Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Natasja_

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:58

Ongebroken mag op knhs ook dus zal vast wel mogen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:43

En in overleg met de manegehouder mag ook.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:16

Ilja000 schreef:
En in overleg met de manegehouder mag ook.

Ook een pessoa?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:08

Bij mijn weten wel.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:10

Ongebroken mag ook ja, pessoa volgens mij alleen als de teugels op de gewone ring zitten, dus geen hefboomwerking. Zeker weet ik het niet.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:17

Bij Caprilli startte iemand bij ons wel met pessoa, met verbindingsriempje. Maar dat is zover ik weet ook niet in overleg gegaan met jury.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:20

Ik lees er niets over in het reglement. Wel dat er voorkeur is voor een 'gewone trensoptoming' en dat zal inhouden dat de rest in overleg gaat met manegehouder/jury.
Zeker in de lagere proeven kan ik mij voorstellen dat het voor sommige ruiters een enorme verandering is als zo'n pony ineens met een ander bit zou moeten lopen. Sommigen lopen nu eenmaal beter op een pessoa.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:37

Hm ik lees goed passend zadel, hoofdstel en bit (trens optoming).
Beschermers, sporen of hulpteugels (mits goed afgesteld) alleen met toestemming manege eigenaar.
Een pessoa die afgesteld staat op die hefboomwerking mag dan toch niet? Dat is geen trens optoming.

nana_0909

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:11

ik heb 2 vragen

1 vorige keer stond er op mijn protocol dat ik bij van hand verranderen (bijv mxk) verrannderde ik van been al bij de x omdat als ik het later doe in de les het al tegen je gezegt word dus kan ik nu dan beter bij de k (zoals ik even als voorbeeld heb gebuikt mxk) van been verwisselen of gewoon doen hoe ik het geleerd heb dus bij de x ong

en 3 juni heb ik een wedstrijd ga ik verschijnbaar op een paard doen die peesbeschermers heeft moeten die dan wit zijn of mogen het gwn ze eigen zijn beetje groenachtige (volgens mij)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:25

Van mij zou je best op X mogen wisselen, mits je geen middendraf moet laten zien. Dan stoor je het paard namelijk in het maken van zijn grotere passen. Je maakt het jezelf makkelijker door het net voor de hoekletter te doen. Het paard kan dan makkelijker recht blijven, en als hij een beetje scheef zou gaan zie je dat niet zo vlug. Het is dus netter.

Peesjes mogen van mij pimpelpaars zijn. Ik als jury stoor me daar niet aan. Wit is niet gangbaar bij de meeste manege paarden en om nou voor die paar proefjes per jaar witte aan te gaan schaffen...

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:36

Officieel moet je bij het hand veranderen op 1 paardlengte (ongeveer 3 meter) voor het einde van de diagonaal van been wisselen. In jouw voorbeeld dus vlak voor de K en niet op X. Als je manege het je leert dat het op X moet, dan kunnen we daar niets over zeggen.
Ik heb het boek even niet bij de hand, maar ik geloof dat het daar in staat.

De peesbeschermers maken niet uit, als het paard ze in de les ook om heeft, dan zou ik die tijdens je proef ook gebruiken. Het hoeven niet persé witte peesjes te zijn.

nana_0909

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:15

okee dankjewel voor jullie reactie en ja in het boek kijken had ik even niet zo snel aangedacht

en ja het paard heeft ze ook tijdens de lessen om dus vandaar of ik vroeg of het witte moesten zijn maar dan doe ik gewoon degene om die in ze deurliggen

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:56

bij ons was er ook weer een aparte.. die gaf onvoldoendes voor te diep knikken en je arm strekken bij groeten..

EmmaJdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:14

Hoe moest het dan volgens hem wel? Ik strek altijd m'n arm met groeten ;)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:19

Kan me haast niet voorstellen dat daar een onvoldoende voor gegeven wordt. Iemand op mijn manege groette met FNRS rond Carnaval als "alaaf" zegmaar (als grapje natuurlijk), zelfs daar werd gewoon heel leuk over gedaan. :)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:20

Yahiz schreef:
Hoe moest het dan volgens hem wel? Ik strek altijd m'n arm met groeten ;)

Daar ben ik dan ook wel heel benieuwd naar ja...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:23

Ik vind dat ook raar hoor...ik zie wel vaker ruiters die op een aparte manier groeten maar ze moeten het wel heel raar doen wil ik daar een onvoldoende voor geven...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:01

