Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:01

ik krijg ook altijd bij hals strekken "geen verschil" of "moet lager", als commentaar bij F5 en F6 (terwijl bij de F6 er letterlijk in het boek staat dat het erom gaat dat de ruiter meer teugels geeft en het niet uit maakt of het paard hoofd hoog of laag heeft).

Frensie

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:24

@ SimoneDV bij de F5 en F6 gaat het er inderdaad alleen om dat de teugels langer worden. Maar ik zie vaak dat de ruiters de teugels amper langer maken, misschien maar een paar cm. en dat is ook niet de bedoeling. Je moet wel duidelijk laten zien dat de teugels een stuk langer zijn.

En die vraag over de L1 staat hier niet helemaal goed. Dit is voor vragen over de FNRS proeven en die worden heel anders gejureerd dan KNHS proeven.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:26

Juf is daar bij ons heel duidelijk in: pak de teugels maar bij het gespje :D
Beetje l*llig als je in de hogere proeven rijdt en je wel weer contact moet houden... ze houdt niet helemaal bij wie welke proef rijdt. Maar dat gespje heb ik goed onthouden :j

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:34

Strekt je paard naar voren of naar beneden? Zeker als het KNHS L1 betreft moet ie naar beneden met zijn hoofd.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:14

Ik start ook L1 met een groot kwpn paard met een mooie lange hals en ik heb altijd het idee dat ze echt haar hals wel strekt, maar daar staat altijd bij: moet lager.

Ook ben ik jurylid en bij de FNRS proefjes is het langer maken van de teugels het belangrijkste, boven de F7 vind ik dat het paard de hand moet volgen.

Bij de KNHS moet het paard altijd je hand volgen, meteen in de B al. Misschien dat je tinker teveel zijn neus naar voren duwt? Je moet echt zorgen dat je contact houdt en laat zien dat je het paard uitschuift en elk moment weer op kan pakken. En het moet dus lager dan je denkt, anders moet je het eens filmen. Dan zie je dat als het voor je gevoel al goed is, dat dit nog niet laag genoeg is.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:47

bij ons was er weer drama met de jury vorige week, mensen met strafpunten voor te ver knikken met je hoofd bij het groeten, puntaftrek bij bokken, praten na C na het groeten, bij lagere proeven (f2/f6) teugelhulpen enzo. Man zoekt gewoon dingen om te straffen. in een groep van 9 hadden 2 het gehaald.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:54

Tja, voor een deel van die dingen had ik ook punten afgetrokken. Je proef is pas klaar na de eerste hoekletter, dus praten na C (voor de eerste hoekletter) geef ik ook aan. Teugelhulpen in de f2 t/m f6 beoordeel ik ook gewoon. Wel naar niveau. Maar teugelhulpen worden gewoon meegenomen. Dat maar 2 van de 9 het halen is niet zo raar. Soms heb je gewoon een manege getroffen waar het niveau niet zo hoog is, of waar veel kinderen hun dag niet hebben. Dan halen er wat minder een promotiepunt.

Te ver knikken met je hoofd vind ik dan weer een beetje bijzonder.

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:15

Weet iemand van jullie of je met de fnrs-proeven een oornetje bij je paard mag gebruiken? Mijn paard word namelijk lichtelijk panisch bij teveel geluid om haar heen in de binnenbak. Gezien het bij de knhs wel is toegestaan, leek het me dat het bij de fnrs misschien ook wel toegestaan was?

Ik kon het in de regelementen op internet zo snel niet vinden, dus daarom vraag ik het even hier :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:20

Het mag in overleg met de manegehouder.

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:23

okee bedankt, geld dat voor alle proeven? of maar tot een bepaald niveau?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:31

Alles buiten het reglement om gaat in overleg met de manegehouder en de jury.

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:32

Okee bedankt!

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:36

Tilmar schreef:
Ik start ook L1 met een groot kwpn paard met een mooie lange hals en ik heb altijd het idee dat ze echt haar hals wel strekt, maar daar staat altijd bij: moet lager.

Ook ben ik jurylid en bij de FNRS proefjes is het langer maken van de teugels het belangrijkste, boven de F7 vind ik dat het paard de hand moet volgen.

