[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:32

Ik ben heel erg tegen, ik rijd nu zelf 4 jaar op een manege waar ik goed les krijg, vind ik zelf. ik rijd nu in een les waarvan het variert van 6 naar 12 paarden, en het gaat super hoor, je leert goed op jezelf passen. Ik hoor mensen weleens zeggen van ja manegemeiden kunnen niet rijden, maar ik heb geen keus om ergens te gaan rijden, ik kan maar eens in de week rijden want ik zit vanaf augustus tot 5 uur doordeweeks op school. en dan komt er nog bij dat we geen geld hebben voor een eigen pony. Ik heb dus geen keus. Ik vind zelf dat ik redelijk kan rijden niet goed, redelijk. Weet zelf wel dat ik er nog wat aan kan bijschaven. Wat i wel sdtom vind is dat manegeruiters nooit hun bek opentrekken, als ze wat nieuws willen leren. Ik wilde supergraag leren hoe ik schouderbinnenwaarts en buitenwaarts kon en hoe ik het paardje ana de teugel kon rijden. Een meisje uit mijn les heeft dat al een jaar willen leren, maar nooit haar bekkie opengetrokken, ik vroeg het 1 keer en de instructrice heeft er gelijk ene hele les voor genomen, super vind ik dat!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:35

Dat vind ik zo slecht op veel maneges.
Ze leren hun leerlingen 'even' een paard aan de teugel rijden.
Echt om van te kotsen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:39

konsalik schreef:

Hebben de eigenaren bij jullie dan allemaal meer paarden, wij hebben een rijvereniging met zo'n 100 leden maar er zijn er maar een stuk of 5 die meer dan 1 paard hebben/rijden, dus volgens mij is dat argument wel redeliijk. Het lijkt mij ook stug dat het overgrote deel van de eigenaren in Nederland meer dan 1 paard hebben, de meeste mensen hebben daar de financien/tijd niet voor.

sommigen hebben broers/zussen(of zoals ik een moeder) die nog 1 of meerdere paarden hebben, wij hebben er thuis 4 waarvan 3 van mezelf, maar daarnaast rij ik geregeld op paarden van vriendinnen en heb ik een tijd een vast bijrijdpaard gehad
ook op de manege waar ik lesgeef en met buitenritten meega zit ik geregeld op een vreemd paard

toen ik alleen 1 eigen pony had, zat ik ook iedere dag op minimaal nog 1 ander paard, dus ook als je zelf 1 eigen paard hebt, is het zeker niet ondenkbaar, en eigenlijk zelfs vrij normaal, dat je nog andere paarden rijdt naast je eigen paard

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:41

Ik heb overigens thuis ook vaak maar 1 paard staan, soms een keer twee, zoals nu.

Maar ik rijd regelmatig op beesten van andere mensen, zo rijd ik veel op stage of werk, en als iemand geblesseerd is, zwanger is of iets dergelijks..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:43

Urielle schreef:
Semir (of Suus )

Als je over een jaar of wat verder bent met dressuren/springen/SGW of wat je dan ook wilt gaan doen, kom je erachter dat er meer is dan simpelweg voorwaarts, achterwaarts, halt en de bocht om. Ik spreek dan nog niet over de oefeningen, hoewel je zonder die oefeningen bepaalde dingen niet kunt uitvoeren. Maar ik spreek over het activeren van de achterhand, het laten ontspannen van de rug, het voelen dat een paard links of rechts minder doet dan aan de andere kant zelfs als dat miniem is, het volledig rechtrichten van een paard, een paard in alle houdingen kunnen rijden en dat op de millimeter zelf kunnen bepalen, iets aan het paard veranderen door het spannen of ontspannen van een enkele spier in je been. Dit zijn idealen voor ons allemaal maar sommige ruiters zitten er dichterbij dan anderen.

