Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:59

Ik vind het zeker zielig, bij ons gaan de paarden na het rijden een paar
uur in de wei. En dan bedoel ik echt in een super grote wei. In de zomer
staan ze s'nachts ook buiten en alleen als ze moeten rijden komen ze binnen.
Zelf heb ik (bijna) een eigen pony en die gaat elke dag een paar uur naar
buiten. Dus ja ik vind het erg zielig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:57

Juist die manegepaarden verdienen wel wat 'paardentijd' met elkaar op het land. Ze werken heel hard, hebben tig ruiters op hun rug dagelijks..... En dan zo'n leven in een opgesloten box of stand, ik vind het echt niet kunnen! :(

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:58

Twiggy2008 schreef:
Juist die manegepaarden verdienen wel wat 'paardentijd' met elkaar op het land. Ze werken heel hard, hebben tig ruiters op hun rug dagelijks..... En dan zo'n leven in een opgesloten box of stand, ik vind het echt niet kunnen! :(

alsof je mijn gedacht kon lezen! Ik dacht precies hetzelfde! _/-\o_

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:06

Graag gedaan!

En dan hebben we het nog niet over al dat slecht passende tuig wat je er vaak ziet.....
Nee, ik ben van de gemiddelde manege absoluut geen fan. :n

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:12

Op mijn oude manege komen ook de paarden alleen uit de stal om de lessen mee te lopen.. Als de stallen gemest worden dan gaan ze in de stapmolen.. 1x in de zoveel tijd mogen de paarden een keer de wei op..

Ik vind dat echt belachelijk, een paard hoort gewoon elke dag lekker even op de wei te kunnen uitleven!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:16

Twiggy2008 schreef:
Graag gedaan!

En dan hebben we het nog niet over al dat slecht passende tuig wat je er vaak ziet.....

nee.. klopt! Ik snap dat maneges die veel van paarden wisselen dat ze niet steeds iets op maat kunnen laten maken, maar ik vind inderdaad dat ze op z'n minst goed passend en heel tuig moeten hebben! Bij mij op de manege hebben ze van de FNRS 4(!!!) sterren gekregen en binnenkort komen ze weer voor eventuele 5e ster. Vind zelf dat ze dat niet verdienen. Op het moment dat die inspecteuren komen, mag niemand daar op stal zijn (oook niet voor je eigen paard := ) zodat het schoon en mooi blijft, maar dan kan je ook niet klagen! Want zelf ben ik matig te vreden over onze manege. Kregen maar 1x per dag een beetje hooi, gelukkig door heel veel klachten nu 2x per dag, maar dan nog weinig. Tuig van de manegepaarden is slechtpassend/ niet passend en niet allemaal helemaal topconditie. Daarnaast lopen de paarden wel weer heel veel uren.. Stallen zijn vaak vies, worden maar 1x per week gedaan (die van de manegepaarden, die van eigen paarden 2x per week door hun) maar dus manegepaarden hebben hele natte en vieze stallen.
Daarnaast zijn lessen zomers helemaal niet super. Ga je alleen maar naar buiten, niets meer in bak en vervolgens de hele winter alleen maar binnen en zomer dan alleen buiten. Weinig leerzaam aan. Ook zijn lessen vaak te groot (13 mensen, soms minder maar dan nog in ieder geval 10) dus ook niet fijn. Sommige paarden lopen 4 a 5 uur op een dag en dan hebben ze op een vrije dag 1 a 2 uur of soms niets, maar dat is zelden. Lopen dus echt veel!
Als ze maar een beetje sterk zijn komt en een passoabit met teugels aan onderste ring (3e ring) of een pelhem. Zie je het voor je met beginners! :=
Bij ons staan de paarden zomers gelukkig 24/7 buiten maar moet je nagaan dat als manegepaarden die al zoveel te verduren hebben ook nog eens binnen moeten staan! :n kan niet!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:23

Op mijn stal is het juist omgekeerd, de manegepony's komen relatief veel buiten, maar 9 vd 10 wedstrijdpaarden staan de hele dag op stal, misschien komen die één dag per week buiten.. Ik ben natuurlijk niet de hele dag op stal en misschien staan zij wel in de paddock als ik er niet ben, maar dat is wat ik zie..

Mijn haf gaat binnenkort ook weer wedstrijden lopen, maar zij staat overdag gewoon buiten in de kudde. Ik moet zelf dan wel twee keer per dag naar stal ('smorgens om haar in het land te zetten en 's avonds om haar eruit te halen) maar dat heb ik er wel voor over.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:29

Lotte_Wessel, zo'n manege hebben wij hier ook in het dorp, hier om de hoek bij mij. Vier sterren, maar wat een k.tleven hebben die paarden daar. Dat sterrensysteem is bedacht voor de ruiters. Niet voor de paarden. Het zegt vaak alleen maar dat de paarden daar dus geen paardwaardig bestaan hebben. :(

Aranel, vind ik ook verschrikkelijk, wedstrijdpaarden, pensionpaarden die continu binnen staan. Ik snap niet dat je je paard zo kunt en wilt houden. Snap het niet en zal er ook nooit begrip voor hebben! :(

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:34

Sodeletuut schreef:
Pff bah dat vind ik zo erg.. En uhm minimaal 2 uur?? Meen je dat nou!..... Minimaal 24 uur als het aan mij (en aan het paard) ligt. :=

Vreselijk zielig.. :\

Pff er staat toch MINIMAAL.
Dat vind ik ook, minimaal 2 uur. Tuurlijk het liefst veel langer! Maar dat is niet overal mogelijk :n (Helaas...)

