Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:02

Bellatrix schreef:
Ik wijk als jurylid dan wel af. :+ Als iemand een zwart vestje aanheeft op een witte broek en witte handschoentjes krijgen ze gewoon een 7. Boeit mij dat nou dat het een vest is en geen zwarte trui. :+
Ik ben daar wat soepeler in. :=

Ik ben het hier helemaal mee eens! Als de ruiter er netjes uit ziet geef ik een 7. Anders wordt het met losse haren of vieze laarzen, daar kan iedereen iets aan doen.

@schotje: sorry dat ik het vraag, maar hoe ben jij in de f6 gekomen als je de galophulp nog niet weet? Dat vraag je toch aan de instructeur als dat niet uitgelegd wordt? En anders kan je het nog in een boekje opzoeken.

Edit: nog even een aanvulling op de kleding. Het is wel eens bij de lagere proeven dat de kleding niet helemaal klopt. Dan zijn die guppies verdrietig met een 5 omdat papa of mama geen mooi pakje of manegetenue heeft gekocht. Nogmaals: heel slordig is een ander verhaal. Iedereen kan zorgen dat het er netjes uitziet.

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:00

Mooi pakje doet er voor mij ook niet toe. Iedereen heeft wel een wit blousje in de kast liggen en anders kost dat nog geen tientje bij de Zeeman. Iedereen heeft wel een effen sweater liggen en anders kosten die ook de kop niet. Het is echt niet zo dat mensen met dit reglement op kosten gejaagd worden.
Ik informeer wel bij het secretariaat hoe zij e.e.a. aan hun klanten doorgeven, maar dan nog kan iedereen in het boek lezen wat er gevraagd wordt.
Zo heb ik vandaag ook een tenue gezien in combinatie met zwarte broek, of tenue zonder witte handschoenen.
Losse haren vind ik persoonlijk weer helemaal niet boeiend. Ik lees daar namelijk niets over in het boek :) Natuurlijk moet het niet in het gezicht wapperen ivm de veiligheid, maar verder...
Zo heb ik ooit een protocol gezien waarop een deelnemer commentaar kreeg op de kleur van haar ondergoed onder haar rijbroek. Vraag ik me af waar de jury de tijd vandaan haalt om daar op te letten. En wat is de definitie van netjes? Wat de een netjes vindt, vindt de ander niet kunnen.

En nogmaals, het is eigen keuze of je je daar iets van aantrekt of niet. Zo lang je maar accepteert dat je er op aangerekend kunt worden. Of niet :)

Zo letten ook niet alle juryleden op het in vrije stap verlaten van de rijbaan. Maar er zijn er die dat wel doen. Dus kreeg ik als secretariaat wel eens de opmerking van een deelnemer 'maar ik beloon altijd na het groeten en nu mag dat ineens niet'. Tja, mazzel voor je als het niet gezien/opgeschreven wordt, maar vrije stap blijft een onderdeel op je protocol dat ook beoordeelt wordt. Of... kan worden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:07

Officieel tenue maar een zwarte broek aan hebben is bij mij wel een 5. Witte handschoentjes missen ook.

Commentaar op het kleur ondergoed?? Belachelijk. :x

Vrije stap let ik idd wel op. Gisteren nog...de meeste gingen na het groeten gelijk naar de hoek de bak uit...vaak ook nog met belonen onderweg. :+ Dus tja dan heb je bij mij een 5.

Alle paarden waren trouwens ook niet gevlochten. Had de manege dat van te voren gemeld had ik gewoon een 7 gegeven bij elk paard maar dat is niet gebeurd en dus heb ik alle paarden een 6 gegeven. Lijkt mij een kleine moeite om even te zeggen dat er niet gevlochten hoeft te worden om wat voor reden dan ook.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:19

Precies. Zo'n moeite is het niet om even recht naar C te stappen en dan nog heel even te wachten met belonen. Verder zie ik vanaf een bepaald niveau toch ook graag het neusje richting boeg zakken.

