Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:50

Vraag anders of je niet voorop hoeft te rijden. Dan scheelt alweer.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:04

Je manege heeft de proef.

nana_0909

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:13

heb even een vraagje ben niet de persoon op dit account maar een vriendin van haar
ik ga binnenkort me aller eerste proef rijden de f3 was nieuwsgierig dus ging even op internet kijken naar de proef nu staat er in 1. A-K-E-H Binnenkomen in arbeidsdraf op rechterhand moet je dan stappen met je paard voordat je bij de a bent en dan gaan draven of mag je al aan het draven zijn?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:16

nana_0909 schreef:
heb even een vraagje ben niet de persoon op dit account maar een vriendin van haar
ik ga binnenkort me aller eerste proef rijden de f3 was nieuwsgierig dus ging even op internet kijken naar de proef nu staat er in 1. A-K-E-H Binnenkomen in arbeidsdraf op rechterhand moet je dan stappen met je paard voordat je bij de a bent en dan gaan draven of mag je al aan het draven zijn?

Je mag ruim voor de A al gaan draven. Zorg wel dat je al op de rechterhand zit.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:18

En dat je voor A op het goede been zit.

nana_0909

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:22

Tilmar schreef:
nana_0909 schreef:

Je mag ruim voor de A al gaan draven. Zorg wel dat je al op de rechterhand zit.

okee dank je wel dan weet ik dat

Ilja000 schreef:
En dat je voor A op het goede been zit.

okee dan weet ik dat ook maar meestal controleer ik dat wel

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:17

Owjee! Toch nog even een vraagje!
Ik trok net namelijk weer mijn vroegere wedstrijdjasje en alles aan, maar dat past dus echt niet meer :+
En aangezien ik voor morgen niks meer kan regelen, vroeg ik mij af wat ik beter kan doen:
1. Een trui met witte mouwen aantrekken, met daaroverheen een zwarte bodywarmer (een simpele zwarte van, geloof ik, Harry's horse) met een zwarte rijbroek.
2. een soort van donker grijze, vrij grote trui, die wel egaal van kleur is met een zwarte rijbroek.
Ik denk namelijk dat het eerste er netter uitziet, maar volgens mij moet de bodywarmer een manegebodywarmer zijn en dat is het dus niet.

Alvast heel erg bedankt! :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:22

Heeft je manege geen trui, dat zie ik vaak.

Optie 1 lijkt mij het netste.

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:27

Nee, de manege heeft helaas geen eigen trui...
Die lijkt mij ook het netst, maar is het dan geen probleem dat het geen manegebodywarmer is? :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:30

Optie 1 ziet er het mooist uit.
Als alles maar schoon en verzorgd eruit ziet.
Het gaat om het rijden, niet of je een jasje of bodywarmer aan hebt.
Morgen gewoon goed je best doen en veel succes alvast!

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:32

Oke, heel erg bedankt allebei! :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:06

Optie 1 mag niet volgens het reglement. De bodywarmer dan. Alleen als het een manegebodywarmer is.
Wat mag:
-witte blouse met lange mouwen, of
- een effen sweater, of
- een manege tenue, of
- een compleet wedstrijdtenue.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:15

Ilja000 schreef:
Optie 1 mag niet volgens het reglement. De bodywarmer dan. Alleen als het een manegebodywarmer is.
Wat mag:
-witte blouse met lange mouwen, of
- een effen sweater, of
- een manege tenue, of
- een compleet wedstrijdtenue.

Mja, het zal.
Alsof de jury de combinatie zal afbellen.
Ik heb veel vreemde kledingdracht voorbij zien komen, maar het is een FNRS-wedstrijd.
Geen modeshow.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:18

Wat je wilt. Dit is het reglement dat de FNRS uitschrijft. Juryleden krijgen het advies om een 5 te geven als de kleding niet aan het reglement voldoet. Verder is het geheel jouw keuze.

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:35

Ja, dat was dus ook mijn dilemma :P
Dus als ik zegmaar die oversized trui aan doe, kan ik dan wel een voldoende krijgen, puur omdat ik aan de regels voldoe? Of kan ik dan ook een onvoldoende krijgen, omdat het er nou niet bepaald 'wedstrijd-achtig' uitziet? :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:39

Ik wijk als jurylid dan wel af. :+ Als iemand een zwart vestje aanheeft op een witte broek en witte handschoentjes krijgen ze gewoon een 7. Boeit mij dat nou dat het een vest is en geen zwarte trui. :+
Ik ben daar wat soepeler in. :=

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:52

Verzorging is maar 1 cijfer, rijden heeft veeeeel meer onderdelen, dus ga lekker rijden en je best doen.
Dat telt meer dan een 'apepakkie' . ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:53

Ben ik het idd mee eens. :j

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:56

Okidoki! :D
En nogmaals bedankt!

