Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:22

Tja, denk dat je bij mij iig voor het aanspringen een 5 had gekregen en die volte misschien nog wel een 6 maar ik heb je niet zien rijden en weet dus ook de omstandigheden niet. Hoe zat je erop, hoe gaf je de hulpen etc.

En vanaf de F5 moeten wij de verkeerde galop meenemen in de beoordeling en de ene jury is daar strenger in dan de andere. De ene straft genadeloos af en geeft idd 2x een 5 of zelfs lager als de proef een stuk hoger is en de andere is wat milder. Ik ben zelf iets milder maar daar heb jij nu niets aan. :+

Maar als jij alleen 2x een 5 hebt op die onderdelen heb je verder allemaal 6jes gehaald?

kallista90

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:39

hmm, ik heb gelijk geprobeerd te herstellen en de goede hulpen gegeven.. misschien door de zenuwen oid toch onbewust foutjes gemaakt, dat sluit ik niet uit.. maakt me wel een beetje zenuwachtig voor zaterdag, want paard springt op het moment bijna standaard verkeerd aan op de linkerhand :=

ik had voor de rest nog zeven 5-en en zeven 7-ens.. die 5-en waren kleine, maar slordige dingetjes die zaterdag beter zouden kunnen.. waren dingen als te laat afwenden bij A, door een S van hand veranderen naast A-C-lijn.. als mijn buitenhand nou even meewerkt zaterdag :')

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:33

Ik heb afgelopen zondag ook meegemaakt dat een paard zo veel moeite had met die verkeerde galop, dat ie het uit zichzelf herstelde... Dat telt voor mij niet als ik jureer :)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:57

suuszzzz schreef:
Wat betreft die 'tikjes'. Je moet inderdaad concequent zijn. Ik zie liever iemand die na 1 of 2 keer been geven een tikje geeft dan iemand die maar met zijn benen blijft 'kloppen'. Maar dan is het wel belangrijk dat je meteen reactie hebt na zo'n tikje. (maar uiteraard het liefst reactie na 1 keer been geven ;), maar ik kan me zo voorstellen dat dit helaas niet bij alle paarden zo werkt)

Bij deze pony is het probleem dat als ik hem een tik geef ik er een bok voor terug krijg. Op zich niet erg, want uitzitten doe ik het wel, alleen staat het zo slordig en als hij bokt wil ik toch wel weer laten zien dat ik niet op me laat zitten. Wat zou in dit geval dan het beste zijn? (ik dreef tijdens de proef wel teveel, daar ben ik me van bewust.)
Baalde trouwens als een stekker, tijdens het inrijden liep hij heerlijk aan de teugel. Ik kom de bak in en bij de hoek van de jury geeft ie zo'n stijger-bok :'). Thaaanx poownie :+

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:36

CRos95 schreef:
suuszzzz schreef:
Wat betreft die 'tikjes'. Je moet inderdaad concequent zijn. Ik zie liever iemand die na 1 of 2 keer been geven een tikje geeft dan iemand die maar met zijn benen blijft 'kloppen'. Maar dan is het wel belangrijk dat je meteen reactie hebt na zo'n tikje. (maar uiteraard het liefst reactie na 1 keer been geven ;), maar ik kan me zo voorstellen dat dit helaas niet bij alle paarden zo werkt)

Bij deze pony is het probleem dat als ik hem een tik geef ik er een bok voor terug krijg. Op zich niet erg, want uitzitten doe ik het wel, alleen staat het zo slordig en als hij bokt wil ik toch wel weer laten zien dat ik niet op me laat zitten. Wat zou in dit geval dan het beste zijn? (ik dreef tijdens de proef wel teveel, daar ben ik me van bewust.)
Baalde trouwens als een stekker, tijdens het inrijden liep hij heerlijk aan de teugel. Ik kom de bak in en bij de hoek van de jury geeft ie zo'n stijger-bok :'). Thaaanx poownie :+

Dat is lastig inderdaad. Probeer hem met het losrijden in ieder geval goed aan het been te krijgen. Dan komt hij als het goed is ook voorwaarts de ring in. Persoonlijk vind ik weinig vervelender om te zien dan een pony/paard die niet vooruit te branden is. Dan zie ik liever dat jij hem na de goede hulpen een tikje geeft, met desnoods een bokje erachteraan, dan dat je hem laat sukkelen. Daar zou ik je dan niet op afrekenen. Ik weet niet hoe de andere juryleden daar over denken?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:54

Helemaal mee eens!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:02

Ik zie liever iets "misgaan" in een onderdeel omdat een ruiter actie onderneemt dan dat ik naar een proef kijk waarin een ruiter zich zonder meer naar de slachtbank laat leiden door een paard dat weet dat hij zijn goddelijke gang kan gaan voor 7 minuten. Ik ben altijd erg voor pro-actief paardrijden, vaak kan je dan nog wel wat met een voldoende of kleine onvoldoende uit de voeten.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:36

Dankjulliewel voor jullie antwoorden!
Het is gewoon een lastig geval deze pony, want hij weet iets té goed wanneer de proef begint :'). Ach de volgende keer proberen hem nóg actiever te krijgen. :)

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:36

Hoe kun je hogere cijfers halen?
Mijn paard struikelde pas, met de dressuurcompetite,
toen kreeg ik een 3, en er stond ook dat ik goed doorreed nadat hij bokte, maar hij bokte niet... Daarna stijgerde hij,
Ik F4?

