Maneges voor mensen met overgewicht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Maneges voor mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:53

In eerste instantie werdt er ook gewoon gereageerd op die manier. maar als de ts op een hele banketstaaf manier reageerd of alleen op de dingen reageerd die ze wil horen krijg je dit vanzelf....

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:55

Euhm de eerste reactie is al waarom ts met meer gewicht op een paard wil gaan zitten, vervolgens blijven er zulke reacties komen. Ga niet heel het topic zitten analyseren maar globaal komen er misschien 5 tips in het topic voor wat ts zou kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:39

juline schreef:
Oke, maar dan kan er toch ook gewoon gereageerd worden dat die er niet zijn en dat ze kan informeren bij verschillende stallen of ze een paard hebben staan waar ze op kan rijden?

Dan hoeft er toch geen hele discussie te komen die uiteindelijk een discriminerend randje krijgt?

Die reacties heeft de TS ook in grote getale gehad in het begin van het topic. Wat dat betreft is de vraag van de TS wel beantwoord hoor, wees niet bang :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:04

juline schreef:
Oke, maar dan kan er toch ook gewoon gereageerd worden dat die er niet zijn en dat ze kan informeren bij verschillende stallen of ze een paard hebben staan waar ze op kan rijden?

Dan hoeft er toch geen hele discussie te komen die uiteindelijk een discriminerend randje krijgt?

Moet jij even teruglezen wie het over die boeg is gaan gooien. Ik heb niets vervelends over zware mensen willen zeggen, was zelf ook zwaar. Ben netjes afgevallen. Maar zodra je het over gewicht hebt, voelen mensen zich aangesproken en aangevallen en gaan op die manier reageren. Zo kwam het op gewicht en helemaal niet rijden, verder krijg je daarbij mensen die niet goed het topic lezen en er fijn een flauwe post tussen door gooien. Maar er werd heel ontopic gereageerd in dit topic, de enige mensen die een scheldwoord naar hun hoofd hebben gekregen zijn de dunne mensen. Broodplank en nog iets. Schijnbaar mogen zwaardere mensen wel een belediging in de mond nemen en discrimineren, maar o wee als je over het te zware gewicht van de medemens begint, dan is het discriminatie.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:11

Citaat:
Moet jij even teruglezen wie het over die boeg is gaan gooien. Ik heb niets vervelends over zware mensen willen zeggen, was zelf ook zwaar. Ben netjes afgevallen. Maar zodra je het over gewicht hebt, voelen mensen zich aangesproken en aangevallen en gaan op die manier reageren. Zo kwam het op gewicht en helemaal niet rijden, verder krijg je daarbij mensen die niet goed het topic lezen en er fijn een flauwe post tussen door gooien. Maar er werd heel ontopic gereageerd in dit topic, de enige mensen die een scheldwoord naar hun hoofd hebben gekregen zijn de dunne mensen. Broodplank en nog iets. Schijnbaar mogen zwaardere mensen wel een belediging in de mond nemen en discrimineren, maar o wee als je over het te zware gewicht van de medemens begint, dan is het discriminatie.

precies, en dat schijnt heel normaal te zijn. Vervelende dingen zeggen over dunne mensen.

ik blijf er bij:
In een winkel vraag je ook niet of ze een shirt maat 40 uitrekken voor je zodat je toch in een 40 past,
want dan voel je jezelf goed en je wilt dat graag..

Met paardrijden hetzelfde het kan eigenlijk niet, maar je doet het toch voor je zelf omdat je het zelf graag
wilt en je er goed bij voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:14

Er is ook laatst een topic geweest over wat jullie zeggen. Als je het woord dik in je mond neemt ben je discriminerend en krijg je half bokt over je heen, echter de magere mensen mag je voor alles uitmaken.

Het is gewoon rekening houden met jezelf, zo hoef ik echt niet een stapel met bakstenen op te pakken zoals die bouwvakkers dat soms dien, dan kan ik meteen een week plat vanwege me rug. Weet je beperkingen, en wil je het toch, doe dan wat aan die beperkingen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:16

Citaat:
Het is gewoon rekening houden met jezelf, zo hoef ik echt niet een stapel met bakstenen op te pakken zoals die bouwvakkers dat soms dien, dan kan ik meteen een week plat vanwege me rug. Weet je beperkingen, en wil je het toch, doe dan wat aan die beperkingen

helemaal mee eens, Zo hoef ik niet aan een model carriere te denken met mijn 1.62 :+ :Y)
( om maar even een zijstraat te noemen )

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:22

Waar het voor mij vooral om gaat is dat dikke mensen vaak maar op 1 manier beoordeeld worden, ze eten te veel. Er wordt niet nagedacht over mensen die medicijnen gebruiken zoals anti-depresiva en daardoor heel veel bijkomen wbt gewicht. Andere mensen houden inderdaad van lekker eten en komen daardoor veel aan.