Hoe het hoort? Halthouden, teugels/zweep in linkerhand pakken, rechterarm gestrekt naar achter (richting bil), knikje, arm terug, teugels vastpakken, dan hulp geven voor wegrijden. Ik vind het wel belangrijk dat het paard niet uit zichzelf weg loopt.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:47

Die vond dat in de arm een knikje moest en de knik met het hoofd lichtjes. Maar die man is sowieso niet wijs.. die heeft zelf als manege ruiter(slechte ruiter) zijn jury diploma tot F20 gehaald en jureerd alsof hij bij de olympische spelen jureerd. Hij had toen al een bij de F2 kids opmerkingen over de teugelhulpen enzo, overspringen zijn onvoldoendes. Na het laatste groeten en je zegt iets in de vrij stap rijbaan verlaten en je hebt alsnog een onvoldoende dat je niet mag praten. Onze instructrice is ook jury en die zegt ook dat die man niet wijs is en zelf niet eens weet wat hij doet en dat je je arm ook moet strekken. En dat het niet leuk is om bij zo iemand een proefje te rijden want je weet gewoon niet wat je kan verwachten en het is totaal niet goed voor je zelfvertrouwen. Want doorgaans haalt van een groepje van 10 de helft het niet.

EmmaJdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:52

Hmm ik zou het toch raar vinden dat je, als je paard keurig vierkant staat en je rustig groet zoals het hoort, een onvoldoende krijgt omdat je je arm strekt. Toch?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:28

En ook als die niet vierkant zou staan. Gaat nergens over, een onvoldoende (tenzij paard niet stilstaat oid).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:21

Ik heb ook even een vraagje!

In hoeverre klopt het dat er bij F-proeven rekening wordt gehouden met het paard waar je op zit, en er dus alleen naar de ruiter wordt gekeken en niet naar de combinatie? Ik hoorde altijd van alle kanten dat het bij de FNRS puur om de ruiter ging en ze er dus rekening mee houden als een paard altijd verkeerd aanspringt bijvoorbeeld, dat er dan dus gekeken wordt of jij wel de juiste hulpen geeft en niet of hij er uiteindelijk goed op reageert of niet. Hetzelfde ook bijv. voor een paard dat vlotter of juist trager is. Klopt dat?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:09

Op zich wel, maar dan wel in relatie tot de proef die je rijdt. Hoe hoger de proef, hoe meer je vaardigheden als ruiter ontwikkeld zouden moeten zijn. De hulpen die je geeft moeten dus passen bij het paard waar je op zit. Een paard dat verkeerd aanspringt krijgt in de lage proeven geen onvoldoende. In de hogere proeven moet je minstens laten zien dat jij merkt dat het paard verkeerd zit door hem minimaal 1 keer terug te nemen en opnieuw aan te springen. Echter, in de hoge proeven wordt gewoon een goede galop verwacht.
Het is in principe natuurlijk zo dat wanneer jij echt de juiste hulpen geeft, het paard de oefening juist laat zien :) Alleen in de lagere proeven kan het effect soms minder zijn door onervarenheid. Ook kijken we als jury dan door bepaalde punten bij het paard heen,z odat inderdaad de hulp van de ruiter voorop staat. Echter, ontstaat er een overgang richting het combinatiegericht rijden boven de F12, omdat anders de oefeningen die daar gevraagd worden nooit voldoende uitgevoerd kunnen worden.

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:18

Chernique schreef:
Is dat zo?! Oh dat is fijn om te horen! :D
Ik zit zo te twijfelen.. want in de tijd dat ik wel nog FNRS proefjes reed (als 15/16 jarige), was ik alsnog vaak een van de oudste. Daarom twijfel ik zo :o
maarja, anders gewoon niks van andere aantrekken.. het lijkt me namelijk zó leuk om het weer op te pakken omdat ik nu weer een paardje heb die ik kan rijden

bij mij rijden mensen proefjes van rond de 30/40 hoor ! geen probleem ! :D

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:13

wij hebben een pony op de manege die echt maar 1 op de 10x in de rechtergalop gaat, anders vertikt ze het toch, hoeveel stelling of hoever je je been ook naar achter legt, ze doet het gewoon niet,
heb de vorige keer inderdaad 2 of 3 keer terug genomen en opnieuw geprobeerd, maar steeds verkeerd en daarna doorgegaloppeerd, met allemaal vijven op mijn protocol..