Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:19

Als de manege eigenaar vind dat je te zwaar bent, mag hij dat van mij gerust zeggen.... Paarden hebben ook een limiet wat ze kunnen dragen. Dus als de persoon die wilt rijden meer dan 100 kilo weegt.. Ja, dan is de keus snel gemaakt voor het welzijn van zijn paarden :o

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:29

Ik vind dat een eigenaar best mag aangeven wanneer een lesklant te zwaar/groot enz is voor een paard. Dat hoort wel op een normale en respectvolle manier te gebeuren. Ik vind de grens van 100 kg wel goed, omdat ook erg lange mensen een kans moeten krijgen (mijn vriend is rond de 2 m lang.. Hij heeft een buikje, hij zou nooit op een paard stappen. Maar zijn ideaal gewicht is tussen de 90 en de 100 kg.. )

Ik vind ook dat als je van jezelf weet dat je wat meer vetjes hebt, dat je dan ook moet aangeven dat je een steviger, sterker paard nodig hebt.

ik zou nooit zomaar op een klein paardje stappen. Ik weet dat ik geen elfje ben (ik weeg geen 80/90 kilo hoor, maar dan nog). Ik geef dat ook aan als ik ergens ga rijden (heb ook de eigenaresse van mijn bijrijdpaard gevraagd hoe zij erover dacht).

Een kindje met overgewicht kg weigeren om 1x op een pony te zitten vind ik onzin. Mits het een pony is die niet zelf al graad mager is.

Shiny1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:56

Ik vind het niet meer dan normaal dat er op een manege gelet wordt op lengte en gewicht (en een combinatie hiervan) van de ruiters. Bij ons moet je als nieuwe klant op het inschrijfformulier je lengte en gewicht vermelden. Er zijn een aantal paarden die een stevige ruiter kunnen dragen maar ook genoeg die het niet trekken. Ik vind dat de manegelessen ook paardvriendelijk moeten blijven en er niet alleen zijn voor het plezier van de ruiters/klanten. Kan me mateloos irriteren aan mensen met een flink aantal kilo's te veel die roepen dat ze ook wel een keer op paard x willen en niet altijd op paard y, want ja, 'daar zit ik bijna altijd op'. Het valt ze dan niet op dat de mensen die wel op paard x rijden zo'n 20 kg lichter zijn. Niet iedereen heeft een maatje 36 en dat hoeft ook niet, maar heb dan ook niet de illusie dat je met een maatje 44+ op hetzelfde paard kan rijden als de persoon met dat maatje 36. Zelfkennis siert de mens in deze. Voor mensen met een kilootje meer is er op de meeste manege's maar een beperkt aantal paarden sterk genoeg om deze ruiters te dragen. Ik vind zelfs dat je klanten op gewicht mag weigeren als je geen paarden beschikbaar hebt die dit aan kunnen. Het is geen fiets waar je op stapt, het is wel een levend wezen. Dit wordt vaak even voor het gemak vergeten. De zin 'maar ik betaal toch om les te krijgen' kan ik niet uit staan. Geld is geen reden om dier onvriendelijk te worden. Die laatste quote gebruiken mensen overigens ook vaak om weinig tot geen voorbereidingstijd (poetsen en zadelen) goed te praten.

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:04

Nee ik vind niet dat manegehouders mensen op de weegschaal mogen zetten. Bij aanmelding kan wel genoemd worden dat er wegens behoud van de paarden een gewichtsgrens van ..kilo is. Dit kan al gemeld worden op site tijdens een vraag aan de telefoon of tja sommige die stoer zijn en direct binnen komen te lopen krijgen het dan face to face te horen.
Maar op een weegschaal zetten Nee dat kan je niet maken. Ongeveer een indicatie maken van wat te zwaar is en wat niet moet wel lukken denk ik en als mensen beweren binnen de grens te vallen kunnen ze dat zelf aantonen door op een weegschaal te gaan staan.
En inderdaad mensen die zeggen ik betaal toch om les te krijgen hebben geen hart voor het dier of snappen gewoon geen bal van een paard. En les krijgen kunnen "te dikke" mensen wel hoor, poetsen en verzorgen kunnen ze prima leren . Op die manier kunnen ze alvast wennen aan een paard zodat ze als ze afgevallen zijn lekker aan het rijden kunnen.

