Manege paard kopen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:56

Tsja.. Ik had een beetje dezelfde instelling als TS. Toen de pony er kwam (noodgedwongen) dachten m'n ouders dat hij na een half jaar wel weer verkocht zou zijn. Hij is er nog steeds, 4 jaar later. En ik heb ze heel erg verbaads door inderdaad elke dag braaf te gaan. Het viel allemaal wel mee, vond ik.
En ik dacht ook, net als TS, dat het me te zwaar zou zijn. Eerst was het ook pittig, dhz stal en dus veel meer werk. Daarna gewone stal met enkel zelf mesten. Dat ging ook prima! En ook ik moest altijd fietsen. Ging echt prima, ik mis het mesten nu zelfs een beetje.
Overigens vind ik een uur per dag wel overdreven hoor, dat was ik echt niet kwijt aan verzorging. En ook als je zelf moet mesten hoef je echt niet elke dag, mits je correct mest. Je kan best een dagje overslaan als dat moet, ik zag het vaak niet eens echt aan de stal dat ik een dag niet geweest was. En ik kon ook altijd wel een paar dagen weg als ik wilde. Dat is nooit een probleem geweest, op geen van de stallen waar ik stond.

Wat ik wel een goedpunt vind, is dat je wel moet kijken naar of die stal je echt bevalt. Ik dacht eerst ook op een fijne plek te staan, maar nu is mijn kijk op stallingen in het algemeen wel veranderd.

mingming

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:54

Ik heb ook heel lang getwijfeld of ik een paard zou kopen als student. Zowel qua tijd als qua financiën en ik had al langere tijd niet meer paardgereden dus in het begin ook geen begeleiding. Eind november toch uiteindelijk gekocht en sta gelukkig op een hele fijne stal waar hij buiten wordt gezet, gevoerd en 5x per week gemest en mijn stalgenoot is instructrice dus heb ik gelijk begeleiding :) En mocht ik echt een keer niet kunnen mesten op de andere 2 dagen dan kan ik altijd 1 van mijn stalgenoten of de eigenaresse vragen. Het is ongeveer 15-20 minuten fietsen vanaf huis.

Nu weet ik nog niet hoe dit op de lange termijn gaat uit pakken qua tijd, zeker om de kerstvakantie er tussen zat. Mijn echte drukke studieweken beginnen pas over 2 weken weer. Zeker als je op een stal staat waar alles wordt gedaan (dat was wel een belangrijke eis voor mij) dan hoef je ook echt niet elke dag te gaan. Als ik van 9-18 aan 1 stuk door college heb, om 19.00 thuis ben, het stortregent dan heb ik soms geen zin om na het koken nog naar stal te gaan.

Qua tijd ben je ook maar net zoveel kwijt als je er zelf in wil stoppen. Toen ik jonger was en mijn pony had kon ik gerust de hele dag op stal doorbrengen, dat zie ik mezelf nu niet meer doen. Soms ben ik er zo'n 3 uur, en andere keren in een half uurtje weer weg.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 23:29

Tanja_14 schreef:
Misschien een stomme vraag hoor, maar verdien je zoveel met je stage dat je daarvan een paard kunt onderhouden? Ik maak nergens uit op dat je nog een baan ernaast hebt? Ken wel redelijk wat mensen die ook verpleegkunde studeren, en die hebben het altijd over bizar lage bedragen terwijl ze heel veel uren maken. Niet aanvallend bedoeld hoor, meer nieuwsgierig! :D

Ik heb er nog een baan naast ja, en ja ik verdien zeker genoeg om een paard te kunnen onderhouden in een maand en daarvan ook leuk te sparen.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 23:30

Ik reageer morgen even op de rest. Zit nu op mijn telefoon, werkt toch niet zo handig :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 00:21

Rizette schreef:
Van manegeruiter naar onbeleerd paard is een hele grote sprong.Ik zeg niet onmogelijk maar 99 procent van de ruiters kan dat niet. Het paard wat de gemiddelde manegeruiter al een uitdaging vindt wordt bij een handelaar kuikenmak genoemd. Het is een kwestie van perceptie. Ga niet overhaast te werk en zoek zo ongeveer de braafste en makste die je vinden kunt dat is vaak als eerste paard al voldoende uitdaging.

