Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaJdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:15

Hallo allemaal,
Onlangs heb ik de F8 gereden, maar nu staat er iets op m'n protecol en ik vraag me af of iemand dit even uit wil leggen? Er staat bij de juistheid der teugelhulpen het volgende: 'nette verbinding, niet terug werken'.
Wat wordt precies bedoeld met dat 'terug werken'?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:20

Daar wordt mee bedoeld dat je niet teveel terug moet trekken, meer je hand naar voren (wel met verbinging uiteraard)
:)

EmmaJdW

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:12

Haha, bedankt, ik had niet gedacht dat ze zoiets simpels bedoelden :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:40

Ik kom even binnen vallen :P

Mijn stiefzusje wil binnenkort op mijn paard weer proeven gaan rijden bij de fnrs manege hier in de straat, wij staan niet gestald bij deze manege. Wel heeft ze een geldig ruiterpaspoort (ik weet alleen niet zeker of er een stempel opstaat,is deze dan wel geldig? hij heeft wel een zegel van dit jaar.)
Mag ze dan gewoon starten op de desbetreffende manege?

Ook rijden wij met een leerbit, mag ze hier ook mee starten? In de reglementen staat namelijk dat je met een trens optoming/ hoofdstel moet rijden , maar op onze vorige manege reden wij bitloos wel gewoon bitloos proefjes. Of moeten wij dit dan overleggen met de manege?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:02

Het ligt helemaal aan de manege of je er proefjes kan rijden. Je kan dat het beste even vragen. Soms is zitten de wedstrijden al snel vol met ruiters van de manege. Ook zijn niet alle manege's blij met paarden van buitenaf.

Een leerbit is toch niet bitloos? Officieel mag je bij de FNRS inderdaad niet bitloos of met leer bit rijden. Maar als ik jureer en het wordt even gezegd dan heb ik er geen problemen mee. Op voorwaarde natuurlijk dat het allemaal goed bevestigd is en er paardvriendelijk gereden wordt.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:15

Oké duidelijk :j

Dan gaan we het van de week even vragen!

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:09

Hallo!
Ik had ook even een vraagje over een proefje dat ik zondag ga rijden.
Ze hebben mij namelijk ingedeeld op een paard dat de rechter galop niet kan. Dit heeft het paard niet alleen onder het zadel, maar ook aan de longeerlijn of als hij gewoon vrij door het weiland/ in de bak loopt.
Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen tijdens de galop in de proef.
Kan ik hem het beste de hele tijd terug halen en dan weer opnieuw aanspringen, of juist 2x (?) terughalen en opnieuw proberen en dan gewoon 'accepteren' dat hij het niet kan en door rijden?
Alvast bedankt! :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:12

Ja, ik zou 2x opnieuw proberen aan te springen in de goede galop. Dan laat je zien dat je weet dat hij verkeerd zit. En zit hij dan nog verkeerd, tja je hebt je best gedaan. Weet niet welke F je moet rijden?

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:32

Oke, dankjewel! :D
Ik hoef gelukkig maar F4b te rijden :) (omdat er zondag voor het eerst in 4 jaar weer F-proeven georganiseerd worden :+)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:44

Ok. In de F4 ben ikzelf (ik praat even voor mijzelf hier/nu) wat soepeler. Als een ruiter bij mij gewoon de hulpen voor de galop geeft, paard springt verkeerd aan, ruiter probeert te herstellen maar lukt niet dan krijgt de ruiter voor het aanspringen nog een 6. Wordt de volte vervolgens ook in de verkeerde galop gereden dan geef ik wel een 5.

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:39

Oke, dankjewel! :D
Maar ik moet dus sowieso wel rekenen om minstens één vijf voor de galop? (en als ik pech heb op meer, doordat het aanspringen ook mis gaat?)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:42

De manege kan dat ook even doorgeven aan de juryleden, dan weten ze dat het een paard is wat moeite heeft met het aanspringen in een galop.
Ik had van de week ook een mooi lijstje gekregen met de pony's en hun eigenaardigheden, dat werkt best goed.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:45

Het verschilt per jury maar ik zou idd wel rekenen op 1 vijf...

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:43

Super, heel erg bedankt! :D

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:15

Dit pluk ik zo maar even van de FNRS site, staat er duidelijk naar mijn mening. Lijkt mij dat het dan niet de bedoeling is, en zeker niet in de F4, dat een ruiter vervolgens een onvoldoende krijgt voor de volte wegens verkeerde galop.