Behoud van de dieren staat voorop maar wees wel een beetje menswaardig want sommige mensen kunnen er absoluut niet heel erg veel aan doen dat ze zo dik zijn.

zie net dat titel en poll verschillende vragen zijn:
Mag een manege iets over overgewicht zeggen? Ja op een nette respectvolle manier

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten? Nee, mits mensen zelf beweren binnen de gestelde grens te vallen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:07

De mensen die hier zeggen dat een man van 1.80 echt wel zwaarder weegt dan 90 kilo, dat klopt niet; dan ben je toch te zwaar voor je lengte. Een man van 25 jaar, 180 cm hoog en 90 kilo zwaar zou dan een BMI van 28 hebben. Men spreekt van (licht) overgewicht vanaf 25.
Dan zou je of veel spieren moeten hebben (die wegen nu eenmaal zwaarder dan vet) of gewoon toch wat overgewicht hebben.

Ik vind het heel normaal dat er een gewichtslimiet in wordt gesteld op maneges. Op de manege waar ik rij staan alleen pony's, en alhoewel er geen Shetlanders staan maar ook gewoon grotere en stevigere pony's, daar ga je geen vent (of vrouw) van 100 kilo op zetten. Zeker een beginner moet niet te zwaar zijn; al dat gehobbel en geklots op die rug, die kunnen toch nog helemaal niet goed meegaan met de beweging van het paard. Hoe beter je kunt rijden hoe minder je gewicht uit zou maken, maar ergens moet toch een grens zijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:09

Heb gestemd als zij dat nodig vinden wel.
Eensch met Fiffil.

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:12

Het lijkt me heel moeilijk om het tegen iemand te zeggen, maar het belang van gezonde blijde paarden is toch ook gelukkig belangrijk. Dus ik vind het alleen maar heel goed als een manege houder dit tegen zijn klanten zou zeggen. Vind het heel mooi dat er over dit soort dingen tegenwoordig nagedacht wordt.

s1993

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:22

Ja, ik vind dat een manege dat moet zeggen!
Paarden op een manege werken hard genoeg en een te zware ruiter op een paard zetten is gewoon niet eerlijk.
En ik vind ook dat als een ruiter aan de zware kant is maar er bijv. één paard op de manege is die dat gewicht wel aankan en de rest niet, dat een manege dan kan zeggen dat de ruiter wel mag rijden, maar alléén op dat paard, en als dat paard kreupel is kan diegene dus niet rijden.

iceyhors24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:00

ik heb ook altijd op een manege gereden en daar werden dikke mensen ook geweigerd omdat het gewoon niet te doen was voor hun paarden en ik vindt dat een goed verbod van een manege en ent als wat velen van jullie zeggen het is hun brood en de welzijn van de paarden gaat altijd voor \

iceyhors24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:01

hoeveel kan een fries paard van 12 jaar eigenlijks dragen kwa gewicht van een ruiter
ik zelf weeg net 57 kilo dus ben ni zwaar maar wat is echt de grens voor een fries

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:13

Ik vind het schandalig dat ze er wat over zeggen!
Waar bemoeien ze zich mee zeg!
Als het niet je eigen paard is denk ik zorg dat dat er een paard komt waarvan je denkt die kan haar wel dragen.. Of neem ze sowieso niet aan bij de manege.. Maar k vind het schandalig als je een betalende klant zo te kakken zet!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:21

ponylies schreef:
ja maar ben jij als manege verandwoordelijk voor mensen die dik zijn worden en?

NEE dus

een manege mag best mensen wegen/weigeren vanwege hun gewicht
het is toch niet hun probleem dat die mensen dik zijn?

ik Quote mezelf even ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:25

KusNiek schreef:
Ik vind het schandalig dat ze er wat over zeggen!
Waar bemoeien ze zich mee zeg!
Als het niet je eigen paard is denk ik zorg dat dat er een paard komt waarvan je denkt die kan haar wel dragen.. Of neem ze sowieso niet aan bij de manege.. Maar k vind het schandalig als je een betalende klant zo te kakken zet!

Sorry hoor, maar sommige mensen moeten gewoon niet op een paard gaan zitten. Als jij 120 kilo weegt is dat gewoon te zwaar voor het gemiddelde paard. En echt niet elke manege gaat een Shire aanschaffen voor de wat zwaardere klant :+
Als iemand gewoon te zwaar is moet hij niet op een paard gaan zitten. Is niet goed voor het paard, waarom zou je die achterstellen? :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:27

en als je even bedenkt wat een shire allemaal eet en nodig heeft... en er dan maar 1 klant is die er echt gebruik van gaat maken... denk dat de mensen met overwicht dan beter zelf een shire kunnen kopen :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:30

