Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

farahtjuh

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:10

hallo

ik moet nog 1 winstpunt voor de f12 dan is mijn paspoort vol.
dan wil ik graag verder met de f13 krijg ik dan een heel nieuw paspoort, of gewoon dat deel er bij in, want ik heb ook de stickers er in zitten van mijn ruiterbewijs en natuurlijk al mijn stempels?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:31

Ik kreeg een hele nieuwe dacht ik...

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:59

farahtjuh schreef:
hallo

dan wil ik graag verder met de f13 krijg ik dan een heel nieuw paspoort, of gewoon dat deel er bij in, want ik heb ook de stickers er in zitten van mijn ruiterbewijs en natuurlijk al mijn stempels?

Je kunt een nieuwe aanvragen (heb ik ook gedaan)
Je behoud dan je nummer en gebruikt dan vanaf dat moment je nieuwe.
Wel moet je er weer een foto inplakken.
Let wel op dat je je jaarzegel dan in je nieuwe paspoort plakt en niet in de oude.

kijk deze link staat op site van FNRS
http://www.fnrs.nl/ruiters/?id=117

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:07

Anouska: Dank je wel voor je antwoord.
De eerste keer was in een F6 proef en de 2de in een F11
Beide keren waren trouwens niet in een oefening maar tussen 2 onderdelen in, misschien stond er daarom niks op het protocol.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:34

farahtjuh schreef:
hallo

Ik heb bij een aantal ruiters die dit probleem ook hadden het oude paspoort achter het nieuwe paspoort vastgeniet. Op die manier heb je beide bij elkaar maar dan dubbeldik.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:40

Ik kom nog even laten weten hoe m'n proef ging!

Ik had zondag dus wedstrijd, het sneeuwde superhard, dus iedereen was nogal van slag, ook de paarden. Het paard waar ik opzat was nogal voorwaarts en ik kreeg hem ook niet terug. Hele proef was dus 3 keer niks.. M'n rechts en linksomkeert waren trouwens wel goed, en m'n volte 15 meter was er 1 van goed en de ander was de 2e helft iets te groot... Uiteindelijk had ik 207 punten, wat ik nog hoog vond voor hoe ik reed.. Jammer, maar volgende keer beter!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:20

Stempels mag de manege gewoon opnieuw plaatsen in het nieuwe paspoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:57

Ik vroeg me af, waar letten jullie nou eigenlijk op bij het groeten?
Dus waar je dan je punten voor krijgt :) ?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:01

Of je pony netjes stilstaat (het liefste recht) en gehoorzaam blijft staan als jij groet. Vriendelijk lachen wil ook wel es helpen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:02

He, doe ik altijd :D
Maar is er dan een maximum aantal punten wat je daarvoor kan krijgen? Want bij mij zijn het toch allemaal 7'tjes :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:04

Dat verschilt per jury. De ene geeft standaard een 8 tenzij er hele rare dingen gebeuren. (pony staat dus niet stil en/of scheef, ruiter groet met verkeerde hand of met zweep) En de ander geeft standaard een 7.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:05

Ach oke :D Bedankt! :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:05

Graag gedaan. :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:23

Bizzybijtje schreef:

Netjes een overgang naar het halthouden. Dan teugels (evt. zweep) in 1 hand. Arm gestrekt naar achteren. Dan knikje met het hoofd. Rustig teugels weer vastpakken. En van mij een heel dik pluspunt als je pony of paard blijft staan totdat JIJ het signaal geeft dat het voorwaarts in stap mag. Recht naar de C rijden. Belonen na eerste letter op de lange zijde. Let er op dat in de hogere proeven vrije stap géén lange teugel is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 07:56

hmm ik lees hierboven dat vriendelijk lachen ook weleens helpt,maar ik kijk altijd heel serieus als ik aan mijn proef begin,en pas als ik klaar ben kan ik een beetje lachen.
krijg ik dan een minder punt omdat ik niet vrolijk kijk?(nog nooit gebeurd trouwens voor zover ik weet,maar ik las dit hierboven en vroeg het me gewoon af)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:24

Als jij heel geconcentreerd kijkt dan krijg je echt niet minder punten hoor! Waar je wel voor moet oppassen is dat je niet te gespannen bent, want dat voelt je pony en dan gaat het halthouden meteen ook minder mooi.

