het diploma Vaardigheid kan de ruiter doorstromen naar het Oefenspringen.

Vraag - Maar dan moeten de ruiterpaspoorten ook worden aangepast?

Was het eerst niet F3, dat je in da VA1 mocht instromen? :=

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:26

Klopt, maar dat bleek vaak nog wat pittig.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:57

Nog een vraag over de VA-3. Moet je die ook twee keer doen, net als de VA-1 en VA-2 ?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:52

Ik had begin van de middag mijn proefje, moest daarna even weg en kwam pas eind van de middag terug voor m'n protocol. Ik zou 208 punten hebben, baalde wel want het ging eigenlijk best goed.
Zie ik ineens een 3 staan, zonder uitleg?
Gelukkig was de jury net klaar en kon ik het gelijk vragen. Bleek dat het een 6 had moeten zijn! Foutje van de schrijver.
Verder was er verkeerd opgeteld, uiteindelijk dus 212 punten en eindelijk een winstpunt in de F14!
Ben super trots op het paardje, de rest van het commentaar is ook min of meer wel terecht.
Een 4 voor middengalop, terwijl ik wel voelde dat hij iets verruimde. Maar ook een 8 voor grote volte met hals strekken!

Al met al wel heel tevreden en vol vertrouwen dat het ons volgende maand ook weer gaat lukken!

Moeilijkste vind ik wel om in uitgestrekte draf te gaan lichtrijden, ik heb dan echt geen idee of hij zijn passen dan echt groter maakt.
Probeerde nu om bij het aanzetten nog te blijven doorzitten en pas later te gaan lichtrijden, maar er staat bij 'moet veel meer'. Iemand een tip hoe ik dit beter kan aanpakken?