Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:40

En toch denk ik dat sommige mensen die het hebben over afgestompte paarden die niet vooruit te rijden zijn zelf ook nog het een en ander aan techniek/ kennis missen. Want ik blijf erbij dat iemand die goed kan rijden ook zo'n paard netjes kan laten lopen en weet hoe ze ook zo'n paard vooruit kunnen krijgen ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:47

Blabla1980 schreef:
En toch denk ik dat sommige mensen die het hebben over afgestompte paarden die niet vooruit te rijden zijn zelf ook nog het een en ander aan techniek/ kennis missen. Want ik blijf erbij dat iemand die goed kan rijden ook zo'n paard netjes kan laten lopen en weet hoe ze ook zo'n paard vooruit kunnen krijgen ;)

Manegepaarden hebben meestal geleerd hoe ze met zo min mogelijk inspanning van hun kant hun lesje moeten rijden, denk ik.
Misschien alleen bij de ervaren ruiters, dat die ze echt wat meer aan het werk kunnen gaan zetten.
Maar ik denk dat de meeste manegepaarden, uit een soort zelfbehoud, zichzelf een manier aanleren hoe ze onder het werken vandaan moeten komen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:56

Daarom zeg ik ook;
Kennis&handigheids-niveau ligt hoger bij kinderen die opgroeien met paarden. Die zien het hele werk er omheen al van jongs af aan, hebben vrijwel iedere dag te maken met de pony.
Over het rij-niveau valt te twisten maar over het algemeen hebben kinderen met die opgroeien met paarden daar ook een voorsprong op. Naar mijn mening in de meeste gevallen wel iig.

Als paardenouders bemoei je, je eigenlijk altijd met je kinderen. Onbewust, bewust, ik meer of mindere mate.
Dat is tenminste wat ik om me heen zie.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:10

mika11 schreef:
Blabla1980 schreef:

Manegepaarden hebben meestal geleerd hoe ze met zo min mogelijk inspanning van hun kant hun lesje moeten rijden, denk ik.
Misschien alleen bij de ervaren ruiters, dat die ze echt wat meer aan het werk kunnen gaan zetten.
Maar ik denk dat de meeste manegepaarden, uit een soort zelfbehoud, zichzelf een manier aanleren hoe ze onder het werken vandaan moeten komen.

ja precies, maar als ik dan hierboven lees dat iemand roept dat die paarden niet vooruit te krijgen zijn. Dan denk ik bij mezelf...dan ben je dus zelf ook niet de meest geweldige ruiter. Want dan weet je wel een aantal manieren om zo'n paard alsnog aan het werk te zetten (zonder hem letterlijk vooruit te moeten schoppen)

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:38

Blabla1980 schreef:
mika11 schreef:

ja precies, maar als ik dan hierboven lees dat iemand roept dat die paarden niet vooruit te krijgen zijn. Dan denk ik bij mezelf...dan ben je dus zelf ook niet de meest geweldige ruiter. Want dan weet je wel een aantal manieren om zo'n paard alsnog aan het werk te zetten (zonder hem letterlijk vooruit te moeten schoppen)

Ja als je het paard eenmaal kent ja. Er zullen vast wel paarden zijn die over het algemeen lastig vooruit te rijden zijn maar met een ervaren ruiter meer 'kunnen'. Maar dat geldt echt niet voor ieder paard zo..
Ik wil wel eens een doorgewinterde pensionruiter op zo'n manegepaard zien!

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:48

helemaal mee eens!
op een manege heb ik ze zijn ''schoppen''om de paarden vooruit te krijgen..

zegt de lesgever ja pak hem door!! sla maar een keer heel hard op zijn kont!!

...

ik zou zulke kinderen nooit in de ''toekomst'' op mijn paard laten rijden!

readyornot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:50

ik weet niet wat jullie lopen te zeiken op manege ruiters en paarden,
er zullen op heel veel maneges meschien niet zo best les gegeven worden en niet zulke fijne beesten lopen hebben wij ook al gemerkt met de zitcompetities, onze ruiters zijn dan weer blij met onze paarden.
maar dat is niet overal zo. bij ons op de manege staan onze oude wedstrijd ponys en paarden,
zo hebben wij meerdere Z geklaseerde paarden/ponys waar deze ruiters heel veel van leren, omdat deze paarden heel gemakkelijk nageefelijk lopen leren de ruiters het ook op een goede manier. deze ruiters word dat ook pas geleerd wanneer zij een goede zit hebben wij hebben niet voor niets al 3 keer op rij ruiters op deurne met zitcompetitie. ook mogen sommige ruiters onze eigen paarden rijden in de lessen als wij er weinig tijd voor hebben. en dat zijn niet de minste. wij zijn ook geen fabriek manege maar een kleine met heel veel kwaliteit.