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:36

Mag je met peesbeschermers en oornetje rijden?
Mijn paard heeft peesbeschermers nodig, maar ook als ze niet nodig zijn, vinden jury's dat mooi?!
Het zijn witte!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:20

Burtzle schreef:
toen kreeg ik een 3, en er stond ook dat ik goed doorreed nadat hij bokte, maar hij bokte niet... Daarna stijgerde hij,
Ik F4?

Je haalt hogere cijfers door netjes te zitten, duidelijke correcte hulpen te geven en op de letters te rijden.

Als je paard struikelde had je misschien je been er niet goed aan. De jury zal er wel iets aan gezien hebben.

Verder snap ik niet wat je zegt/vraagt.
Laatst bijgewerkt door Tilmar op 08-02-12 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:21

Heb nu dat theorie boek van mn vriendin thuis liggen om te leren voor zondag :)
Moet je voor f6 theorie alleen F5 tot F6 leren?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:21

Burtzle schreef:
Ik F4?

Je paard struikelde en toen kreeg je een 3? Wat voor figuur was je aan het rijden dan? En je weet zeker dat ie niet bokte? Want de jury schrijft dat er niet voor niets bij lijkt mij...Je reed de F4?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:22

xVerax schreef:

Alles er voor lijkt mij ook handig maar volgens mij staat er iets van 'op weg naar F6' ofzo.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:22

Burtzle schreef:
Mijn paard heeft peesbeschermers nodig, maar ook als ze niet nodig zijn, vinden jury's dat mooi?!
Het zijn witte!

Manegepaarden mogen met peesbeschermers lopen als ze daar in de les ook mee rijden. De menegehouder kan dat aangeven. Je mag dus niet voor de sier rijden er mee.
Oornetje lijkt mij overbodig.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:23

Burtzle schreef:
Het zijn witte!

Het gaat er niet om of ze mooi zijn. Als je paard ze nodig heeft dan doe je ze om. (wel even doorgeven)
De kleur zal mij een worst zijn. :')

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:50

Bellatrix schreef:
xVerax schreef:

Alles er voor lijkt mij ook handig maar volgens mij staat er iets van 'op weg naar F6' ofzo.

Oke bedankt :)

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:21

Ik heb nog even een vraagje :)
Ik heb vandaag manegepaard even los gelongeerd en het is me opgevallen dat ze toen ook elke keer verkeerd aangallopeerde op de rechterhand (en ontzettend stijf liep).. in hoeverre moet/mag/kan een jury hier rekening mee houden? Want bij FNRS-proefjes wordt er toch ook rekening gehouden met het paard waar op gereden wordt?
Uiteraard ga ik de galop wel proberen te herstellen, mocht het in de proef ook fout gaan :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:49

Zowiezo laten zien dat jij weet dat het paard verkeerd ziet. Verder is e.e.a. met beoordelen toch afhankelijk van de proef die je aan het rijden bent. In een F3 wordt het minder zwaar aangerekend dan in een F12.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:21

Ik heb het laten zien, maar kreeg een 5 en een 4..
proef (F6a) ging niet goed, helaas!

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:12

ik rijd nu F13 en ik reed vorige week mn F12 proef en daar heb ik een vraag over:

als de jury weet dat je op een jong, onervaren paard rijd, en dus niet aan de teugel loopt en een beetje scheef gaat enz. krijg je daar dan alsnog aftrekpunten voor?? was bij mij niet het geval namelijk,, en toen het paard schrok en een debiele beweging maakte := kreeg ik alsnog een 7 op het figuur terwijl hij helemaal mislukt was daardoor...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:51

Je krijgt geen aftrekpunten. Je krijgt punten voor wat je laat zien. Bij de F12 hoort een paard dat nagenoeg de hele proef nageeflijk loopt. Er wordt geen onderscheid gemaakt of het paard jong is, of oud, of een Fjord of een Shetlander, of Salinero :) Wel gaat het er om hoe jij met het paard om gaat. Dus niet zomaar afstraffen, zeker niet als het paard zichtbaar jong is. Soms is het zo dat een ruiter een probleem zeer paardvriendelijk (passend bij het paard) oplost, dat dat veel meer te belonen is dan een minder strak gereden lijn. En met paardvriendelijk bedoel ik eigenlijk passend bij het paard, dus niet per definitie heel lief.

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:49

Ilja000 schreef:
Je krijgt geen aftrekpunten. Je krijgt punten voor wat je laat zien. Bij de F12 hoort een paard dat nagenoeg de hele proef nageeflijk loopt. Er wordt geen onderscheid gemaakt of het paard jong is, of oud, of een Fjord of een Shetlander, of Salinero :) Wel gaat het er om hoe jij met het paard om gaat. Dus niet zomaar afstraffen, zeker niet als het paard zichtbaar jong is. Soms is het zo dat een ruiter een probleem zeer paardvriendelijk (passend bij het paard) oplost, dat dat veel meer te belonen is dan een minder strak gereden lijn. En met paardvriendelijk bedoel ik eigenlijk passend bij het paard, dus niet per definitie heel lief.

Niet spotten met shetlanders! :') Ik rij met mijn shet ook de F14 _/-\o_

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:27

Wat dus mijn punt bewijst :-p Er wordt géén onderscheid gemaakt.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:36

Ik heb wel eens een meisje in de ring gehad die F20 reed met een a- pony, dus geen kwaad woord over kleine powns...
:D