Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:19

_Amigo schreef:
lijkt me logich dat je eerst een stal+wei hebt voordat je een pony koopt? :')

Ja mij ook

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:27

Mag alleen een wei ook? :D

LadyMadonna

Re: Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:12

Mag wel, maar ik zou het persoonlijk wel erg prettig vinden een stal achter de hand te hebben just in case :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:23

En soortgenoten?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:27

Ik zie ze wel liever in de wei. Jammer genoeg zie je dat steeds meer op manege's.
Dan gooi je ze toch gewoon los in de bak? :n
Buitenlucht doet een paard goed, zeker als het manegepony's zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:45

stef schreef:
Mag wel, maar ik zou het persoonlijk wel erg prettig vinden een stal achter de hand te hebben just in case :j

Ach, ik heb voornamelijk een wei. Ik kan een box altijd tijdelijk huren, indien nodig. De ervaring heeft mij geleerd dat je die dus amper nodig hebt. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:45

Electra63 schreef:
En soortgenoten?

Dat is een vereiste. Vind ik dan. Net als die wei, een vereiste! :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:47

Daarom zeg ik: Stal achter de hand hebben, wil niet zeggen dat dat op eigen terrein moet zijn, kan ook een afspraak met een plaatselijke pensionstal of bij vrienden oid zijn.

Met soortgenoten tja.... Mijn merrie (shet) staat momenteel ook alleen (met dr veulen). Ik ga dr echt niet tussen grote KWPNners zetten met die kleine spruit ernaast

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:51

stef schreef:
Daarom zeg ik: Stal achter de hand hebben, wil niet zeggen dat dat op eigen terrein moet zijn, kan ook een afspraak met een plaatselijke pensionstal of bij vrienden oid zijn.

Met soortgenoten tja.... Mijn merrie (shet) staat momenteel ook alleen (met dr veulen). Ik ga dr echt niet tussen grote KWPNners zetten met die kleine spruit ernaast

Nee, natuurlijk niet.
Bij ons op stal is vorige week een tweeling (onverwacht) geboren. Moeder en kinderen staan ook apart van de rest.
Ik bedoelde te zeggen, een paard alleen op de wei, is net zo zielig als een paard op stal, volgens de welzijnswet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:51

Maar goed, dit topic gaat over manegepaarden. En ik vind een manege absoluut niet paardwaardig, als de paarden niet of nauwelijks als paard kunnen leven in een kudde in vrijheid, buiten op het land, naast hun 'werk'. Allemaal mooi en aardig, dat er geld verdiend moet worden, hoor, maar ik vind dat dat nooit mag over de rug (in dit geval kun je dat letterlijk nemen) van paarden. :n :n :n

Heb je de ruimte niet, dan maar geen manege, zou ik zo zeggen. Of creeer wat, want ik zie ook maneges waar nog best wat te regelen valt (om paddocks te maken bijvoorbeeld), maar nee, de springtuin of de parkeerplaats of de grote kantine zijn belangrijker. 8)7

Pien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:42

verschrikkelijk zeg.. :(
sommige "manege"paarden komen er echt alleen maar uit om een lesje mee te lopen,
en lopen ze die niet netjes mee krijgen ze de stempel vervelend en mogen ze weg.
lekker waardig paardenbestaan hebben ze dan, volgens mij hebben die maneges nooit iets gelezen over de basisbehoeftes van een paard...
ik zou mijn paard nooit op z'on stalling neerzetten, en als ik op een manege reed waar dit zou gebeuren zou ik er onmiddelijk weggaan :j

watjijwil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:45

Ontzettend triest!

Hier staan ze gelukkig wel op de wei, (manege) als het gras voldoende hoog staat gaat de wei open.
Maar dan mogen ze ook gewoon met regen etc. erin.
Er is zelfs een periode, dat ze er dag en nacht in mogen maar dan word de hele manege grondig schoongemaakt. Dus ik vind de manege hier zo slecht nog niet, en zoals winter periodes komen ze met z'n allen los in de bak.

Margrietx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:57

Op De manege waar ik rij hebben ze een grote wei verveeld in weitjes & ook zandpaddocks waar iedereen meestal iniedergeval elke dag instaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:10

Maarja, sommige les klanten gaan er ook vanuit dat paarden er nooit uit komen omdat ze in dat ene uurtje dat ze er zijn binnen staan

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:18

Ik heb een paar keer langs zien komen dat er ook privé paarden nooit buiten komen enzo. Maar ik denk dat je daar juist als manege het goede voorbeeld moet geven. De meeste mensen leren rijden op een manege, toch? Als je daar niet anders gewend bent dan dat de paarden altijd buiten staan, ga je het normaal vinden, ook als je zelf een paard neemt..
Laten we streven naar dat iedereen die weidegang maar onzin vindt overal raar aangekeken wordt! :)

Lieke_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:16

Ja, erg sneu, heb zelf leren rijden op een manege waar de paarden swinters nooit buiten kwamen en zomers alleen de weekenden

zou nu nooit mijn kind op zo'n manege laten rijden

Paarden horen sowieso overdag naar buiten, ook manegepaarden

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:16

ik rijd ook op zon manege (komen alleen in de zomer echt 6 weken op de wei) en verder eigenlijk niet.. maar ik besef me eigenlijk echt pas sinds 2 jaar dat het niet normaal is hoe weinig die paarden buiten komen.. en ja toen was ik al 18, maar toen ging ik me pas wat verdiepen in hoe weinig de paarden buitenkwamen, want ik was immers niet anders gewend..

