Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:27

Als de manege eigenaar vindt dat iemand te zwaar is voor zijn paarden mag die dat gerust zeggen. Nou denk ik niet dat dat heel gauw het geval zal zijn. Ik ken iemand van over de 100 kg die met succes met haar (grote) paard Z2 dressuur heeft gereden en haar paard niet leek te hinderen. Het paard kun je het uiteraard niet vragen, dus het is aan de manegehouder om dit te beoordelen.

En trouwens, iemand bepaalt toch zelf of dat ie wel of niet of die weegschaal gaat staan? Je bent vrij om te weigeren en naar een andere manege toe te gaan als het je niet bevalt.

dolllepeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:31

ik vind dat iemand op de weegschaal zetten als hun dat denken nodig is!
hoe zuur het ook klinkt je moet ook aan die arme rugetjes denken! die al vaak genoeg een klap in de rug krijgen!

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:34

wij moesten allemaal op de weegschaal, dat is alleenmaar zodat er rekening gehouden kan worden met welke paarden en pony's er ingezet kunnen worden voor een bepaalde les. Ik vind dat juist alleen maar goed.

Ik vind het alleen niet kunnen als er letterlijk word gezegt; 'Je bent te dik ! '

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:20

Kaitlyn schreef:
Ik vind inderdaad dat een manege eigenaar mag zeggen: "Je bent te zwaar voor onze pony's en paarden." :j Hoe hard dat misschien ook is, er moet wel een grens getrokken worden.

Tegen iemand met een eigen paard kun je het wel zeggen, maar die kun je niets verbieden. :)

hier ben ik het helemaal mee eens.
bij ons op de manege word het niet gedaan, maar het is gewoon slecht voor de ruggen van de paarden om er veel te zware mensen op te laten rijden..
wij hebben dan wel een shirextinker die heel wat kan hebben, grote en hele zware mensen rijden daar ook vaak op (zie mijn os, daar zie je hem) maar ze mogen zeker niet op alle paarden.. hier word met indelen wel rekening mee gehouden.

joycie81

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:51

Bij ons op de manege mag je in princiepe niet rijden als je boven de 80kg weegt. Hier let de eigenaresse altijd heel erg op. Ze is gewoon zuinig op haar beestjes en het welzijn van de paarden staat voorop. Ik ben het hier helemaal mee eens.
Een weegschaal zou ze eens moeten aanschaffen vind ik haha want om heel eerlijk te zijn denk ik van een paar mensen die bij ons rijden dat ze toch echt een paar kilotjes smokkelen over hun gewicht.
Vind ik erg jammer want ik snap dat je paardrijden leuk vind maar ik zou persoonlijk het wel zeer vervelend vinden om over mn gewicht te moeten liegen om maar te kunnen blijven paardrijden.
Er zijn genoeg manege's waar wat meerdere grotere en sterkere paarden zijn waar je wel kan rijden als je boven de 80kg weegt...maargoed ik heb 'makkelijk' praten aangezien ik niet met dit gewichtsprobleem zit.
Toch vind ik het een manege-eigenaar goed recht om mensen te weigeren of om iets te zeggen over afvallen als dit in het voordeel van t welzijn van de paarden is.
De paardjes kunnen immers niet zelf zeggen of ze iemand te zwaar vinden of niet...

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:02

Ik ben het eens met het instellen van een maximum gewicht voor wat een bepaald paard (afhankelijk van de bouw van het paard) mag dragen: voor alle paarden.

Manuela379

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:50

Wat verbaas ik me hier van sommige posts zeg, ik ben zelf ook niet de dunsten maar ben lang bijna 1.80 en heb groote borsten, daardoor weeg ik ook meer.. het is echt onzinnig wat sommige zegen vroeger werden paarden als landbauw dieren gebruikt dat was nog veel zwaarder! en shetlanders voor en karretje met 4 man er in is dat dan normaal???
tjongejongejonge er bestaan tabels waar in staat hoeveel een paard kan hebben;) en denk toch echt dat sommige hier in doordraven:)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:01

Ikzelf ben vrij klein van gestalte en weeg 80kg, ik ben dus ook niet van de magerste, maar mij werd hier nooit iets van vermeld. Ik zou het echter wel logisch vinden dat ze mij niet op een shetlander of een A of B pony (eventueel zelfs een C pony) zouden zetten, nochtans heb ik wel eens een les op een C pony gereden. Ik vond dit raar maar de instructrice niet.
Ik denk dat ze in de manege best weten wat de paarden aankunnen

