Maneges voor mensen met overgewicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Maneges voor mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:05

Ik vind dat je het een paard niet aan mag doen om manegepaard te zijn op een manege voor zwaardere (100 kg+) mensen. Manege paarden lopen toch al gauw 2-3 uren per dag vooral met beginners en relatieve beginners. Dat is niet goed voor een paard. Op zich kan een paard best 5 keer in de week lopen met een zwaardere ruiter, maar dan zul je toch een paard moeten leasen o.i.d.
Maar waarom per se rijden, je kunt met een paard zoveel leuke dingen doen waarbij je het niet hoeft te belasten, dat kan toch ook?

Mijn reactie heeft niks met discriminatie te maken, maar enkel met realistisch zijn wat een dier aan kan. Heel vervelend als je zwaarder bent door medicijnen of misschien door een stoornis in je stofwisseling of misschien door een eetverslaving (waarom wordt daar zo geringschattend over gedaan eigenlijk), maar zwaar zijn is niet het einde van de wereld. Ik heb ook geen perfect lichaam en moet daarom ook dingen laten, nou dat is dan zo, dat heb ik maar te accepteren en dat is met zwaar zijn niet anders.

hogenesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:57

er zijn wel maneges die wat bredere paarden hebben voor de mensen met wat meer gewicht.
zelf rijd ik op een trekpaard wat er geen last van heeft.
het heeft ook niet altijd te maken met het gewicht van de ruiter.
mijn paarden zijn even zwaar en breed maar bij de een merk je toch dat ze er moeite mee krijgt na een poosje daarom rijd ik niet mee op haar haar rugspieren zijn niet sterk genoeg. de andere heeft nergens last van en vind alles mooi, leuk en gezellig en is ook al langer doorgereden.
let op je paard hoe het reageerd op je gewicht.
op de manege zijn ook paarden die ruiters van 60 kilo op zich hebben maar die als een zoutzak op het paard zitten. je ziet aan het paard dat ze het niet leuk vinden en als je licht rijd en zwaarder bent dat dat veel prettiger is voor het paard.

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:07

Op het grote veld in Vorden zit sinds januari van dit jaar een shire manege, wat ze precies doen staat misschien wel op hun site. Ze maken in elk geval veel buitenritten met hun paarden. (bigfieldshires)
Bij manege snorrewind in Markelo letten ze ook niet op het gewicht van de ruiters. (sorry)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:12

Bij bigfieldshires ben ik een keer geweest. Hele lieve paarden.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:14

zomer09 schreef:
Op het grote veld in Vorden zit sinds januari van dit jaar een shire manege, wat ze precies doen staat misschien wel op hun site. Ze maken in elk geval veel buitenritten met hun paarden. (bigfieldshires)
Bij manege snorrewind in Markelo letten ze ook niet op het gewicht van de ruiters. (sorry)

Ik zou juist wel willen dat een manege let op gewicht. Straks moet je op een paard rijden wat niet geschikt is. Is voor jezelf ook heel niet prettig. Je kan er beter maar verstandig mee om gaan.

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:28

[Ik zou juist wel willen dat een manege let op gewicht. Straks moet je op een paard rijden wat niet geschikt is. Is voor jezelf ook heel niet prettig. Je kan er beter maar verstandig mee om gaan.[/quote] =CITAAT

Dat vind ik ook, maar ik zie dat het niet gebeurd. Niet met de kinderen op de pony's en niet met de volwassenen, helaas.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:59

sorry hoor maar ik vind dat echt zielig als je met 100 kilo of meer op een paard gaat zitten! :(
welk paardenras dan ook! en mennen is ook geen optie want dan zit je met dat gewicht in een wagen!

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:46

Het is niet goed om een paard met zoveel gewicht te belasten, ook al is het paard enorm sterk. Als het door medicatie of ziekte komt als iemand heel dik is, sorry, maar dan heb je toch echt pech gehad... Als het komt door te veel eten zou ik zeggen ga eerst even naar de sportschool en dan naar de manege.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:52

Ik vind de 2 reacties boven mij wel heel hard.
Ben het er mee eens dat je met overgewicht niet op een paard moet gaan zitten, maar dat kan je ook wat anders formuleren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:31

Aladinnetje schreef:
en mennen is ook geen optie want dan zit je met dat gewicht in een wagen!

Een gezond, volwassen paard in goede conditie kan makkelijk zijn eigen gewicht weg trekken. Rolweerstand van een wagen is altijd lager dan het werkelijke gewicht van wagen + passagiers.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:00

Aladinnetje schreef:
sorry hoor maar ik vind dat echt zielig als je met 100 kilo of meer op een paard gaat zitten! :(
welk paardenras dan ook! en mennen is ook geen optie want dan zit je met dat gewicht in een wagen!

