Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:42

Zie het boek " Leer paardrijden met plezier". Houding, zit etc. (onderste 10 onderdelen) meer ontwikkeld, nageeflijkheid, uiteraard netjes op de letter rijden, stelling, buiging etc etc etc.

lautje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:43

Ik heb een vraagje over de zitcompetitie
Mag je als je F20 bent met 3 wp nog meedoen aan de zitcompetitie ?
ik heb nooit KNHS gestart
en ben 15 jaar (categorie 2 volgens mij)
En lid van de FNRS

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:23

Volgens mij mag je dan gewoon meedoen hoor.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:45

Volgens mij wel, volgens deze info, ten minste als je die 3 winstpunten niet in de L2 hebt gehaald

Wie mogen er meedoen?
Iedere ruiter vanaf 11 jaar die rijdt op een FNRS ruitersportcentrum en in het bezit is van een geldig ruiterpaspoort, met registratie van deelname aan F-proeven, mag deelnemen aan de FNRS Zitcompetitie. Als je aan deze punten voldoet, kun je bij je ruitersportcentrum vragen wanneer de voorrondes georganiseerd worden.

Categorie 1
11 t/m 17 jaar – tot F8
- aantoonbare registratie deelname F-proeven
- niet in het bezit van F8 diploma
- niet in het bezit of eerder geweest van KNHS startkaart

Categorie 2
11 t/m 17 jaar – F8 of hoger
- wel in het bezit van F8 diploma
- nooit winstpunt behaald in klasse L2 van de KNHS

Categorie 3
18 jaar of ouder – alle niveaus
- wel in het bezit van een geldig ruiterpaspoort
- nooit winstpunt behaald in klasse L2 van de KNHS

annieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:40

ik start binnenkort op een zichtbaar drachtige merrie die in mei is uitgerekend. Ik vraag me af of de jury hier anders naar kijkt?

Alvast bedankt ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:42

Neem aan dat de merrie nog prima de gevraagde oefeningen kan uitvoeren? Dus dat haar buik haar niet belemmerd in haar gangen? En dat ze het nog volhoud? Dan zie ik geen probleem hoor.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:41

Uit ervaring kan ik zeggen dat het erg lastig is als zo'n paard een F17 moet lopen... Da's erg lastig beoordelen.

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:23

Ik heb een vraag maar ik weet even niet waar ik het anders kan stellen, dus misschien dat de jury leden het wel weten. Ik rijd nu met een manegepony L1+8 en wil overstappen naar een manegepaard. Bovendien moet ik combinatiegebonden startkaart hebben als ik boven L1 wil rijden. Ik ben nu bezig met een leuk manegepaard uit te zoeken om er knhs mee te starten. Nu hebben wij wel paarden die F13, F14 en F15 lopen bij fnrs wedstrijden, wat dus gelijk zou moeten zijn aan L1. Ik heb zelf nu wel L1 met winstpunten, maar mijn pony zijn punten telt niet mee door mijn manegestartkaart. Als ik met een van de paarden start die F15 heeft gelopen, zou ik dan gewoon bij L1 kunnen beginnen? Of toch B? Pff wat een lange vraag, ik hoop dat jullie hem kunnen beantwoorden.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 08:19

Als het paard waarmee je wilt starten zelf niet in de L1 winstpunten heeft (of hoger) dan moet je B starten. F telt niet mee voor de KNHS.

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:55

Oke jammer, dankjewel voor je duidelijke antwoord!

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:07

Caro_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:01

Hallo allemaal!

Ik rijd de 22e voor de tweede keer een f-proef (f5). De eerste keer was ik erg zenuwachtig, maar t was erg leuk ;)
Nu stond op mijn proef de vrije stap omcirkeld. Ik stapte inderdaad 'gewoon' rechtdoor, en ben vergeten te vragen tijdens de les wat vrije stap precies inhoudt.

In dit topic las ik er iets over. Begrijp ik het goed dat je dan je paard meer teugel moet geven, maar wel actief moet doorstappen? En zijn daarbij verder nog hulpen waar ik daarbij aan moet denken als 'beginner'?

Alvast bedankt!

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:41

Dat vind ik ook een lastig puntje ja. Ik heb er zelf nooit een opmerking bij gehad, maar vooral bij de kinderen geloof ik niet helemaal duidelijk wat er nou mee bedoeld wordt.
Wel irritant want ik moet nu op G halthouden en groeten en dan rijbaan verlaten in vrije stap, maar met 1 pas ben ik alweer op de hoefslag (reus van 1,83m) dus amper de tijd om dat goed te tonen (al rijd ik altijd wel in vrije stap tot H/bak uit).