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:29

dat is zeker zielig! als jij de hele dag in een warm wc-horje moet blijven zitten met een beetje eten wordt je toch ook helemaak gek! bij ons op de manege mogen de paarden elke dag op de wei en als de wei er niet meer van komt ofzo dan gaan ze wel in de paddock of in de bak! :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:41

een beetje vergelijkbare situatie: jij gaat de hele dag op je kamer zitten, 1uur per dag mag jij eruit. (p.s. computers die blijven uit.) dus ja heel zielig! je krijgt wel te eten en drinken hoor ;)

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:34

Als een manegepaard nooit buiten komt is het behoorlijk zielig. Wat heeft een paard te doen dan, als ze 24/7 in hun stalletje staan, behalve hun standaard lesjes lopen ?

De manege waar ik rij, hadden ze eerst onwijs veel weiland, maar doordat de gemeente daar wou bouwen waren ze dat kwijt. Toen probeerde ze alle paarden zo veel mogelijk in (zand)paddock's te zetten en met zn alle los in de buitenbaan zodat ze gewoon goede frisse lucht binnenkregen. Nu sinds bijna 2 maanden, gaan ze weer het weiland op, al is het er niet heel groot, ze zijn het aan het uitbreiden. Maar jemig wat zie je die beesten veranderen en blij worden als ze met zn alle in een kudde op het gras staan, en dan proberen ze hun voor/na/tijdens de lessen erop te zetten, zodat ze allemaal minimaal 4 uur naar buiten kunnen ! Heerlijk om die blije koppies te zien ! ;D.

Ik vind echt dat manegepaarden een paar uur tijd per dag buiten moet komen, in kuddeverband.

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:49

En dan tuigen we onze lieve manegepaardjes of stallen op met bijtkleppen, weefrekken, luchtzuigbanden en nog meer rotzooi.. Want we vinden het zó gek dat het paard de hele dag voor zn deur heen en weer loopt en de hele stal kapot bijt.
En we vinden het te gek voor woorden dat een paard zich niet meer laat aanraken in stal, maar gelijk aanvalt. Ja, dat moet op zn allerhardst gestraft worden, lekker voluit die zweep laten neerkomen terwijl dat paard mooi in zn stal opgesloten zit. Probleem opgelost.
En wanneer er een veulen is, moeten mam en kind natuurlijk in de állervoorste stal, zodat íedereen kan kijken en roepen en ôôh-en en ááh-en. Dat is natuurlijk vooral niet erg stressvol voor een merrie die net 3 uur geleden heeft geveulend, en dat veulen vind dat natuurlijk alléén maar leuk.
En tja, het is zoveel gedoe om al die paarden 300 meter te laten lopen naar de 4 hectare weide, dat doen we maar niet, dat kost zo veel tijd. Die weides gebruiken we dus alleen voor de herstellende kreupelen, sommige drachtige merries of merries met veulens aan de voet, en voor hooi.
En we worden al helemaal agressief als we tijdens etenstijd van die flippende paarden krijgen die slaan tegen de deur. Daarom doen we alvast álle paarden, behalve die ene. En als laatste krijgt hij dan, want dan leert hij t wel af, we zijn nu wel al 3 jaar bezig ermee, maar hij leert snel. En omdat de paarden maar zo nu en dan kreupel worden, doen we het ook al 3 jaar precies zoals we alles altijd doen.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:44

En helaas is dat van hierboven hoe het er werkelijk op sommige maneges aantoe gaat.

witjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:59

Mijn eerste gedachte: ja. Tenzij er bijvoorbeeld loopstallen zijn met frisse lucht. Maar een paard móet frisse lucht krijgen. Bij ons staan ze alleen in de zomer op de wei, maar dat is tenminste iets. In de winter zou het ook geen succes worden vrees ik :+ Maar om het even samen te vatten: ja, het is zieleg als een manegepaard nooit op de wei mag.

xannxannx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:52

Bij onze manege gaan de paarden op zaterdag nadat ze de laatste les hebben gereden in de wei
en worden er maandag om uur weer uitgehaalt:D

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:13

Op mijn manege gaan ook alleen eigen paarden naar de wei & dan tijdens ponykamp wel alle manegepony's maar dan hebben ze ook wel lange buitenritten. Ik vind het ook wel zielig.. : (