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:33

Op een manege leer je wel degelijk wat. Je leert niet alles, maar een goede start is het denk ik wel. Je leert natuurlijk niet op niveau, maar als je wilt beginnen met paardrijden is het een goede stap. Ik rijd zelf ook op een manege, niet meer om veel te leren, maar meer voor de afwisseling qua paarden. Ik leerde veel, tot ik in de gevorderde groep kwam, vanaf toen leerde ik bijna niks meer. Jammer natuurlijk, maar ik denk dat het wel meer geld kost om écht goed te leren paardrijden.. Mijn mening.

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:39

Manege's verschillen heel erg denk ik. Het ligt er natuurlijk maar net aan wat voor soort paarden je rijd, en of de instructeur/instructrice op niveau rijd of neit.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:45

Ik vind dat ook, heb ook 4/5 jaar weg gegooit met op een manege te blijven rijden. Was er hartstikke gezellig maar leerde er na 2 jaar niks meer. Later naar een betere manege gaan maar was er al heel gauw klaar mee. Nu rij ik al 4/5 jaar paarden bij en merk echt dat ik veel meer heb geleerd van de tijd dat ik bijrijd dan op de manege.

ilanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:46

Die meisjes zullen geen goede lesgever of paard gehad hebben op de manege.
Ikzelf doe wedstrijden enz maar ga wel nog steeds op de manege rijden omdat ik er gewoon nog van bijleer.. wij rijden gewoon zelf en onze lesgever zegt ons wat we fout doen .. hij zegt geen figuren ofzo wij moeten zelf ons paard/pony verbeteren.das een goeie manier want dan leer je echt veel meer als gewoon de hele tijd achter elkaar rijden..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:48

wat heeft het zeggen van figuren te maken met het verbeteren van je paard?het lijkt me vrij normaal dat in een les de instructeur zegt welke oefeningen de groep gaat doen?

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:48

ilanka schreef:
Die meisjes zullen geen goede lesgever of paard gehad hebben op de manege.
Ikzelf doe wedstrijden enz maar ga wel nog steeds op de manege rijden omdat ik er gewoon nog van bijleer.. wij rijden gewoon zelf en onze lesgever zegt ons wat we fout doen .. hij zegt geen figuren ofzo wij moeten zelf ons paard/pony verbeteren.das een goeie manier want dan leer je echt veel meer als gewoon de hele tijd achter elkaar rijden..

Ja, maar bij veel manege's heb ik toch nog gezien dat ze alleen maar achter elkaar rijden ;)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:35

Dus niet alle manege's over 1 kam scheren is een goede optie.

Ipv van zeggen alle manege's zijn slecht, de manege die jij gezien hebt zijn slecht.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:41

Hier niet alleen een ervaring bij andere maar meer bij mezelf.
13 jaar geleden kreeg ik mijn eigen pony, en vervelend dat hij was, alleen maar rennen en niet aan de teugel ik werd er gek van.
Omdat ik een plek zocht waar in de zomer en winter weidegang was, ging ik naar een kleine privé stal.
De meiden daar waren allemaal 25 of ouder, en ik was 13.
Als ik met hun ging rijden in de bak, zag ik dat hun heel anders reden, en ze gingen mij ook helpen.
Bleek mijn pony helemaal niet vervelend te zijn, maar op de manege zeiden ze, doe er maar een slof aan dan komt het wel goed.
Ik heb dan ook pas echt leren rijden dankzij deze meiden op stal gelukkig kwam ik daar voor mijn paard snel achter!.
Het is natuurlijk niet overal zo, maar ik zie het nu ook om mij heen.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:46

Mee eens, toen ik mijn huidige paard kon leasen reed ik ook al ongeveer 6 jaar op een manege (met wat pauzes tussendoor en verzorgpaarden) Nu ik echt priveles krijg, heb ik ook pas de indruk dat ik echt wat leer. We reden ook altijd in groepen van 16-18 man.. Toch vond ik dat mijn instructrice goed les gaf, ze probeerde wel zoveel mogelijk individuele tips te geven zeg maar. Maar er werd niet echt op m'n houding gelet en er werd al begonnen met wijken, schouderbinnenwaarts etc terwijl 95% van de paarden nog niet eens nageeflijk (kon) lopen met de ruiter erop.. Lijkt me voor het paard ook niet echt goed.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:53

Nrkee schreef:
We reden ook altijd in groepen van 16-18 man..