Helemaal met jou eens.Van een manege ruiter naar een eigen paard is denk ik al een vrij grote stap. Laat staan de moeilijke varianten zoals onbeleerde paarden/uitdagingen..

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 08:31

Je zult wellicht in de komende 5 jaar op jezelf willen gaan wonen? Heb je daar over nagedacht, hoe en of je het dan kunt bekostigen?

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 08:41

Ik was zelf 16 toen ik zelfstandig mijn paard kocht, achteraf gezien misschien niet de allerbeste beslissing, en ja het kost ongelofelijk veel tijd en geld, maar ik zou oprecht niet weten wat ik met mijn leven zou moeten als ik hem niet had. Ik heb echt zo veel geleerd van het hebben van een eigen paard, en dat merk ik ook nog steeds dagelijks als ik mezelf vergelijk met mijn leeftijdsgenoten.
Als je thuis woont is het alleen natuurlijk nog wel handig om je ouders hun support te hebben, maar ik denk dat als je met een degelijk plan van aanpak (wat zijn de kosten per maand, hoeveel verdien je nu, kan je nog wel extra sparen en hoe gaat je dagelijkse planning er concreet uit zien) ze ook makkelijker overboord kunnen komen.

Heel veel succes alvast!

Edit: ondertussen ben ik zelf 20, studeer ik fulltime met een bijbaan en woon ik samen met mijn vriend, het is allemaal wat harder werken maar persoonlijk heb ik dat er dubbel en dwars voor over want het hebben van paarden blijft mijn passie

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 10:10

Ik ben pas van plan het huis uit te gaan als ik 25 ben. Ik zie mezelf over 5 jaar echt nog niet het huis uit. Hoe ik dat dan ga bekostigen. Ik ben over anderhalf jaar verpleegkundige, ik kan dan parttime werken naast een opleiding. Dat gaat dus echt geen probleem zijn.

Ik zou mijn rooster nu er eens in plakken en dan zullen jullie dus zien dat er echt wel tijd is om een paard te hebben en te verzorgen.

Maandag stage (ik moet een uur heen en terug fietsen, normaal gesproken kan ik met de bus, maar omdat ik nu stage loop in de thuiszorg gaan we dus op de fiets, ik durf het niet aan om een fiets daar dag en nacht neer te zetten)
Dinsdag stage
Woensdag stage
Donderdag school
Vrijdag school
Zaterdag paardrijden
Zondag (meestal, werken)

Soms werk ik na stage ook nog, maar omdat mijn werk echt rotdiensten heeft kan dit de laatste tijd niet meer, vaak werk ik dan op zondag of zaterdag avond. Zondag is vaak tot 11 uur.
Als ik alles dus goed plan en ook qua huiswerk heb ik genoeg tijd om naar een paard te gaan elke dag.

En inderdaad als je goed uitmest en de bodem licht er goed bij, dan hoef je echt niet elke dag iets te mestten, als het grote grut maar weg is.

Qua stalling, heb ik genoeg opties.. Ik ken genoeg mensen die nog een stalletje leeg hebben staan als die pensionstalling niets wordt. Dan kan ik altijd nog uitwijken, maar dan ga ik qua stalling omlaag. Dus ik geloof niet dat er iets mis zou zijn met deze stal. Paarden komen daar 12 uur buiten, krijgen 3 keer daags hooi en 2x daags brok. Staan op vlas of krul. Er is daar constant iemand aanwezig en paarden staan altijd in een kudde waar ze zich goed in voelen.

Ik denk dat de kans dat je er nood gedwongen weg moet erg klein is, en als het gebeurt, ja dan moet je een andere oplossing zoeken, maar dat is ook nog niet zo moeilijk

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:21

Ik vraag me toch eerlijk gezegd serieus af hoe je van een bijbaantje op de zondag een paard kunt onderhouden. Ik heb na het behalen van mijn hbo diploma alleen maar pech gehad op werk gebied waardoor ik uiteindelijk in een parttime baan (ongeschoold werk) terecht ben gekomen waarbij ik 3 late diensten per week werkte. Tussen de 15 en 20 uur. Ik sta echt niet duur of extreem luxe maar ik moest altijd minimaal 1 week per maand alleen al werken voor de kosten van m’n paard.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 10:30

pluisje88 schreef:
Ik vraag me toch eerlijk gezegd serieus af hoe je van een bijbaantje op de zondag een paard kunt onderhouden. Ik heb na het behalen van mijn hbo diploma alleen maar pech gehad op werk gebied waardoor ik uiteindelijk in een parttime baan (ongeschoold werk) terecht ben gekomen waarbij ik 3 late diensten per week werkte. Tussen de 15 en 20 uur. Ik sta echt niet duur of extreem luxe maar ik moest altijd minimaal 1 week per maand alleen al werken voor de kosten van m’n paard.

