'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:12

ow ja bedoel dus het tweede en derde filmpje.
Een kuil, :-); om vervolgens enkele meters onregelmatig te blijven lopen, en om dan verkeerd aante springen, waarbij hij duidelijk la last heeft in de knie. Sorry maar heb al veel paarden gezien, dus dat maak je me niet wijs.
Maar bon, het lijken me idd ideale manegepaarden, goed om te leren rijden, daar ze vlakke gangen gangen hebben en wss zeer comfortabel voor de ruiters zijn.
Laatst bijgewerkt door bulck op 18-05-09 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:12

Iedereen begint met lessen op een manege iedereen is dus een manege ruiter in dit geval ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:14

love_nadesh schreef:
Iedereen begint met lessen op een manege iedereen is dus een manege ruiter in dit geval ;)

Neehoor niet iedereen begint op een manege. Als je de mazzel hebt dat mams en paps ook in de sport zitten bijvoorbeeld begin je meestal al met 'n eigen beessie. Dan mis je alleen wel vaak de ervaring van veel verschillende paarden rijden, en dat lijkt mij persoonlijk wel erg jammer. :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:14

Dat is niet waar, ik zat al op een pony nog voor ik kon fietsen.
Leren rijden heb ik gedaan rond men 6-7, daarvoor was dat hobbelen en spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:16

Juul schreef:
Nou dat hebben wij dus ook.. word je idd niet vrolijk van.. Met z'n 12ven in een 20x40 bakkie. :=

Wij hadden zo wel eens 16 man. En dan maar in het midden van de bak wachten totdat iemand je ruimte geeft om er tussen te kruipen. _O-

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:16

Juul schreef:
love_nadesh schreef:

Neehoor niet iedereen begint op een manege. Als je de mazzel hebt dat mams en paps ook in de sport zitten bijvoorbeeld begin je meestal al met 'n eigen beessie. Dan mis je alleen wel vaak de ervaring van veel verschillende paarden rijden, en dat lijkt mij persoonlijk wel erg jammer. :)

Ik ben begonnen op de shet van de buren met 2 touwen aan het halster :Y)

@ Bulck, je hebt gelijk. Slecht gekozen filmpje dan. Was me niet opgevallen (en zijn ook niet mijn filmpjes) heb enkel de filmpjes gekozen waar iets op te zien was. sommigen waren nog veel donkerder.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:19

Juul schreef:
love_nadesh schreef:

Ja maar op den duur ga je toch well lessen nemen op een manege dus ben je een manege ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:20

Anthea schreef:
[naam] schreef:
Nou dat hebben wij dus ook.. word je idd niet vrolijk van.. Met z'n 12ven in een 20x40 bakkie. :=

Wij hadden zo wel eens 16 man. En dan maar in het midden van de bak wachten totdat iemand je ruimte geeft om er tussen te kruipen. _O-

Haha nee zo erg is het bij ons gelukkig niet. :)) We rijden ook om de week in een wat grotere bak. Maar ook in dat kleintje kan iedereen nog wel zo goed elkaar in de gaten houden en ruimte geven zodat er wel te rijden valt. Alleen een paard lekker door rijden gaat vaak moeizaam omdat alle paarden natuurlijk toch hun eigen vaste tempo hebben. En er zowel kleintjes al groters meelopen. Als ik écht even tempo wil hebben pak ik dan altijd maar even de binnenhoefslag, 't is niet anders. :)

bulck

@ femkeee, niemand beweert dat. We zijn enkel al wat verder in de discussie, waarbij het nu meer draait om wat je kan leren en echt aan rijden toekomt.
En dat is mijn inziens moeilijk op een doorwinterd manegepaard, dat vast andere kwaliteiten heeft.

Anoniem

Kids van rijke ouders die zelf ook in de paardensport zitten krijgen dan vaak priveles op een eigen pony denk ik. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:21

love_nadesh schreef:
[naam] schreef:

Ja maar op den duur ga je toch well lessen nemen op een manege dus ben je een manege ruiter.