Misschien moet jij eens verder kijken en denken dat je neus lang is.....

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:21

[Ik zou juist wel willen dat een manege let op gewicht. Straks moet je op een paard rijden wat niet geschikt is. Is voor jezelf ook heel niet prettig. Je kan er beter maar verstandig mee om gaan.[/quote]

de instructrice deelt toch de paarden in ?? Deze weet vast wel wat het paard aan kan!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:28

Wat mij opvalt en typisch weer bokt is...
Dat er helemaal niet gevraagd word of iemand commentaar geeft op t gewicht van de TS, ze wil gewoon weten of er manege's zijn die wat zwaarder gebouwde paarden hebben!
Dus al die opmerkingen over verder afvallen ed zijn weer totaal overbodig..
Ik denk dat de TS ook heel goed zelf kan bepalen of ze wel of niet op een paard kan stappen! Ze zal zelf wel begrijpen dat (oke heel overdreven) een hele smalle Fries neit geschikt is voor haar, en anders kunnen ze haar op de manege dat allemaal precies uitleggen..

Dus ajb gebruik dit topic waar het voor bedoelt is en niet om de TS uit te leggen hoeveel gewicht paarden kunnen/mogen dragen!

Weer even ontopic; Sorry TS ik zou zo geen manege weten

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:31

Heb ettelijke pagina's gelezen, maar niet het hele topic.

TS, ik kan je hierbij niet helpen, want ben zelf ook op zoek naar een manège waar m'n vriend kan gaan lessen. Ook hij weegt zo'n 100kg (niet meer, denk net rond) en met zijn lengte van 1.90 is hij ook heel groot.
Daardoor zijn er natuurlijk veel manèges die geen paarden hebben die hem passen. Maar ik denk dat er genoeg drumhorses, shires, ... bestaan die zijn gewicht kunnen dragen (misschien niet als manègepaard, dag in dag uit een aantal uren dat gewicht dragen).
Misschien is het dat, moet je een verzorgpaardje zoeken waarop je kan rijden, 1tje dat dus niet dag in dag uit hoeft te werken, maar enkel de dagen dat jij komt. Op die manier is het beter voor het paard en misschien ook voor jou!

Ik vind het zo jammer dat er bij +100kg altijd wordt gedacht aan dikke mensen. Wat als je nu erg groot bent? Mijn vriendje is in verhouding niet dikker dan ik, en toch kan ik lekker rijden omdat ik kleiner ben... (Ik ben trouwens ook erg ah afvallen, mede omdat ik een haflinger heb wiens leven ik het nog aangenamer wil maken :) ).

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:19

Aladinnetje schreef:

Jeetje typisch gevalletje van kortzichtig.
Heb je wel eens 2 haflingers voor een huifkar zien staan met mensen erin? Das wel wat zwaarder als iemand die wil mennen met zijn paardje, en die 100 kilo weegt. Doe even gewoon zeg.
Een paard kan toch duidelijk heel veel meer trekken als dat hij kan dragen, even nadenken voor je wat zegt.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:37

Ik vind het een verschil als je iets flinker bent, (zoals ik zelf :o ) of als je echt overgewicht hebt dat je al moeite hebt met lopen etc (ruim boven de 100 kg, waar iedereen het over heeft).

Ik vind dat als je flinker bent je gewoon op een normale manege kunt rijden. Maar een speciale manege vind ik niet nodig. Iemand die ruim 100 kg weegt heeft moeite met rijden denk ik. Dat is niet prettig voor de persoon zelf om daar dan altijd mee geconfronteerd te worden. Je lichaam zit je in de weg met de bewegingen, en daardoor zit jij je paard weer in de weg. Ik denk dat de meeste mensen die zo'n punt bereiken niet meer ervoor kiezen om te rijden omdat ze er last van hebben.
Anderezijds vind ik het niet erg als er mensen met overgewicht een enkele keer paardrijden. Laat hun lekker sport doen? Misschien is dat een grote motivatie, en helpt het aan hun conditie? De meeste mensen in de manege rijden 1x per week, nou.. van die 1x gaat een stevig paard niet dood hoor! Een paard kan wel wat hebben.

Ine23 : ik zit met het zelfde probleem. Mijn vriend is 1.98 groot en stevig. Hij is niet dik (alles behalve !) maar hij is niet zo'n smalle den die niets weegt. Hij zit ook rond de 100 (ietsje meer, maar dat gaat maar om een paar kilo). Ik weet geen enkele manege waar hij kan gaan lessen. Het gaat dan wel voor de eerste lessen want als hij de basis onder de knie heeft kan hij bij ons op stal op een belgisch trekpaard gaan lessen 1x in de 2 weken. Hij is voor de meeste paarden niet eens te zwaar maar gewoon te lang.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:01

Niet alle pagina 's gelezen maar best bizar die tabel op pagina 1 ..