Ik doe oppas werk op vrijdag, ben ik er vergeten bij te zetten..
Zondag werk ik in een verpleeghuis, en voor stage krijg ik ook nog geld. Het is niet zo dat ik niet genoeg werk. Ik maak al 24 uur in de week op stage

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:58

Ts werkt en loopt stage in de zorg, de vergoeding voor stage in de zorg is best leuk :j verder kan alleens ts in haar eigen portemonnee kijken.

Ts heb je ooit aan een scooter gedacht? Voor €300 heb je een leuke scooter, verzekering js €12 per maand en ze zijn super zuinig in de benzine! Dat is ideaal als je stage, paard en werk wat verder is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 12:15

xkusjeirene schreef:
Toevallig groom ik bij iemand, dus het is niet zo dat ik niets doe buiten het manege plaatje, ik heb dit wellicht nooit gezegd :p. Trailerladen gaat prima, doe het zelfstandig, omgang met het paard ook. Ik rol via daar het paardenwereldje ook wel in. De omgang is dan ook geen probleem voor mij.

Dat is al zeker goed dat je dat doet! Leer je veel van.
Ik wilde ook niet zozeer de nadruk leggen op 'kun je een paard op de trailer laden of niet'. Mij gaat het eigenlijk meer om het meer "paardwijs" worden. Dat je je in verschillende situaties en verschillende paarden en verschillende karakters kan behelpen en niet dat je in een situatie terecht komt waarbij je eigenlijk niet echt weet wat te doen omdat de paarden op de manege dat nooit deden.

Ikzelf zou er nooit voor kiezen en het dus ook nooit aan een ander aanraden om van de manege meteen naar een eigen paard te gaan, zonder de tussenstap van verzorgpaard/bijrijdpaard/stalhulp/... en de verantwoordelijkheid die daarbij komt kijken. Enige uitzondering vind ik een kind/tiener die in een paardenfamilie geboren wordt. Dan is de stap naar een eigen paard minder groot, omdat de ouders voldoende "paardwijs" zijn.

Ik wil het je niet afraden, maar alsjeblieft, verkijk je er niet op. Je opent dit topic omdat je een paard van de manege wilde kopen. Een paar dagen later was je helemaal weg van een onbeleerde fokmerrie. En iets daarna viel je voor een 14-jarige eventer. Het klinkt allemaal heel vrijblijvend en ondoordacht in ieder geval. Mijn excuses als dit niet zo is, maar toch 1 raad: het is goed om te dromen en het is nog beter om je dromen na te jagen, maar het is gevaarlijk als je jezelf in dromen verliest.

Je bent nog zo jong, je hebt nog zoveel tijd om die droom van een eigen paard na te jagen. Waarom ga je niet eerst meer kennis opdoen, de paardenwereld van binnen en buiten leren kennen, je eigen vaardigheden verbeteren door met verschillende paarden te gaan werken? En op het juiste moment komt het juiste paard voor je dan echt wel op je pad.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 12:18

Ik wist inderdaad niet dat het betaalde stages zijn in de zorg. Scooter is nog geen gek idee. En aangezien je een autorijbewijs hebt mag je daarmee ook een scooter besturen :J

Daarmee zou een bijrijdpaard voor een jaar of wat misschien wel een optie zijn. Dan heb je wel de lusten en niet de lasten. Ik ken genoeg mensen die dit als tussenstap hebben genomen en toen besloten hebben dat ze nooit een eigen paard willen. Anderen (zoals ik) die het daarna nog steeds willen die kopen dan alsnog :j

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 17:28

Gini schreef:
xkusjeirene schreef:
Toevallig groom ik bij iemand, dus het is niet zo dat ik niets doe buiten het manege plaatje, ik heb dit wellicht nooit gezegd :p. Trailerladen gaat prima, doe het zelfstandig, omgang met het paard ook. Ik rol via daar het paardenwereldje ook wel in. De omgang is dan ook geen probleem voor mij.