Het groeten is niet eens zo heel makkelijk, daarom denk ik dat je niet snel een 8 krijgt. Je moet netjes (recht) halthouden, eerst stilstaan, daarna groeten (zweep met de andere hand vasthouden), teugels weer rustig vastpakken, en pas daarna weer vlot en recht wegrijden. Heel vaak gaat een van deze dingetjes niet goed, dus dan heb je al snel een 6 of een 7.

Goed punt trouwens over de vrije stap hieronder!! Dat zie ik echt bijna nooit goed. Vrije stap is meer teugel geven en niet losgooien!! En de pony pas belonen en knuffelen na de eerste hoekletter.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:47

Toen ik nog vrije stap in de proeven had deed ik altijd de teugels 1 á 2 blokjes losser.. Nooit commentaar op gehad. Nu ik officieel rijd heb ik geen vrije stap meer...

petra31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:20

Ik vraag mij af wanneer jullie een teugel te lang noemen voor een vrije stap. Ik heb altijd geleerd dat je een paard zoveel vrijheid moet geven als hij vraagt, zonder dat daarbij de verbinding wordt verbroken /er boogjes in de teugels komen.

Tot mijn grote woede kreeg ik echter bij mijn laatste proef van een nieuwe (bij ons dan) jury een 5 omdat ik mijn teugels zou losgooien. Het paard is nogal groot en heeft een hele lange hals, maar ik heb de teugels absoluut niet losgegooid en er was geen sprake van een verbroken contact. Ik heb een tijdje geleden wel eens een keer iets minder teugel gegeven en toen kreeg ik juist een 5 omdat dit geen vrije stap was :(

Daarnaast snap ik niet helemaal hoe het kan dat er soms zulke grote verschillen in de beoordeling zitten. Afgelopen maand had ik bij 2 verschillende jury's een verschil van 20 punten, terwijl ik op hetzelfde paard reed en hij - op 2 fouten bij het halthouden na - ook zijn oefeningen min of meer hetzelfde uitvoerde. Van de middendraf weet ik bijvoorbeeld zeker dat hij die op beide dagen hetzelfde uitvoerde: de eerste dag kreeg ik een 7, de volgende dag een 5: "hij moest verruimen, niet versnellen". Misschien zou hij inderdaad nog meer kunnen verruimen, maar het is geen Salinero natuurlijk want dan had hij zijn dagen niet hoeven slijten in een manegebak. Wil er nog wel bij vermelden dat hij - wanneer hij de middendraf op deze manier loopt - eigenlijk altijd wel een 7 krijgt, ook bij andere jury's.

Dat brengt mij bij de vraag: worden de juryleden van hogere hand eigenlijk nog wel eens gecontroleerd om te checken of iedereen nog ongeveer op 1 lijn zit?

Ik hoop niet dat ik nu ruzie krijg met alle juryleden hier :D

Ilja000 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Netjes een overgang naar het halthouden. Dan teugels (evt. zweep) in 1 hand. Arm gestrekt naar achteren. Dan knikje met het hoofd. Rustig teugels weer vastpakken. En van mij een heel dik pluspunt als je pony of paard blijft staan totdat JIJ het signaal geeft dat het voorwaarts in stap mag. Recht naar de C rijden. Belonen na eerste letter op de lange zijde. Let er op dat in de hogere proeven vrije stap géén lange teugel is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:22

Het blijft een jurysport. Maar 20 punten is wel een erg groot verschil ja. Maar wat bedoel je met jury's van hogere hand?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:26

petra31 schreef:
Ik vraag mij af wanneer jullie een teugel te lang noemen voor een vrije stap. Ik heb altijd geleerd dat je een paard zoveel vrijheid moet geven als hij vraagt, zonder dat daarbij de verbinding wordt verbroken /er boogjes in de teugels komen.