dit bedoel ik inderdaad ook, dat kan je alleen leren met een eigen paard en veel priveles, ik voel precies aan wanneer mijn paard zich ontspant of er net niet helemaal doorheen is, ik werk met milimiters qua geven&nemen, dit heb ik een manegeruiter nog nooit na zien doen, ook niet na een paar x op hem gereden te hebben incl aanwijzingen van mij, omdat dat zo anders is voor iemand die altijd op minder gevoelige paarden rijdt

en na 9 jaar eigen paarden en veeeel les ben ik nog laaaaang niet uitgeleerd, maar dat ben je toch nooit

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:47

hehe die met het eigen paard zien het in, nu de manegeruiters nog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:48

shadow0 schreef:
Urielle schreef:
.... een paard in alle houdingen kunnen rijden en dat op de millimeter zelf kunnen bepalen, iets aan het paard veranderen door het spannen of ontspannen van een enkele spier in je been. Dit zijn idealen voor ons allemaal maar sommige ruiters zitten er dichterbij dan anderen.

Allemaal? Nee. 1 manegeruiter bleef dapper weerstand bieden, en gaat liever een lekker tochtje over de hei maken, met een heerlijk rengalopje tussendoor. Een houding bepalen tot op de milimeter is niet mijn ideaal. 't Is voor mij gewoon een hobby...

ik cross met mn paard ook geregeld in een (soms zelfs totaal ongecontroleerde) flinke galop door het bos en over de hei of over lege akkers, neem onderweg wat hindernisjes mee, maar om mijn paard goed&gezond te houden is rechtrichten ZO belangrijk
ik train dressuurmatig om op niveau te blijven (Z1) maar ook om mn paard rechtgericht te krijgen en te houden, verder springen we geregeld en maken we minstens 1x per week een flinke buitenrit en vaak in het weekend een tocht van zo'n 5 uur

maar zelfs als je als ideaal enkel lekker buitenrijden hebt is het gewoon belangrijk dat je een goed rechtgericht paard hebt, anders loop je vroeg of laat tegen blessure's aan die ontstaan door het langdurig scheeflopen van het paard.

ieder paard is van nature scheef, het is jouw taak als ruiter om dat te corrigeren en dan hoeft je doel niet in de (dressuur)sport te liggen maar ook een recreatiepaard heeft er belang bij om rechtgericht te zijn en om goed aan de hulpen te staan!
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 30-07-05 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:49

nou sorrie hoor maar het was echt niet even, ze heeft het die les met een paard uitgelegd dat heel makkelijk ana de teugel gaat iedereen in ene rondje erom heen en dan kijken hoe ze het doet, nu ( tis vakantie en dna gaat de manege dicht) is dat bijna 2 maanden geleden en we gaan er na de vakantie mee verder. Maar vertel jij anders maar eventjes waar ik het anders zou moeten leren...

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:52

Mariek87 schreef:
Ik heb overigens thuis ook vaak maar 1 paard staan, soms een keer twee, zoals nu.

Maar ik rijd regelmatig op beesten van andere mensen, zo rijd ik veel op stage of werk, en als iemand geblesseerd is, zwanger is of iets dergelijks..

Maar 1 paard? Wou dat iik er 1 had, dat vind ik nou zo om te kotsen dat mensen niet tevreden zijn als ze 1 paard hebben. Ik droom van een eigen paardje, die alleen van mij is (Suus gaat dan voor haar mooie paardje staan als waakhond, grr niemand ana mijn paard ) Daar kan ik dus echt niet tegen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:52

haffie_lover schreef:
nou sorrie hoor maar het was echt niet even, ze heeft het die les met een paard uitgelegd dat heel makkelijk ana de teugel gaat iedereen in ene rondje erom heen en dan kijken hoe ze het doet, nu ( tis vakantie en dna gaat de manege dicht) is dat bijna 2 maanden geleden en we gaan er na de vakantie mee verder. Maar vertel jij anders maar eventjes waar ik het anders zou moeten leren...