Dat is al zeker goed dat je dat doet! Leer je veel van.
Ik wilde ook niet zozeer de nadruk leggen op 'kun je een paard op de trailer laden of niet'. Mij gaat het eigenlijk meer om het meer "paardwijs" worden. Dat je je in verschillende situaties en verschillende paarden en verschillende karakters kan behelpen en niet dat je in een situatie terecht komt waarbij je eigenlijk niet echt weet wat te doen omdat de paarden op de manege dat nooit deden.

Ikzelf zou er nooit voor kiezen en het dus ook nooit aan een ander aanraden om van de manege meteen naar een eigen paard te gaan, zonder de tussenstap van verzorgpaard/bijrijdpaard/stalhulp/... en de verantwoordelijkheid die daarbij komt kijken. Enige uitzondering vind ik een kind/tiener die in een paardenfamilie geboren wordt. Dan is de stap naar een eigen paard minder groot, omdat de ouders voldoende "paardwijs" zijn.

Ik wil het je niet afraden, maar alsjeblieft, verkijk je er niet op. Je opent dit topic omdat je een paard van de manege wilde kopen. Een paar dagen later was je helemaal weg van een onbeleerde fokmerrie. En iets daarna viel je voor een 14-jarige eventer. Het klinkt allemaal heel vrijblijvend en ondoordacht in ieder geval. Mijn excuses als dit niet zo is, maar toch 1 raad: het is goed om te dromen en het is nog beter om je dromen na te jagen, maar het is gevaarlijk als je jezelf in dromen verliest.

Je bent nog zo jong, je hebt nog zoveel tijd om die droom van een eigen paard na te jagen. Waarom ga je niet eerst meer kennis opdoen, de paardenwereld van binnen en buiten leren kennen, je eigen vaardigheden verbeteren door met verschillende paarden te gaan werken? En op het juiste moment komt het juiste paard voor je dan echt wel op je pad.

Ik ben het er niet helemaal mee eens wat je zegt inderdaad. Dit manege paard heeft mijn oog al 5 jaar. Vorige week heb ik gevraagd of ze te koop was, dat was ze niet. Waardoor ik eigenlijk een beetje uit verveling gewoon ben gaan kijken naar wat ik wou vanuit een particulier paard.

Toen kwam ik dus terecht op de onbeleerde fokmerrie, zij greep mij aan door haar looks en het eisenplaatje. Helaas is ze dus onbeleerd en zou ik dus nooit die stap gezet hebben.

Toen kwam dus het eventing paard op internet te staan, die mij ook erg aansprak. Hier wou ik eventueel wel echt gaan kijken, maar omdat mijn ouders het er dus niet mee eens zijn gaat dit ook niet door.

Het is dus niet zo dat ik allerlei gekke dingen in mijn hoofd haal, ik ben gewoon gaan kijken of er paarden waren die aan mijn eisen voldeden, nou dat waren deze twee.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 17:30

pluisje88 schreef:
Ik wist inderdaad niet dat het betaalde stages zijn in de zorg. Scooter is nog geen gek idee. En aangezien je een autorijbewijs hebt mag je daarmee ook een scooter besturen :J

Daarmee zou een bijrijdpaard voor een jaar of wat misschien wel een optie zijn. Dan heb je wel de lusten en niet de lasten. Ik ken genoeg mensen die dit als tussenstap hebben genomen en toen besloten hebben dat ze nooit een eigen paard willen. Anderen (zoals ik) die het daarna nog steeds willen die kopen dan alsnog :j

Ik heb inderdaad een scooter wel eens overwogen hoor, maar ik ga toch liever voor een auto. Lekker droog, bovendien in hoge nood kan ik die van mijn ouders gewoon mee krijgen, alleen door de weeks niet. Onze E-bike is vorig jaar juni gestolen, en omdat ik fietsend naar stage moet hebben ik en mijn moeder overwogen om samen een e-bike te kopen, ik zou dit misschien toch nog een keer weer moeten voorstellen :p. Speed pedelec zou ook leuk zijn. Lekker scheuren :P

Stal is zoals ik zei 5 min verder op, mijn werk is 3 minuten verderop en stage is met het openbaar vervoer 20 minuten. Ik zou wel eens informeren op die stal 5 min verderop, ik ken wel iemand die daar inderdaad bij rijdt. Misschien kent zij nog iemand die wat zoekt.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:23

xkusjeirene schreef:
Ik heb er nog een baan naast ja, en ja ik verdien zeker genoeg om een paard te kunnen onderhouden in een maand en daarvan ook leuk te sparen.