Tot mijn grote woede kreeg ik echter bij mijn laatste proef van een nieuwe (bij ons dan) jury een 5 omdat ik mijn teugels zou losgooien. Het paard is nogal groot en heeft een hele lange hals, maar ik heb de teugels absoluut niet losgegooid en er was geen sprake van een verbroken contact. Ik heb een tijdje geleden wel eens een keer iets minder teugel gegeven en toen kreeg ik juist een 5 omdat dit geen vrije stap was :(

Daarnaast snap ik niet helemaal hoe het kan dat er soms zulke grote verschillen in de beoordeling zitten. Afgelopen maand had ik bij 2 verschillende jury's een verschil van 20 punten, terwijl ik op hetzelfde paard reed en hij - op 2 fouten bij het halthouden na - ook zijn oefeningen min of meer hetzelfde uitvoerde. Van de middendraf weet ik bijvoorbeeld zeker dat hij die op beide dagen hetzelfde uitvoerde: de eerste dag kreeg ik een 7, de volgende dag een 5: "hij moest verruimen, niet versnellen". Misschien zou hij inderdaad nog meer kunnen verruimen, maar het is geen Salinero natuurlijk want dan had hij zijn dagen niet hoeven slijten in een manegebak. Wil er nog wel bij vermelden dat hij - wanneer hij de middendraf op deze manier loopt - eigenlijk altijd wel een 7 krijgt, ook bij andere jury's.

Dat brengt mij bij de vraag: worden de juryleden van hogere hand eigenlijk nog wel eens gecontroleerd om te checken of iedereen nog ongeveer op 1 lijn zit?

Ik hoop niet dat ik nu ruzie krijg met alle juryleden hier :D

In vrije stap hoort het paard met de neus tot boeghoogte te zakken. De ruiterhand behoudt daarbij contact met de mond. Zoveel vrijheid als hij vraagt, dat is hals strekken (hoewel het paard daarbij door de ruiter gevraagd wordt de neus naar beneden te brengen en bij voorkeur niet naar voren). Het is dus inderdaad de kunst er precies tussen te zitten. Meer ruimte geven, maar niet teveel.

Jij kunt van mening zijn dat je de proeven min of meer hetzelfde reed, maar vanuit het juryhok kan e.e.a. er best heel anders uit zien. Verder schrijf je er niet bij welke proef je rijdt, wat ook van invloed op de beoordeling kan zijn.

Juryleden volgen elk jaar een terugkomdag, waarbij juist de nadruk ligt op het op 1 lijn jureren. Toch blijft het mensenwerk :)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:31

Je zou dan beide proeven moeten kunnen terug zien om daar een zinnig antwoord op te kunnen geven als dat al mogelijk is. Mijn ervaring is dat ruiters vaak een verkeerd beeld hebben van hun proeven zowel in negatieve als in positieve zijn. Op een score van 210 punten als 60% kan dat idd voorkomen dat juryleden 20 punten verschillen, dat was met de cursus ook altijd zo. Binnen de handvaten van de FNRS heeft een jury ook haar "eigen kijk" en "speerpunten" binnen het jureren die bepalen of het een 6 of toch een 5 of juist een 7 wordt. Het enige wat je kan doen als je het niet eens bent met de jruy is het commentaar goed doorlezen (met de instructeur eventueel) en de jury vragen wat hij/zij bedoelt. Wel zo eerlijk naar de jury die jou naar beste kunnen beoordeeld en je kan er nog wat van leren ook. We hebben ieder jaar een terugkomdag en als je dat echt wil kan je een klacht over de jury indienen bij de FNRS, als het over een bepaalde jury regelmatig klachten regent zullen ze daar zeker iets mee doen maar dan moet je wel met een goed verhaal komen. In dit specifieke geval is het niet te beoordelen of de 1e jury te hoog zat of de 2e jury te laag. Zoals Bellatrix al aangeeft is het een jurysport en soms zit het mee en soms zit het tegen.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:53

Gaat hier toevallig iemand de 20e jureren bij Manege Chardon?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:30

Ik niet...

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:15

Ik heb zondag proef (F10), en ik ga op een pony die nog niet zo lang op de manege staat, en ik heb geen idee hoe hij is met proeven rijden. Maar in de lessen gaat het stilstaan niet altijd even goed (als iedereen stilstaat, staat hij ook wel stil, maar als de rest niet stilstaat, dan gaat het niet altijd even soepel, hoe hij alleen is heb ik geen idee van). Maar ik moet dus ergens in mijn proef halthouden bij B, 4 seconden stilstaan en dan weer voorwaarts, maar wat kan ik het beste doen als het stilstaan niet goed lukt?
Ik hoop op tips ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:44

proberen er de tijd voor te nemen,en het zo rustig en ontspannen mogelijk te doen,en niet boos worden

misschien dat de juryleden je directere tips kunnen geven