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:39

Wij hebben vier kuddes met manege paarden en pony's. En enorme weides... Daar staan ze elke dag op. Minimaal vier uur per dag. Als het heel erg warm is en ze staan het hek dan gaan ze korter.. of bij onweer.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:15

DeadxStar schreef:
Sodeletuut schreef:
Pff bah dat vind ik zo erg.. En uhm minimaal 2 uur?? Meen je dat nou!..... Minimaal 24 uur als het aan mij (en aan het paard) ligt. :=

Vreselijk zielig.. :\

Pff er staat toch MINIMAAL.
Dat vind ik ook, minimaal 2 uur. Tuurlijk het liefst veel langer! Maar dat is niet overal mogelijk :n (Helaas...)

ja, dat vind ik ook. Minimaal 2 uur, maar ja.. het liefste zo lang mogelijk! Lekker uitrazen op de wei. Al moet ik zeggen dat als ze niet langer dan 2 uur kunnen
(wegens niet mogelijk) dan vind ik dat ze toch een echte ruime box nodig hebben en wel veel ruwvoer en stro e.d. waar ze op kunnen knabbelen. Hebben ze wat te doen en ook de mogelijkheid d.m.v. raampje sociaal contact met andere paardjes. Ook erg belangrijk!
Vind dat naast de wei toch 1 van de belangrijkste dingen. Een paard de hele dag op de wei is fijn, maar als dit zonder vrienden is vind ik het eigenlijk nog steeds niet veel beter :n Weet wel dat het niet overal mogelijk is om een ander paard erbij te zetten/ in de buurt te zetten, maar vind het toch wel heel belangrijk om sociale contacten te houden voor het paard!

DeadxStar

Re: Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:35

Ja idd! Of iig een paddock, dat ze toch naar buiten kunnen naast de 2 uur wei ofzo.

En idd met vriendjes. Of in ieder geval 1!
Zie soms paardjes helemaal alleen op de wei staan.. vind ik ook zo zielig. Dan denk ik, zet er dan in ieder geval een shetlander bij, of een schaapje ofzo..

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:44

Lotte_Wessel schreef:
Twiggy2008 schreef:
Graag gedaan!

nee.. klopt! Ik snap dat maneges die veel van paarden wisselen dat ze niet steeds iets op maat kunnen laten maken, maar ik vind inderdaad dat ze op z'n minst goed passend en heel tuig moeten hebben! Bij mij op de manege hebben ze van de FNRS 4(!!!) sterren gekregen en binnenkort komen ze weer voor eventuele 5e ster. Vind zelf dat ze dat niet verdienen. Op het moment dat die inspecteuren komen, mag niemand daar op stal zijn (oook niet voor je eigen paard := ) zodat het schoon en mooi blijft, maar dan kan je ook niet klagen! Want zelf ben ik matig te vreden over onze manege. Kregen maar 1x per dag een beetje hooi, gelukkig door heel veel klachten nu 2x per dag, maar dan nog weinig. Tuig van de manegepaarden is slechtpassend/ niet passend en niet allemaal helemaal topconditie. Daarnaast lopen de paarden wel weer heel veel uren.. Stallen zijn vaak vies, worden maar 1x per week gedaan (die van de manegepaarden, die van eigen paarden 2x per week door hun) maar dus manegepaarden hebben hele natte en vieze stallen.
Daarnaast zijn lessen zomers helemaal niet super. Ga je alleen maar naar buiten, niets meer in bak en vervolgens de hele winter alleen maar binnen en zomer dan alleen buiten. Weinig leerzaam aan. Ook zijn lessen vaak te groot (13 mensen, soms minder maar dan nog in ieder geval 10) dus ook niet fijn. Sommige paarden lopen 4 a 5 uur op een dag en dan hebben ze op een vrije dag 1 a 2 uur of soms niets, maar dat is zelden. Lopen dus echt veel!
Als ze maar een beetje sterk zijn komt en een passoabit met teugels aan onderste ring (3e ring) of een pelhem. Zie je het voor je met beginners! :=
Bij ons staan de paarden zomers gelukkig 24/7 buiten maar moet je nagaan dat als manegepaarden die al zoveel te verduren hebben ook nog eens binnen moeten staan! :n kan niet!

