Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:08

12 vind ik ook wel erg veel. In een 20x40 bak? Ik vind het zelf al best vol met 7 mensen... Bij ons zijn de groepen ook niet groter dan max. 8 ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:10

De manege's waar ikzelf gereden heb was ook 7 het max.
Maar wij oefenden de proefjes wel in de les, soms wel met zijn 2en tegelijk maar we deden het wel. En tussendoor gewoon oefeningen uit de proef.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:14

Ik weet ook neit beter dan met 12 stuks in de les. Op de vorige manege waren het er zelfs 14. Zolang iedereen kijkt waar hij/zij rijdt en rekening houdt met een ander moet het lukken.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:18

Ik rijd als wedstrijdruiter (knhs) tussen de gewone les (fnrs) en zelfs ik oefen de fnrs proeven mee. Is toch een mooie oefening? Overigens is de les waar ik in rijd wel gevorderd en met genoeg uitdaging (volwassenenles).

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:24

En sommige onderdelen zijn echt niet makkelijk, ik mag graag stoeien met de gebroken lijn en de volte 10m.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:26

Hihi ja... Soms maak ik ook van de FNRS oefeningen een leuke (voorbereidings)oefening voor KNHS van.. Gebroken lijnen/slangenvoltes doorzittend.. Volte in galop? Doe ik mooi een paar passen middengalop bij.. Dat soort dingen.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:32

Even een hypothetische vraag, niet omdat ik het van plan ben, maar ik ben wel nieuwsgierig :+

Vroeger heb ik t/m F3 gereden en ik mocht over naar de F4, toen ben ik gestopt met FNRS wedstrijden. Later ben ik met een andere pony t/m M2 dressuur gereden. Op de stal waar ik stond werden echter alleen maar FNRS wedstrijden georganiseerd. Stel nu dat ik mee zou willen doen, in welke klasse zou ik dan moeten starten?
In de F4, omdat ik daar was gebleven met promotiepunten? In de F6 omdat dat de hoogste instroomklasse is? Of in de F20 omdat dat het dichtst bij mijn werkelijke niveau zit?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:36

Wil je officieel starten?
Dan moet je volgens mij starten waar je gebleven bent...maar misschien kan je dan ook wel F6 instroomen maar ik denk als je eenmaal gestart ben je niet zomaar wat mag overslaan maar dat weet ik niet zeker. :o

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:37

Ik dénk F6... Maar ja ik rijd ook geen fnrs dus zeker weten doe ik het niet.

FNRS jurylid aanwezig die hier uitsluitsel kan bieden?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:37

F4 zou je moeten starten. Je mag als je ooit gestart bent geen klassen overslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:38

Bellatrix schreef:
Wil je officieel starten?
Dan moet je volgens mij starten waar je gebleven bent...maar misschien kan je dan ook wel F6 instroomen maar ik denk als je eenmaal gestart ben je niet zomaar wat mag overslaan maar dat weet ik niet zeker. :o

Ja, als ik officieel zou willen starten :j
Lijkt me aan de ene kant namelijk logisch dat je niks mag overslaan, en aan de andere kant lijkt het me logisch dat je een M2 ruiter niet een F4 proef gaat laten rijden :D

Gelukkig is het een "stel dat" situatie en ben ik het niet echt van plan, maar ik ben wel benieuwt hoe de reglementen zijn wat dat betreft :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:38

Ik had dus gelijk. :)
Gelukkig. :')

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:40

Ik heb hier onlangs gedonder mee gehad op een bedrijf, zij hadden om commerciele redenen (veel privelessen en op zoek naar een duur paard via de manege) een ruiter van de F2 waar de ruiter hoorde de ruiter in de F5 of F6 gezet.

Ik heb overigens Z ruiters gehad in de allerlaagste proeven. Als je stopt met de pony en je bent M of Z geweest en je gaat na 7 jaar weer rijden voor de lol moet je ook in principe onderaan in de F1 beginnen als de manege dat als leidraad aanhoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:42

Oke, wel interessant eigenlijk :j
Ik snap wel waarom het gebeurt, maar het lijkt me nogal oneerlijk naar de andere ruiters die daadwerkelijk F1 niveau hebben en ook niet echt uitdagend voor de ruiter zelf. Ik zou dan persoonlijk eerder onofficieel starten in een hogere klasse :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:43

Ja, maar je bent dan toch snel die klasses door, dus dan merken hun er niet zo heel veel van. Maar onofficieel en hoger starten kan natuurlijk ook.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:47

Nee, daar zullen heel weinig maneges aan meewerken.
Als ik nu KNHS ga starten dan heb ik ook betere en slechtere waar ik tegen moet rijden, het gaat om jouw eigen opleiding en jouw eigen punten. De proeven zijn toetsingsmomenten van hoe het rijden er op dat moment voor staat en het winnen is geen doel op zich. En mijn eigen ervaring is dat minimaal de helft van de KNHS-ruiters geen PP halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:49

daniella74 schreef:
Nee, daar zullen heel weinig maneges aan meewerken.
Als ik nu KNHS ga starten dan heb ik ook betere en slechtere waar ik tegen moet rijden, het gaat om jouw eigen opleiding en jouw eigen punten. De proeven zijn toetsingsmomenten van hoe het rijden er op dat moment voor staat en het winnen is geen doel op zich. En mijn eigen ervaring is dat minimaal de helft van de KNHS-ruiters geen PP halen.