Net zoals dat ik niet alle mensen die slank zijn met 1 ding ga beoordelen bijvoorbeeld alle mensen die dun zijn hebben anorexia, want er zijn ook mensen (bijvoorbeeld mijn vriend) die ook ondergewicht heeft, maar doordat hij een syndroom heeft, en dus al zijn energie wat hij met eten verbrand steekt in zijn tics, heeft ie niets meer om aan te komen.

Ik vind het ook niet dat het een vrijbriefje is om zomaar op een paard te klimmen, ik zelf weeg misschien een paar kilo meer dan ik wil, maar kan nog prima op mijn paard stappen omdat hij het gewoon aankan. Een trekpaard kan veel meer hebben, ze zijn altijd gebruikt voor de zware arbeid en zijn gewoon sterk gebouwde paarden, maar dat gaat niet voor alle rassen op.

Ik vind het jammer dat er naar mensen met overgewicht gelijk gewezen wordt met teveel eten, en naar mensen die slank zijn gelijk met broodplank gesmeten wordt, dat slaat nergens op.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:32

Tinkers zijn toch maar kleine paardjes en Friezen hebben al dikwijls een zwakke rug. Kortom, doe een paard dat niet aan, ga eerst vermageren. Door paardrijden zal je jammer genoeg niet vermageren, je gebruikt maar weinig spieren. Fietsen is goed om te vermageren en kan je benen sterker maken.

Je moet er ook aan denken als je nog niet kan rijden dat dat je gewicht zeker met de helft verzwaard. Geen enkel paard zal het waarderen dat een persoon van 100 kg of meer zit te botsen op zijn rug. Misschien kan je toespitsen op mennen als het te moeilijk is om te vermageren. Trekken is voor een paard minder lastig dan dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:49

Wietsje92 schreef:
Waar het voor mij vooral om gaat is dat dikke mensen vaak maar op 1 manier beoordeeld worden, ze eten te veel. Er wordt niet nagedacht over mensen die medicijnen gebruiken zoals anti-depresiva en daardoor heel veel bijkomen wbt gewicht. Andere mensen houden inderdaad van lekker eten en komen daardoor veel aan.

Net zoals dat ik niet alle mensen die slank zijn met 1 ding ga beoordelen bijvoorbeeld alle mensen die dun zijn hebben anorexia, want er zijn ook mensen (bijvoorbeeld mijn vriend) die ook ondergewicht heeft, maar doordat hij een syndroom heeft, en dus al zijn energie wat hij met eten verbrand steekt in zijn tics, heeft ie niets meer om aan te komen.

Ik vind het ook niet dat het een vrijbriefje is om zomaar op een paard te klimmen, ik zelf weeg misschien een paar kilo meer dan ik wil, maar kan nog prima op mijn paard stappen omdat hij het gewoon aankan. Een trekpaard kan veel meer hebben, ze zijn altijd gebruikt voor de zware arbeid en zijn gewoon sterk gebouwde paarden, maar dat gaat niet voor alle rassen op.

Ik vind het jammer dat er naar mensen met overgewicht gelijk gewezen wordt met teveel eten, en naar mensen die slank zijn gelijk met broodplank gesmeten wordt, dat slaat nergens op.

TS zegt bezig te zijn met af te vallen, dus neem je aan dat het gewicht is wat verminderd kan worden. Er is al meerdere malen aangegeven dat de manier waarop het gewicht er aan komt, er in deze discussie er niet toe doet. Maar dat het gewicht wat men heeft een feit is voor het paard. Of het 100+ gewicht nu komt door ziekte of medicijngebruik of door eten, feit blijft dat je 100+ weegt en het paard dat moet dragen. Dus je gaat wat kort door de bocht.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:54

tips voor de ts:

- kijk of je ergens een trekpaard kunt leasen.
die kunnen jouw gewicht makkelijk aan.
- wat een vriendin van mij heel erg heeft geholpen is: veel wandelen met een paard aan de lange lijnen (soort droogmennen )

mijn toevoeging aan de discussie:
het is niet allemaal zo zwart wit, het zijn niet allemaal lichte pluimpjes, (broodplankjes, magere pielala's, anorexialijders of weet ik hoe jullie het allemaal willen noemen, i don't care ) die stuiteren en het zijn niet alleen de zwaardere mensen ( goh hier heb ik nog geen ander woord voor gelezen, heerlijk politiek correct zijn we weer) die goed. meebewegen.

van mij mag een zwaarder iemand best op een paard stappen, mits er goed over nagedacht is.
osteophaat geraadpleegd, goed passend zadel, rekening gehouden met het gewicht dat een paard kan hebben, rekening houdend met het werk wat je wil gaan doen, rekening houdend met conditie van het paard, en rekening houdend met jezelf en je ridingskills (worden helaas vaak overschat).
en ook rekening houden met het feit dat je misschien beter maar niet op een paard kan stappen omdat je gewoonweg te zwaar bent.
door medicijngebruik, of door teveel eten, of door een lichamelijke aandoening.
wees gewoon eerlijk

ikzelf verbruik ontzettend veel energie, dus kom ook niet aan en blijf dus altijd schommelen op het randje van ondergewicht.
daar kan ikzelf ook niets aandoen, en dan is het heel vals om te gaan wijzen naar de pluimpjes en de broodplankjes.
voor mij is het elke keer weer opletten dat ik alles binnenkrijg wat nodig is ( anders gaan tanden loszitten, blauwe plekker verschijnen uit het niets of je krijgt het gewoon niet mee warm )en niet ga grijpen naar te vet en dikmakend spul wat dan slib ik dicht.
en helaas ben ik niet de enige, dus wees ook eens lief voor de broodplankjes en de pluimpjes.
wij moeten het ook maar doen met het lijf dat we gekregen hebben

verder, wees eerlijk tegen jezelf.
ga niet allemaal excuses zoeken ( ja, maar dat is ook echt niet goed voor een paard)
dus als een ander het doet, mag jij ook slecht zijn?

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:17

Het Friese paard werd waarschijnlijk al meer dan 3000 jaar geleden gebruikt.
Het Friese paard is één van de oudste Europese paardenrassen en werd door de Romeinen al gebruikt als een krijgspaard.
Ze waren groot en sterk en dat was ook wel nodig aangezien ridders en hun harnas in die tijd soms wel meer dan 250 kilo wogen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:18

wph1 schreef:
Het Friese paard is één van de oudste Europese paardenrassen en werd door de Romeinen al gebruikt als een krijgspaard.
Ze waren groot en sterk en dat was ook wel nodig aangezien ridders en hun harnas in die tijd soms wel meer dan 250 kilo wogen.

Snap niet echt wat dit bijdraagt. Friezen van tegenwoordig zijn niet allemaal zo goed in de rug.
Dan zou ik eerder voor een ras gaan met een kortere rug.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:28

wph1 schreef:

ja.... vroegah was alles beter....

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:14

suuzepuus schreef:
wph1 schreef:

Hoe kom je daar bij.........
Het gaat toch niet om beter ,slaat nergens op.
Ik laat alleen zien dat er daadwerkelijk zware mensen op paarden rijden en niet om hun gewicht zelf maar door de aankleding.
Er zijn nog steeds shows waar ze ook een harnas dragen dus zwaar zijn.
Ik laat alleen zien hoe er toen gereden werd met 250 kilo en ja je hebt nu ook meer friezen die fijntjes gebouwt zijn.

En wat dacht je van bepaalde zadels die zijn ook mega zwaar terwijl je ook lichtere zadels heb.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:18

AnnemiekvM schreef:
wph1 schreef:

Snap niet echt wat dit bijdraagt. Friezen van tegenwoordig zijn niet allemaal zo goed in de rug.

