Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:26

Wat voor commentaar staat er bij als het een 4 is?

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:32

dat verschilt ook. soms staat er helemaal niks, dan staat er weer dat ik m'n knie meer moet knakken en dán staat er weer dat m'n been meer naar achter moet..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:35

Je hebt zeker geen beeldmateriaal van een proef?

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:37

helaas niet idd. ben wel van plan om voortaan iemand beeldmateriaal te laten vast leggen. kun je ook van leren!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:40

Ja, dan kunnen wij er bijvoorbeeld ook nog iets van zeggen...nu kan dat niet omdat wij je niet hebben zien rijden...en een 4 of een 8 is een heel groot verschil...

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:41

ik begrijp het helemaal hoor. ja haha dat vond ik nou ook al. :+

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:10

maaikman schreef:
safirlover_x schreef:
Ok, dank u, maar mag ik vragen op welke bladzijde ? Er zijn wat veel bladzijdes :=

op pagina 9 net iets na het midden staat de vraag van surface over waar juryleden op letten. misschien heb je hier nog iets aan. :)
nu ik dit topic heb gevonden, worden steeds meer dingen mij ook duidelijk moet ik zeggen. compliment voor dit topic. _/-\o_

Okay, dankjewel !

MJpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:53

Ik heb 3 vraagjes; Op het laatste van de proef staat: Voorwaarts in vrije stap de rijbaan verlaten. Wat word hier eigelijk precies mee bedoelt? ik geef het paard dan namelijk altijd een beetje lengte van de teugel en geef hem/haar een klein klopje op de hals. mijn vraag; Is dit juist?

2e vraag *tromgeroffel*: Bij het groeten krijg ik gek genoeg altijd een 6 of een 7, terwijl mijn pony staat netjes stil, ik lach zelf lief, maak een nette groet, sta nog 2 seconden stil en loop dan pas rustig weg. Wat is hier fout aan?

3e vraag *nogmaals tromgeroffel*: het van beenverwissellen moet dat aan het begin op het midden of aan het eind van een van hand verandere oefening (die laatste zin was niet heel mooi Nederlands, maar ik kan het helaas niet anders verwoorden).

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:56

MJpaard schreef:
Ik heb 3 vraagjes; Op het laatste van de proef staat: Voorwaarts in vrije stap de rijbaan verlaten. Wat word hier eigelijk precies mee bedoelt? ik geef het paard dan namelijk altijd een beetje lengte van de teugel en geef hem/haar een klein klopje op de hals. mijn vraag; Is dit juist?

2e vraag *tromgeroffel*: Bij het groeten krijg ik gek genoeg altijd een 6 of een 7, terwijl mijn pony staat netjes stil, ik lach zelf lief, maak een nette groet, sta nog 2 seconden stil en loop dan pas rustig weg. Wat is hier fout aan?

3e vraag *nogmaals tromgeroffel*: het van beenverwissellen moet dat aan het begin op het midden of aan het eind van een van hand verandere oefening (die laatste zin was niet heel mooi Nederlands, maar ik kan het helaas niet anders verwoorden).

Ik ben dan geen jury maar ik kan het denk ik wel voor je beantwoorden.

1: Het is goed dat je je paard een klein beetje lengte geeft maar je moet wel contact houden met de mond, verder zou ik wachten met het belonen tot je de 1e hoekletter (dus H/M) voorbij gereden bent.

2: Ik zie hier geen fouten in, maar een 6/7 is ook gewoon een (nette) voldoende!

3: Dit moet aan het einde van de diagonaal, dus zo'n 3 meter voor de letter.
Laatst bijgewerkt door xVerax op 05-08-12 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:57

1: belonen mag pas na de eerste letter van de lange zijde. Vrije stap is iets anders dan lange teugel. Je geeft dusdanig veel lengte dat de neus tot boeghoogte kan zakken. Wel blijft verbinding behouden.

2: Daar is toch niets fout aan? Je wilt weten waarom je geen 8 of 9 krijgt? Dan kan hem zitten in de manier waarop de overgang gereden wordt en de manier waarop e weer weg rijdt.

3: Het wisselen van been hoort 3 tot 5 meter voor het einde van de diagonaal.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:57

Sowieso niet belonen tot je voorbij de eerste hoekletter bent. Dan pas is je proef klaar en mag je je paard belonen. Staat dat nooit op je protocol? Vrije stap is idd je teugel iets langer maar wel contact houden en actief blijven stappen.

Ik geen voor het groeten eigenlijk ook meestal een 7. Geef daar eigenlijk nooit hoger. Ik geef liever een 8 voor een ronde volte dan een 8 voor het groeten. Een 7 is netjes en geeft je al 1 pluspunt.

