Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tanja_14 schreef:Misschien een stomme vraag hoor, maar verdien je zoveel met je stage dat je daarvan een paard kunt onderhouden? Ik maak nergens uit op dat je nog een baan ernaast hebt? Ken wel redelijk wat mensen die ook verpleegkunde studeren, en die hebben het altijd over bizar lage bedragen terwijl ze heel veel uren maken. Niet aanvallend bedoeld hoor, meer nieuwsgierig!
Rizette schreef:Van manegeruiter naar onbeleerd paard is een hele grote sprong.Ik zeg niet onmogelijk maar 99 procent van de ruiters kan dat niet. Het paard wat de gemiddelde manegeruiter al een uitdaging vindt wordt bij een handelaar kuikenmak genoemd. Het is een kwestie van perceptie. Ga niet overhaast te werk en zoek zo ongeveer de braafste en makste die je vinden kunt dat is vaak als eerste paard al voldoende uitdaging.
pluisje88 schreef:Ik vraag me toch eerlijk gezegd serieus af hoe je van een bijbaantje op de zondag een paard kunt onderhouden. Ik heb na het behalen van mijn hbo diploma alleen maar pech gehad op werk gebied waardoor ik uiteindelijk in een parttime baan (ongeschoold werk) terecht ben gekomen waarbij ik 3 late diensten per week werkte. Tussen de 15 en 20 uur. Ik sta echt niet duur of extreem luxe maar ik moest altijd minimaal 1 week per maand alleen al werken voor de kosten van m’n paard.
xkusjeirene schreef:Toevallig groom ik bij iemand, dus het is niet zo dat ik niets doe buiten het manege plaatje, ik heb dit wellicht nooit gezegd :p. Trailerladen gaat prima, doe het zelfstandig, omgang met het paard ook. Ik rol via daar het paardenwereldje ook wel in. De omgang is dan ook geen probleem voor mij.
Gini schreef:xkusjeirene schreef:Toevallig groom ik bij iemand, dus het is niet zo dat ik niets doe buiten het manege plaatje, ik heb dit wellicht nooit gezegd :p. Trailerladen gaat prima, doe het zelfstandig, omgang met het paard ook. Ik rol via daar het paardenwereldje ook wel in. De omgang is dan ook geen probleem voor mij.
Dat is al zeker goed dat je dat doet! Leer je veel van.
Ik wilde ook niet zozeer de nadruk leggen op 'kun je een paard op de trailer laden of niet'. Mij gaat het eigenlijk meer om het meer "paardwijs" worden. Dat je je in verschillende situaties en verschillende paarden en verschillende karakters kan behelpen en niet dat je in een situatie terecht komt waarbij je eigenlijk niet echt weet wat te doen omdat de paarden op de manege dat nooit deden.
Ikzelf zou er nooit voor kiezen en het dus ook nooit aan een ander aanraden om van de manege meteen naar een eigen paard te gaan, zonder de tussenstap van verzorgpaard/bijrijdpaard/stalhulp/... en de verantwoordelijkheid die daarbij komt kijken. Enige uitzondering vind ik een kind/tiener die in een paardenfamilie geboren wordt. Dan is de stap naar een eigen paard minder groot, omdat de ouders voldoende "paardwijs" zijn.
Ik wil het je niet afraden, maar alsjeblieft, verkijk je er niet op. Je opent dit topic omdat je een paard van de manege wilde kopen. Een paar dagen later was je helemaal weg van een onbeleerde fokmerrie. En iets daarna viel je voor een 14-jarige eventer. Het klinkt allemaal heel vrijblijvend en ondoordacht in ieder geval. Mijn excuses als dit niet zo is, maar toch 1 raad: het is goed om te dromen en het is nog beter om je dromen na te jagen, maar het is gevaarlijk als je jezelf in dromen verliest.
Je bent nog zo jong, je hebt nog zoveel tijd om die droom van een eigen paard na te jagen. Waarom ga je niet eerst meer kennis opdoen, de paardenwereld van binnen en buiten leren kennen, je eigen vaardigheden verbeteren door met verschillende paarden te gaan werken? En op het juiste moment komt het juiste paard voor je dan echt wel op je pad.
pluisje88 schreef:Ik wist inderdaad niet dat het betaalde stages zijn in de zorg. Scooter is nog geen gek idee. En aangezien je een autorijbewijs hebt mag je daarmee ook een scooter besturen :J
Daarmee zou een bijrijdpaard voor een jaar of wat misschien wel een optie zijn. Dan heb je wel de lusten en niet de lasten. Ik ken genoeg mensen die dit als tussenstap hebben genomen en toen besloten hebben dat ze nooit een eigen paard willen. Anderen (zoals ik) die het daarna nog steeds willen die kopen dan alsnog
Sideswipe schreef:xkusjeirene schreef:Ik heb er nog een baan naast ja, en ja ik verdien zeker genoeg om een paard te kunnen onderhouden in een maand en daarvan ook leuk te sparen.