Neehoor. Er zijn zat ruitertjes die op hun eigen poownie aan huis les krijgen, of zelfs van hun ouders les krijgen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:22

Juul schreef:
Haha nee zo erg is het bij ons gelukkig niet. :)) We rijden ook om de week in een wat grotere bak. Maar ook in dat kleintje kan iedereen nog wel zo goed elkaar in de gaten houden en ruimte geven zodat er wel te rijden valt. Alleen een paard lekker door rijden gaat vaak moeizaam omdat alle paarden natuurlijk toch hun eigen vaste tempo hebben. En er zowel kleintjes al groters meelopen. Als ik écht even tempo wil hebben pak ik dan altijd maar even de binnenhoefslag, 't is niet anders. :)

Naja, ik weet iig wel zeker dat ik nooit meer terug ga naar een manege. :o Hier in de buurt zitten er sowieso geen maneges die me aanspreken, maar elke keer van pony wisselen en die beugels op maat maken, wat ergerde ik me daar aan zeg. :)) En dat geroddel, God oh God. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:24

Anthea schreef:
[naam] schreef:

Naja, ik weet iig wel zeker dat ik nooit meer terug ga naar een manege. :o Hier in de buurt zitten er sowieso geen maneges die me aanspreken, maar elke keer van pony wisselen en die beugels op maat maken, wat ergerde ik me daar aan zeg. :)) En dat geroddel, God oh God. :+

Ach joh geroddel heb je overal. :) Als ik een eigen paard heb ben ik ook weg bij de manege hoor. Maar dit is nu m'n enige mogelijkheid om te rijden, dusja. En ik doe het met plezier. Dan neem ik de negatieve dingetjes dr maar bij.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:26

Juul schreef:
Anthea schreef:

Wij hadden maximaal 8 in de les. :) Wilde je beginnen dan moest je eerst beginnen met voltige, daarna kreeg je poets en opzadelles en daarna met een pony die vastgehouden werd in de les. We kregen altijd uitgelegd waarom je een bepaalde oefening reed, en later werd gevraagd waarom je iets deed. Ook moesten we altijd opwarmen met een knoop in de teugels en dan gymnastieken. Ook vaak zonder beugels rijden, met de teugels in een knoop en handen achter je rug over balkjes of een klein kruisje etc. :j Vond ik erg goed geregeld, maar zoals gezegd gaat het daar nu niet meer zo :n

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:28

Ik denk niet dat ik nu zou rijden zoals ik dat vandaag kan als ik niet op een manege had gereden. Dankzij de 2 maneges waar ik heb gereden heb ik een hele vaste zit gekregen (dank u, gestoorde pony's), een goed reactievermogen als er tijdens het rijden iets misloopt, heb ik tijdens duizenden buitenritten genoeg ervaring opgedaan om alleen en veilig met een paard op stap te gaan, ...

Ik rij nu al sinds 5 jaar enkel nog paarden bij mensen thuis en eerlijk gezegd mis ik het hele manegegebeuren heel erg. Een leuke sfeer, er zijn altijd mensen als je aankomt op stal, altijd iemand om mee te praten... Oké, het is leuker dat ik nu altijd een hele bak voor mezelf heb, maar ik mis het écht om samen met vriendinnen je paard te poetsen, op buitenrit te gaan, gewoon er rondhangen of naar andere lessen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:29

Zo beginnen ze bij ons nog steeds. :) Alleen dit is niet de manege waar ik heb leren rijden. Ik heb van m'n 10e tot m'n 16e ergens anders gereden waar je veel minder les kreeg. Ik heb m'n allereerste lessen al in een groep gehad, jawel, in een rijtje. :D :)) Haha gelukkig is het hier veel beter voor die kleintjes. :j

Bonita_Bon

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:06

Oei slecht gekozen filmpjes Lyonesse, dat zijn nou net het type manegepaarden waar wij het NIET over hebben.
En ik herken niets in de verhalen van in een treintje, dooie paarden, niet van de hoefslag kunnen, geen oefeningen, niets op gevoel doen. De maneges aar ik heb leren rijden (zijn er 3) was er 1 slecht (paarden werden slecht verzorgt) en daar wwas ik dan ook zo weg. Maar de maneges waar ik gewerkt heb, kom/kwam en lessen heb gegeven.... Geven mij een heel ander beeld dan wat 'mijn tegenstanders' aandragen. Dus in dat geval snap ik hun standpunt ook.
Ik kon iig dankzij mijn 'manegeopleiding' lekker vlot door met mijn erste eigen paard van de B tot de M, daarna moest er weer gespijkerd worden, maar dankzij een solide basis en wat basisbegrippen (zie mijn vorige post) is ook dat goed gekomen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:11

Hmm, deze type manegepaarden lopen dus wel officiele wedstrijden ;) 2 aangespannen Marathon, 1 M springen en 1 M2 dressuur ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:13

Maar 2 ervan (de pony en het eerste paard) lopen niet zuiver...... no offence maar al lopen ze dan grand prix, is een beetje een lastig filmpje....

