Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Natasja_

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:44

een hoop van die (hele) kleine ruiterstjes hebben ook niet voldoende kracht om te kunnen duwen .
dat is denk ik ook iets waar een hoop overheen kijken.

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:54

Daarom vind ik het belangrijk dat kleine en beginnende ruiters op brave, voorwaartse paarden/ pony's leren rijden dan voorkom je dus dat ze leren schoppen. Helaas worden er juist voor de beginners de meest flegmatieke al dan niet afgestompte paarden/pony,s gebruikt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:45

Ja, want vaak gaat de veiligheid boven alles.
Nu moet je manegepony's ook niet onderschatten, die zijn zo slim, die weten precies wat er op hun rug zit. :D

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:25

Ik onderschat manegepony's zeker niet. Geef al 15 jaar les op een grote manege en zie inderdaad hoe ze reageren op verschillende ruiters. Maar mijn flegmatiekere pony's zijn juist lastiger met rijden omdat ze minder snel aan het been zijn, dan maken ze zich sterk aan de voorkant. Daar heb je dus al een handigere ruiter voor nodig om dat op te lossen. Eentje die los durft te laten aan de voorkant en heel veel ruiters durven dat niet. Veel ligt ook aan de instelling en zelfs aan het karakter van de ruiter. Iemand die van zichzelf introvert en afwachtend is past bij heel andere pony's dan iemand die extrovert is en initiatief neemt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:29

Ja dat klopt, het is belangrijk om de juiste combinatie te vinden.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:43

Er is inderdaad niet DE manegeruiter. Net goed als dat er niet DE manege is.
Er is zo gigantisch veel verschil in maneges. Ik ben eens met iemand meegeweest om te kijken naar de les. Mooie luxe manege, springtuin en alles. Maar ik was blij dat ik op mijn huidige manege rij. Wat een belabberde les, ook erg gericht op aan de teugel rijden. Zagen enzo werd genegeerd. Paard stond te steigeren toen zo'n trol flink zat te trekken en te porren met haar sporen (jaja pensiondametje in de manegeles) en toen schold ze haar paard voor draak uit omdat het niet deed wat zij wilde. Instructrice? Deed niets.

Ik heb eens een uitwisselingswedstrijd gehad met een manege, zal geen naam noemen. Maar wat bedroevens was dat zeg! Ik zat op een paardje, het was niet vooruit te rijden. Ik begin zoals normaal kuit aandrukken. Geen reactie, harder drukken, geen reactie. Beetje kloppen met mn kuit dan maar :? 1 pasje doen alsof het harder gaat en dan onverstoorbaar in zelfde tempo doorgaan. Ik moest schoppen. En bij een tik ging het paard stilstaan. Hoe bedoel je afgestompt? Dat paard was het manege leven gewoon helemaal zat. Niet zo gek. Want toen ze vervolgens naar ons toe kwamen. Mijn god.. wat heb ik met lede ogen moeten toekijken. Ik reed eerst een proef, vervolgens een meisje van die andere manege op dat zelfde paard. Arm dier, mevrouw ging halthouden. Echt eens heel erg flink zitten zagen en toen weer verder rijden. En zo deed ze dat ook op de poetsplaats toen ze moest wachten tot ze aan de beurt was, pffff.
Sindsdien doen wij geen uitwisselingswedstrijden meer!

En iedere manege heeft weer plus en min punten. Zoals de eerste manege die ik noemde die had weer wel heel veel weidegang voor de paarden. Daar hebben wij helaas niet echt de mogelijkheden voor. Maar onze paarden staan in een schone stal en als het kan komen ze buiten, ze krijgen ruim voldoende te eten. En ja hoe de les er aan toe gaat verschilt uiteraard van instructie. Ieder doet het weer op een andere manier. Maar gelukkig heb ik nooit geleerd te rukken oid. We hebben ook hele goede resultaten op de zitcompetitie gehaald. 3 kampioenen (waarvan 1 ook meervoudig kampioen!) en nog een reservekampioen, en dan nog een paar die tot halve- en finale zijn gekomen op HE.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:12

winnietje3 schreef:
Er is zo gigantisch veel verschil in maneges. Ik ben eens met iemand meegeweest om te kijken naar de les. Mooie luxe manege, springtuin en alles. Maar ik was blij dat ik op mijn huidige manege rij. Wat een belabberde les, ook erg gericht op aan de teugel rijden. Zagen enzo werd genegeerd. Paard stond te steigeren toen zo'n trol flink zat te trekken en te porren met haar sporen (jaja pensiondametje in de manegeles) en toen schold ze haar paard voor draak uit omdat het niet deed wat zij wilde. Instructrice? Deed niets.

