'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:20

Juul schreef:
Nou ga jij maar eens proberen ontspannen te lopen als je al maanden strak gespannen staat, gaat je niet lukken. :n

Inderdaad. Mij gaat dat niet lukken, want ik ben niet iemand die al zo'n 50 jaar intensieve ervaring met paarden heeft.

Citaat:
En ik spreek uit ervaring..

En over wat voor ervaring hebben we het dan?

Citaat:
Met écht vastzitten bedoel ik dat door een teveel aan spanning de spieren flink ingekort zijn, goeie ruiter die die spieren even in 2 minuten weer lang krijgt. Dat kan niemand mij wijsmaken. :)

Volg voor de lol eens een yogalesje :) Je zult verstelt staan wat je in korte tijd voor elkaar kunt krijgen. Afgezien daarvan ken ik ook geen paarden waarvan de spieren echt dusdanig ingekort zijn, omdat die dan ook in hun gewone leven niet zouden functioneren (ze zouden bv niet kunnen grazen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:22

Uit ervaring dat ik zelf behoorlijk vastzit (en ja, ik loop al weken bij een fysiotherapuit met oefeningen etc.) en daarbij om bij de paarden te blijven weet ik ook van een aantal paarden die dusdanig ingekorte spieren hadden dat ze niet zo even konden ontspannen. (anders zouden er trouwens ook geen paardenmasseurs, krakers etc. bestaan). En grazen doen paarden wel, pijn of niet. Maar met een ruiter erop is het een totaal ander verhaal.

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:52

Ik rij nu vier jaar op een manege, daar ben ik ook begonnen. Ik moest van het stomste beginners paard naar de gevorderde paarden. Ik pakte dit heel snel op, en ik kan nu, als ik dat zou willen, M1 rijden. Ik vind de vooroordelen best vervelend. Er zijn wel paarden die echt aan 1 kant zo vastzitten dat er weinig aan te rijden valt. Maar, er zijn ook beginnerspaarden die met een gevorderde ruiter erop best leuk zijn. Even een stom voorbeeld.

King. Hij was eerst een pension paard totdat hij een ernstige peesblessure kreeg. Hij loopt nu heel lang al in de manege lessen omdat de eigenaar er geen afstand van kon doen. Ik reed hem ongeveer 10 keer in de eerste 2 jaar dat ik rij. Nu ik vier jaar rijd heb ik weer eens een keer op hem gereden. Hij is ontzettend leuk om nu op te rijden. Ik rijd hem bijvoorbeeld onwijs netjes aan de teugel, wat bijna niemand anders lukt. Ik ben ook met hem wedstrijdjes aan het doen, omdat niemand anders dat met hem aandurft. Afgelopen zondag ging ik vrijrijden, ik kreeg heel veel complimentjes, van de manege eigenaar. Dit is heel bijzonder omdat hij nooit een compliment geeft over het rijden. Voor de meeste ruiters is dit paard sterk aan 1 kant. Wanneer je goed rijd kun je hem goed loswerken tijdens de les, en heb je nergens last van.

Als je af en toe eens kijkt wat pensionklanten aanklooien met hun paard, denk ik wel eens, je hebt een eigen paard, maar je kan niet eens rijden, wat heb je er dan aan als je maar 1 keer, en zelfs nog minder, in de les rijd. Bovendien zijn er ook ruiters die heel minachtend tegen een manegeruiter aankijken. Ze hebben zelf een paard, maar doen er echt niets mee. Dat vind ik dan zo zielig voor het paard. Hij staat echt 24/7 in een box. Dat noem ik slecht.

Anoniem

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:53

Juul, niet in 2 minuten, maar na een uur heb ik m wel aardig los hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:56

Lovely schreef:
[naam], niet in 2 minuten, maar na een uur heb ik m wel aardig los hoor.

Ooh ja een uur, maar dan praat je even over wat anders. ;) In een uur er intensief aandacht aan besteden is een paard vaak wel een stuk losser! Maar 2 minuten gaat er bij mij écht niet in. :n en hélemaal goed in een uur ook niet echt, bij een paard dat echt flink vast zit dan. Hij zal dan wat fijner lopen, maar niet in de buurt van perfect zoals het hoort qua spieren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:13

Juul schreef:
Ooh ja een uur, maar dan praat je even over wat anders. ;) In een uur er intensief aandacht aan besteden is een paard vaak wel een stuk losser! Maar 2 minuten gaat er bij mij écht niet in. :n

En toch... en toch kan zo'n instructeur op een of andere manier binnen hele korte tijd een grondige verandering in de houding van zo'n paard voor elkaar krijgen. Of ze dan ineens een stuk losser zijn, ik weet het niet precies, maar hun houding, hun gangen, manier van bewegen veranderen gigantisch en laten zien dat al die moeilijkheden waar wij tegenop lopen toch niet in eerste plaats fysieke beperkingen van het paard zijn.
(En dan gaat het toch echt om oudere, stijvere paarden die vooral worden ingezet bij de beginners en dus beslist niet structureel goed gereden worden. Toch kunnen ze het. Het zit er in, zelfs al krijg ik het er vaak genoeg niet uit.)

