Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Blabla1980 schreef:En toch denk ik dat sommige mensen die het hebben over afgestompte paarden die niet vooruit te rijden zijn zelf ook nog het een en ander aan techniek/ kennis missen. Want ik blijf erbij dat iemand die goed kan rijden ook zo'n paard netjes kan laten lopen en weet hoe ze ook zo'n paard vooruit kunnen krijgen
mika11 schreef:Blabla1980 schreef:En toch denk ik dat sommige mensen die het hebben over afgestompte paarden die niet vooruit te rijden zijn zelf ook nog het een en ander aan techniek/ kennis missen. Want ik blijf erbij dat iemand die goed kan rijden ook zo'n paard netjes kan laten lopen en weet hoe ze ook zo'n paard vooruit kunnen krijgen
Manegepaarden hebben meestal geleerd hoe ze met zo min mogelijk inspanning van hun kant hun lesje moeten rijden, denk ik.
Misschien alleen bij de ervaren ruiters, dat die ze echt wat meer aan het werk kunnen gaan zetten.
Maar ik denk dat de meeste manegepaarden, uit een soort zelfbehoud, zichzelf een manier aanleren hoe ze onder het werken vandaan moeten komen.
Blabla1980 schreef:mika11 schreef:Manegepaarden hebben meestal geleerd hoe ze met zo min mogelijk inspanning van hun kant hun lesje moeten rijden, denk ik.
Misschien alleen bij de ervaren ruiters, dat die ze echt wat meer aan het werk kunnen gaan zetten.
Maar ik denk dat de meeste manegepaarden, uit een soort zelfbehoud, zichzelf een manier aanleren hoe ze onder het werken vandaan moeten komen.
ja precies, maar als ik dan hierboven lees dat iemand roept dat die paarden niet vooruit te krijgen zijn. Dan denk ik bij mezelf...dan ben je dus zelf ook niet de meest geweldige ruiter. Want dan weet je wel een aantal manieren om zo'n paard alsnog aan het werk te zetten (zonder hem letterlijk vooruit te moeten schoppen)
ilanka schreef:Die meisjes zullen geen goede lesgever of paard gehad hebben op de manege.
Ikzelf doe wedstrijden enz maar ga wel nog steeds op de manege rijden omdat ik er gewoon nog van bijleer.. wij rijden gewoon zelf en onze lesgever zegt ons wat we fout doen .. hij zegt geen figuren ofzo wij moeten zelf ons paard/pony verbeteren.das een goeie manier want dan leer je echt veel meer als gewoon de hele tijd achter elkaar rijden..
nova_zodiax schreef:Hier niet alleen een ervaring bij andere maar meer bij mezelf.
13 jaar geleden kreeg ik mijn eigen pony, en vervelend dat hij was, alleen maar rennen en niet aan de teugel ik werd er gek van.
Omdat ik een plek zocht waar in de zomer en winter weidegang was, ging ik naar een kleine privé stal.
De meiden daar waren allemaal 25 of ouder, en ik was 13.
Als ik met hun ging rijden in de bak, zag ik dat hun heel anders reden, en ze gingen mij ook helpen.
Bleek mijn pony helemaal niet vervelend te zijn, maar op de manege zeiden ze, doe er maar een slof aan dan komt het wel goed.
Ik heb dan ook pas echt leren rijden dankzij deze meiden op stal gelukkig kwam ik daar voor mijn paard snel achter!.
Het is natuurlijk niet overal zo, maar ik zie het nu ook om mij heen.
) hartstikke lieve meid hoor, en reed ook al flink wat jaren op de manege ging allemaal goed maar toen kwam daar mijn grote fries, daar kon ze helemaal niks mee. Ik heb een geweldig paard, maar ben pas sinds een maand met haar in een echte bak aan het rijden ( ben verhuist) en ze doet het prima maar ze rijdt niet vanzelf een volte, gebroken lijn of wat dan ook zoals je op de manage gewent bent. Helaas was het dus echt geen match want de lieve meid kon ook niet aan de gangen wennen van een fries
.