Ik ben 1.80 en 80 kilo. 15 kilo erbij voor tuig en kleding en ik zou niet meer op mijn KWPN van 1.67 passen en over moeten gaan op een koudbloed. Hmm..

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 01:42

rockwitch schreef:
Aladinnetje schreef:

Jeetje typisch gevalletje van kortzichtig.
Heb je wel eens 2 haflingers voor een huifkar zien staan met mensen erin? Das wel wat zwaarder als iemand die wil mennen met zijn paardje, en die 100 kilo weegt. Doe even gewoon zeg.
Een paard kan toch duidelijk heel veel meer trekken als dat hij kan dragen, even nadenken voor je wat zegt.

doe even lekker zelf normaal! ik geef alleen mijn mening en als ik het zielig vind.. echt bokt weer dit, al die mensen die zich aangevallen voelen..

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 02:08

Aladinnetje schreef:
doe even lekker zelf normaal! ik geef alleen mijn mening en als ik het zielig vind.. echt bokt weer dit, al die mensen die zich aangevallen voelen..

Sjonge, wie voelt zich hier nou aangesproken.
Voor je hier wat neerzet VERDIEP je er eens in.

Ik vind het ook zielig dat ik elke dag moet afwassen, maar ik kan daar ook wel tegen hoor :+

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 02:13

Jitske87 schreef:
Het is niet goed om een paard met zoveel gewicht te belasten, ook al is het paard enorm sterk. Als het door medicatie of ziekte komt als iemand heel dik is, sorry, maar dan heb je toch echt pech gehad... Als het komt door te veel eten zou ik zeggen ga eerst even naar de sportschool en dan naar de manege.

Zo, lekker subtiel! Wanneer je er iets aan kunt doen, doen! Maar om ff zo kort door de bocht te zeggen tegen iemand die door ziekte dik is geworden; sorry, pech gehad....dan heb je toch even iets niet begrepen. Ongelooflijk!
Dus wanneer zoiets jouw overkomt dan denk jij ook lekker makkelijk bij jezelf; ach, pech gehad!?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 02:30

Voor mij? Ja. Als ik boven mijn maximumgewicht kom mag ik van ikkie niet meer rijden, net zolang tot ik weer rond m'n streefgewicht zit. Dan ga ik maar wat meer lopen, wandelen, longeren en andere dingen doen met mevrouw paard. En wat meer sporten en wat minder vreten. Simpel als wat. En ja, ik heb medicatiekilo's, en ja, ze kunnen eraf. Als je maar echt wilt. En er zijn genoeg dingen die ik heel erg graag wil doen maar niet kan en veel dingen die ik nooit zal kunnen. Kan ik lang of kort over zeuren maar het kan gewoon niet. Klaar.

Een paard is een dier en geen fiets en daar heb je domweg rekening mee te houden. Wil je dat niet of kan je dat niet heb je IMO niets in de buurt van een paard te zoeken en moet je maar een andere hobby zoeken. Zolang je wilt werken met een dier heb je het belang van dat dier boven dat van jezelf te stellen, anders ben je wat mij betreft gewoon een egoist. En als je dus te zwaar bent om op een gemiddeld paard te rijden kan je niet op een manege rijden. Klaar. PAARDRIJDEN IS GEEN RECHT, HET IS EEN LUXE DIE VERDIEND MOET WORDEN!!!!!!!!

Oja, ik ken ook best wat maneges die gemiddelde mannen (aardige lengte, geen overgewicht maar in kilo's nog best wat) niet accepteren als lesklant.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 02:45

Aladinnetje schreef:

Met mennen is dat heel anders hoor.
Een normaal gezond paard kan een paar mensen trekken.
Trekkracht is anders dan draagkracht.

Jij kan ook een kar van 100 kilo trekken, maar 100 kilo op je schouders, zak je ook door je voegen heen.
Om maar even een VB te geven

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 02:48

kimmie88 schreef:
Aladinnetje schreef:

Met mennen is dat heel anders hoor.
Een normaal gezond paard kan een paar mensen trekken.
Trekkracht is anders dan draagkracht.

Jij kan ook een kar van 100 kilo trekken, maar 100 kilo op je schouders, zak je ook door je voegen heen.
Om maar even een VB te geven

Thanks Kimmie, daar ben ik dan net weer iets te geirriteerd voor om het netjes uit te leggen O:)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 02:49

Geen punt. Ik moet wel netjes blijven, straks reageer ik het af op mijn bewoners. En dat is nou ook weer niet de bedoeling ahhaha

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 02:57

kimmie88 schreef:
Geen punt. Ik moet wel netjes blijven, straks reageer ik het af op mijn bewoners. En dat is nou ook weer niet de bedoeling ahhaha

<:)