[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:17

Mariek87 schreef:
Ik zeik niemand af.

Ik zeg nogmaals niet dat een manegeruiter niet netjes op een paard kan zitten, maar ik ben er van overtuigd dat er weinig manegeruiters zijn die met gevoel een beest kunnen rijden.
Ik zeg niet dat er geen manegeruiters zijn die hier geen talent voor hebben, maar dit zal zich nooit ontpoppen als ze niet van die maneges wegkomen.

Hier ben ik het totaal mee eens

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:19

rk waarom zit je trouwens niet op het at-topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:21

omdat ik druk aan het photoshoppen was

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:21

Ik denk dat ruiters die meer willen/kunnen vanzelf wel van de manege af komen.

Ze worden vanzelf wel gevraagd om een paard bij te rijden, gaan actief op zoek naar een verzorgpaard of zijn uiteindelijk zelf in staat om een paard te rijden.

Niemand is eeuwig manegeruiter volgens mij tenzij dit je eigen keuze is.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:22

Apple schreef:
Ik denk dat ruiters die meer willen/kunnen vanzelf wel van de manege af komen.

Ze worden vanzelf wel gevraagd om een paard bij te rijden, gaan actief op zoek naar een verzorgpaard of zijn uiteindelijk zelf in staat om een paard te rijden.

Niemand is eeuwig manegeruiter volgens mij tenzij dit je eigen keuze is.

Dat is waar, maar oke dan zijn ze geen manegeruiter meer, en niet meer van toepassing op dit topic

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:22

IDD Apple maar dan zijn ze dus wel dat stadium ontgroeid en gaan ze dus op weg naar verbetering-naar mijn mening.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:24

Ja maar Mariek87 waar moeten we dan heen? de meesten lopen daar omdat ze geen eigen paard kunnen betalen... Ik heb helaas geen tijd voor een verzorgpaard maar ben gek op het rijden zelf, zaterdags bven ik de gehel dag dan ook op de manege te vinden. Ik hoop ooit genoeg geld te hebben voor een eigen paardje. Op zich is het paard niet zo'n probleem die kan ik makkelijk betalen, maar dan komt de stalling, het tuig, voer enz. er nog bij de meesten kunnen dat nou niet echt betalen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:26

haffie_lover schreef:
Ja maar Mariek87 waar moeten we dan heen? de meesten lopen daar omdat ze geen eigen paard kunnen betalen... Ik heb helaas geen tijd voor een verzorgpaard maar ben gek op het rijden zelf, zaterdags bven ik de gehel dag dan ook op de manege te vinden. Ik hoop ooit genoeg geld te hebben voor een eigen paardje. Op zich is het paard niet zo'n probleem die kan ik makkelijk betalen, maar dan komt de stalling, het tuig, voer enz. er nog bij de meesten kunnen dat nou niet echt betalen.

Nogmaals, ik zeg niet dat je ergens anders moet gaan rijden.
Het gaat erom dat jij het leuk vind, dat is het belangrijkste.

Ik geef alleen mijn mening over de stelling of manegeruiters wel of niet kunnen rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:27

haffie_lover neem maar van mij aan dat als de tijd daar is dat ook jij van de manege af komt

pietpiraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:29

Apple schreef:
haffie_lover neem maar van mij aan dat als de tijd daar is dat ook jij van de manege af komt

hier ben ik het helemaal mee eens.. die tijd komt ooit

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:29

Het is vast niet negatief bedoeld en geintjes en alles, maar Mariek, ik vind dat je erg onvriendelijk praat over de maneges, de manegepaarden en de mensen die er rijden. (En dat laatste stoort me eigenlijk nog het minst)

Ik vind het onterecht dat maneges een slechte naam krijgen die ze in veel gevallen niet verdienen, en dat manegepaarden worden afgeschilderd als 'afgestompt' of geen echte paarden, alleen omdat ze niet voldoen aan jullie ideaal en doel.
Ook heel veel paardeneigenaren gaan nevernooitniet voldoen aan die definitie van goed rijden. Dus waarom veroordeel je nou juist de maneges zo scherp? En waarom niet dat enorme deel van de paardeneigenaren dat ook maar een beetje voor de lol rijdt, zonder al die details goed te krijgen en zonder op handelsstallen en voor vrienden en kennissen hun rijkunsten continu bij te schaven?

En waarom zou je die groepen uberhaupt veroordelen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:30

haffie_lover schreef:

die tijd komt voor jou echt wel! Maar staat buiten de stelling die wordt bediscussieerd. Moet het je niet aantrekken als: je kunt niet rijden en zult het nooit leren en waar ben je mee bezig

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:34

Hoop van wel, zie mezelf niet als een gerimpeld oud dametje nog steeds op de manegeponies rijden haha en dna opscheppen tegen de andere mensjes daar, Ja ik ridj hier al bijna 50 jaar whaha heb lol hiero.
Nee maar heb ook wel eens gehad dat iemand aan me vroeg of ik ene eigen paard had, i zei nee. Zei dat kind gelijk ja zeker zo'n manegetrutje he, kan zeker ook niet rijden, en daar ging ze weer met haar dure paardje. Bah. Toen ging ik wat vieze woorden gebruiken ahum... maar die willen jullie dnek ik niet horen ahum..

