Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pietaaa

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:51

bedankt ja het is een pony die altijd door blijft lopen :o

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:45

Wat ik me afvraag:
Wat zien jullie als juryleden als nageeflijkheid?

Ik rijd namelijk F12 en rijd meestal op dezelfde pony, geen sterrekijker ofzo, hij loopt wel ontspannen maar hij loopt niet echt rond (tijdens de proef, in de les wel stukken maar pas aan het eind van de les meestal..)
Nu had ik de ene keer de ene jury die me een 7 gaf voor nageeflijkheid en een andere keer een jury die een 5 gaf voor de nageeflijkheid, terwijl er (volgens mij) niet heel veel verschil was in hoe hij liep...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:49

Soms voelt iets anders dan dat het er uit ziet. Daarnaast weet jij wat er op het protocol stond en wij niet. Ook kunnen er storingen geweest zijn. Kortom: dit is wel erg summiere informatie om het mee te doen.
Wij doen het met hetzelfde boek als jij:"Leer paardrijden met plezier".

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:00

Ik heb een hele rare vraag :')

waarom zijn de letters: AFBMCHEK-DXG
en niet ABCDEFGH-IJK ?
:')

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:35

hahaha, heb geen idee, ben wel benieuwd :+

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:57

CRos95 schreef:

en niet ABCDEFGH-IJK ?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:33

s1993 schreef:
Wat ik me afvraag:
Wat zien jullie als juryleden als nageeflijkheid?

Ik rijd namelijk F12 en rijd meestal op dezelfde pony, geen sterrekijker ofzo, hij loopt wel ontspannen maar hij loopt niet echt rond (tijdens de proef, in de les wel stukken maar pas aan het eind van de les meestal..)
Nu had ik de ene keer de ene jury die me een 7 gaf voor nageeflijkheid en een andere keer een jury die een 5 gaf voor de nageeflijkheid, terwijl er (volgens mij) niet heel veel verschil was in hoe hij liep...

Ik zie nageeflijkheid als kaak- en nekgewicht ontspannen zijn, mits het paard met impuls loopt. Er staat nergens dat een paard perse "rond" moet lopen, liever juist ietsje neusje eruit dan dat ronde want dat is vaak meer achter de teugel kruipen dan dat het iets dressuurmatigs voorstelt. Als een paard echt nageeflijk is hangen de teugels niet los, er is mooie constante verbinding. Als een paard "rond" loopt met los-vaste teugels dan kruipt het paard achter de teugel en krijg je bij mij een (dikke) onvoldoende, vaak is dan ook iets mis met de impuls.

De letters stammen uit de tijd dat paarden nog deel uitmaakte van het militaire apparaat, volgens mij uit de 18e eeuw. Misschien kan je er via Google iets over vinden.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:55

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:52

Ik heb zaterdag weer wedstrijd!!! heb er zin in!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:55

Lolacabana schreef:
CRos95 schreef:

en niet ABCDEFGH-IJK ?

http://www.bokt.nl/wiki/Bakletters

Aah thanx, dat ik daar zelf niet op gekomen ben :+

Zondag weer wedstrijd! Wie komt er naar Neerijnen? <<)

Horse4life10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:11

ik heb laatst een wedstrijd gehad onglans dat de pony waar ik op zat geen goeie dressuur pony is ging het goed 213 punten ben super blij !!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:50

Morgen mag ik weer, op een Fries Paard, proefje F8B, spannend! Vorige keer (F8a) was ik 1e met 225.

Heeft iemand trouwens nog do's en don't s voor als je paard niet erg door wil draven en je krijgt hem ook niet veel vlotter, ondanks een tikje achter de laars?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:58

Heb je de handrem er op staan? Is je bovenlichaam niet te ver naar achteren?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:00

Dacht het niet. Maar dit paard is niet echt van het doorlopen zeg maar, je moet er echt wel mee aan het werk.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:09

Buiten genoemde punten kun je je ook nog afvragen of het paard niet voorwaarts is (dus niet actief) of dat ie gewoon langzaam is. Als ie niet actief is, zul je dat toch grotendeels voor de proef op moeten lossen, of anders voor lief moeten nemen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:23

Ok dank voor je tips!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:24

Borrelt nog ff een vraagje op als dat mag...

Als je tijdens je proef een paar x ff ter aansporing, keer of 3 ofzo, een tikje achter je laars geeft, hoe beoordeelt een fnrs jury dit dan?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:58

Dat ligt maar net aan de situatie.. Als je eerst vriendelijk been geeft, dan een schopje en daarna een tikje dan is het prima. Als je meteen tikjes gaat geven zonder eerst been dan krijg je bij mij een lager punt en dan zet ik er altijd bij dat er eerst been gegeven moet worden.

En aldoor kleine tikjes geven heeft ook niet zoveel zin, je kan beter duidelijk zijn. Ik zeg hier natuurlijk niet dat je heel hard moet gaan slaan he? Gewoon consequent zijn.

Ik heb wel eens een ruiter in de ring gehad die de pony elke stap (en dat is echt niet overdreven) een tik op de hals gaf, toen ben ik zelfs mijn juryhokje uit gekomen om er wat van te zeggen.

Maar als de pony dus een keer niet naar je been luistert mag je best een tikje geven, sterker nog: dat moet, want anders gaat het te langzaam.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:09

Dank voor deze informatie! Weer wat geleerd, dank je wel!

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:57

Ik heb een vraagje, want is er een regel wat betreft de vorm van de frontriem?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 01:03

@ shetties daar staat in principe niets over in, moet wel goed passend zijn, het paard moet er dus geen last van hebben.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:02

Even over die tikjes Datja, ik had laatst een jury die zei: Geef hem maar vaker een tik met de zweep.
(letterlijk op het protocol stond meer je zweep gebruiken)
Ze had ook wel gelijk. Was het echt eens met mijn punten, fijne jury! :)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:55

Wat betreft die 'tikjes'. Je moet inderdaad concequent zijn. Ik zie liever iemand die na 1 of 2 keer been geven een tikje geeft dan iemand die maar met zijn benen blijft 'kloppen'. Maar dan is het wel belangrijk dat je meteen reactie hebt na zo'n tikje. (maar uiteraard het liefst reactie na 1 keer been geven ;), maar ik kan me zo voorstellen dat dit helaas niet bij alle paarden zo werkt)

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:12

Ik heb ook nog een vraagje, ik kon er hier eigenlijk niet echt antwoord op vinden..
Ik rijd in de F6 en heb zaterdag weer een wedstrijd. Ik ben de vorige keer helaas gezakt (208 p), onder andere door een verkeerde galop bij onderdeel 13 en 14 (B-E halve grote volte en in rechtergalop, daarna C-X-C grote volte). Ik wist dat ik verkeerd zat en heb gedurende beide onderdelen dit geprobeerd te herstellen. Dit lukte op de grote volte. Ik heb voor beide onderdelen een 5 gekregen met als aantekening verkeerde galop. Maar ik dacht dat zolang je ziet dat je verkeerd zit en dit probeert te herstellen, je geen punten aftrek krijgt? Of heb ik het mis?

Misschien heb ik de jury ook wel gewoon chagerijnig gemaakt doordat ik veel onderdelen van de proef tegen paard praatte, ging onbewust := Ik had in ieder geval verwacht dat ik met 13 jaar rij-ervaring de F6 wel zou halen, viel dat even tegen :o

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:19

Het klopt dat je een voldoende kan krijgen als je de galop hersteld, dit moet je dan wel meteen doen en ook met de juiste hulpen. Als je iedere keer verkeerde hulpen geeft, dan kan het toch geen voldoende zijn.