Ik heb eens een uitwisselingswedstrijd gehad met een manege, zal geen naam noemen. Maar wat bedroevens was dat zeg! Ik zat op een paardje, het was niet vooruit te rijden. Ik begin zoals normaal kuit aandrukken. Geen reactie, harder drukken, geen reactie. Beetje kloppen met mn kuit dan maar :? 1 pasje doen alsof het harder gaat en dan onverstoorbaar in zelfde tempo doorgaan. Ik moest schoppen. En bij een tik ging het paard stilstaan. Hoe bedoel je afgestompt? Dat paard was het manege leven gewoon helemaal zat. Niet zo gek. Want toen ze vervolgens naar ons toe kwamen. Mijn god.. wat heb ik met lede ogen moeten toekijken. Ik reed eerst een proef, vervolgens een meisje van die andere manege op dat zelfde paard. Arm dier, mevrouw ging halthouden. Echt eens heel erg flink zitten zagen en toen weer verder rijden. En zo deed ze dat ook op de poetsplaats toen ze moest wachten tot ze aan de beurt was, pffff.

En iedere manege heeft weer plus en min punten. Zoals de eerste manege die ik noemde die had weer wel heel veel weidegang voor de paarden. Daar hebben wij helaas niet echt de mogelijkheden voor. Maar onze paarden staan in een schone stal en als het kan komen ze buiten, ze krijgen ruim voldoende te eten. En ja hoe de les er aan toe gaat verschilt uiteraard van instructie. Ieder doet het weer op een andere manier. Maar gelukkig heb ik nooit geleerd te rukken oid. We hebben ook hele goede resultaten op de zitcompetitie gehaald. 3 kampioenen (waarvan 1 ook meervoudig kampioen!) en nog een reservekampioen, en dan nog een paar die tot halve- en finale zijn gekomen op HE.

Eerlijk gezegd, zit jouw bericht ook vol vooroordelen. Trol, pensionmadammetje??
Omdat jouw pony niet op je kuithulp reageerde, hoef dat niet te zeggen, dat alle pony's zo zijn op die manege. Als je één keer op een manege bent geweest, kan je niet gelijk oordelen. Wel kan je natuurlijk beoordelen hoe de pony's erbij staan, stands/boxen enz.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 15:00

Daar heb je wel een heel goed punt Electra 63!!
Het eerste wat ik altijd doe als ik op een andere stal kom, is kijken hoe de paarden reageren en uit de ogen kijken. Staan de paarden apatisch op stal, of komen ze met open mond op je af, is er iets mis. Zijn ze goed doorvoed? En ja...op elke stal zal een paard staan dat zich niet fijn voelt en misschien wat magerder is dan de rest. Daar kan je als manege houder vaak niets aan doen natuurlijk. Maar staan er meerdere dan is er ergens iets goed fout en voelen de paarden zich niet happy.
Ook b.v de rug van de paarden, staan er meerdere met drukking...en dan bedoel ik niet witte plekken, want dat kan al bij de aankoop zo zijn geweest natuurlijk...maar echt open drukking, dan is de manege in mijn ogen niet goed!
Zoals ik al zei, ik heb dik 20 jaar een manege gehad, maar geen enkel paard hier heeft ooit drukking gehad!
ER zou egenlijk een lijst moeten zijn voor de beginnende ruiter waar hij op moet letten als hij bij een manege gaat rijden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:45