· Er zijn paarden die heel moeilijk in een bepaalde galop aanspringen. Wanneer een paard in de verkeerde galop aanspringt, maar de ruiter heeft pogingen gedaan het te herstellen is dat toch een 6 waard. Mits de hulpen natuurlijk correct gegeven worden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:19

En op tijd :)
Ik zie ook regelmatig dat een ruiter pas op de tweede helft van de volte een poging tot herstel doet. En dan vind ik het toch echt geen 6 hoor. Bovendien staat het cijfer voor het aanspringen dan al lang en breed op papier.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:24

Dat deed ik ook altijd zo totdat er een aantal juryleden zeiden dat zij het anders geleerd hebben en doen.
Zij gaven onder de F5 al een vijf voor het aanspringen en voor de volte mits die in de verkeerde galop zaten.
Dus ik dacht ik ga ertussen inzitten en geef voor het aanspringen nog een zes en de volte een vijf.

Maar dat op de site had ik nog niet gelezen...dan was mijn eerste ingeving toch juist.
Tot de F5 verkeerde galop niet beoordelen maar wel aangeven. Vanaf F5 wel beoordelem.
Zo heb ik het op mijn cursus geleerd.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:30

10 jaar geleden leerden we ook een onvoldoende te geven. Later kwam de richtlijn dat het geen onvoldoende zou zijn. Tja, hoeveel paarden per jaar kom je tegen die wérkelijk een bepaalde galop niet kunnen? Volgens mij zijn die op 1 hand te tellen en wanneer van te voren aangegeven geef ik wel een 6. Maar 9 van de 10 keer heeft een paard er wel moeite mee, maar kan hij het wel en dan kan ik daar toch echt geen voldoende voor geven. En wanneer op de volte de galop nog niet hersteld wordt, wil ik ook in de F5 wel een 4 geven hoor. Is zooooo oncomfortabel voor het paard!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:32

Op tijd is een relatief begrip voor sommige deelnemers :D.

Bellatrix, dat is de oude garde. Jij bent ook van de nieuwe garde net als ik en wij hebben het naar de huidige maatstaven van de FNRS geleerd. Het is heel raar dat jij een 6 geeft voor hersteld aanspringen met het resultaat opnieuw vg en dan vervolgens een 5 voor de volte wegens vg, dat is niet consequent gejureert naar een deelnemer op dat moment. Ik hoop dat je mij begrijpt, het is wat moeilijk via een beeldscherm om uit te leggen wat ik bedoel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:34

Een 4 geef ik daar niet voor in de F5.

Daniella, ik begrijp je, zo had ik er nog niet over nagedacht...dacht zo mooi in het midden te zitten.
Zal er nog eens over nadenken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:11

Daniella, het zou niet zo moeten zijn dat er veschil is tussen de oude en nieuwe garde :)

Maar een 6 voor het aanspringen in vg en dan een 5 voor de volte in vg is natuurlijk tegenstrijdig. Dan hoort die ook een 6 te krijgen, tenzij er met de volte zelf iets mis is.

Een 4 geef ik dus wel. Ik vind het belangrijk dat een ruiter er op let of ie in de goede galop zit of niet. Ik geef dan een 5 voor het aanspringen. Dat kan mislukken, niet goed gaan, prima. Maar wanneer op die volte ook geen poging tot herstel gedaan wordt, ziet de ruiter blijkbaar niet of er sprake is van een vg of niet. Dan kan ik betwijfelen of de ruiter de juiste hulpen wel weet te geven. Die ruiter oefent de galop al vanaf de F3. Wordt het dan geen tijd om een duidelijk signaal af te geven?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:26

Hmm, daar heb je ook een punt...

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:04

Volgens mij zijn hier een hoop fnrs jury's die deze topic lezen..... Ik ben zelf ook fnrs jury maar heb een vraag aan de andere juryleden. Hoevaak jureren jullie gemiddeld jaarlijks? dit is nu mijn 2e jaar dat ik ga jureren en een hoop andere jury's uit Den helder worden ook niet echt gek vaak gebeld. Ik ben benieuwd.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:07

Ik zit niet in jou regio maar ik zit elke maand wel sowieso wel 3x. De ene maand minder dan de andere maand maar gemiddeld zit ik op de 3 a 4 keer per maand. Dus wel bijna elk weekend.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:24

Ik woon in Hoorn en ben gemiddeld 2 tot 4 keer per maand van huis af. Voornamelijk door heel Noordholland, maar soms ook Friesland, Flevoland, Utrecht en Zuidholland. Moet ook regelmatig nee zeggen.