Je kunt het nu nog een keer vragen of dat paard te koop is gezien deze crisis.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:21

Sideswipe schreef:
xkusjeirene schreef:

Je kunt het nu nog een keer vragen of dat paard te koop is gezien deze crisis.

Vraag is alleen of je in deze crisis wel een paard wil kopen. Dan moet je er toch wel verzekerd van zijn dat je je baan kan behouden... gezien de economie dit ook niet lang gaat trekken.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:35

Zertab schreef:
Vraag is alleen of je in deze crisis wel een paard wil kopen. Dan moet je er toch wel verzekerd van zijn dat je je baan kan behouden... gezien de economie dit ook niet lang gaat trekken.

Dat is een risico die iemand zelf af moet wegen....(maar dat is een ander dialoog)
- Heb je een vangnet? En hoe groot is die?
- kun je met minder?

Weer ontopic.
Ik zou JUIST met een crisis een paard kopen maar mijn situatie laat dit ook toe. Mijn vrouw is aan het kijken maar ik vind de prijzen nog te hoog. We hebben het budget van 10K naar 15K verhoogd maar toch steeds veel van "net niet"

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:47

Ja is ook per persoon verschillend! Ik zou juist nu geen paard kopen.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 19:40

Ik snap de intentie! Ik raak mijn baan nog niet zo snel kwijt. Omdat ik in de zorg werk natuurlijk. Maar op dit moment spaar ik gewoon lekker door. Ik ben op het moment ook niet welkom op de manege, dit geldt natuurlijk voor ieder ander ook.

Ja wellicht willen ze haar wegdoen voor een leuk vriendenprijsje op dit moment. Maar dat verwacht ik niet. Een "handelaar" wil toch graag winst behalen.

Ik zou het heel leuk vinden om het nu te doen, zelfs morgen nog. Maar ik weet dat ik op dit moment niet op de stal terecht kan waar ik wil staan (omdat ze vol zijn) En om dan op een stal te gaan staan waar het paard niet gelukkig wordt en ik ook niet, dan vind ik niet dat ik een paard kan en mag kopen. Omdat ik een paard niet kan bieden wat ik ze wil bieden. Dat vind ik niet eerlijk tegenover mezelf en het paard.

Dus ik spaar nog even weer verder voor mijn buffer. Zodat ik als ik nog eens een tweede keer ga vragen, ik NOG zekerder ben van mijn zaak en sterker in mijn schoenen sta. Dan weet ik zeker wat ik kan bieden. Het lastige blijft alleen, straks is ze misschien wel een keer weg.

Maar dat zou ik wel heel banketstaaf vinden van de eigenaresse. Puur omdat ze tegen mij heeft gezegd dat ze niet te koop was. Daar ben ik toch nog wel altijd bang voor, dat ik er een keer kom en er staat een ander paard in de stal. Maar daar moet ik maar niet teveel bij nadenken

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:13

xkusjeirene schreef:
Ik snap de intentie! Ik raak mijn baan nog niet zo snel kwijt. Omdat ik in de zorg werk natuurlijk. Maar op dit moment spaar ik gewoon lekker door. Ik ben op het moment ook niet welkom op de manege, dit geldt natuurlijk voor ieder ander ook.

Ja wellicht willen ze haar wegdoen voor een leuk vriendenprijsje op dit moment. Maar dat verwacht ik niet. Een "handelaar" wil toch graag winst behalen.

Ik zou het heel leuk vinden om het nu te doen, zelfs morgen nog. Maar ik weet dat ik op dit moment niet op de stal terecht kan waar ik wil staan (omdat ze vol zijn) En om dan op een stal te gaan staan waar het paard niet gelukkig wordt en ik ook niet, dan vind ik niet dat ik een paard kan en mag kopen. Omdat ik een paard niet kan bieden wat ik ze wil bieden. Dat vind ik niet eerlijk tegenover mezelf en het paard.