Electra63 schreef:
mika11 schreef:
Ik heb nooit op een manege gereden. Had de luxe op een boerderij te zijn opgegroeid waar een paar pony's liepen. Daar heb ik het rijden op geleerd. Met behulp van familieleden. Daarna ging dit over naar de paarden.
Een vooroordeel wat ik van manegeruiters heb is dat ze vaak wat angstiger en voorzichtiger zijn en niet zoveel zijn gewend. Behalve op de manegepaarden zelf natuurlijk.
Maar zodra het geen manegepaard meer is, lijkt opeens alles wat men geleerd heeft, niet voldoende meer te zijn.
Dit is deels uit eigen ervaring wat ik heb meegemaakt, en deels misschien wel een verkeerd beeld van mij van manege ruiters.

Maar hoe weet jij nu, dat jouw niveau "beter" is dan van een manegeruiiter? Dat vraag ik mij dan af.
Ik begrijp dat mensen het soms zat worden op een manege, maar het is wel de aangewezen plek om de beginselen van het paardrijden te leren.
Ik heb nl. niet zo'n hoge pet op van mensen die via een verzorgpony ooit hebben leren rijden.

Een goede manege leert behalve rijden, ook poetsen/zadelen etc. en heeft gediplomeerde instructeurs.
Het probleem is dat de meeste instructeurs niet zo veel zin in "manege-werk" hebben. Ze werken het liefst bij een bekende spring/dressuur/handelsstal. Daar is meer eer aan te behalen.

En Pumbaa_ het zullen wel geen "echte" wilde paarden zijn, die heb je niet in Nederland/Belgie, misschien onbeleerd, maar dat kan ik me niet voorstellen, zoals Aerdenhout1 al zei.

Ik zeg niet dat mijn niveau beter is! Alleen dat ik anders ben begonnen met paardrijden. Thuis en 2x in de week naar de vereniging met de pony om te lessen. Ik heb nog nooit op een manege gereden dus daarom dacht ik dat.
Ik moest altijd alles zelf doen, buitenrijden alleen met de pony (dat wat toen heel gewoon). Opgroeien met pony's en ermee leren omgaan thuis, is gewoon heel anders dan 1x in de week een manege les volgen.
Daarom dacht ik dat je als manegeruiter (maar misschien is dat wel onterecht?) nooit of heel moeilijk echt kon leren rijden en met paarden omgaan, zodra het geen manegepaarden meer zijn.
Misschien heb ik wel een verkeerd beeld van manegepaarden, ik heb altijd gedacht dat ze daar de braafste paarden voor uitzoeken omdat de manege wel veilig les moet kunnen geven. En dat je nooit echt zelfstandig kunt worden omdat er altijd iemand bij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:50

Da's onzin. Ik ben ook prima zelfstandig geweest op de manege, dat maakt echt niet uit.
Het zijn inderdaad bravere paarden, maar zeker niet altijd de makkelijkste hoor. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:53

Het lijkt mij ook moeilijker omdat de paarden geen vaste ruiter hebben.
Het is misschien moeilijker om een band te krijgen met een paard.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:58

Sorry, Mika, maar dan heb je echt een verkeerd beeld van een manegeruiter.
Dan zou je alleen als "boerendochter" echt kunnen rijden, omdat je met paarden bent opgegroeid?
Ik heb als stadsmeisje leren rijden op een manege. Na een paar jaar ben ik iedere keer buitenritten gaan maken in de weekenden in het bos/strand. Op mijn 13e kreeg ik mijn 1e pony en ben ik lid geworden van een vereniging en hadden wij 1 of 2 x in de week les op de vereniging. En natuurlijk heb ik het meeste geleerd toen ik een eigen pony kreeg, maar de basis heb ik wel op de manege geleerd. Op- en afzadelen, de basisbeginselen van het rijden (lichtrijden, sturen e.d.) enz.
Van wie had ik het anders moeten leren? Niet iedereen groeit op op een boerdrij met paarden.
Tegenwoordig heb je op FNRS-maneges F-proefjes. Daar zit ook een stukje theorie bij.
Het stelt voor mensen met een eigen paard misschien niet veel voor, maar het is wel de basiskennis voor kinderen om bijv. de onderdelen van zadel/hoofdstel te leren kennen en het paardenlichaam.
En vandaar uit, zullen er kinderen zijn die een eigen pony of verzorgpony krijgen en hun kennis dan kunnen uitbreiden d.m.v. stalhouder/instructeur enz.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:05