Het gaat er niet om waar je het anders moet leren.
Het gaat erom, of manegeruiters wel of niet kunnen rijden.

En een manegeruiter kán geen paard met gevoel 'aan de teugel' rijden, omdat ze niet de paarden tot hun beschikking hebben gekregen waarop ze dit kunnen leren.

Ik geloof best dat jij heel netjes op een paard kan zitten, daar gaat het niet om, maar mijn mening is dat het gros van de manegeruiters geen paardRIJDEN.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:53

haffie_lover schreef:
Maar 1 paard? Wou dat iik er 1 had, dat vind ik nou zo om te kotsen dat mensen niet tevreden zijn als ze 1 paard hebben. Ik droom van een eigen paardje, die alleen van mij is (Suus gaat dan voor haar mooie paardje staan als waakhond, grr niemand ana mijn paard ) Daar kan ik dus echt niet tegen.

Ben jij nou echt zo verschrikkelijk blond of doe je je graag voor alsof je minder intelligent bent dan de rest van de samenleving?

Iemand gaf eerder de reactie of dan alle paardeneigenaren meer paarden hadden, omdat er werd genoemd dat mensen met een eigen paard vaak maar 1 paard reden, terwijl het juist goed is om meerdere beesten te rijden.
Waarop ik dus antwoorde dat ik er ook 'maar' eentje had, maar er toch meerdere reed.

LEES voordat je DENKT, en DENK dan voordat je REAGEERT!

Dankje

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:54

Haffie_lover wrsch zat jij dan op een paard die zodra je wat weerstand bied en bijdrijft, netjes zn koppie naar beneden doen, en hem daar houdt

maar wanneer je dezelfde hulpen ou geven op een ander paard(manege of eigen) zal je merken dat het niet altijd zo makkelijk gaat

en ook komt er meer bij kijken dan het koppie omlaag, het paard moet van achter naar voren gereden worden, paarden die makkelijk met hun koppie naar benedne lopen, breken vaak af bij de schoft, oftewel, hun rug laten ze niet helemaal los en de achterhand is ook niet optimaal aan het werk

tuurlijk is het goed&leuk om daar mee bezig te zijn, maar ik weet dat het totaal anders is dan wanneer je met een eigen paard les hebt.
Ook ik reed vroeger manegepony's en paarden 'aan de teugel' en nouja het is totaal anders dan hoe ik mn eigen paarden nu rij merk ik!
ook geef ik zelf les op een manege en weet ik hoe lastig het is om de pony's waar vaak ook beginners op zitten, om die echt op de goede manier nageeflijk te krijgen

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:56

manege ruiters kunnen prima rijden hoor mits er goed les gegeven word maar vaak zijn er manege paarden/pony's die veel dingen vanzelf doen je hoet maar een hulp te geven die ze geleerd hebben en voila hij wijkt bijvoorbeeld
en als je op een eigen paard begint die nog niet "zover" is is het ineens heel moeilijk
nou heb ik altijd op een manege gereden waar je de basis kreeg en verder niet veel . ik heb nu een verzorgpoyn waar eigenlijk alelen ik op rijd met uitozndering van bv vrienden of die baas zelf, en ik heb toch gemerkt dat ik dat in het begin veeel moeilijker vond en ik moet zeggen dat als ik voel dat ik vooruit ben gegaan dat toch een goed gevoel geeft .
ik krijg nu les met die pony en ik merk heel goed dat ie totaal anders is dan een manege pony van die manege hij kent misschien minder maar ik vidn het veel leuker om hem mee te helpen dat te leren dan op een pony te zitten die alles al kent..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:57

Mariek87 schreef:
Echt om van te kotsen

Dat vind ik zo slecht, al die vooroordelen. Op veel maneges gaat het er helemaal niet zo aan toe, en nog minder in de les (want buiten de les roddelen ze altijd een heleboel over wat er in de les echt niet wordt aangeleerd)

Maar goed.... Urielle vroeg om argumenten om te bombarderen, dat is gelukt denk ik?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:58

shadow0 schreef:
Mariek87 schreef:
Echt om van te kotsen

Dat vind ik zo slecht, al die vooroordelen. Op veel maneges gaat het er helemaal niet zo aan toe, en nog minder in de les (want buiten de les roddelen ze altijd een heleboel over wat er in de les echt niet wordt aangeleerd)

Maar goed.... Urielle vroeg om argumenten om te bombarderen, dat is gelukt denk ik?