Dus ik spaar nog even weer verder voor mijn buffer. Zodat ik als ik nog eens een tweede keer ga vragen, ik NOG zekerder ben van mijn zaak en sterker in mijn schoenen sta. Dan weet ik zeker wat ik kan bieden. Het lastige blijft alleen, straks is ze misschien wel een keer weg.

Maar dat zou ik wel heel banketstaaf vinden van de eigenaresse. Puur omdat ze tegen mij heeft gezegd dat ze niet te koop was. Daar ben ik toch nog wel altijd bang voor, dat ik er een keer kom en er staat een ander paard in de stal. Maar daar moet ik maar niet teveel bij nadenken

Ik ga mijn antwoorden even indelen (met verwijzen wat makkelijker ;-)
p.s. ik wil je helpen, om te denken in mogelijkheden ipv zekerheden. k doe dit niet om te zeuren.

A) Je kunt wel met de eigenaren contact houden en vragen (kracht van herhaling, net als reclame) zodat als wel gaat verkopen dat ze aan jou denkt......
(Dit kost je niks en je vergroot de kans dat je vooraan de rij staat)

B) Veel ondernemers die 100% afhankelijk zijn van bezoekers hebben of krijgen het moeilijk. De kans is meer dan plausibel dat de eigenaren ook andere keuzes gaan maken als 3 maanden geleden. Lees weer verder bij (A).

C) jij zegt "een handelaar wil winst behalen". Dat klopt en als dat niet lukt wil een handelaar geen verlies hebben. Dat paard kost nu alleen maar geld voor hun dus hoe langer de coronacrisis duurt hoe grotere verliespost dat paard gaat worden voor hun. (Voorbeeld: Een andere handelaar die veel land hebt zou die paarden op kunnen kopen en na de coronacrisis weer lekker duur verkopen (dat is dan een goede handelaar).

D) Denk in kansen, als je alles op 100% zekerheid wilt spelen kom je minder ver. Je wilt blijkbaar NOG zekerder zijn. Je hebt een baan in de zorg (100000% respect voor dat, ik lag vorige week nog op een OK. Ik vind dat mensen in zorg 20% salaris verhoging moeten hebben)
Als er straks mensen zonder baan zitten dan is de groep van de zorg wel het laatste die ontslagen worden.

E) De stalling, als je nu de kans krijgt om je droompaard te kunnen kopen laat je m dan staan omdat de stalling vol is?? Dan zal het nooit lukken, er is altijd wel wat.
Kun je m wel kopen dan zou ik nu in deze tijd een tijdelijke stalling zoeken bij een particulier (zo'n iemand die 5 boxen bij huis hebt) dan heb je ook niet zo te maken met die lockdown regels en je hebt je paard wat je wilt hebben.
Laatst bijgewerkt door Sideswipe op 15-04-20 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:43

Helemaal met bovenstaande reactie eens. In de zorg word je (vooral nu!) echt niet zomaar ontslagen. Respect voor jou :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:05

Cera_D schreef:
Ik was zelf 16 toen ik zelfstandig mijn paard kocht, achteraf gezien misschien niet de allerbeste beslissing, en ja het kost ongelofelijk veel tijd en geld, maar ik zou oprecht niet weten wat ik met mijn leven zou moeten als ik hem niet had. Ik heb echt zo veel geleerd van het hebben van een eigen paard, en dat merk ik ook nog steeds dagelijks als ik mezelf vergelijk met mijn leeftijdsgenoten.
Als je thuis woont is het alleen natuurlijk nog wel handig om je ouders hun support te hebben, maar ik denk dat als je met een degelijk plan van aanpak (wat zijn de kosten per maand, hoeveel verdien je nu, kan je nog wel extra sparen en hoe gaat je dagelijkse planning er concreet uit zien) ze ook makkelijker overboord kunnen komen.

Heel veel succes alvast!

Edit: ondertussen ben ik zelf 20, studeer ik fulltime met een bijbaan en woon ik samen met mijn vriend, het is allemaal wat harder werken maar persoonlijk heb ik dat er dubbel en dwars voor over want het hebben van paarden blijft mijn passie

Ik heb idd dezelfde situatie, alleen dan zonder vriend whaha. Ik woon op mezelf, werk, studeer en heb een paard. Heel druk en het is passen en meten, maar zonder mijn paard wil ik niet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:31

xkusjeirene schreef:
even om weer op jullie allemaal tegelijk te reageren...