ik denk dat het ook te maken heeft met waarom de dametjes die beginnen met paardrijden. Ook ouders moeten toch bijbrengen dat het niet alleen maar met sierlijke krullentrekkerij te maken heeft, maar dat ze ook zo'n dier moeten verzorgen en er goed voor moeten zijn. Als ze een hamster of konijn krijgen is het ook niet alleen maar aaien, maar ook schoonmaken en lief zijn en niet truucjes afdwingen.
Ik denk dat het nageefllijk rijden een veels te groot punt is bij die dames(of heren natuurlijk) ze maken elkaar er gek mee, kijk mij ik kan het beter.
Dat is ook in de volwassen wereld vaak de kift (hoewel dat bij ons op stal dan weer niet zo is, maar goed)
Strekking van het verhaal zou moeten zijn, als je er eentje op je paard zet die zeven jaar ervaring heeft ([size=9]lees : zeven jaar niet op heeft zitten letten, want is die instructice/instructeur zo slecht of heeft de dame in kwestie geen zin om te horen wat hij/zij echt vertelde)[/size] maar d'r niets van bakt, wil ze het echt? kun je het haar bijbrengen of is het er één die alles beter weet en stug door blijft zagen........

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:05

Ja, ik heb het in de gaten!
Heel raar, maar dat komt omdat ik nooit iets met maneges te maken heb gehad.
Misschien moet ik hier eens op de plaatselijke manege of zo, een keer kijken of een les volgen. (als dat kan).
Het lijkt zo net of ik heel veel eigendunk heb, maar dat is echt niet zo, hoor.
Ik ben bijvoorbeeld helemaal niet zo'n dressuurtalent, springen durf ik niet hoger dan de L klasse.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:55

Electra63 schreef:
winnietje3 schreef:

Eerlijk gezegd, zit jouw bericht ook vol vooroordelen. Trol, pensionmadammetje??
Omdat jouw pony niet op je kuithulp reageerde, hoef dat niet te zeggen, dat alle pony's zo zijn op die manege. Als je één keer op een manege bent geweest, kan je niet gelijk oordelen. Wel kan je natuurlijk beoordelen hoe de pony's erbij staan, stands/boxen enz.

Trol en pensionmadammetje kan ik geen 'vooroordelen' noemen maar eerder benamingen voor iemand. En ja ik vind iemand die een paard zo behandelt een trol!
Het gaat erom hoe er met die paarden op die manege wordt omgegaan, dat ene meisje was namelijk niet de enige die de kop echt heel letterlijk naar beneden zaagde. En het paard waar ik op zat was niet de enige die zo slecht reageerde. Vind ik ook niet zo gek met zo'n manier van rijden. Dan vind ik een manege per definitie al niet goed genoeg nee.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:02

rijd jij bij liethorp?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:44

mika11 schreef:
Ja, ik heb het in de gaten!
Heel raar, maar dat komt omdat ik nooit iets met maneges te maken heb gehad.
Misschien moet ik hier eens op de plaatselijke manege of zo, een keer kijken of een les volgen. (als dat kan).
Het lijkt zo net of ik heel veel eigendunk heb, maar dat is echt niet zo, hoor.
Ik ben bijvoorbeeld helemaal niet zo'n dressuurtalent, springen durf ik niet hoger dan de L klasse.

Nee, joh, als jij tevreden bent, waarom zou je?
Als je jezelf wilt verbeteren, zou ik privé-les nemen met je eigen paard, daar leer je meer van.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:10

Ergens heb je wel een punt hoor Mika.
Vriendin van mij is ook opgegroeid met paarden, ik ben begonnen op een manege.
Toen ik begon te leren wat er eigenlijk allemaal bij een eigen pony kwam kijken, had zij die informatie al lang en breed in the pocket.
In dat opzicht was zij een stuk verder.
Ik reed 1x in de week, soms 2x (springles), zij reed op diezelfde leeftijd een stuk vaker.