Citaat:
Als jij 120 kilo weegt is dat gewoon te zwaar voor het gemiddelde paard. En echt niet elke manege gaat een Shire aanschaffen voor de wat zwaardere klant :+
Als iemand gewoon te zwaar is moet hij niet op een paard gaan zitten. Is niet goed voor het paard, waarom zou je die achterstellen? :n

wat mij betreft is 120 kg niet een 'wat zwaardere klant' maar een klant die geen klant zou moeten zijn. Niet rijden dus want je 'zadelt' het paard met jouw problemen op

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:30

indd lifaya en dat pikken de dikke klanten weer niet :n
ik vind dat ze niet zo moeten zeuren en eerst maar eens af moeten vallen voordat ze weer gaan rijden,
ik kan ook niet op een B pony rijden en daar zeur ik ook niet over ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:35

Colway schreef:
Citaat:
Als jij 120 kilo weegt is dat gewoon te zwaar voor het gemiddelde paard. En echt niet elke manege gaat een Shire aanschaffen voor de wat zwaardere klant :+

wat mij betreft is 120 kg niet een 'wat zwaardere klant' maar een klant die geen klant zou moeten zijn. Niet rijden dus want je 'zadelt' het paard met jouw problemen op

Precies, dat is ook wat ik zeg ;)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:35

Ik vind ook dat een manegehouder mensen mogen weigeren met zwaar overgewicht als zij daar de paarden niet voor hebben, we hebben het hier immers ook over het welzijn van de paarden.

Tegen iemand zeggen dat 'ie te dik is met een eigen paard vind ik bijdehand, maar wel eerlijk. En het hangt er natuurlijk vanaf hoe je het brengt. Heb ook een keer op de cursus meegemaakt dat de instructeur rondom de tafel ging met de desbetreffende persoon.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:36

ponylies schreef:
indd lifaya en dat pikken de dikke klanten weer niet :n
ik vind dat ze niet zo moeten zeuren en eerst maar eens af moeten vallen voordat ze weer gaan rijden,
ik kan ook niet op een B pony rijden en daar zeur ik ook niet over ;)

Sommige mensen kunnen misschien niet afvallen door medische problemen bijv. maar dat is nog geen reden om een paard daarmee op te zadelen... dan zal het helaas geen rijden worden voor die mensen, ik vind het niet eerlijk naar het paard toe als jij met zwaar overgewicht op zijn rug gaat zitten. Zeker een beginnende ruiter niet, die hotsen en klotsen nog een stuk meer ook... maar iemand die te zwaar is hoort imo gewoon niet op een paardenrug thuis, beginner of gevorderd. En een manegepaard moet vaak toch wel meer dan één les per dag lopen, een manege houdt natuurlijk ook het liefst zijn paarden gewoon heel.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:37

indd of afvallen of niet rijden het is heel simpel,
maar helaas komt het bij die ruiters vaak wat hard aan :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:39

Iets over gewicht zeggen komt altijd hard aan, maar het leven is niet alleen maar leuk, en alleen maar positieve feedback geven is ook niet helpend. (over)gewicht zou veel meer bespreekbaar moeten worden

celine_xx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:44

Als je te zwaar bent (boven 80kg) weet je dat zelf ook wel (hoop ik) en dan moet je gewoon een iets groter, steviger, sterker paard nemen die zijn er vast wel! ik zou ook zelf als ik zo zwaar was eerst overleggen met de eigenaar/eigenaresse en zorgen dat ik dan een goed paard krijg, het is natuurlijk wel moeilijk om tegen een kind te zeggen; die wil dan gewoon op dezelfde pony's als zijn/haar leeftijdsgenootjes en dan is het wel lastig, maar er is ook vast wel een goede pony voor hem/haar! ;)
Als je echt te zwaar bent (boven 100kg) moet je gewoon snappen dat je dat je paard niet aan kan doen! Dan kan de eigenaar/eigenaresse dat ook gewoon zeggen vind ik ookal is het heel jammer (want paardrijden is natuurlijk de leukste sport :P) diegene zal het op een gegeven moment vast wel snappen :(:) x

marilouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:56

kan wel merken dat jullie allemaal maatje 34 hebben. wat een praat ach jullie tijd komt misschien ook nog wel .

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:59

Zou jij op een paard gaan zitten als je weet dat je te zwaar bent voor het dier? Dat is toch niet eerlijk naar het paard toe?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:03

Wat maakt onze maten uit?
Het is een feit dat wanneer je zwaar overgewicht ( zie bv 150KG )hebt dat het niet realistisch is om op een manege te rijden, vaak zijn maneges niet in het bezit van grote paarden die dat kunnen trekken aangezien ze al veel moeten lopen op een dag.