Nou is het wel zo dat als zo'n instructeur opstapt, dat meestal niet is als het paard koud uit de stal komt - ze zijn dus in elk geval wel warmgereden - maar niet per se losgereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:15

Ja ik weet ook niet wat dat is.. Heb het idd ook wel eens gezien hoor dat een paard compleet anders reageerde ook. Daar zijn instructeurs ook instructeurs voor. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:16

Anoniem schreef:
Lovely schreef:
Juul, niet in 2 minuten, maar na een uur heb ik m wel aardig los hoor.

Ooh ja een uur, maar dan praat je even over wat anders. ;) In een uur er intensief aandacht aan besteden is een paard vaak wel een stuk losser! Maar 2 minuten gaat er bij mij écht niet in. :n en hélemaal goed in een uur ook niet echt, bij een paard dat echt flink vast zit dan. Hij zal dan wat fijner lopen, maar niet in de buurt van perfect zoals het hoort qua spieren.

Gristemeziele, ben je altijd zo zwart wit? Zoals ik het zie is het natuurlijk niet zo dat hij na een uur pas loslaat en dan nog net een minuutje los blijft tot het einde van de les. Bij het afstappen was ik vaak nog niet tevreden hoor, maar in ieder geval aan het einde van de les een stuk beter dan aan het begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:18

Hoezo zwart-wit? Wat jij nu typt is toch precies wat ik typte maar in een andere bewoording?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:18

@shadow, ik beweer niet dat die paarden niets kunnen.
Maar paardrijden heeft niets met kracht te maken, nog met ervaring. Je kan al jaren rijden en nog steeds geen paardengevoel hebben.

Topic ging over; zijn manegeruiters slecht.
Hierop antwoord ik nee, maar net als menig pensionklant met eigen paard is goed rijden niet iets dat je leert op een manegepaard.

Sorry die paarden verdienen veel respect, maar ruitergevoel leer je enkel op een correct afgericht paard.
Hoe ga je een leek leren hoe een paard nagevelijk loopt, of hij rechtgericht is, tuurlijk komt dat neer op de eigenschappen en capaciteiten die de ruiter moet verwerven. Maar dan moet je wel dat gevoel leren (her)kennen en jezelf daarin verdiepen.
En daar geloof ik niet dat het modale manegepaard voor kan dienen. Behalve dan die perfecte vernoemde maneges zoals ze hierboven duidelijk naar bovengebracht werden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:30

bulck schreef:
Sorry die paarden verdienen veel respect, maar ruitergevoel leer je enkel op een correct afgericht paard.

Maar de meeste manegepaarden zijn dus prima afgericht - alleen hebben ze daarnaast ook nog een heleboel andere dingen geleerd, zoals hun eigen gang gaan :) Ze kunnen allemaal nageeflijk lopen, dat ze het niet altijd doen is een ander verhaal. Maar je kunt op die paarden dus prima volgens het scala rijden. Geen probleem.

Citaat:
Hoe ga je een leek leren hoe een paard nagevelijk loopt
Nou? Hoe zou je dat doen? Want het punt van nageeflijk lopen is dat het pas kan als je het vraagt, als ruiter. Dus een paard dat het 'uit zichzelf' lijkt te doen, doet het eigenlijk niet, want dat is niet de nageeflijkheid die je zoekt. Die is namelijk een gevolg van goed rijden, niet van een goed paard.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:44

Ja echt dat de meeste manegepaarden correct afgericht zijn, sorry maar als je dat jezelf wijsmaakt, dan kan je niet discussieren. Eerder in dit topic werden er nog jonge paarden in de groep gegooid en nu zijn het volleerde leermeesters...

OP je tweede vraag:
Dat heet dus een leermeester e, die gaat dan namelijk als jij als ruiter vraagt wat er tegen je gezegd wordt doen zoals het moet.
Waardoor jij die klikt kan maken. En daar dient je paard goed voor afgericht te zijn. Tenzij je een echte autoditact bent uiteraard. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:54

Veel manegepaarden zijn ooit prima afgericht, de meeste. Maar ze hebben er vervolgens zoveel onzin omheen geleerd dat dat er toch niet helemaal meer in zit bij vele.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:07

bulck schreef:
Ja echt dat de meeste manegepaarden correct afgericht zijn,

Bij ons zijn ze dat. En in mijn ervaring zijn ze dat op heel veel maneges, ze hebben het in de basis gewoon goed geleerd.