En wat met heel grote mensen, boven de 2m bijvoorbeeld, die moeten zoizo al zwaarder zijn om gezond te zijn?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:03

Manuela379 schreef:
Wat verbaas ik me hier van sommige posts zeg, ik ben zelf ook niet de dunsten maar ben lang bijna 1.80 en heb groote borsten, daardoor weeg ik ook meer.. het is echt onzinnig wat sommige zegen vroeger werden paarden als landbauw dieren gebruikt dat was nog veel zwaarder! en shetlanders voor en karretje met 4 man er in is dat dan normaal???
tjongejongejonge er bestaan tabels waar in staat hoeveel een paard kan hebben;) en denk toch echt dat sommige hier in doordraven:)

Een zwaar object voorttrekken (dat ook nog op wielen staat) is iets heel anders dan een zwaar object dragen (ook nog op het zwakste gedeelte van de rug)

Manuela379

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:21

Anoeska schreef:
Manuela379 schreef:

Een zwaar object voorttrekken (dat ook nog op wielen staat) is iets heel anders dan een zwaar object dragen (ook nog op het zwakste gedeelte van de rug)

ben ik het mee eens, sta er soms ook van te kijken wat voor waardelozen zadels gebruikt worden bij maneges.

maar tog gaan sommige te ver maximaal van 80 kilo?

Manuela379

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:23

Anoeska schreef:
Manuela379 schreef:

ben ik het mee eens, sta er soms ook van te kijken wat voor waardelozen zadels gebruikt worden bij maneges.

maar tog gaan sommige te ver maximaal van 80 kilo?

queens29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 02:42

ja vind ik wel, misschien is het hard maar het gaat om het welzijn van een dier- en daarna je eigen plezier

Maritaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:18

Ik vind dat de manege eigenaar er best iets van mag zeggen, want anders is het ook niet goed voor het paard. En geef toe, het is ook best leuk om is een keer op een ander paard te rijden, wat eigenlijk nog beter bij je lengte en gewicht past. En als het je lievelingspony/paard is, kan je hem als nog wel verwennen met poetsbeurten, knuffels en wat lekkers :)

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:23

Ik ben het helemaal eens met het feit dat een manege iemand mag weigeren als deze te dik is. Wanneer zij zeggen dat ze een maximum is voor mensen die op hun paarden mogen zitten wil dat alleen maar zeggen dat zij het 't beste voor hebben met hun paarden. Paarden zijn in feite al niet gebouwd op het dragen van een ruiter. Wanneer een paard op de juiste manier loopt en de ruiter goed meegeeft in de bewegingen van het paard zal het paard daar geringe schade aan overhouden, maar wanneer iemand met overgewicht op het paard gaat zitten dan verziek je, hard gezegd, de rug van zo'n dier. En daar mag een manege natuurlijk nee tegen zeggen.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:13

Ik vind dat een manege ook zonder het iemand te vermelden dat hij te dik is een paard moet zoek dat past. natuurlijk is het voor een paard niet fijn als iemand van 100 kilo op zin rug neer ploft en er op rond hobbelt. maaar aan de andere kant als je een karre paard hebt die trekt nog wel veel meer te trekken en te voorduren een kaar is zwaar plus dat er ook nog mensen op die kar komen.
natuurlijk is op je rug of achter je op een kar anders maar beiden moet het voortbewogen worden. natuurlijk moeten ze dikke mensen niet op ranke arabiertjes bijv gaan zetten maar elke manege zal echt wel een steviger paard hebben voor de stevige mensen onder ons

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:55

Trek jij maar eens een koffer van 50 kilo op goede wieltjes van z'n plaats of til 'm op en zet 'm 5 meter verder weer neer. Dan begrijp je het verschil tussen trekken en tillen misschien wat beter.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:07

Manuela379 schreef:
Wat verbaas ik me hier van sommige posts zeg, ik ben zelf ook niet de dunsten maar ben lang bijna 1.80 en heb groote borsten, daardoor weeg ik ook meer.. het is echt onzinnig wat sommige zegen vroeger werden paarden als landbauw dieren gebruikt dat was nog veel zwaarder! en shetlanders voor en karretje met 4 man er in is dat dan normaal??? tjongejongejonge er bestaan tabels waar in staat hoeveel een paard kan hebben;) en denk toch echt dat sommige hier in doordraven:)

Dit geeft duidelijk aan dat je geen idee hebt waar je over praat.
Er wordt hier imo nergens in doorgedraafd, er wordt gewoon heel reël gekeken naar wat eerlijk is naar een paard toe en wat niet.