Het grappige is dat de jury van dat ondergoed precies zo over haar standpunt dacht als jullie bijv. over een bodywarmer. Op een gegeven moment heb ik besloten: ik hou gewoon de regels aan, niks meer, niks minder. Scheelt boel gedoe :)

Paarden niet gevlochten geef ik inderdaad ook een 6 als ik er niets over te horen krijg. Zet er wel bij dan dat vlechtjes aantonen dat je met het paard bezig bent geweest. Overigens kijk ik bij vlechtjes weer helemaal niet of het netjes is. Ik zie liever zo'n kruimeltje met allerlei sprieten, dan iemand die papa of mama aan het werk heeft gezet. Het gaat mij om de moeite. Bovendien komen die dieren vaak meerdere keren in de ring. Kan nummer 5 er niks aan doen als nummer 1 zijn best heeft gedaan, maar nog een beetje moet oefenen :) Als ik dan weer een lager cijfer geef, gaan ze natuurlijk niet meer oefenen!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:23

Klopt, ik kijk ook niet naar hoe netjes het erin zit...als er maar iets mee gedaan is dan krijgen ze een 7.
Wat geef jij voor cijfer als alleen de staart is gevlochten? Dus niets met de manen? Dat had ik gisteren ook bij 2 paarden en ik heb een 7 gegeven omdat er toch iets was gevlochten...

Moest een pony trouwens wel heel veel lopen...2 pony's eigenlijk maar eentje spande de kroon...

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:27

Bij ons mogen ze maximaal 3 dressuurproefjes.
Bij t springen max 2 parcoursen.
Bij de selecties van de zit max 2 proeven.

Misschien weinig maar op die manier houden de paarden en pony's er wel schik in.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:29

Ik zat gisteren van 9 tot 3 en ik heb één bepaalde pony wel 15x gezien. F3/F4 en F2 proeven. Pony was niet bezweet ofzo en liep alle proeven best door. Maar toch...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:36

Toen ik het secretariaat nog deed hadden we soms wel 100 starts op een dag. Probeerden we het maximum op 6 proeven te houden.
Alleen staart is ook wat gedaan :) Dus let ik verder niet zo erg op.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:40

Om even op het vlechten door te gaan, manen aan twee kanten > knotjes aan twee kanten, is gewoon goed? :)

Bij ons lopen de pony's en paarden max. 5 keer over de hele da (75starters). Vaak 3x achter elkaar, 3/4 uur ertussen en dan weer 2x.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:41

Jahoor, je hebt dan toch gevlochten? :)

En dat klinkt gewoon prima hoor. Ik had die pony iets van 15x gezien maar van 3 tot half 7 waren er ook proeven en daar liep hij ook nog een paar keer...F6/F7 proeven...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:42

Hangt echt van de jury af. Ik vind alles prima. Tot Fjorden met paaseitjes in de manen aan toe. Er zijn ook jury's die een oneven aantal knotjes willen zien...

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 17:09

Hoi! Ik had laatst begrepen dat nu ik L2 startgerechtigd ben met een manegepony weer opnieuw in de b zou moeten beginnen aangezien de pony zelf nog geen andere winstpunten had gehaald behalve met mij met een manegestartkaart. Maar dan vraag ik mij af hoe het ziet als je de F12 hebt gehaald, dan ben je toch ook L1 startgerechtigd? Stel die pony zou een keer F12 halen, zou ik dan wel vanaf het L1 kunnen beginnen in plaats van de B?

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:30

BonnieBalou,.. zover ik weet moet jij als combinatie met die pony dan F12 gehaald hebben en kan je dan de KNHS wedstrijd in de B of L1 dressuur starten. Hou me er niet aan vast weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht dat het zo zat....

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:55

Bij twijfel gewoon even contact opnemen met de FNRS, zij weten precies hoe de regels in elkaar steken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:16

FNRS proeven zijn nooit combinatiegebonden Davina. Alleen persoonsgebonden.
Maar hoe het zit met de overstap van manegestartkaart op KNHS startkaart durf ik niet te zeggen.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:56

als combinatie bedoel ik het paard F12 en de ruiter F12 gereden hebben,.. niet samen maar wel individueel . (dat bedoelde ik maar ik weet het NIET ZEKER).
Dus het beste kan je gewoon even de FNRS bellen idd.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:21