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:44

Hangt er ook vanaf waar je de bak verlaat, want de ingang is bij ons bij de A, dus dan hebben wij nog een hele lange zijde om het te tonen :)

Voor zover ik weet is het gewoon normaal voorwaarts doorstappen, maar het paard iets meer teugel geven inderdaad. En belonen mocht pas na de H, meen ik.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:48

Tussen de H en E wenden wij af, rechtuit richting de deur (deur zit tussen M-B), als we tot A gaan rijden duurt het allemaal veel te lang.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:10

Het is alleen jammer dat ons juryleden niet altijd wordt verteld hoe dat laatste bij hun gaat. :+ Want ik ben i idd wel eens ergens gekomen en na het afgroeten draaide de ruiter direct om richting de uitgang. :? De ruiter erna deed hetzelfde en de rest ook. Fijn dat ons dat ook even wordt verteld. :\ En dan kan je dus eigenlijk dat laatste punt niet goed beoordelen omdat het niet wordt getoond. Maar als de manege dat van te voren even bekend maakt, dat het op die manier bij hun zo gaat, dan vind ik het prima en geef ik iedereen hetzelfde cijfer voor dat onderdeel.

KiWhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:15

Hoe zien jullie een Fjord het liefst?
Voorpluk ingevlochten of maakt dat bij een fjord niet zo veel uit?

Alvast bedankt!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:16

Dat maakt mij persoonlijk niets uit. :+

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:52

Heb eigenlijk nooit hogere punten gehad met een gevlochten paard dan niet gevlochten.

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:26

Ook even wat vraagjes...

Ik las laatst dat je niet mee mag doen met de zitcompetitie als je L2+1 hebt gereden bij de KNHS... Hoe zit het met gewone F proeven? Mag je hier wel aan deelnemen als je al L2 of hoger hebt gereden bij de KNHS?

En (geen idee of het in een F proef voorkomt) als je een slangenvolte rijdt, wissel je van been aan het eind van de oefening? Of elke keer wanneer je op de AC lijn rijdt?

En zweep wisselen, altijd zweep in binnenhand tijdens een proefje? Of gewoon in linkerhand houden?

Als ik lesgeef aan kinderen wat zouden jullie als FNRS juryleden mee willen geven dat ik als instructeur de kinderen bij breng zodat ze een leuke FNRS proef kunnen rijden?
Laatst bijgewerkt door Anvisa op 16-01-12 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:38

Hangt van je manegehouder af. Het reglement zegt daar niets over.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:44

1. Al rijd je Z dan mag je nog gewoon een F proef rijden.
Veel ruiters doen het alleen niet omdat je " maar " tot F6 kan instromen en in hun ogen zo'n proef te makkelijk is.
Daarnaast hangt het ook af van je stalhouder of je mee mag doen, niet alle manege's willen het.
2. Bij een slangevolte op de a-c lijn van been wisselen.

3. zweep overpakken mag maar in 1 hand houden kan ook gewoon, vooral bij kleintjes is het laatste geslaagder omdat het zweep overpakken nog erg lastig kan zijn.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:54

Wat betreft 3 (ineens toegevoegd!): Netjes zitten, denk aan tempo, goed op de letter rijden. Pas als bepaalde commentaren bij verschillende juryleden op papier komen heb je wat te oefenen. Dat is wat ik mijn kids altijd meegaf :)

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:11

hooi
wij zijn sinds een half jaar een FNRS manege en ik moet 28 januari voor de F8
nu heb ik nog een filmpje van de F7 en vraag ik om tips wat ik beter zou kunnen doen in de F8 in de F7 was ik 1e met 223 punten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:36

Hoi pietaa ik zie nog wel wat verbeterpuntjes, daar ben ik natuurlijk jury voor :D

Allereerst moet je iets meer gaan zitten en wat meer been erbij houden, het ziet er wat onzeker uit.
Verder opletten dat je je hand ontspant, het lijkt soms wat strak.

Als je nog verder komt moet je goed op de stelling gaan letten, dat kan hier en daar ook nog beter.

Verder gewoon lekker gaan rijden en veel succes!

Edit : ik zie nu het einde..wilde hij niet stilstaan?
En teugels vasthouden tot de eerste hoekletter! Daarna kan je losgooien en belonen.