FNRS Zitcompetitie 2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: FNRS Zitcompetitie 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:11

Inderdaad beetje flauw om nu te gaan klagen over de juryleden...

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 14:26

Ja idd, daar ben ik het ook mee eens. Die juryleden weten echt wel waar ze naar moeten kijken, ze hebben niet voor niets een cursus gedaan om te mogen jureren. Het is echt geen huis-tuin-keukenmoeder die even komt jureren. Blijkbaar waren de mensen in jou categorie gewoon beter. Tuurlijk mag je teleurgesteld zijn want jij had ook graag door willen gaan. Maar zo is het helaas nu niet en dan vind ik niet dat je dat mag afreageren op de jury.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:08

CalvinenGino schreef:
helaas zijn ze soms blind!

En helaas zijn sommige ruiters blind voor hun eigen onvermogen. Of kunnen er niet goed mee omgaan dat een ander beter is.

Sorry dat het zo hard overkomt. Als jury ga je er nl. altijd van uit dat iedereen zijn uiterste best doet. Wel is het een selectiewedstrijd en kan niet iedereen door. Daarnaast kan de jury heel sterke argumenten hebben waarom het de ene fout bijv. strenger afstraft dan de andere. En geen enkele jury zit er om een ruiter af te branden. Iedereen heeft zondag zijn best gedaan, iedereen verdient een dik applaus.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:11

oh absoluut, vind het ook niet erg, kan me tenmisnte concenteren op de andere wedstrijden, ik werd gevraagd om mee te doen :P
Maar het gaat niet alleen om mij! vind het idd jammer dat ik niet door ben, maar ach ik gun het de andere ook.
Maar er was 1 jongen ( van een andere manege) ook echt super goed!! en die was niet door, dat vond ik en andere super raar..
Ook hebben 2 meisjes moeten afkampen voor de 4e plek, je zag duidelijk verschil, maar toch was die in onze ogen mindere door.. Tja is natuurlijk ook het moment dat de jury net naar jou kijkt..
Applaus voor de rest die wel door is hoor!!!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:15

De proef duurt een kwartier tot 20 minuten. Dan heb je niet te maken met ' het moment waarop de jury naar je kijkt'. Dan wordt elk cijfer gebaseerd op 20 minuten rijden.
Gisteren hebben mijn collega en ik (overigens niet op een locatie genoemd in dit topic) eerst gekeken en gekeken en wat opmerkingen gekrabbeld, pas bij de beugels uit begonnen met cijferen. Daarna evt. nog dingen aangepast.
Jij en wat andere mensen kunnen wel vinden dat iemand ' supergoed' was, maar de jury heeft een hele opleiding gehad met waar op te letten. Het zou heel goed kunnen dat wat jullie vinden net niet hetgene is dat het belangrijkste was.
Mijn tip: steek hand in eigen boezem en laat het beoordelen aan de jury over.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:25

haha, grappig gezien mijn moeder en zus allebei FNRS jurylid zijn, ook zitcompetitie jureren, ook gaven hun aan dat die jongen wel door zou zijn en ook dat andere meisje van het afkampen.. Maar hun hebben niet gejureerd alleen gekeken ;) En tja ze zijn natuurlijk voor het familielid, maar daar heb ik me bij neergelegd dat ik niet door ben en vind het ook niet erg!

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:23

Ik ben ook niet door, tuurlijk is het jammer maar ik vind het niet erg, ben super blij met mijn behaalde punten. En natuurlijk trots op onze 3 eerste plaatsen en 2 tweede plaatsen en best zittend manege. En de rest die wel door is heb ik het ook zeer gegund! :)

michellee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:15

ik heb dit jaar mee gedaan in Arnhem.
Stal Mansour.
Ik kom zelf van de Manege Prinsenbankhoeve.
Zat in catogorie 1 ben 2e geworden hihi.
En indd !
Ik heb overal een 7 voor maar geen 1 opmerking..
Zelf weet ik niet zo goed wat ik elke keer moet doen, want ik heb dus geen 1 opmerkingen.
Ik weet wel dat ik op me benen moet letten..
Dus voor de juryleden, schrijf genoeg opmerkingen op !