Tuurlijk moet je heel veel laten als je een eigen paard zou hebben. Maar eigenlijk doe ik niets anders dan school, werk en stage, het wordt allemaal zo standaard, dus ik hoef er zeker niet veel voor in te leveren, alleen krijgt je leven een hele andere wending. Mijn ouders zijn ook zeker bezorgd. Die zien waarschijnlijk liever dat je spaart voor "later". Maarja, als je altijd blijft sparen voor later dan kun je ook nooit je dromen waar maken toch.

Ja, ze zijn ook nog financieel verantwoordelijk tot mijn 21e. En dat is ook het vervelende, want ik kan me vanuit hun oogpunt heel goed voorstellen dat ze dit totaal niet zien zitten, als hun dan voor de kostten op moeten draaien. Ik zit in regio Twente.

Is het niet zo dat je ouders je graag op eigen benen zien gaan staan en denken dat als je een paard hebt dat daar geen geld meer voor is?

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 20:10

Hoi dames, sorry voor de late reactie... ik kreeg geen berichtjes binnen op de mail. Dit topic was een beetje dood, dus vandaar dat ik er een beetje over vergeet haha.

Wat mijn baan betreft. Ik werk extra, en zoveel mogelijk. Dus ik hoop daar nog weer een leuk bedragje van te vangen. Ook van de belasting krijg ik nog een leuk bedrag terug, denk aan geld van stages etc. Jullie zullen wellicht zelf wel een inschatting maken.

Bedankt voor de complimenten :) Vind het lief van jullie, dat is het enige wat we nu kunnen, elkaar steunen. Ik werk met ouderen, wij hebben gelukkig nog geen corona besmettingen (even afkloppen) en dat houden we ook graag zo. Ik ben weggestuurd van stage, o.a door corona en er spelen nog wat andere zaken, in het kort zijn ze niet netjes met mij omgegaan.

Ik snap helemaal wat jullie bedoelen hoor! Maar ik heb destijds, en ook deels omdat ze niet te koop "was", een elektrische fiets gekocht. Ik had een leuk en goed bedrag opgespaard. En je zult wellicht begrijpen dat er dus wat vanaf is. Omdat ik deze fiets gekocht heb voor stage en inmiddels niet meer ga en mag baal ik dus als een stekker, zoals we dat hier zeggen :p. Dit geld had ik in haar kunnen steken.

En dat is een keuze die ik heb gemaakt. Ja helaas helaas.
Het nadeel is gewoon dat ik niet weet wat ze kost. Ik ga er namelijk niet vanuit dat ze voor 2000 de verkoop ingaat. Maarja nogmaals ik weet het niet.

Even een leuk feitje tussendoor, morgen is ze jarig :D ze wordt 10/ 11 jaar.

Wat betreft dat op eigen benen staan, ik ben redelijk zelfstandig al, ik betaal alles zelf, ik betaal mijn school zelf, kleding betaal ik zelf etc.. Wellicht is dit ook iets wat bij mijn ouders in hun achterhoofd zit hoor, dat weet ik niet. Maar zij willen vooral dat ik een trailer neem, en ze zijn bang voor dierenarts kosten. Dat weten we allemaal, die zijn soms om van te schrikken. En omdat ik nog een student ben zien ze het ook niet zitten. Maak maar eerst je studie af, wordt er dan gezegd. Mijn ouders zijn geen paarden mensen en dat maakt het enorm lastig, want zij kunnen zich niet verplaatsen in het feit hoe wij bepaalde dingen zien. Ik weet bijvoorbeeld dat een trailer niet nodig is. Als mijn paard met spoed naar de kliniek in Utrecht moet, dan heb ik nog mensen achter de hand die met de trailer willen rijden. Dus dat zou het probleem niet zijn.

De angst bij mij is dus vooral dat buffertje, stel je voor je hebt 6000 op je rekening. En een paard kost 5000 (zonder spullen) dan is je buffer dus al weg. Dit zijn overigens niet mijn bedragen, maar dat is een beetje waar ik constant over na denk. Moet ik niet doen, dat weet ik, maar ik ben nu eenmaal een denker :P