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:05

hey! handig topic dit! ik heb ook een vraagje.. eigenlijk zou ik het moeten weten maar aankomende wedstrijd ga ik f6 doen. voor het eerst, maar in de f5 letten ze al heel erg op de galop hulp.. joepie weer een 5 op me protocol.. ok. hoe moet dat? ik had wel iets gehoord van been op de singel en buitenbeen erachter (zo iets dergelijks) maar hoe moet het nou echt? ik geef gewoon een paar keer been en als nodig is een tikje en dan zit ie al! kunnen jullie me helpen?? :j alvast bedankt!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:16

Dat lijkt me nu een vraag om aan je instructeur te stellen!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:17

Bellatrix schreef:
Ik wijk als jurylid dan wel af. :+ Als iemand een zwart vestje aanheeft op een witte broek en witte handschoentjes krijgen ze gewoon een 7. Boeit mij dat nou dat het een vest is en geen zwarte trui. :+
Ik ben daar wat soepeler in. :=

Tja, jammer. Zo ontstaat er dus onduidelijkheid en discussie onder deelnemers. "Maar de vorige keer..." sta je daar met je goeie gedrag de boodschap van de FNRS uit te dragen. Wordt er geklaagd bij het secretariaat dat de jury zo streng is omdat ze de regels hanteert. En juryleden maar klagen dat er geen 'lijn of leidraad' is.
Ik rij door rood 'want er kwam toch niemand aan'. Geen agent die mij dan niet bekeurd als ie mij betrapt!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:19

MarvanTom schreef:
Verzorging is maar 1 cijfer, rijden heeft veeeeel meer onderdelen, dus ga lekker rijden en je best doen.
Dat telt meer dan een 'apepakkie' . ;)

Verzorging van de ruiter is inderdaad maar 1 cijfer. Maar het kan soms in de plaatsing net het verschil maken. En bij ruiters die net wel, net niet rond het promotiepunt rijden kan het net het verschil maken. Net wat je wilt. Tuurlijk is het maar 1 cijfer, maar waarom dat ene punt laten liggen? Het reglement vraagt niet om grote investeringen. Er is makkelijk aan te voldoen. Waarom dan niet de moeite doen? De regels zijn geschreven zodat de jury de houding en zit van de ruiter optimaal kan beoordelen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:28

@ Ilja000: jij kan dat zo zien met je 17 jaar, maar waar het echt om draait is het rijden.
Jouw vergelijking met verkeersregels is totaal niet eenzelfde situatie.
Jij doet net of de FNRS ook een politie-achtige instantie is...

En nogmaals: verzorging is maar 1 cijfer op vele onderdelen, die veel belangrijker zijn.
Als iemand zichtbaar zijn/haar best heeft gedaan er verzorgd uit te zien, dan wordt daar een voldoende voor gegeven.
Kom je binnen met een strontpony en bv jeans met gympen aan, dan is het een ander verhaal. ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:22

17 jaar? Tel er maar een stuk of 20 bij op :)
Nee, de FNRS is geen politieachtige instantie. Maar er zijn wel reglementen. En die kunnen gehanteerd worden.
Iemand met gympen mag helemaal niet starten. Uit oogpunt van veiligheid.
En ik blijf het zeggen: als iemand met een bodywarmer wil starten, moet ie dat vooral doen. Maar ga dan niet klagen als je een onvoldoende voor dat cijfer krijgt, want volgens het reglement voldoe je niet aan de kledingregels die gesteld worden. Simpel. En ja, als ik jureer krijg je een 5 met een bodywarmer zonder manegelogo.
Natuurlijk geef ik liever een mooi cijfer voor een prachtig gereden onderdeel. Natuurlijk zie ik in de met name lagere proeven liefst het onderdeel verzorging samengevoegd in 1 cijfer en een nieuw onderdeel 'balans' toegevoegd. Maar tot die tijd moet ik (en al mijn collegajuryleden ook) het doen met de reglementen en de leidraad die de FNRS uitgeschreven heeft. En die leidraad geeft als advies: als het voldoet aan de reglementen een 7, zo niet dan 2 punten er af.
En wie dat niet boeiend vindt, die doet gewoon lekker zelf wat hij/zij wil. Maar ga de jury er niet op afrekenen als het je wel een keer aangerekend wordt.