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:34

Mogen paarden met de zitcompetitie ook met martingalen lopen of
moeten ze echt bijgezet zijn?

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:51

CalvinenGino schreef:
haha, grappig gezien mijn moeder en zus allebei FNRS jurylid zijn, ook zitcompetitie jureren, ook gaven hun aan dat die jongen wel door zou zijn en ook dat andere meisje van het afkampen.. Maar hun hebben niet gejureerd alleen gekeken ;) En tja ze zijn natuurlijk voor het familielid, maar daar heb ik me bij neergelegd dat ik niet door ben en vind het ook niet erg!

Ik krijg toch lichtelijk het idee dat je zelf een beetje gefrustreerd bent, door jouw reacties in dit topic.

En die jongen waar jij het over hebt, iedereen die in Stein was weet over wie het gaat. Die zat zeker netjes op het paard. Maar wellicht heb je wel over het hoofd gezien dat hij flinke stukken met zijn linkerhand minimaal 10 cm. hoger zat dan met zijn rechterhand. En dat hij met zijn bovenlichaam te ver naar achteren zat. En met zijn onderbenen te ver naar voor.

Feit is dat in jurysport altijd een subjectieve factor zit. Maar de juryleden weten echt wel op welke punten ze moeten letten. En dat is naar mijn mening goed gebeurd.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:54

Ik heb inmiddels meerdere regiofinales gejureerd samen met Monica en Ilja in diverse regio's en er wordt altijd overlegd onderling. Dat is juist zo fijn omdat een ander er net even anders naar kan kijken, zo hou je elkaar ook scherp.

Michelle_x: wij proberen altijd minstens 1 opmerking erbij te zetten per ruiter. Maar neem aan dat je ook gewoon je F-proefjes rijdt en daar zal vast ook genoeg onderaan het protocol staan waar je wat mee kunt. Allemaal 7ens is een hele nette lijst maar dan was een ander gewoon soms net even wat beter (of juist slordiger).

Geldt eigenlijk voor elke ruiter: blijf kritisch naar je eigen rijden kijken, les ook eens bij een andere instructeur en als je pony op een bepaalde manier reageert kijk dan eens naar jezelf van wat doe ik evt niet goed of waar zit ik hem in de weg. Sommige dingen kun je niks aan doen maar vaak kun je het werk voor een manegepaard/pony zoveel fijner maken als je hem met respect behandeld tijdens het rijden.

Succes allemaal bij de kwartfinales en verder, tot op HE!!

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:17

Dat is ook nu juist het voordeel van 2 juryleden: goed voor de objectiviteit. Als de één iets over het hoofd ziet merkt de ander het juist wel weer op. En ondanks dat er 4 of 5 ruiters tegelijk in de rijbaan zijn, kun je alle ruiters goed in de gaten houden, en de proef duurt ook vrij lang.

Van onze manege waren er 3 door die vorig jaar ook door waren (en 2 het jaar daarvoor ook. En daar hebben toch echt heeel veel verschillende juryleden naar gekeken. Het is dus wel mogelijk om er enige objectiviteit in te krijgen door de opleidingen van de FNRS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:06

s1993 schreef:
Mogen paarden met de zitcompetitie ook met martingalen lopen of
moeten ze echt bijgezet zijn?

Volgens mij moeten ze echt bijgezet zijn. Dan kun je je als ruiter concentreren op je zit :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:06

Ja, volgens mij idd echt bijzet. :j

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 22:51

Ooh heb dr wel zin in hoor! Heb een beetje het gevoel dat ik niet heel veel kans maak omdat ik hier lees dat zoveel maneges allemaal zitlessen geven....en wij gaan alleen zondag oefenen (meer om de 'vorm' van de proef te kennen). Maarja als ik dan van de jury van mijn wedstrijd van gister hoor dat ik zo'n goede zit heb....