Vooroordelen? Ik doe niet aan vooroordelen, ik oordeel over wat ik zie.
En ja, ik heb gezien.
Veel gezien? Meer dan genoeg gezien!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:59

en ik hield deze keer toch zelf netjes mijn mond

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:00

Maar Shadow, zoals we al aan hebben geboden willen we erg graag naar de maneges komen kijken die als uitzondering worden genoemd, ik ben altijd bereid om mijn mening te herzien als het tegendeel bewezen kan worden

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:01

Urielle schreef:
en ik hield deze keer toch zelf netjes mijn mond

Urielle, jij bent een voorbeeldfiguur

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:05

dank je Mariek voor deze beloning van mijn krampachtig ingehouden toetsenbord

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:06

Het zou de discussie ten goede komen als men eerst goed leest voordat men reageert. Ook om gelijk iets 'om te kotsen' noemen is ook nogal aanvallend.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:09

Apple schreef:
Het zou de discussie ten goede komen als men eerst goed leest voordat men reageert. Ook om gelijk iets 'om te kotsen' noemen is ook nogal aanvallend.

Uitsluitend richting manegebedrijven, niet richting welke Bokker dan ook!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:12

Dan nog is het wellicht iets te generaliserend.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:13

Ik ben ook niet blond. Alleen lui (wil geen 12 pagina's gaan lezen) werd alleen eventjes pissig door dat maar. Ik zou supergraag een paardje willen hebben en als iemand dan zegt ik heb maar 1 paardje, dan denk ik van mens ga toch weg joh, wees nou eens blij met wat je hebt. Ik moet het ook emt manegeponyá en paarden doen, en heb daar geen moeite mee, waa rik wel moeite mee heb is dat iedereen de manegeruiters loopt af te zeiken. Mogen wij niet leren hoe je het best een paard aan de teugel rijd, of hoe je het beste je hulpen kan geven zodat het paard goed en mooi gaat lopen? Want het komt nu op me over dat dit dus niet mag. Op veel manege's hebben ze hele goede pony's en paarden waarmee je het wel kunt leren. Of moeten wij altijd op niveautje hobbeldehobbel blijven steken. Daar word ik pissig om!

Ow ja en nee ik zat nbiet op een pony die makkelijk zijn koppie omlaag doet, ik zat op en logge haflinger (echt log met een dubbele nek ) deze heb ik een maand geleast (jaja gespaard ) en heb er steeds meer soepelheid in gekregen die maand, ze liep toen echt mooi (normaal is het een pony die met haar neus hoog in de lucht loopt)

(sorrie voor daty om te kotsen maar ik ben nu echt pissig gewoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:15

toch maar wel ff de rest lezen, dan geef je vast een ander antwoord, dn zo binnen komen vallen...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:16

Ik zeik niemand af.

Maar als je de mening van een ander over de stelling van de TS niet wilt weten (want er zijn meningen die niet overeenkomen met die van jou) dan kan je beter het topic niet gaan lezen.

Bij een titel als "Manegeruiters kunnen niet rijden" kan je verwachten dat er mensen zijn die dat vinden ja.

Ik zeg nogmaals niet dat een manegeruiter niet netjes op een paard kan zitten, maar ik ben er van overtuigd dat er weinig manegeruiters zijn die met gevoel een beest kunnen rijden.
Ik zeg niet dat er geen manegeruiters zijn die hier geen talent voor hebben, maar dit zal zich nooit ontpoppen als ze niet van die maneges wegkomen.