Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:53

1 op de 10 houdt in dat ze het wel kan, alleen heel moeilijk. Het gaat niet alleen om stelling, of hoever je been naar achter ligt, het gaat ook om gebruik van je binnen been, begrenzen met je buitenteugel, de timing van je hulpen, de sterkte van je hulpen, hoe je er zelf op blijft zitten...
En nogmaals, dan hangt het er ook nog van af welke proef je rijdt.

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:59

ok ik zal daar ook op gaan letten en daarmee gaan oefenen
ik rijd inmiddels al f20, maar de pony waarmee ik tot dat niveau ben gekomen mag geen hogere niveaus meer lopen,
toen ook nog op een andere pony geprobeerd, maar die mag nu ook alleen nog maar lagere niveaus lopen
en de paarden rijden niet fijn,
dus ga ik gewoon van de zomer hard oefenen met deze pony

tot nu toe doet ze het alleen als ze heel hard mag galopperen op een volte en dan springt ze om, maar ik snap ook wel dat dat niet de bedoeling is in een proef..
Laatst bijgewerkt door Palmbierlove op 31-05-12 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:03

Pony bij ons op de manege gaat níét in de rechtergalop, wie er ook op zit, wat je ook doet. Al jaren niet. :') Maar die loopt alleen af en toe eens een F3'tje, af en toe eens een F4 maar hoger ook niet.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:07

Chernique schreef:
Is dat zo?! Oh dat is fijn om te horen! :D
Ik zit zo te twijfelen.. want in de tijd dat ik wel nog FNRS proefjes reed (als 15/16 jarige), was ik alsnog vaak een van de oudste. Daarom twijfel ik zo :o
maarja, anders gewoon niks van andere aantrekken.. het lijkt me namelijk zó leuk om het weer op te pakken omdat ik nu weer een paardje heb die ik kan rijden

ik ben zestien en heb zondag mijn eerste proef, een F4 proef
en wordt deze normaal op leeftijd gereden als klasse of is dat per manege verschillend.
Aangezien ik anders in mijn eentje zit of met misschien nog 1/2 andere
of wordt er dan gekozen of bv. 14-17 samen te voegen?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:27

Meestal worden alle F4 ruiters bij elkaar gedaan voor de prijsuitreiking. Dus geen indeling op leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:33

Ilja000 schreef:
Op zich wel, maar dan wel in relatie tot de proef die je rijdt. Hoe hoger de proef, hoe meer je vaardigheden als ruiter ontwikkeld zouden moeten zijn. De hulpen die je geeft moeten dus passen bij het paard waar je op zit. Een paard dat verkeerd aanspringt krijgt in de lage proeven geen onvoldoende. In de hogere proeven moet je minstens laten zien dat jij merkt dat het paard verkeerd zit door hem minimaal 1 keer terug te nemen en opnieuw aan te springen. Echter, in de hoge proeven wordt gewoon een goede galop verwacht.
Het is in principe natuurlijk zo dat wanneer jij echt de juiste hulpen geeft, het paard de oefening juist laat zien :) Alleen in de lagere proeven kan het effect soms minder zijn door onervarenheid. Ook kijken we als jury dan door bepaalde punten bij het paard heen,z odat inderdaad de hulp van de ruiter voorop staat. Echter, ontstaat er een overgang richting het combinatiegericht rijden boven de F12, omdat anders de oefeningen die daar gevraagd worden nooit voldoende uitgevoerd kunnen worden.

Okee, interessant :)

Ik rijd nu bijvoorbeeld F10a, maar ook toen ik lagere proeven reed kreeg ik altijd een 5 voor een verkeerde galop, ongeacht of ik opnieuw aansprong of niet (paard stond bekend om het altijd linksom verkeerd aanspringen). Ook kreeg ik bij hetzelfde paard dat ook bekend stond om zijn trage lopen altijd commentaar op de impuls en een laag cijfer. Impuls is wel zo ongeveer de basis natuurlijk, maar op het moment dat je een paard niet los kan rijden zal die impuls ook ver te zoeken zijn en blijven in je proef, maar daar wordt dus geen rekening mee gehouden. Klopt dat zo of hoort dat wel anders beoordeeld te worden eigenlijk?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:43