Wat dit bijdraagt is om te laten zien dat er ook zware mensen op paarden rijden, want daar gaat deze hele topic over wat ik overgens niet begrijp want de vraag begon met iets anders en kijk wat een topic dit is geworden.
Misschien staan er op haar vraag maar 3 echte reactie's ,de rest is helemaal uit de hand gelopen.
En wat friezen betreft die kan je niet over 1 kam halen want er zijn zoveel verschillende friezen.
Dus ook die compact gebouwd zijn en de weke rug is ook niet staandaard bij elke fries.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:09

Misschien moet je je maar eens verdiepen in het friese ras!!
en wat shows betreft.... een enkele keer wat meer gewicht oip je rug is niet erg. daarom vind ik dat iedere manege een paar stevige paarden moet heben. maar dag in dag uit zware mensen op je rug is niet fijn. voor geen enkel dier. zeker niet voor een fries.
En al helmaal niet als de ruiter een beginner is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:13

wph1 schreef:
suuzepuus schreef:

Hoe kom je daar bij.........
Het gaat toch niet om beter ,slaat nergens op.
Ik laat alleen zien dat er daadwerkelijk zware mensen op paarden rijden en niet om hun gewicht zelf maar door de aankleding.
Er zijn nog steeds shows waar ze ook een harnas dragen dus zwaar zijn.
Ik laat alleen zien hoe er toen gereden werd met 250 kilo en ja je hebt nu ook meer friezen die fijntjes gebouwt zijn.

En wat dacht je van bepaalde zadels die zijn ook mega zwaar terwijl je ook lichtere zadels heb.

Over die zware zadels, hier had iemand een zwaar western zadel, ding woog echt gigantisch zwaar. Paard ging steeds slechter en slechter lopen en uiteindelijk bleek het zware zadel te liggen. Ruiter was absoluut niet fors, maar in combinatie met dat zware zadel kon het paard het niet meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:14

Was het te zwaar, of paste het niet goed? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:17

Sonja schreef:
Was het te zwaar, of paste het niet goed? ;)

Mij is verteld te zwaar, en volgens mij was de zadelmaker ook geweest om ernaar te kijken, maar zeker weten doe ik niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:19

Een westernzadel is idd wel iets zwaarder, maar verdeelt de druk ook beter over de rug. Daarmee is het verschil in gewicht tussen de zadels in daadwerkelijke belasting eigenlijk wel een beetje weg te strepen.

Als je als ruiter met je westernzadel ineens te zwaar bent voor je paard, en met een Engels zadel niet, dan was je gewoon al te zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:22

Sonja schreef:
Een westernzadel is idd wel iets zwaarder, maar verdeelt de druk ook beter over de rug. Daarmee is het verschil in gewicht tussen de zadels in daadwerkelijke belasting eigenlijk wel een beetje weg te strepen.

Als je als ruiter met je westernzadel ineens te zwaar bent voor je paard, en met een Engels zadel niet, dan was je gewoon al te zwaar.

Geloof me, dit was geen normaal western zadel. Ik heb genoeg westernzadels in me handen gehad, maar betreffend zadel behoorde echt tot de categorie zwaaahaaar.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:24

Ken je eigen beperkingen, stel je eigen 'lol' niet boven dat van een paard. Dat is zeer egoistisch!
Ook een grof gebouwde koudbloed heeft een maximum aan draagkracht.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:19

[quote="suuzepuus"]Misschien moet je je maar eens verdiepen in het friese ras!!

Pardon :(
Wie ben jij om daar over te oordelen ~~}>
Je kent mij niet eens

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:43

AnnemiekvM schreef:
wph1 schreef:

Ehm ik weet niet, maar ik zie vaak zat Friezen met een kortere rug, ze zijn niet allemaal zo langwerpig. Als je zo'n ouderwets type hebt, zoals ik, hebben die een hele compacte stevige bouw en echt geen lange rug.

Overigens probeerde ik niks goed te praten, ik heb volgens mij duidelijk gezegd dat ik nu niet rij tot ik onder de 100 weeg, nog 6,5 kilo en dan weeg ik dat, maar dat wil niet zeggen dat ik er die dag gelijk op zit. Ik ben gewoon oprecht geinteresseerd waarom daar dan nooit topics over gemaakt worden. Aangezien hier op bokt overal een topic over wordt gemaakt.
Wat wel grappig is, is dat veel mensen denken dat als je 100 weegt dat je dan ook echt megadik bent.
Maar toen ik mensen vertelde dat ik 115 woog, zat iedereen me stomverbaasd aan te kijken, hoe vaak ik wel niet de reactie kreeg, ja doei jij bent echt niet zo zwaar.
Dat zegt mij wel dat er een heel verkeerd beeld is van mensen die 100 wegen.
En dan nog praat ik niks goed, ik weet namelijk dondersgoed dat ik dat gewicht mee moet zeulen, dat doe ik namelijk al een tijdje en dat het niet gezond is, tja DUH!!