Niet om het 1 of ander hoor, maarre als het daar zo gigantisch slecht is. En niets deugt, waarom zoek je dan geen andere stalling/manege??? :)

Overigens ben ik het wel met je eens hoor!! ;)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:13

angelique19 schreef:
Niet om het 1 of ander hoor, maarre als het daar zo gigantisch slecht is. En niets deugt, waarom zoek je dan geen andere stalling/manege??? :)

Overigens ben ik het wel met je eens hoor!! ;)

Tja, het is niet heel slecht hoor! Echt niet! Maar ik ben ook aan het kijken naar andere stal (al een tijdje). Maar vind maar eens een stal die niet zo duur is (niet meer dan €450,- voor 2 paarden) en waar genoeg weidegang is, 2 plekken zijn, genoeg bakken, niet verder dan 30min. fietsen en waar ze ook meerdere keren per dag hooi voeren, stalstrooisel bij in zit e.d. De stalling nu is voor een paard en een d-pony €475,- incl. influenza/tetanus prik, 4x wormenkuur per paard, 2x per dag hooi (op dit moment), 2x les per week, 2x brok per dag + zemelen, 2x stallen uitmesten per week en 1 baal vlas per week. Het is al met al wel heel inclusief. Daarnaast onbeperkt gebruik van binnenbak, buitenbak en overdekte bak, weiland en stapmolen. Ook 2 wasplaatsen aanwezig + solarium. Voor eigen paarden ook een springweiland met parcours beschikbaar, er worden veel onderlinge concoursjes gehouden. Ik zoek nu iets en heb wel wat gevonden, maar die stal heeft weer een hele slechte naam en gaat waarschijnlijk failliet. Dus dat risico wil ik ook weer niet nemen. VErder weinig goede stallen hier in de buurt waar ik mijn beesten kan stallen en het zou dan gaan om nog 1,5 jaar aangezien ze daarna thuis komen te staan :D

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:21

Bij ons op de manege konden ze tot vorig jaar de helft van de week op de wei (woensdagmiddag tot vrijdagmiddag en van zaterdagmiddag tot maandagmiddag). De manegehoudster huurde de weides van de gemeente. Er is nu beslist dat er een extra voetbalveld ipv de weide komt. De manegehoudster heeft nu voor 15 paarden/pony's nog 1000 m2 weide. Gevolg (mede door de droogte): de paarden of pony's mogen maar één dag meer naar de weide....
Er is geen weide meer beschikbaar in ons dorp (binnen 30 minuten loopafstand)....

Persoonlijk vind ik het zielig als paarden niet buiten kunnen, hoeft geen weide te zijn maar buitenbak of grote paddock waar ze met een paar inkunnen is ook al leuk.
Dan kunnen ze kroelen en een bokje kwijt.
:j Hoop zo dat de wet erdoor komt, al is het al met een minimum van 2 uur per dag buiten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:10

Otte001, men probeert daar de paarden wel buiten te zetten. Ik ken dus werkelijk een manege met slechts 1 binnenbakje van 11 bij 28, geen buitenbak, stands, en geen weiland. Dus die paarden zien echt nooit daglicht (of er moet een deur openstaan). En mensen komen daar nog om te lessen ook (lekker goedkoop, 7.50 euro per uur).

En er zijn inderdaad ook sportpaarden die nooit buiten komen. Maar mijn sportpaarden staan nu 24 uur per dag buiten, in de winter uiteraard een paar uurtjes. Maar ze doen het zo prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:35

Bij ons op de manege was er maar een hele kleine wei. Ik dacht dat daar nooit paarden op stonden, alleen die van de manege eigenaar.

Met de ponykampen bleek dat de pony's elke ochtend met z'n allen een uur werden losgegooid in de bak.

Later leerde ik ook dat de paarden regelmatig in kleine groepjes werden losgegooid in de binnenbak en dat ze ook 's zomers in kleine groepjes de wei op gingen. Verder gingen kreupele paarden vaak een tijdje 'op vakantie' in een grotere wei en in de zomer gingen daar ook vaak de paarden heen die even niet hoefden. Ze hadden bijna allemaal wel even vakantie.

Probleem met de manege waar ik reed is dat hij eigenlijk boven zijn capaciteit was gegroeid. Er was geen ruimte voor uitbreiding (want hij lag in het Amsterdamse bos) en hij was immens populair (fnrs 5 sterren).

Wat dan weer wel lekker was voor de paarden en pony's was dat ze bij mooi weer altijd het bos in gingen waarbij ze niet heel intensief hoefden te werken en even op lange stukken rechtuit de benen konden strekken.

Maar ik zou er mijn paard niet neerzetten ondanks dat de faciliteiten prima waren. Ook ik ben van mening dat ze vaker naar buiten horen te gaan.

Afijn, conclusie van mijn verhaal; vaak doen manege's wat ze kunnen om zo goed mogelijk te zijn voor hun paarden maar grote delen daarvan zijn onzichtbaar voor de gemiddelde klant. :)