16-18 man in een les :oo Dat is toch niet normaal..
Hoeveel seconden individuele aandacht krijg je dan

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:15

Adrija schreef:
Nrkee schreef:
We reden ook altijd in groepen van 16-18 man..

16-18 man in een les :oo Dat is toch niet normaal..
Hoeveel seconden individuele aandacht krijg je dan

Niet, al helemaal niet als er eentje tussen zit met een moeilijk paard want die krijgt alle aandacht

AnneBinky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:50

soms kan je niet anders dan op een manege rijden
ik krijg binnenkort een bijrij paardje ik hoop dat ik dan wat meer kan leren
want inderdaad, op een manege rijden is weg gegooid geld
maar ik heb geen andere keus :(:)

AnneBinky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:52

nova_zodiax schreef:
Hier niet alleen een ervaring bij andere maar meer bij mezelf.
13 jaar geleden kreeg ik mijn eigen pony, en vervelend dat hij was, alleen maar rennen en niet aan de teugel ik werd er gek van.
Omdat ik een plek zocht waar in de zomer en winter weidegang was, ging ik naar een kleine privé stal.
De meiden daar waren allemaal 25 of ouder, en ik was 13.
Als ik met hun ging rijden in de bak, zag ik dat hun heel anders reden, en ze gingen mij ook helpen.
Bleek mijn pony helemaal niet vervelend te zijn, maar op de manege zeiden ze, doe er maar een slof aan dan komt het wel goed.
Ik heb dan ook pas echt leren rijden dankzij deze meiden op stal gelukkig kwam ik daar voor mijn paard snel achter!.
Het is natuurlijk niet overal zo, maar ik zie het nu ook om mij heen.

bij ons gebruiken ze elastiek
dat loopt je paard in de met een krom nekkie maar niet aan de teugel
volgens hun luistert je paard dan beter
niet dus!

Charlotte27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:55

toevallig had ik er vorige week 1, die kwam kijken of ze mijn Fries kan verzorgen ( zie adv. marktplaats :D) hartstikke lieve meid hoor, en reed ook al flink wat jaren op de manege ging allemaal goed maar toen kwam daar mijn grote fries, daar kon ze helemaal niks mee. Ik heb een geweldig paard, maar ben pas sinds een maand met haar in een echte bak aan het rijden ( ben verhuist) en ze doet het prima maar ze rijdt niet vanzelf een volte, gebroken lijn of wat dan ook zoals je op de manage gewent bent. Helaas was het dus echt geen match want de lieve meid kon ook niet aan de gangen wennen van een fries :(.

Ik heb haar aangeraden om een x privé-les te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:06

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:07

Pffffffff had laatst een meisje met 8 jaar rijervaring (manegelessen) te paard aan de hand.
Ze kon helemaal niks! Ze kende de basis dressuur hulpen nog geen eens. Was echt verschrikkelijk!

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:58

Nou meestal is het rijden niet fataal, maar, ze gooien gewoon zadel op zonder te poetsen! Ongehoord, geen wonder dat manegepaarden zo chaggie zijn. Maar ik heb 1 en half jaar op de manege gereden. Nu heb ik een eigen paard met me zussen. En in de tijd dat ik mijn paarden heb, heb ik meer geleerd dan in die 1,5 jaar op de manege, ik heb nu me paarden een half jaar en ik wil echt niet terug!

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:30

AnneBinky17 schreef:
soms kan je niet anders dan op een manege rijden
ik krijg binnenkort een bijrij paardje ik hoop dat ik dan wat meer kan leren
want inderdaad, op een manege rijden is weg gegooid geld
maar ik heb geen andere keus :(:)

krijg je dan ook les??