Als jury moeten we het doen met wat we in de baan zien en weten we natuurlijk niet wat er tijdens het losrijden wel of niet gedaan wordt. Bovendien, als jij niet los kunt rijden, kunnen anderen dat ook niet. Dan wordt er nog wel gekeken naar wat je op dat moment doet om die impuls toch op te wekken.
En nogmaals, heel vaak kan het paard best goed aanspringen, maar heeft het toch een meer duidelijke hulp nodig. Zodra je die als ruiter niet geeft, is het resultaat sneller vg, dan met een ander paard.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:09

Ik heb zondag een proefje met m'n pony op de manege. Rechtsom gaat tegenwoordig super alleen linksom gaat ze in een hoek van de hoefslag af.. Daar knijp ik 'm wel voor haha. Maargoed, vandaar dat ik een F2 proefje doe. Ik heb mijn ruiterpaspoort er maar eens bijgepakt en zag dat ik bij de F4 219 punten had, F5 220 & 233 punten en bij de F6 212 punten had. Ik ben dus erg benieuwd, want dat was namelijk in 2009 haha! :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:51

@jooon, je mag toch helemaal geen f2 starten als je al f6 gereden hebt! Ook al is dat even geleden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:53

Officieel niet, maar het komt voor in overleg met manegehouder... Ken een meisje dat aan haar plafond zit met de F9. Is nu met haar jonge Tinker in de F3 opnieuw begonnen :) Wordt natuurlijk niet geregistreerd bij de FNRS, maar ze kan nu wel doen wat en zij en haar paard aankunnen.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:00

De manege eigenaresse zei dat ik maar F2 moest doen. Zij zal het wel weten..

Ik kom erachter dat ik ook theorie moet doen, maar dat zal wel lukken..

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:45

ik had het ook een keer nagevraagd, ikzelf rijd namelijk al heel hoog in de f,
maar ik reed toen tijdelijk een paard wat zelf nog niet zo ver was,
en toen zeiden ze idd dat je mocht terugvallen..

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:32

Ik ben ook vaker weer een F lager gaan rijden omdat ik vast zat, of even geen lekker paard had en dan wat lager wilde starten met een ander.
Maar dan moest ik HC starten en mij ook zo inschrijven.

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:23

Ik heb vandaag mijn eerste 2 keer F15 gehaald op Mickey. 223 en 224 punten en een 1e en 2e plaats (van de 16) *\o/* *\o/* *\o/*

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:29

Gefeliciteerd! Shetjes kunnen duidelijk ook dressuurcracks zijn! (Of is dit stiekem een gekrompen Salinero?)

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:28

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:34

Je mag tot de f13 met elastiek rijden. Daarna allleen met een martingaal (niet te strak).

Overigens zit het elastiek op de foto's niet zoals het hoort, dit is meer een elastische thiedemann teugel.

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:38

hoe het elastiek zit is niet mijn idee ;) maar van de eigenaar

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:00

Hallo, ik ga binnenkort mijn F3 proef rijden voor de eerste keer F3, is er misschien nog iets wat jullie graag zien? Of iets wat helpt bij de voorbereiding?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:02

Die vraag is al eerder gesteld in dit topic. Ik zou even teruglezen als ik jou was. Succes!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:04

Ok, dank u, maar mag ik vragen op welke bladzijde ? Er zijn wat veel bladzijdes :=

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:10

Dus nu wil je dat ik voor jou het hele topic na ga lezen? :-s Sorry. Van lezen leer je. En er bestaat ook nog zoiets als een zoekfunctie. Je hebt hier 124 bladzijden vol met tips die je in alle proeven toe kunt passen, niet alleen in de F3. Veel plezier met lezen!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:12

Haha okee.. uhm, bedankt.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:02

safirlover_x schreef:
Ok, dank u, maar mag ik vragen op welke bladzijde ? Er zijn wat veel bladzijdes :=

op pagina 9 net iets na het midden staat de vraag van surface over waar juryleden op letten. misschien heb je hier nog iets aan. :)
nu ik dit topic heb gevonden, worden steeds meer dingen mij ook duidelijk moet ik zeggen. compliment voor dit topic. _/-\o_

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:25

nu ga ik toch ook maar mijn vraag stellen. waarschijnlijk is het vanaf zo'n afstand heel raar/moelijk om er iets over te zeggen, maar niemand is het eens over mijn beenligging. ik heb altijd óf een 8, óf een 4. :?
maar dan weet ik dus ook niet of/wat ik kan verbeteren. is dit niet heel raar?