Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xChiva

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:29

Ik heb chaps met diamantjes langs de rits en een kroontje erop. Mag je daarmee rijden of moet je rijlaarzen hebben?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 05:19

Dat mag hoor. :j

Aylinwaifey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:04

Ik rijd nu F12, maar wat me heel erg opvalt is dat als ik t goed vind gaan vind de jury het nietgoed gaan en andersom haha!

Heb trouwens een paardje die soms keihard gaat rennen, of soms niet voorruit te branden is echt heel logisch. :')

Ik vind de concurrentie strijd altijd zo afschuwelijk, wees blij als je een winspunt heb denk ik altijd je kan niet altijd prijs hebben!

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:20

Een pony bij ons op de manege die echt superleuk is, maar wel met een gebruiksaanwijzing is met geen mogelijkheid in de linkergalop te krijgen. Krijg ik dan strafpunten als ik het wel probeer te corrigeren maar niet lukt?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:33

Ligt wel aan je niveau. Bij mij op de manege hebben we ook een pony die maar in de linkergalop aangaloppeerd. Dat doet ze al jaren zo en dat geven we altijd door aan de jury. Die let er dan op hoe de ruiter het aanpakt en telt het aanspringen niet (zo zwaar) mee. Dit gaat wel over een pony die alleen maar F3/F4 loopt.

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:43

__denise schreef:
Ligt wel aan je niveau. Bij mij op de manege hebben we ook een pony die maar in de linkergalop aangaloppeerd. Dat doet ze al jaren zo en dat geven we altijd door aan de jury. Die let er dan op hoe de ruiter het aanpakt en telt het aanspringen niet (zo zwaar) mee. Dit gaat wel over een pony die alleen maar F3/F4 loopt.

De pony loopt zelf niet zo vaak mee met proeven. Hij is achter een andere pony aan superlief maar als hij dat niet doet kan hij streken hebben. Zelf rijd ik in de gevorderden en ik weet hoe ik een pony moet laten aanspringen in de goede galop etc.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:56

Bo_Bessie schreef:
__denise schreef:

De pony loopt zelf niet zo vaak mee met proeven. Hij is achter een andere pony aan superlief maar als hij dat niet doet kan hij streken hebben. Zelf rijd ik in de gevorderden en ik weet hoe ik een pony moet laten aanspringen in de goede galop etc.

Maar als je 'm zelf in de goede galop aan kunt laten springen, wat is dan je probleem? :?

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:58

Paris_ schreef:
Bo_Bessie schreef:

Maar als je 'm zelf in de goede galop aan kunt laten springen, wat is dan je probleem? :?

Ik bedoelde dat ik wist hoe ik een pony die wél in de linkergalop kan in de linkergalop moet aan laten springen.

x_natasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:02

ik heb 2 vraagjes

1 ga de f5 aankomende zondag rijden alleen dat paard heeft soms echt de zweephulpen nodig vooral bij de galop
is het dan erg als ik me zweepje even wissel voordat ik ga aangaloperen (daarmee bedoel ik als ik in de rechtergalop aan moet springen)
of moet die echt in je linkerhand blijven houden je zweepje (rest van proefje hou ik hem gewoon in me linkerhand)
2 als je een slange volte gaat rijden moet je dan elke x van been verwisselen zodat je op het buite been licht rijd?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:04

Je mag je zweepje wisselen maar het hoeft niet. Soms kan het storend zijn voor het figuur omdat je dan bijvoorbeeld gaat slingeren.

Bij een slangevolte moet je op de AC lijn van been wisselen, dus 2x in dat figuur.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:27

hmm, een dilemma
ik kan dus echt geen goed passend rijjasje vinden (tenzij deze zo duur is (misschien zelfs handgemaakt) dat dit alleen voor f-proefjes niet te doen is.)
maar nu vraagt mijn vader zich af of het wel verplicht is..?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:33

Nee, is niet verplicht. Heeft je manege misschien clubtruien?
De kleintjes hier (die hun eerste/tweede proef ooit rijden) rijden ook wel eens in een simpel zwart t-shirt met lange mouwen. Zover ik weet is FNRS daar niet zo streng op.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:49

oke zal zondag wel even vragen,
dan ben ik weer op de mange ;)

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:51

"Rij-jasje + plastron/stropdas + witte blouse + witte handschoenen + witte rijbroek
(compleet wedstrijdtenue), of manegesweater/ manegebodywarmer / effen sweater /
witte blouse met lange mouwen + rijbroek." (wedstrijdregelement FNRS) Dus je mag ook een manegetrui, of een effen donkere trui of een witte blouse met lange mouwen aan.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:16

oke dankje, ik denk dat ik kijk of ik dan een manege trui kan regelen ;)

x_natasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:51

Bellatrix schreef:
Je mag je zweepje wisselen maar het hoeft niet. Soms kan het storend zijn voor het figuur omdat je dan bijvoorbeeld gaat slingeren.