Citaat:
Eerder in dit topic werden er nog jonge paarden in de groep gegooid en nu zijn het volleerde leermeesters...

Wij hebben vrijwel alleen maar ervaren paarden, misschien dat andere maneges dat anders hebben. Maar dan nog. Zo moeilijk is het scala niet - niet voor de paarden. Als ruiter kun je er je lol wel mee op, maar voor de paarden is het toch grotendeels gebaseerd op wat ze van nature al kunnen, het zijn geen buitengewone trucs. Als je dudielijk kunt maken wat je wilt, kun je vrijwel elk paard rijden volgens het scala. Manegepaard en eigen paard, jong en oud.
Ik vind dat het gaat om het rijden veel meer dan om wat het paard kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:08

Maar shadow, wat versta jij onder een manegepaard kunnen rijden? Wat kun je er dan allemaal mee?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:44

Bedoel je wat ik ermee kan? Dat is ongeveer de B-dressuur: voorwaarts en ontspannen, stelling en buiging zijn de voornaamste dingen. Uitstrekken en verzamelen zijn oefenpunten, dat hangt een beetje van de situatie af.

Maar de instructeurs waar ik het over had krijgen er dus meer uit... uitstrekken en verzamelen, controle over houding en impuls, kunnen zijgangen en galopwissels. Ze zijn technisch in staat om zeker een M-proef en misschien een Z-proef te lopen. (Pirouette/passage/piaffe heb ik niet gezien, die zijn niet aan bod geweest.)

Ik denk dat dat volstaat - want als je nog hoger gaat in de dressuur wordt ook het onderscheid tussen de ruiters met eigen paard onderling te groot. Dat vind ik niet meer eerlijk te vergelijken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:45

@shadow, daarin ben je verkeerd. Paarden doen dat namelijk niet van nature, daar draait de dressuur nu net om. een paard is van nature scheef en loopt meer op voorhand. en moest dat allemaal zo simpel zijn hoe komt dan dat er zo gerommeld wordt met die dieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:51

Die dingen die jij beschrijft die instructeurs met die paarden kunnen krijg ik er op een aantal van ons ook nog wel uit. Maar het gaat ook om hoe het eruit ziet. Voor een perfecte galopwissel is wel wat meer nodig dan even simpel wat hulpjes geven, zelfde als voor verschijdene zijgangen. En dat is het verschil tussen manegepaarden en (goed opgeleide) andere paarden. Die paarden kennen die bekende fijne kneepjes van het vak, wat manegepaarden oppervlakking kennen/ kunnen.

Klopt bulck. Die ontspanning en nageeflijk lopen is niet wat paarden van nature doen, evenals alle 'kunstjes'. Dat is wat wij willen bereiken omdat wij erop zitten, en een paard ons goed moet kunnen dragen zonder daar klachten van te krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:57

bulck schreef:
en moest dat allemaal zo simpel zijn hoe komt dan dat er zo gerommeld wordt met die dieren?

Goeie vraag :j Dat heeft in elk geval niks met de dressuur te maken. Niet hoog, niet laag.

Ik heb altijd begrepen dat je bij dressuur het paard uitnodigt om op een bepaalde manier te lopen. En die manier is bovendien niet onnatuurlijk (zelfs al lopen paarden op langere stukken op de voorhand, het afzetten met de achterhand kun je prima zien als ze vaart maken en kracht zetten. En zelfs al zijn ze niet altijd perfect recht, ze kunnen in de praktijk wel wisselen en beide kanten gebruiken.) Wat je doet is een deel van die natuurlijke vaardigheden onder controle van de ruiter te stellen.

Juul: hoe het eruit ziet? Goed, beheerst en ontspannen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:00

Ik wil wel eens een leuke filmpje ervan zien. :)

En nageeflijk lopen is wel een ontzettend onnatuurlijke houding..

