Ik zal dan toch de tip geven niet voor een net ingereden paard te gaan.
En ook niet een ouder dier waarvan al bij geschreven staat niet voor beginner of sensibel karakter of van dat soort mooie omschrijvingen. Meestal is dat de nette variant van omschrijven

Heel gemeen gezegd, hoe het op de manege ook heet aan benamingen, in eigen paarden land is dat bijna altijd beginner. (en nee dat is geen neer kijken voor wie dat er in leest)
(ik als ervaren ruiter maar inmiddels weer ouder, ga ook al niet meer kijken naar zo'n paard, terwijl ik het best zou kunnen, maar niet meer wil)
Ik zou eerder wat minder goed praten over wat je kind kan dan zeggen wat ze allemaal wel al kan.
Een (te) braaf paard kan bij leren en samen groeien in de combinatie.
Bij een minder braaf paard is dat moeilijk voor de ruiter en niet de eerste die het plezier gaat verliezen in het rijden.
Maar ik zou gaan kijken bijvoorbeeld 1 van 8/10 jaar die al wedstrijden heeft gelopen. Al bosritten heeft gemaakt enz. waarvan ook word gezegd dat hij braaf is.
Dan zou ik daar vaker gaan kijken dan 1 keer.
Vraag ook of je een buitenrit mag maken, vraag ook of ze met de trailer mee gaan naar een andere omgeving.
dat mag je best vragen, het is geen auto, maar een dier en dat moet klikken.
Een verkoper die achter zijn paard staat, staat dat toe

En als het lukt is een proeftijd helemaal mooi, maar helaas is dat niet standaard.
En laat altijd!!! Klinisch keuren door je eigen dierenarts.