Bne het helemaal eens met shadow0 (arme paardjes doen elke dag zo hun best voor de kinderen daar en dan worden ze zo afgeschilderd)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:34

shadow ik spreek ff voor mariek want je opmerking zal ook naar mij gelden neem ik aan - mariek en ik hebben hierin dezelfde gedachte nl - maar het is geen veroordeling. Manegepaarden zijn goed voor hun doel, zijn lieve beesten en de meeste maneges doen hun werk goed. Maar je kunt niet sluitend maken dat manegeruiters beter rijden dan de ruiters met een eigen paard zolng er sprake is van evenveel inzet van de ruiter. En daar discussieren we toch over? Een manegepaard is gewoon minder gevoelig-logisch want er rijden steeds andere mensen op die niet kunnen leren hun hulpen te doseren op de paarden die er voor beschikbaar zijn. Wil niet zeggen dat het geen paarden zijn of geen gevoel hebben of niet ontzettend lief kunnen zijn. Da's een heel andere vraag.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:35

Beste meid, als ik wil praten over mensen met eigen paarden die niet kunnen rijden, kan ik ook wel een boek schrijven, maar dan doe ik dat wel in een ander topic want dat is hier dus absoluut niet aan de orde.

En na alles wat jij je afvraagt, mag ik me dan afvragen waarom iedereen altijd mij aanvliegt? Omdat ik een mening heb ofzo
Werd er hier niet gevraagd om eenieders mening over manegeruiters?

Ik wil helemaal niet negatief doen over maneges, zij doen goed hun werk (leren mensen paardrijden, of op een paard zitten zoals wij dat dan noemen, aangezien het niet écht gevoelsmatig rijden is) en worden ook niet geacht om ruiters gevoelsmatig hoog op te leiden, want dat is gewoon niet te doen met zoveel beginners op de paarden die geacht worden altijd maar braaf te zijn.
Daar kan je gewoon gevoelsmatig niet veel op leren, dat is gewoon de harde waarheid, heeft niets met afkraken/afzeiken/in slecht licht zetten of wat dan ook te maken hoor.

Maar ach, vaak blijkt het toch voor veel mensen (vooral de mensen die zelf op een manege rijden en zich aangevallen voelen) moeilijk om de waarheid onder ogen te zien.
Laatst bijgewerkt door Climax op 30-07-05 22:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:35

Oeioeioei, ik voel me hier wel bedreigt hoor
Ik ben namelijk zelf ook (nog) een manegeruiter. Heb een bijrijdpaardje die ik (zowat) elke dag van de week doe, en ze gaat ook geregeld met de trailer mee naar les. Binnenkort willen we bij de rijverening gaan lessen, dat is ook veel dichter bij huis, een weilandje door, en huppa, je bent er! Maar dat even terzake.
Over manegepaarden kan ik zeker oordelen, aangezien ik die lang genoeg gereden heb, en zo af en toe nog wel eens rijd. Sommige manegepaarden kunnen inderdaad leuk lopen, tenminste, voor het oog. RT is dat vaak alles behalve leuk. Ik zie vaak genoeg (ook in mijn les) dat een paard zomaar ff in de krul getrokken wordt, en lekker op de voorhand sjokt. Achterhand eronder, hoe bedoel je? Nee, ik ga als manegeruiter zeker met de stelling mee. Op de manege leer je de basis, hoe je je paardje leuk de bak rond kunt sturen, voor het hogere werk zou ik toch eens van die manege afkomen en ergens anders leuk gaan lessen. Merlin en ik krijgen geregeld priveles, en dat is te merken ook. Als ik zag hoe we eerst samen reden...
Maargoed, the point is clear denk ik. Hier alvast een (nu nog) manegeruiter die dit alles inziet. Wie volgt??

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:36

Urielle schreef:
shadow ik spreek ff voor mariek want je opmerking zal ook naar mij gelden neem ik aan - mariek en ik hebben hierin dezelfde gedachte nl - maar het is geen veroordeling. Manegepaarden zijn goed voor hun doel, zijn lieve beesten en de meeste maneges doen hun werk goed. Maar je kunt niet sluitend maken dat manegeruiters beter rijden dan de ruiters met een eigen paard zolng er sprake is van evenveel inzet van de ruiter. En daar discussieren we toch over? Een manegepaard is gewoon minder gevoelig-logisch want er rijden steeds andere mensen op die niet kunnen leren hun hulpen te doseren op de paarden die er voor beschikbaar zijn. Wil niet zeggen dat het geen paarden zijn of geen gevoel hebben of niet ontzettend lief kunnen zijn. Da's een heel andere vraag.