Susan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:47

Ik vind niet dat je mensen op een weegschaal mag zetten. Ik vind wel dat je aan het welzijn van je paarden moet denken, met name de rug. Mensen kunnen zeggen dat vroeger paarden voor zwaar werk gebruikt werden, dat klopt, maar vraag even aan je leraar of hij evolutie wil uitleggen. Want onze rijpaarden zijn NIET de landbouwpaarden van vroeger.
Als iemand te zwaar is voor een paard is het niet goed voor de rug van een paard, vandaar dat ik van mening ben dat manege-eigenaren ergens een lijn mogen trekken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:56

De landbouwpaarden van vroeger zijn ook totaal niet te vergelijken met de rijpaarden van nu.
Dat waren zware werkpaarden.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:57

Tuurlijk mag een manege-eigenaar hier een grens trekken! Het lijkt me logisch dat je je paarden heel wilt houden en daarbij is het nodig om naar het gewicht van de ruiter (alsmede het meezitten in de beweging) te kijken.

tientje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:57

Ik vind dat het de taak is als manege eigenaar om goed op het welzijn van je paarden te letten. Ik vind wel dat je eerlijk moet kijken en misschien naar een andere oplossing moet kijken (een paard wat wat meer aan kan) maar gaat het niet, dan gaat het niet, het welzijn van de paarden gaat voor.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:03

Manegepaarden worden al aardig wat uren per dag belast, als er dan ook nog meerdere ruiters op rijden met overgewicht dan snap ik dat het te veel wordt voor het paard. Aangezien paarden niet kunnen praten moet de manege-eigenaar dat voor hun doen :) Ik vind dat ze volledig in het recht staan om bepaalde mensen niet te laten rijden, kijkend naar het paard.
Met zijn tweeën op 1 paard kan af en toe wel, ik neem aan dat je niet elke dag met zijn tweeën erop gaat? Het is natuurlijk wat anders als je dat wel zou doen ;)
Ik vind wel dat de manege-eigenaar niet iemand mag verbieden naar zijn eigen paard te gaan omdat hij vind dat degene een te hoog gewicht heeft. Het is wel juist goed om er wat van te zeggen, misschien dat er dan wat aan het gewicht gedaan wordt (maakt niet uit of er resultaat komt of niet, als er in ieder geval een poging gedaan wordt vind ik al heel erg goed!)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:09

Die manege-eigenaar neemt zeker geen blad voor de mond. Zolang het om zijn of haar eigen paarden gaat vind ik dat hij of zij ook degene is die bepaalt wat er met die dieren gebeurd. Maar tegelijk worden er lessen aangeboden en vind ik dat hij of zij daar in principe niet selectief in mag zijn. Niemand zou daarin voorgetrokken mogen worden, maar natuurlijk gaat het ook om het welzijn van paarden. Dus wanneer iemand echt overgewicht heeft vind ik dat er allereerst gekeken moet worden naar een oplossing. Is die er niet, dan kan ik mij best voorstellen dat iemand geweigerd wordt. Hoe vervelend dat ook is, dat er ook commentaar wordt gegeven op iemand die een eigen paard heeft dan vind ik weer dat dat zijn of haar zaken niet zijn. Als die manegehouder van jou alles ook zo brengt als jij schrijft is dat overigens niet zo netjes en subtiel!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:22

Voor manegepaardjes vind ik het niet raar.
Bij ons op de manege rijd ook een meisje die heel erg, ewh, flink is.
En die wil op een pony (D-Pony) dat mag ook niet meer, maar dan zeggen ze gewoon dat ze te ruw is voor die pony.
Ze rijdt nog wel bij ons, maar nog maar op 2 paarden :j

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:43

Ik vind wel dat er iets van gezegt mag worden. Het is in het belang van het paard. Ik was vroeger ook een stevig kind en had ook overgewicht. Mij werd dan ook gewoon gezegt dat het niet goed is voor het paard en ik accepteerde dat dan. Wat ik zelf deed is gewoon even vragen of het paard geen last van me zou kunnen hebben. Voor mijn verzorgpony (E-pony) werd ik ook te zwaar / te groot , ben nu drastisch op dieet gegaan met als gevolg dat ik er nog eens op mocht rijden maar das nu even offtopic. Wil gewoon zeggen dat het bij mij niet grof overkwam als paardeneigenaars me op mijn gewicht wezen. ;)