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:15

Ik zei idd al dat de filmpjes niet goed gekozen waren. Was alles wat ik kon vinden. Maar had dus eerder al verteld hoe en wat ze liepen en zijn dus niet typisch type manegepaard. Niet dat ik zo nodig de manege wil verdedigen ofzo hoor :+ Rij er al 10 jaar niet meer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:16

Bonita Bon, ik ben het volledig met je eens. Overigens ben ik enorm dankbaar voor de opleiding die ik op de manege heb gehad. Tot op heden heb ik nog regelmatig terug kunnen grijpen naar dingen die ik daar geleerd heb op het gebied van verzorging, management en ook het rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:43

bulck schreef:
Maar echt rijden, volgens het scala, zal je niet of nauwelijks bereiken met een doorwinterd manegepaard.

Toch vind ik dat je er hier een beetje naast zit. Allereerst omdat het scala zich niet zozeer richt op wat het paard (uit zichzelf) zou kunnen, maar op wat de ruiter uit het paard weet te halen.
Ten tweede: hoewel veel manegepony's goed hebben geleerd hoe ze hun eigen gang kunnen gaan, ongeacht de ruiter, kunnen ze het inderdaad bijna allemaal. Zo af en toe heb ik het geluk om een van de instructeurs op een paard te zien klimmen. Ik ken er twee die al hun hele leven (en ze zijn boven de 50) in de paarden zitten - veel, VEEL ervaring hebben dus. En het doet er totaal niet toe hoe bot, stijf, vervelend of sloom het paard vooraf is, en het doet er ook niet toe of ze het paard goed kennen, als die er op stappen zie je het paard binnen twee minuten lopen zoals je dat nog nooit eerder hebt gezien. (Het drukt je weer eens met je neus op de feiten over waar de beperkingen precies liggen, en dat is niet bij de paarden :) )

Citaat:
ok, dan hebben jullie net een manege, waar de paarden allemaal wedstrijdpaarden zijn(geweest) en beschikken over een hele pedigree , die allemaal scherp aan het been staan, mooi lopen vanuit die achterhand over de rug naar de mond. Die vervolgens meerdere uren per dag dit ritme lopen, met eender welke ruiter.

Nou ja, eender welke ruiter is natuurlijk net niet zo. Want als je paarden hebt die het automatisch doen, heeft het niks meer met rijden te maken :) Maar de paarden kunnen het, in principe. Je moet het ze alleen maar 'even' op de juiste manier vragen. (Zo simpel O:) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:45

Klopt aan de ene kant wel Shadow, maar aan de andere kant: als een paard écht vast zit is 'ie er niet zo makkelijk doorheen te rijden in 2 minuten, daar is veel meer tijd voor nodig. En veel manege paarden zitten écht vast.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:59

Juul schreef:
maar aan de andere kant: als een paard écht vast zit is 'ie er niet zo makkelijk doorheen te rijden in 2 minuten, daar is veel meer tijd voor nodig. En veel manege paarden zitten écht vast.

Hoezo 'écht'? Wat is écht en wie bepaalt dat? Waarom kunnen die instructeurs het wel, ook bij oude, stijve paarden? Zou het niet zo zijn dat ruiters veel te gemakkelijk zeggen dat het paard écht vastzit, alleen omdat zij niet kunnen bereiken wat ze willen?
Persoonlijk ken ik geen paard, echt geen paard ter wereld dat de basisbewegingen van de dressuur niet kan maken, omdat dat paard vrijwel niet in staat zou zijn om te leven. Ze kunnen het allemaal, in redelijke mate. Tuurlijk, onze 25jarige haf die nu alleen maar stapdrafritjes doet zal dan niet hetzelfde uitstralen als een Salinero. Maar zie wat ze in de wei doen, en weet dat ze ALLEMAAL met energie kunnen draven, krachtig kunnen galopperen, hun rug kunnen gebruiken en hun hals kunnen buigen. De paarden die dat niet meer kunnen, maken het seizoen meestal niet meer af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:13

Nou ga jij maar eens proberen ontspannen te lopen als je al maanden strak gespannen staat, gaat je niet lukken, geeft alleen ontzettend veel pijn. :n En ik spreek uit ervaring.. Met écht vastzitten bedoel ik dat door een teveel aan spanning de spieren flink ingekort zijn, goeie ruiter die die spieren even in 2 minuten weer lang krijgt. Dat kan niemand mij wijsmaken. :)