Je kunt het nu nog een keer vragen of dat paard te koop is gezien deze crisis.
Zertab schreef:Vraag is alleen of je in deze crisis wel een paard wil kopen. Dan moet je er toch wel verzekerd van zijn dat je je baan kan behouden... gezien de economie dit ook niet lang gaat trekken.
xkusjeirene schreef:Ik snap de intentie! Ik raak mijn baan nog niet zo snel kwijt. Omdat ik in de zorg werk natuurlijk. Maar op dit moment spaar ik gewoon lekker door. Ik ben op het moment ook niet welkom op de manege, dit geldt natuurlijk voor ieder ander ook.
Ja wellicht willen ze haar wegdoen voor een leuk vriendenprijsje op dit moment. Maar dat verwacht ik niet. Een "handelaar" wil toch graag winst behalen.
Ik zou het heel leuk vinden om het nu te doen, zelfs morgen nog. Maar ik weet dat ik op dit moment niet op de stal terecht kan waar ik wil staan (omdat ze vol zijn) En om dan op een stal te gaan staan waar het paard niet gelukkig wordt en ik ook niet, dan vind ik niet dat ik een paard kan en mag kopen. Omdat ik een paard niet kan bieden wat ik ze wil bieden. Dat vind ik niet eerlijk tegenover mezelf en het paard.
Dus ik spaar nog even weer verder voor mijn buffer. Zodat ik als ik nog eens een tweede keer ga vragen, ik NOG zekerder ben van mijn zaak en sterker in mijn schoenen sta. Dan weet ik zeker wat ik kan bieden. Het lastige blijft alleen, straks is ze misschien wel een keer weg.
Maar dat zou ik wel heel banketstaaf vinden van de eigenaresse. Puur omdat ze tegen mij heeft gezegd dat ze niet te koop was. Daar ben ik toch nog wel altijd bang voor, dat ik er een keer kom en er staat een ander paard in de stal. Maar daar moet ik maar niet teveel bij nadenken
Cera_D schreef:Ik was zelf 16 toen ik zelfstandig mijn paard kocht, achteraf gezien misschien niet de allerbeste beslissing, en ja het kost ongelofelijk veel tijd en geld, maar ik zou oprecht niet weten wat ik met mijn leven zou moeten als ik hem niet had. Ik heb echt zo veel geleerd van het hebben van een eigen paard, en dat merk ik ook nog steeds dagelijks als ik mezelf vergelijk met mijn leeftijdsgenoten.
Als je thuis woont is het alleen natuurlijk nog wel handig om je ouders hun support te hebben, maar ik denk dat als je met een degelijk plan van aanpak (wat zijn de kosten per maand, hoeveel verdien je nu, kan je nog wel extra sparen en hoe gaat je dagelijkse planning er concreet uit zien) ze ook makkelijker overboord kunnen komen.
Heel veel succes alvast!
Edit: ondertussen ben ik zelf 20, studeer ik fulltime met een bijbaan en woon ik samen met mijn vriend, het is allemaal wat harder werken maar persoonlijk heb ik dat er dubbel en dwars voor over want het hebben van paarden blijft mijn passie
xkusjeirene schreef:even om weer op jullie allemaal tegelijk te reageren...
Toevallig groom ik bij iemand, dus het is niet zo dat ik niets doe buiten het manege plaatje, ik heb dit wellicht nooit gezegd :p. Trailerladen gaat prima, doe het zelfstandig, omgang met het paard ook. Ik rol via daar het paardenwereldje ook wel in. De omgang is dan ook geen probleem voor mij.
Tuurlijk moet je heel veel laten als je een eigen paard zou hebben. Maar eigenlijk doe ik niets anders dan school, werk en stage, het wordt allemaal zo standaard, dus ik hoef er zeker niet veel voor in te leveren, alleen krijgt je leven een hele andere wending. Mijn ouders zijn ook zeker bezorgd. Die zien waarschijnlijk liever dat je spaart voor "later". Maarja, als je altijd blijft sparen voor later dan kun je ook nooit je dromen waar maken toch.
Ja, ze zijn ook nog financieel verantwoordelijk tot mijn 21e. En dat is ook het vervelende, want ik kan me vanuit hun oogpunt heel goed voorstellen dat ze dit totaal niet zien zitten, als hun dan voor de kostten op moeten draaien. Ik zit in regio Twente.