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:14

ik zal nu wel heel veel mensen tegen me krijgen maar dat neem ik dan maar voor lief :o .

ik vind zelf ik het wel erg kort door de bocht om te zeggen dat manegeruiters slechte ruiters zijn.
wanneer je over het algemeen bij een gemiddelde manege kijkt, blijf je ook vaak in de groep zitten waar je in bent begonnen.
daarbij is de les die gegeven wordt op een manege meer commercieel dan als je prive les krijgt met je eigen paard.
(veel manege houders zijn in mijn ogen bang om klanten te verliezen wanneer je te goed les gaat geven.)

wanneer je een eigen paard hebt, kun je je natuurlijk meer ontwikkelen dan iemand die 1 of 2x per week op een manegepaard rijdt.
met je eigen paard krijg je over het algemeen een andere band dan met een manegepaard waar jan en alleman op rijdt en die op kommando van de instructeur alles doet wat er gezegt wordt.

is dat dan slecht?

nee tuurlijk niet, maar om ruiters van een manege nu slecht te noemen, nee dat niet.
maar echt een vergelijking maken met een sportgerichte ruiter met eigen/verzorg paard die wedstrijden rijdt of prive les volgt, vind ik niet eerlijk ten opzichte van een ruiter die niet de mogelijkheden heeft voor een eigen paard.

daarbij wil ik nog wel even toevoegen dat niet iedere ruiter met een eigen paard WEL goed kan rijden, want daar gaat het ook nog al eens verkeerd.
paardrijden leer je met gevoel en als het gevoel er niet is kun je, of je nu op een manege rijdt of met je eigen paard rijdt, het letterlijk wel vergeten.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 05:33

Juul schreef:
Ik wil wel eens een leuke filmpje ervan zien. :)

En nageeflijk lopen is wel een ontzettend onnatuurlijke houding..

Is dit niet heel erg offtopic?
Overigens, staan er op de manege waar ik zo nu en dan lessen geef ook een aantal paarden waar ik zo hele leuke dressuuroefeningen mee kan rijden, het grote verschil met mijn eigen paard daarin is dat ik ze even 'wakker' moet schudden. Even door moet pakken (heeft niks te maken met trekken of slaan hoor, voordat de penny's op hol slaan), en dan komt het er zo uit... het ligt er dus aan wat voor manege je rijd, wat voor kwaliteit paarden je onder je kont hebt. Dus daarom kan ik zo steigeren als er word geroepen 'manegeruiters zijn slecht'. Het ligt aan de omstandigheden en de kundigheid en motivatie van alle betrokken personen/dieren. Dat geld dus ook voor de pensionruiters.

Weet je wat ook scheelt voor een manegepaard, al zit er een keer een slechte, gemene, lompe ruiter op, dan is hij er na een uur weer vanaf, bovendien is de kans heeel groot dat hij gecorrigeerd word door de instructeur of andere manegeruiters. Een eigen paard die zo'n ei treft is dan de komende jaren de sjaak en niemand die er wat van zegt, want: het is haar eigen paard, dus als zij hem met de kin op de borst trekt met scherp bit en slof, hem lek prikt met de sporen en zelf een tegenwerkende houding heeft, moet zij dat zelf weten...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:05

@bonita bon, daarin heb je wel gelijk. Maar ik wil enkel aantonen dat echt rijden echt wel iets anders is dan op een manege meedraaien in lessen. En dat geld evenzeer voor mensen die zomaar een paard kopen.

Ik vind heus niet dat manegeruiters slecht of slechter zouden zijn dan menig modaal persoon met een eigen paard.
Maar uit bovenvernoemde berichten, lijkt het wel of jullie maneges allemaal de perfecte leermeesters hebben. En dat kan, ik kan dat vanachter mijn pc moeilijk zien, hoewel ik de kans redelijk klein acht, maar dat is mijn visie en ervaring.
Maar wederom, schrijf ik veel respect toe aan een goed manegepaard, een betrouwbaar standvastig dier, dat menigeen de eerste ervaringen laat opdoen. En tuurlijk zal er wel eens een goed 'afgedankt' paard tussenzit, waar er enkele knoppen opzitten. Maar echt rijden, leer je niet op deze manier. Daar heb je een individuele aanpak voor nodig. En of je dan manegeruiter bent of een veredelde die al een eigen paard heeft kunnen kopen... zolang je niet tot dat besef kan komen zal je niet begrijpen wat paardrijden echt is.

En verder een paar opmerkingen waar ik me aan stoor
- jonge paarden lopen mee in de lessen (basis bevestigd?, laat staan door minder deskundige??????, kilometers op de teller dat wel)
- elk paard loopt uitzichzelf correct volgens het scala, enkel wij als ruiter moeten het leren.
- het belang van een goede leermeester (zowel dier als mens) wordt in twijfel getrokken. Dus ik veronderstel dat we hier te maken hebben met allemaal autodidacten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:35

wat bedoel je precies met veredelde?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:24

@..?? (weet even niet meer wie)
Maar met de basis bedoel ik het leren omgaan met een paard.
leren zitten en sturen. en de overgangen. iedereen is zo begonnen. of t nou op een manege is of niet.