Je hebt wel een voorsprong als je met paarden opgroeit.
Het heeft misschien niet zoveel te maken met leren rijden, maar je stapt er wel 'anders' in.
Een manegeruiter die 1x per week rijdt, kan prima rijden, maar iemand die tussen de paarden is opgegroeit heeft er over het algemeen meer handigheid in.
In dat opzicht durf ik wel te zeggen dat iemand die vanaf het begin 'thuis' heeft leren rijden qua kennis&vaardigheden een hoger niveau heeft dan een manegeruiter.
Het rij-niveau is natuurlijk afhankelijk van het soort les dat iemand krijgt, maar wederom, als je vaker rijdt, leer je over het algemeen sneller.

Ik heb nu al 8 jaar ervaring met eigen paarden, maar mn vriendin ga ik nooit meer inhalen.
Zij heeft een betere start gehad.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:26

Pion schreef:
Ergens heb je wel een punt hoor Mika.
Vriendin van mij is ook opgegroeid met paarden, ik ben begonnen op een manege.
Toen ik begon te leren wat er eigenlijk allemaal bij een eigen pony kwam kijken, had zij die informatie al lang en breed in the pocket.
In dat opzicht was zij een stuk verder.
Ik reed 1x in de week, soms 2x (springles), zij reed op diezelfde leeftijd een stuk vaker.

Je hebt wel een voorsprong als je met paarden opgroeit.
Het heeft misschien niet zoveel te maken met leren rijden, maar je stapt er wel 'anders' in.
Een manegeruiter die 1x per week rijdt, kan prima rijden, maar iemand die tussen de paarden is opgegroeit heeft er over het algemeen meer handigheid in.
In dat opzicht durf ik wel te zeggen dat iemand die vanaf het begin 'thuis' heeft leren rijden qua kennis&vaardigheden een hoger niveau heeft dan een manegeruiter.
Het rij-niveau is natuurlijk afhankelijk van het soort les dat iemand krijgt, maar wederom, als je vaker rijdt, leer je over het algemeen sneller.

Ik heb nu al 8 jaar ervaring met eigen paarden, maar mn vriendin ga ik nooit meer inhalen.
Zij heeft een betere start gehad.

helemaal waar....en daar komt dan ook nog eens bij dat de ouders van deze kinderen meestal ook zelf rijden.....ze krijgen dus eigenlijk elke dag rijles....je stuurt als ouder namelijk onbewust constant bij....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:48

Ik ben het daar dus niet (altijd) mee eens. Ik ken zat kinderen (op een boerderij) waarvan de ouders verder niets met paardrijden hebben. Ze hebben alleen het weiland en de stal ter beschikking. Ze krijgen dan "les" van het buurmeisje of de verzorgster van de shet. Even kort gezegd. Dus het niveau hoeft niet beter te zijn.
Ik heb mijn kinderen nog nooit les gegeven PPG, ik weet niet hoe jouw kinderen zijn? Wel natuurlijk geholpen (toen ze klein waren) met poetsen, zadelen etc. maar ze krijgen (nog steeds) les van een instructeur.
Beetje bijsturen OK, maar lesgeven? Ik gaf ze ook geen zwemles of turnles, terwijl ik dat ook als kind heb gedaan. Ik vraag me altijd af, waarom ouders zich wel met paardrijles willen/moeten bemoeien?
Ik ken zat ouders die zich met hun (kleine) kinderen bemoeien, vooral op wedstrijd en eerlijk gezegd, vind ik dat daardoor vaak veel te veel druk wordt gelegd op (kleine) kinderen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:51

Waarom zou je je als ouder en paardenkenner niet bemoeien met je kids die paardrijden?
Ik ben blij dat mijn ouders me altijd zo begeleidt hebben. Heeft me gebracht tot waar ik nu ben. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:02

Chaos schreef:
Waarom zou je je als ouder en paardenkenner niet bemoeien met je kids die paardrijden?
Ik ben blij dat mijn ouders me altijd zo begeleidt hebben. Heeft me gebracht tot waar ik nu ben. :)

