Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
farahtjuh schreef:hallo
ik moet nog 1 winstpunt voor de f12 dan is mijn paspoort vol.
dan wil ik graag verder met de f13 krijg ik dan een heel nieuw paspoort, of gewoon dat deel er bij in, want ik heb ook de stickers er in zitten van mijn ruiterbewijs en natuurlijk al mijn stempels?
farahtjuh schreef:hallo
ik moet nog 1 winstpunt voor de f12 dan is mijn paspoort vol.
dan wil ik graag verder met de f13 krijg ik dan een heel nieuw paspoort, of gewoon dat deel er bij in, want ik heb ook de stickers er in zitten van mijn ruiterbewijs en natuurlijk al mijn stempels?
Bizzybijtje schreef:Ik vroeg me af, waar letten jullie nou eigenlijk op bij het groeten?
Dus waar je dan je punten voor krijgt?
Ilja000 schreef:Bizzybijtje schreef:Ik vroeg me af, waar letten jullie nou eigenlijk op bij het groeten?
Dus waar je dan je punten voor krijgt?
Netjes een overgang naar het halthouden. Dan teugels (evt. zweep) in 1 hand. Arm gestrekt naar achteren. Dan knikje met het hoofd. Rustig teugels weer vastpakken. En van mij een heel dik pluspunt als je pony of paard blijft staan totdat JIJ het signaal geeft dat het voorwaarts in stap mag. Recht naar de C rijden. Belonen na eerste letter op de lange zijde. Let er op dat in de hogere proeven vrije stap géén lange teugel is.
petra31 schreef:Ik vraag mij af wanneer jullie een teugel te lang noemen voor een vrije stap. Ik heb altijd geleerd dat je een paard zoveel vrijheid moet geven als hij vraagt, zonder dat daarbij de verbinding wordt verbroken /er boogjes in de teugels komen.
Tot mijn grote woede kreeg ik echter bij mijn laatste proef van een nieuwe (bij ons dan) jury een 5 omdat ik mijn teugels zou losgooien. Het paard is nogal groot en heeft een hele lange hals, maar ik heb de teugels absoluut niet losgegooid en er was geen sprake van een verbroken contact. Ik heb een tijdje geleden wel eens een keer iets minder teugel gegeven en toen kreeg ik juist een 5 omdat dit geen vrije stap was![]()
Daarnaast snap ik niet helemaal hoe het kan dat er soms zulke grote verschillen in de beoordeling zitten. Afgelopen maand had ik bij 2 verschillende jury's een verschil van 20 punten, terwijl ik op hetzelfde paard reed en hij - op 2 fouten bij het halthouden na - ook zijn oefeningen min of meer hetzelfde uitvoerde. Van de middendraf weet ik bijvoorbeeld zeker dat hij die op beide dagen hetzelfde uitvoerde: de eerste dag kreeg ik een 7, de volgende dag een 5: "hij moest verruimen, niet versnellen". Misschien zou hij inderdaad nog meer kunnen verruimen, maar het is geen Salinero natuurlijk want dan had hij zijn dagen niet hoeven slijten in een manegebak. Wil er nog wel bij vermelden dat hij - wanneer hij de middendraf op deze manier loopt - eigenlijk altijd wel een 7 krijgt, ook bij andere jury's.
Dat brengt mij bij de vraag: worden de juryleden van hogere hand eigenlijk nog wel eens gecontroleerd om te checken of iedereen nog ongeveer op 1 lijn zit?
Ik hoop niet dat ik nu ruzie krijg met alle juryleden hier