Tuurlijk, maar ik vroeg me dus af of KNHS punten ook ergens voor tellen bij de FNRS, omdat je ook met FNRS punten mag instromen in de L1 bij de KNHS bijvoorbeeld :) Dan zou je ook kunnen denken dat je met M2 in de F20 zou kunnen starten omdat ze de F20 proeven vergelijkbaar vinden met M :)

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:57

Dit blijft altijd een moeilijk punt, ook al mag je in de L1 instromen bij KNHS. Je zult altijd het verschil van jureren tegenkomen. Een KNHS-jury is getraind op combinatie en een FNRS hoofdzakelijk op ruiter en hoe die ruiter het paard rijdt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:59

Zo ver ik weet mag een ruiter die al gestart is wél een of meerdere klassen overslaagn, zo lang zo'n ruiter maar maximaal F6 start.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:24

Ik weet niet beter dan eenmaal gestart is alle proeven doorlopen. Je mag alleen maar instromen tm F6.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:54

Zeker wanneer er nog geen diploma geregistreerd is kun je gewoon overslaan. Maar ik weet niet beter als dat je binnen de F1/F6 kunt overslaan, bijv. wanneer het niveau te laag is ingeschat.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 09:58

Blijheid schreef:
Oke, wel interessant eigenlijk :j
Ik snap wel waarom het gebeurt, maar het lijkt me nogal oneerlijk naar de andere ruiters die daadwerkelijk F1 niveau hebben en ook niet echt uitdagend voor de ruiter zelf. Ik zou dan persoonlijk eerder onofficieel starten in een hogere klasse :j

Nou hier dan ook zo'n voorbeeld in levende lijve. Heb zelf ook hoger niveau gereden met vorige paarden en ga nu ook met de puppiepoownie in de F1 beginnen. Niet voor mezelf (wil toch HC starten om échte F1tjes niet in de weg te zitten) maar voor het peerd. Kannie opt gemakje wennen aan wedstrijdjes, andere omgeving, wedstrijdstress enz enz (geloof me dat is al een uitdaging opzich).
Galop zit er nog niet in (lees wil ik pas volgende zomer erin gaan bouwen) dus stap en drafproefjes van de F1 en F2 zijn al spannend genoeg :=

Al zijn er natuurlijk ook ruiters die er "misbruik" van maken en lekker makkelijk de bekertjes willen verdienen zo. Maar dat is bij de KNHS precies zo, die blijf je altijd houden.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:16

Monica24 schreef:
Ze bedoelt denk ik dat je geen figuren kan gaan rijden waarbij je de bak voor jezelf nodig hebt, of iedereen tegenkomt met rijden op de verkeerde hand, zoals bij een links/rechtsomkeert. Ik ken de instructie en de manier van lesgeven, daar is helemaal niks mis mee. Ze rijden zeker niet alleen rondjes op de hoefslag, maar gaan niet in de les de hele proef voorlezen, hoewel ik vind dat dat wel moet kunnen. Dit gebeurt bij andere instructrices op dezelfde manege overigens wel.

De lessen zitten overigens wel vol (12 personen).
Oefeningen worden er genoeg gedaan in de les, ieder rijdt voor zich, dus je hebt het zelf in de hand.

Klopt, en met 12 mensen in de bak kom je meestal ook in een volte 15 m bijv wel iemand tegen.. We rijden voor onszelf, dus je mag zelf weten wat je rijdt. Al doen we soms wel dingen hetzelfde zoals een gebroken lijn wijken(ofwel gewoon van de hoefslag naar de ac-lijn, rechtmaken en weer terug naar de hoefslag), maar dan mag je alsnog indelen wanneer je dit doet ;)

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:11

Het is me nu 2 keer gebeurd dat ik mijn paard tijdens de proef heb stil gezet.

De eerste keer was het paard heel erg aan het kijken in een hoek omdat daar witte balken lagen en dus niet meer door die hoek wou. Na 2 keer heb ik hem daar even stil gezet en laten kijken en even beloont omdat hij netjes stil stond en daarna weer verder gegaan met de proef.

De tweede keer zat ik op een gestresst paard dat niet alleen in de bak wou zijn.
Haar heb ik ook in de proef even stil gezet en daarna weer verder gereden.

Beide keren stond er niks over op het protocol, maar ik ben wel erg nieuwsgierig hoe jullie hier op zouden reageren.
(De jury was al weg met de prijsuitreiking dus heb ik het niet kunnen vragen).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:30

Het hangt helemaal van de situatie af, dus ik kan er alleen iets algemeens over zeggen. Het gaat er bij mij vooral om hoe de ruiter problemen oplost. Dus als het echt nodig is om even je paard stil te zetten en te laten kijken, zal ik daar niet meteen een dikke onvoldoende voor geven. Ik heb dat zelfs liever dan een ruiter die en bang paard 'er wel even langs zal schoppen'.

Aan de andere kant hou ik ook niet van tutten. Dus we gaan niet ieder rondje stilstaan en kijken. Soms moet je ook gewoon even doorzetten.

Het is ook nog een beetje afhankelijk van het niveau. Van een F15 ruiter verwacht ik dat die problemen gewoon rijdend kan oplossen (of eventueel met 1x even kijken, en dan door), een F6 ruiter krijgt van mij wat meer tijd en ruimte. En bij een F2 ruiter vind ik het helemaal niet erg als de voorlezer paard/pony even vasthoudt en langs het enge hoekje helpt.

Geen idee of je iets hebt aan mijn hele verhaal, want erg concreet is het niet :D