Dat kan, mijn ouders hadden helemaal niets met paarden, ik ging gewoon overal alleen heen, geen probleem.
Ik ga ook mee met mijn kinderen (nu niet zoveel, omdat ze "groot" zijn). Ik ben er bijna altijd met les en zeker met wedstrijden (ik lees de proeven en mijn man of ik rijd de trailer) maar ik ga mij niet bemoeien met het rijden, op kleine tips/opmerkingen na.
Ik hoor wel eens dat ouders zich met de les bemoeien terwijl er een instructeur in de bak staat. Dan heb ik het wel over pensionpony's, geen manegepony's. En dat er heel veel concurrentie is tussen de kinderen onderling (onder invloed van de ouders). Ik houd daar niet van, dus ik doe dat niet.
Ik betaal voor groepsles en privéles, dus ik verwacht dat zij wat van de (betaalde) instructeur leren.
Maar dit gaat wel erg off-topic en heeft niet echt wat met manegeruiters te maken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:48

Electra63 schreef:
Ik ben het daar dus niet (altijd) mee eens. Ik ken zat kinderen (op een boerderij) waarvan de ouders verder niets met paardrijden hebben. Ze hebben alleen het weiland en de stal ter beschikking. Ze krijgen dan "les" van het buurmeisje of de verzorgster van de shet. Even kort gezegd. Dus het niveau hoeft niet beter te zijn.
Ik heb mijn kinderen nog nooit les gegeven PPG, ik weet niet hoe jouw kinderen zijn? Wel natuurlijk geholpen (toen ze klein waren) met poetsen, zadelen etc. maar ze krijgen (nog steeds) les van een instructeur.
Beetje bijsturen OK, maar lesgeven? Ik gaf ze ook geen zwemles of turnles, terwijl ik dat ook als kind heb gedaan. Ik vraag me altijd af, waarom ouders zich wel met paardrijles willen/moeten bemoeien?
Ik ken zat ouders die zich met hun (kleine) kinderen bemoeien, vooral op wedstrijd en eerlijk gezegd, vind ik dat daardoor vaak veel te veel druk wordt gelegd op (kleine) kinderen.

De beginselen heb ik ze zelf bijgebracht....ik bemoei me niet met de instructie,maar geef natuurlijk wel mn eigen tips......om kort te zijn denk ik dat kinderen van paarden volk altijd een voorsprong hebben.....ook als het manege kinderen zijn...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:04

Ja PPG, dan kunnen we nog wel gaan discussiëren wat paardenvolk is. :D
Natuurlijk heeft iemand die opgroeit met paarden een voorsprong op een manegeruiter die 1 uur per week lest, niet zo moeilijk te begrijpen. Maar als je met paarden opgroeit en alleen maar een beetje recreatief rondhobbelt in de wei (en die kinderen zijn er), dan hoeft dat niet van een hoger niveau te zijn als iemand die 2 x in de week lest op een manege. Er zijn ook maneges waar privelessen worden gegeven. En voor een F16 - F18 proef is toch wel een redelijk niveau gewenst, i.i.g. je komt er als boshobbelaar niet.

En er is een verschil in je kind wat tips geven of dat je denkt dat je de nieuwe Anky op de wereld heb gezet. :D De vraag is altijd: wat vinden je kinderen ervan? Vooral later, puberleeftijd bijvoorbeeld? Vinden ze het dan nog leuk als pa of ma zich met het rijden bemoeit?

anne12374

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:19

Als je nog een nieuwe ruiter zoekt kan ik je wel helpen?
Ik ben geen manege ruiter ik heb namelijk zelf een paardje: Winnetou,
het is geen zz dresuur paard maar wel een leuk beestje. Hij is een criollo dus gemaakt voor western, maar tot verbazing doet hij het toch goed. Ik ben pas geleden gestat in het B paarden(hij is een e) en ik heb al 4 winspunten en heb nog maar 2 wedstrijde gereden, ik was een keer zelfs 2 x 1e. als je intresse in me hebt laat je het maar weten... ik wil wel weten waar je woont ik in hoggerheide ne mn pony staat in bergen op zoom.