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:13

Wij hadden wel een voorrondes, bij de normale F-proeven werden mensen geselecteerd daarvoor door te kijken naar cijfers voor houding en zit enz. Bij de voorronde was een FNRS jury en een instructeur van de manege, dat gaat altijd wel goed.

Heb zondag bij Stal Mansour in Arnhem regiofinale gehad, ik mag door naar de kwartfinale, wij waren ook de bestzittende manege van de regio :D

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:27

Vippie schreef:
Ik heb inmiddels meerdere regiofinales gejureerd samen met Monica en Ilja in diverse regio's en er wordt altijd overlegd onderling. Dat is juist zo fijn omdat een ander er net even anders naar kan kijken, zo hou je elkaar ook scherp.

Michelle_x: wij proberen altijd minstens 1 opmerking erbij te zetten per ruiter. Maar neem aan dat je ook gewoon je F-proefjes rijdt en daar zal vast ook genoeg onderaan het protocol staan waar je wat mee kunt. Allemaal 7ens is een hele nette lijst maar dan was een ander gewoon soms net even wat beter (of juist slordiger).

Geldt eigenlijk voor elke ruiter: blijf kritisch naar je eigen rijden kijken, les ook eens bij een andere instructeur en als je pony op een bepaalde manier reageert kijk dan eens naar jezelf van wat doe ik evt niet goed of waar zit ik hem in de weg. Sommige dingen kun je niks aan doen maar vaak kun je het werk voor een manegepaard/pony zoveel fijner maken als je hem met respect behandeld tijdens het rijden.

Succes allemaal bij de kwartfinales en verder, tot op HE!!

Ik meng me even in de discussie, dit is helaas dus niet zo. Ik krijg op die punten echt altijd standaard dezelfde cijfers zonder opmerkingen. Alleen toen onze vereniging expliciet aan de jury had gevraagd ook de zit (welliswaar apart op een ander blaadje) te beoordelen, kwam ook op het gewone protocol verandering daarin. Ik krijg daardoor het idee alsof het van die standaart puntjes zijn net zoals het puntje verzorging, dat je alleen anders krijgt als er iets echt afwijkt. Niet de juiste plek voor deze discussie maar wilde het toch even melden.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:29

_Linn_ schreef:
Ooh heb dr wel zin in hoor! Heb een beetje het gevoel dat ik niet heel veel kans maak omdat ik hier lees dat zoveel maneges allemaal zitlessen geven....en wij gaan alleen zondag oefenen (meer om de 'vorm' van de proef te kennen). Maarja als ik dan van de jury van mijn wedstrijd van gister hoor dat ik zo'n goede zit heb....

Maak je niet druk, wij doen ook geen extra zitlessen. Jammer maarja, we moeten ons dus redden met hoe we het nu doen en met wat we in de reguliere lessen meekrijgen.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:05

Bellatrix schreef:
Ja, volgens mij idd echt bijzet. :j

Halsverlengers mogen ook toch?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:06

Stiek bedoel je? Volgens mij wel maar ik weet het niet zeker?

Margrietx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:12

helaas niet door, maar zeker genoten van de dag. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:34

Hier zijn ze zondag gereden met elastiek. Dus ik denk idd bijzet of elastiek.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:16

Ik zie net op de site van de fnrs dat ik als 9e ben geeindigd. Vind ik toch nog best hoog voor mezelf haha!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:42

winnietje3 schreef:
_Linn_ schreef:

Maak je niet druk, wij doen ook geen extra zitlessen. Jammer maarja, we moeten ons dus redden met hoe we het nu doen en met wat we in de reguliere lessen meekrijgen.

Bij ons zijn er ook alleen de reguliere lessen en voor de regio finalisten 1 privéles van een half uur om nog even de puntje op de i te zetten.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:44

Wij hebben allemaal ongeveer 4 zitlessen van een uur, dan rijd je ongeveer met zijn vijven. Eerst even op je zit oefenen en dan het proefje, ik vind dat er veel galop inzit dit jaar!