Bij een slangevolte moet je op de AC lijn van been wisselen, dus 2x in dat figuur.

okee dankje wel het is me duidelijk

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:57

Ik zit inmiddels in de F11 en dan moet je de hele proef doorzitten, maar ik vind het lastig als je de overgang van de galop naar de draf maakt. Normaal ga je dan lichtrijden en kun je je paard rustig terug laten komen naar de draf, maar omdat je meteen moet doorzitten word mijn proef altijd zo rommelig, iemand tips daarvoor?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 06:20

Klopt, dat is een lastige overgang. Probeer je paard zoveel mogelijk bij elkaar te rijden in galop, dan de overgang te maken met goed been erbij. Paard mag niet langer worden, maar je mag niet sterk met je hand zijn. In de overgang diep zitten en ook nog proberen te ontspannen.
Succes!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:47

Even een vraagje over voorlezen van de F-proeven.
Bij de manege van onze kinderen staat dat er nu nieuwe eisen zijn, nl.:
*De proeven worden tot en met de F4 door de instructeur of hulp voorgelezen. Vanaf de
F5 proeven moet je zelf voor een voorlezer zorgen.!!.
Wanneer is dat ingegaan?
Op de website van de FNRS kan ik er niks over vinden?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:51

Ik denk dat het een regel van de manege is, de fnrs heeft daar dacht ik geen richtlijnen voor.
Bij onze maneges wordt de F1 en F2 vaak voorgelezen door iemand die daarvoor gevraagd is. De rest moet idd zelf voor een lezer zorgen. (Elkaar voorlezen bijvoorbeeld.)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:54

Dat is inderdaad aan de manege hoe die dat wil organiseren. Sommige bedrijven lezen alle proeven voor, op sommige bedrijven moet iedereen zelf voor een voorlezer zorgen, met alle varianten ertussen :)
Wat trouwens een leuke manier voor ouders is om te leren voorlezen, is het nemen van een priveles op de manege. Dochter of zoon aan het rijden en moeders leert van de instructie voorlezen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:08

oké, de manege is inderdaad kortgeleden overgegaan naar nieuwe eigenaren.
Het was dus blijkbaar "luxe" dat alle proeven werden voorgelezen door iemand van de manege. Dat we dat nu dus zelf moeten doen, gebeurt dus op meer maneges. Alhoewel ik het nog nooit gezien heb op de 3 maneges waar ik wel eens kom.
En ik maar denken dat het zelf voorlezen alleen bij de KNHS moest.
Probleem is dat mijn stem niet zover "draagt" en ik nog niet weet of er gebruik mag worden gemaakt van de geluidsinstallatie. De proef voorlezen is het probleem niet, het volume dus wel. Iemand daar nog tips voor?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:22

Wij hebben ook zo'n regel. Tot en met F3 geloof ik wordt er door de instructie voor gelezen, F4+ mag de instructeur het ook doen, maar moeten ruiters zelf regelen.
Wij maken de indeling van een FNRSdag ook zo voor de instructeurs dat ze achter elkaar hun kinderen hebben die ze moeten voorlezen (t/m F3), indeling van kinderen van dezelfde instructeur die hoger dan F3 rijden wordt verder niet rekening gehouden, alleen gekeken naar paard/pony.
Bij ons oefenen de instructeurs met de ouders, gewoon tijdens de les.

Voor de eerste keer staat er vaak nog iemand bij die evt kan ingrijpen mocht het niet goed gaan.

@Marie, ik was ook bang dat mijn stem het niet zou dragen, maar dit valt erg mee hoor!
Gewoon samen met je kinderen het proefje thuis oefenen. Leg wat A4'tjes neer met de bakletters en laat ze het proefje maar lopen door de woonkamer :D Zo kennen ze de proef zelf ook een beetje.
Tijdens de les zou je een keer kunnen oefenen en kan je ook tips van de instructeur krijgen. En gewoon duidelijk laten aangeven als het harder moet.

Edit: Bij ons zijn het over het algemeen de ouders die het meest voorlezen. Verder lopen er bij ons altijd wat (oudere) meiden rond (zoals ik, rijd zelf ook, help daar) die het ook wel willen doen (je wilt niet weten hoeveel moeders ik niet blijgemaakt heb met het voorlezen van kind's proefje :') ).
Laatst bijgewerkt door __denise op 17-09-12 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:23

Niet zo zeer hard praten/schreeuwen, maar probeer met een buikademhaling vooral wat lager te spreken. Dat draagt verder. Luid en duidelijk. Langzaam. Als een ruiter een figuur rijdt noem ik het volgende figuur vast, en herhaal dat voordat de ruiter bij het nieuwe figuur aankomt, zodat er nog tijd genoeg is om de hulpen voor te bereiden. Lees een duidelijk verschil tussen de A en de H. En zorg er voor dat ook de ruiter goed voorbereid is en de proef kent :)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 00:27

Hoe zit het tegenwoordig met de punten voor nageeflijkheid?
Was dat nu een algemeen punt, of krijg je nog steeds bij elke oefening aftrek als het paard niet constant nageeflijk loopt?
Ik kan mij van jaren terug herinneren dat ik veel 5en kreeg met het commentaar 'tegen de hand' etc.
En wat is correct nageeflijk voor de fnrs? Wordt te diep ook afgerekend?
Ik ga over paar weken weer eens de F14 starten, half jaar terug ook gedaan en toen miste ik vooral impuls (zat met koorts onvoorbereid op een 4-jarige) en toch 208 gehaald (zeer milde jury geweest).
Mijn punt is, veel manege paarden lopen met thiedemann. Zo ook mijn drie keuzes.
Van de 4 jarige weet ik dat ik zonder kan, maar meneer hangt dan snel in de hand of gaat te diep. Zo ook paard nr 2 die zich ook nog eens heel sterk kan maken en loperig wordt. En paard nr 3 kan ik eigenlijk niet in 20 min losrijden, die wordt weinig op niveau gereden.
De kans dat ik op een van deze nog kan oefenen, zonder thiedemann, is heel erg klein.
Dus ik maak me nu al lichtelijk zorgen of ik überhaupt een nette proef kan neerzetten :')