bulck schreef:Maar echt rijden, volgens het scala, zal je niet of nauwelijks bereiken met een doorwinterd manegepaard.
Toch vind ik dat je er hier een beetje naast zit. Allereerst omdat het scala zich niet zozeer richt op wat het paard (uit zichzelf) zou kunnen, maar op wat de ruiter uit het paard weet te halen.
Ten tweede: hoewel veel manegepony's goed hebben geleerd hoe ze hun eigen gang kunnen gaan, ongeacht de ruiter, kunnen ze het inderdaad bijna allemaal. Zo af en toe heb ik het geluk om een van de instructeurs op een paard te zien klimmen. Ik ken er twee die al hun hele leven (en ze zijn boven de 50) in de paarden zitten - veel, VEEL ervaring hebben dus. En het doet er totaal niet toe hoe bot, stijf, vervelend of sloom het paard vooraf is, en het doet er ook niet toe of ze het paard goed kennen, als die er op stappen zie je het paard binnen twee minuten lopen zoals je dat nog nooit eerder hebt gezien. (Het drukt je weer eens met je neus op de feiten over waar de beperkingen precies liggen, en dat is niet bij de paarden
)
Citaat:
ok, dan hebben jullie net een manege, waar de paarden allemaal wedstrijdpaarden zijn(geweest) en beschikken over een hele pedigree , die allemaal scherp aan het been staan, mooi lopen vanuit die achterhand over de rug naar de mond. Die vervolgens meerdere uren per dag dit ritme lopen, met eender welke ruiter.
Nou ja, eender welke ruiter is natuurlijk net niet zo. Want als je paarden hebt die het automatisch doen, heeft het niks meer met rijden te maken
Maar de paarden kunnen het, in principe. Je moet het ze alleen maar 'even' op de juiste manier vragen. (Zo simpel
)