Het been wisselen zie ik het liefste vlak voor het einde van de diagonaal. Moet je na het handveranderen bijvoorbeeld gelijk aanspringen kan je gewoon na je handveranderen gaan doorzitten en hoef je niet van been te wisselen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:00

Maar... Marlies... als iemand nu een heel mooie, actieve overgang rijdt, dan verdient ie daar toch simpelweg hoger voor dan een 7? Netjes halthouden is vaak lastiger dan een volte :-p

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:03

Ik geef heel soms wel eens een 8 ja. Maar gewoon niet vaak.

En dat hh moeilijker is dan een volte ben ik niet met je eens. Maar goed, dat is een ander gesprek. :')

Maar ik geef bijvoorbeeld ook een 7 als het paard niet stilstaat bij het groeten en de ruiter zet hem opnieuw stil en groet nog een keer. Dat doet ook niet iedereen. :+

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:12

Bellatrix schreef:
Maar ik geef bijvoorbeeld ook een 7 als het paard niet stilstaat bij het groeten en de ruiter zet hem opnieuw stil en groet nog een keer. Dat doet ook niet iedereen. :+

Nee, naar mijn idee doen weinig mensen dat... :j

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:49

Tilmar schreef:
Je mag tot de f13 met elastiek rijden. Daarna allleen met een martingaal (niet te strak).

Overigens zit het elastiek op de foto's niet zoals het hoort, dit is meer een elastische thiedemann teugel.

Je mag t/m F11 met een elastiek rijden, vanaf de F12 alleen nog met een martingaal ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:59

maaikman schreef:
Bellatrix schreef:

Nee, naar mijn idee doen weinig mensen dat... :j

Zie ook veel ruiters met een veel te dribbelig paard die veel te lang blijven doorproberen, wat de rust ook niet ten goede komt. Zo zie je maar weer... er is nooit eenduidig iets over te zeggen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:00

Bellatrix schreef:
Ik geef heel soms wel eens een 8 ja. Maar gewoon niet vaak.

En dat hh moeilijker is dan een volte ben ik niet met je eens. Maar goed, dat is een ander gesprek. :')

Wel een interessant gesprek en ik ben zeer benieuwd naar je argumenten. Het feit alleen al dat je weinig achten geeft voor halthouden geeft al wel aan hoe moeilijk het is de oefening correct uit te voeren.
Daarnaast is het mijn inziens niet aan ons om te bepalen of de ene oefening moeilijker is dan de andere in de proef, wel hoe correct die ene oefening wordt uitgevoerd op een schaal van 1 tot 10. En dat maakt een volte niet anders dan halthouden.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:50

Nadia schreef:
Tilmar schreef:
Je mag tot de f13 met elastiek rijden. Daarna allleen met een martingaal (niet te strak).

Overigens zit het elastiek op de foto's niet zoals het hoort, dit is meer een elastische thiedemann teugel.

Je mag t/m F11 met een elastiek rijden, vanaf de F12 alleen nog met een martingaal ;)

O, ik dacht tot en met f12. Excuus voor mijn foutje, ik had het even na moeten kijken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:00

Bellatrix schreef:
Ik geen voor het groeten eigenlijk ook meestal een 7. Geef daar eigenlijk nooit hoger. Ik geef liever een 8 voor een ronde volte dan een 8 voor het groeten. Een 7 is netjes en geeft je al 1 pluspunt.

Ik snap niet helemaal dat jij verschillende onderdelen anders benaderd. Je geeft toch gewoon het cijfer dat bij de uitvoering van dat onderdeel past? Maar uit jou antwoord begrijp ik dat 'hoe moeilijk de jury het onderdeel vindt' ook nog een factor is in hoe hoog je uiteindelijke cijfer wordt. Kan me niet voorstellen dat je dat op je jurycursus zo geleerd hebt.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:55

Ik heb al 2 keer een negen gegeven voor het halthouden.
Keurig gereden overgang( ook echt gereden, geen toeval) paard stond netjes nageeflijk en vierkant.
1 keer in een F2 en een keer in een F9

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:49

Ik onlangs ook in de F9. Voor een 10 had het ene achterbeen er iets vloeiender bij gemogen, maar hij zat er echt dicht tegenaan! Dit was pure chemie tussen ruiter en paard. Gelukt tot in het kwadraat.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:13

Een 10 heb ik nog niet gegeven.
Iemand weleens?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:15

Nee ik ook niet. Een 9 wel overigens.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:55

Haaii ik heb even een vraagje.
Toen ik een proefje moest rijden zij die gene die de proef opzij (lekker duidelijk :') ) te laat dat ik een gebroken lijn moest rijden bij de M. Waardoor ik ook te laat startte en ik een vier kreeg met daarbij geschreven: 'Beter verdelen.'
Maar het was niet mijn schuldd.. ;(

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:00

Je moet je proefje ook wel kennen he? ;)