Voor de manegestartkaart maakt het niet uit wat de pony ooit gelopen heeft. Voor de KNHS startkaart wel. Het zijn echt twee systemen die los van elkaar staan, maar bij F8 en F12 een kleine ingang bieden van eenrichtingsverkeer.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:55

Ik rijd morgen mijn eerste F1 proefje en ik rijd op een pony waar verder niemand op rijd. Ik weet wel dat veel mensen hun paard/pony gaan invlechten, maar zal ik dit dan ook doen of gewoon alleen lekker borstelen?
En ze is ontzettend in de rui, gelukkig nu alleen nog op de billen, maar doen jullie daar moeilijk over? Want mooi glimmend zal het daar natuurlijk nooit worden... :P

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:19

Invlechten als het mag altijd doen, zo geef je aan tijd aan je pony besteed te hebben.
En dat je pony in de rui is daar zal,een jury echt wel rekening mee houden, als hij maar zo schoon mogelijk is.
Zorg dat je minimaal een uur van te voren aanwezig bent, dan heb je lekker de tijd om alles goed klaar te maken.

Heel veel plezier en succes.

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:49

ik ga volgende week f20 starten voor de 1ex,
maar nu zijn bij ons op de manege paarden voor de f20 lastig te vinden,
er zijn er een paar die ik ook leuk vind, maar waarbij het nageeflijk lopen best moeizaam gaat..

ook zit er eentje tussen die standaard op de rechterhand in de verkeerde galop aanspringt,
mag dit van te voren aan de jury vertelt worden, zodat die er rekening mee kan houden?
dan moet je alsnog niet domweg doorgalopperen, maar toch laten zien dat je weet dat ze verkeerd zit en met de goede hulpen..
ze wil eigenlijk alleen omspringen als ze heel hard mag..

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 07:26

Palmbierlove schreef:
ik ga volgende week f20 starten voor de 1ex,
maar nu zijn bij ons op de manege paarden voor de f20 lastig te vinden,
er zijn er een paar die ik ook leuk vind, maar waarbij het nageeflijk lopen best moeizaam gaat..

ook zit er eentje tussen die standaard op de rechterhand in de verkeerde galop aanspringt,
mag dit van te voren aan de jury vertelt worden, zodat die er rekening mee kan houden?
dan moet je alsnog niet domweg doorgalopperen, maar toch laten zien dat je weet dat ze verkeerd zit en met de goede hulpen..
ze wil eigenlijk alleen omspringen als ze heel hard mag..

In de f20 wordt het toch wel serieus...
Je komt dan niet meer weg met de verkeerde galop (bij mij niet in ieder geval), ook niet als je dat van te voren meld.
De regel is namelijk dat je bij een paard dat moeilijk goed aanspringt de hulpen juist geeft en voelt dat je verkeerd zit en het corrigeert je nog een 6 kan krijgen. In de f20 mag je er toch vanuit gaan dat de ruiter de galophulp goed kan geven. Meestal is het aanspringen dan ook goed.
In de lagere proeven komt het toch heel vaak door de hulpen dat er verkeerd aangesprongen wordt.

Overigens is omspringen niet de bedoeling. Je moet terug naar draf en opnieuw aanspringen.

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:08

dat dacht ik dus al,
dat wordt dus nog hard oefenen als ik uiteindelijk met haar wil starten,
maar het is echt een zeldzaamheid als ze in een keer goed zit..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:17

Hoi!

Nadat mijn pony's een peesblessure kregen (de een had zich aangetikt en de ander nog steeds een raadsel) ben ik gestopt met KNHS-wedstrijden en over gegaan op bitloos, recreatie-achtig.
Ik wilde toen voor de grap eens een FNRS-proefje doen, bitloos, maar door mijn manege werd het niet helemaal gewaardeerd en moest ik een medische reden hebben (zoals wonden door het bit) waardoor ik bitloos zou moeten rijden. Mijn vraag is: is bitloos rijden bij FNRS toegestaan of ligt dat aan de manege? Sorry als het al gevraagd is, heb niet de 119 pagina's door gelezen..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:22

Bitloos is wel toegestaan ja. Geef het alleen even aan van te voren.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:45

De FNRS heeft voorkeur voor een normale optoming, dus inclusief bit. Je bent dus afhankelijk van je manegehouder.