Haha dankjewel, ik was ook net aan het typen maar onze reacties komen dus idd op hetzelfde neer.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:37

Tinkelbel schreef:
Oeioeioei, ik voel me hier wel bedreigt hoor
Ik ben namelijk zelf ook (nog) een manegeruiter. Heb een bijrijdpaardje die ik (zowat) elke dag van de week doe, en ze gaat ook geregeld met de trailer mee naar les. Binnenkort willen we bij de rijverening gaan lessen, dat is ook veel dichter bij huis, een weilandje door, en huppa, je bent er! Maar dat even terzake.
Over manegepaarden kan ik zeker oordelen, aangezien ik die lang genoeg gereden heb, en zo af en toe nog wel eens rijd. Sommige manegepaarden kunnen inderdaad leuk lopen, tenminste, voor het oog. RT is dat vaak alles behalve leuk. Ik zie vaak genoeg (ook in mijn les) dat een paard zomaar ff in de krul getrokken wordt, en lekker op de voorhand sjokt. Achterhand eronder, hoe bedoel je? Nee, ik ga als manegeruiter zeker met de stelling mee. Op de manege leer je de basis, hoe je je paardje leuk de bak rond kunt sturen, voor het hogere werk zou ik toch eens van die manege afkomen en ergens anders leuk gaan lessen. Merlin en ik krijgen geregeld priveles, en dat is te merken ook. Als ik zag hoe we eerst samen reden...
Maargoed, the point is clear denk ik. Hier alvast een (nu nog) manegeruiter die dit alles inziet. Wie volgt??

Ik wil even zeggen dat ik het super vind dat hier een manegeruiter opstaat en heel helder de waarheid onder ogen ziet.

Super

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:38

en het probleem is nu eenmaal ook dat je als priveruiter meer geld uit kunt geven aan een goede instructeur op bepaald niveau dan veel maneges omdat een manege het vaak moeilijk heeft met de financien, paardrijlessen zijn gewoon duur. En ook goede instructeurs kunnen nooit 5 of 10 ruiters hetzelfde leren in een uur dan een ruiter die specifiek op zijn problemen geholpen wordt.
Zeggen we nog niet dat het slechte maneges zijn of dat je er de basis niet kunt krijgen maar dat stapje verder gaat daar gewoon niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:38

Mariek87, hoewel je het waarschijnlijk niet zo bedoelt is de post naar Shadow0 exact de denigrerende manier waar veel bokkers over vallen.

Een dergelijke post getuigt niet echt van respect voor je medebokkers.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:40

manege ruiters kunnen wel rijden, als ze goed les krijgen op een paard die zij aan kunnen.

ik rjd nu al 8 maanden niet meer op een manege, rijd op een eigen paard, heb ik prive les op. nou en ik moet eerlijk zeggen, hier leer ik meer van.
en nu 'vergelijk' ik soms mensen, en zie ineens snel dat mensen trekken en zagen enzo.

de meeste kunnen niet rijden, maar mensen die het wel kunnen springen er vaak uit.
xxxiezz

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:41

Mariek87 schreef:

Beste meid, als ik wil praten over mensen met eigen paarden die niet kunnen rijden, kan ik ook wel een boek schrijven, maar dan doe ik dat wel in een ander topic want dat is hier dus absoluut niet aan de orde.

En na alles wat jij je afvraagt, mag ik me dan afvragen waarom iedereen altijd mij aanvliegt? Omdat ik een mening heb ofzo
Werd er hier niet gevraagd om eenieders mening over manegeruiters?

Ik wil helemaal niet negatief doen over maneges, zij doen goed hun werk (leren mensen paardrijden, of op een paard zitten zoals wij dat dan noemen, aangezien het niet écht gevoelsmatig rijden is) en worden ook niet geacht om ruiters gevoelsmatig hoog op te leiden, want dat is gewoon niet te doen met zoveel beginners op de paarden die geacht worden altijd maar braaf te zijn.
Daar kan je gewoon gevoelsmatig niet veel op leren, dat is gewoon de harde waarheid, heeft niets met afkraken/afzeiken/in slecht licht zetten of wat dan ook te maken hoor.

Maar ach, vaak blijkt het toch voor veel mensen (vooral de mensen die zelf op een manege rijden en zich aangevallen voelen) moeilijk om de waarheid onder ogen te zien.

Sorry hoor Apple, maar is DIT een denigrerende post?
Dan zal ik in het dagelijks leven ook wel een behoorlijke bitch zijn, maar sinds wanneer is er iets mis met het blootleggen van de waarheid?
Ik leg zelfs nog uit dat ik het niet negatief bedoel.. Hoe softie moet ik worden

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:42

Het probleem van veel maneges is, tijd is geld. Prop zoveel mogelijk ruitertjes in 1 les. Hoe meer ruiters in een les, hoe minder persoonlijke aandacht (wat je in manegelessen sowieso al weinig krijgt). Op maneges krijg je erg globaal (heel erg globaal) de basis van het paard de bak rond zien te sturen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:42

Mariek - je bent een kreng

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:43

Urielle schreef:
Mariek - je bent een kreng

Ja, blijkbaar..