Bij de KNHS moet het paard altijd je hand volgen, meteen in de B al. Misschien dat je tinker teveel zijn neus naar voren duwt? Je moet echt zorgen dat je contact houdt en laat zien dat je het paard uitschuift en elk moment weer op kan pakken. En het moet dus lager dan je denkt, anders moet je het eens filmen. Dan zie je dat als het voor je gevoel al goed is, dat dit nog niet laag genoeg is.

ze volgde echt mijn hand anders doet ze het niet maar zal die tip van het filmen eens proberen mischien helpt het
en waar moet het dan staan? ik kon het nergens op bokt vinden

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:46

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:34

Hmm ik heb zondag voor het eerst in ruim 10 jaar weer een wedstrijd gereden....spannend! Toen ik een jaar of 7 tot 10 was reed ik wel eens onderlinge springwedstrijdjes van 20cm enzo, of pas de deux, maar dit was mijn allereerste keer dressuur. Ik had dus niet echt een idee van wat ik moest verwachten.

Ben voor mijn gevoel erg rechtvaardig beoordeeld. Bijna alleen maar zesjes met een paar zevens en een hele enkele 5, maar gezien mijn spanning die ik op het paard overdroeg was het ook niet echt veel meer waard. Uiteindelijk 218 punten/tweede plaats.

Waar ik me alleen wel over verbaasde waren de punten voor verzorging, zowel voor paard als ruiter. Een vriendin en ik die allebei meededen hadden ervoor gezorgd de dag voor de wedstrijd dat onze paarden mooi gevlochten en verzorgd waren (omdat ik al om half 9 's ochtends moest starten). Toen ik 's ochtends arriveerde bleek dat iemand bij mijn paard alle knotjes er weer uit had gehaald en was hij dus niet netjes voor de wedstrijd; alleen geborsteld. Die vriendin had haar paard er dus wel prachtig bijlopen. Ondanks dat kregen we allebei een 7 voor verzorging paard.

Daartegen verscheen ik in complete wedstrijdoutfit met jasje en witte handschoenen en de hele mikmak. Mijn vriendin had geen handschoentjes, een trui, jodphurs met wollen sokken, etc. Op zich wel toonbaar maar dus eigenlijk meer hoe ze gewoon op een normale paardrijles zou verschijnen. Ook hier hadden we allebei een 7. Ik snap dat ze bij deze verzorgingsdingen geen grote verschillen gaan geven tussen de cijfers, maar is het niet normaal om toch in ieder geval waardering te laten zien voor ruiters die duidelijk tijd in hun verzorging en die van hun paard hebben gestoken? Lijkt me wel motiverend.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:37

Wij krijgen mee van de FNRS dat we in principe altijd een 7 moeten geven.
Er zitten wel wat regels aan de kleding. Als je in tenue bent, moet je witte handschoenen dragen. Maar als je vriendin alleen met jodphurs en sokken reed, dus zonder chaps, had ze van mij niet eens mogen starten (behalve als ze dichte beugels had). Dit heeft ermee te maken dat niet iedereen geld heeft voor een wedstrijdtenue.

Qua paardenverzorging; niet op elke manege kan je je paard goed verzorgen. Misschien dat de pony nog in de les moet lopen voor de wedstrijd en dan kan jij niet invlechten. Daarom daar ook een 7.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:39

Ik persoonlijk had verschil in cijfer gegeven dan. Iemand met officieel tenue of manegetenue krijg van mij een 7 (als alles compleet is) maar als men in een donkere broek verschijnt met een donkere trui en haar niet in een netje (bijvoorbeeld) zou die persoon van mij een 6 krijgen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:48

Hmm maar op onze manege is er op de wedstrijddag gewoon geen les en ben je zelf verantwoordelijk voor het vlechten, dus je kunt m best vlechten als je wil en dan toon je ook sowieso dat je er extra moeite in gestoken hebt (tenzij het een pony is die vaker moet lopen op de wedstrijd natuurlijk).

Dat niet iedereen geld voor een wedstrijdtenue heeft dat snap ik ook wel. Je hoeft er ook geen onvoldoende voor te geven maar een onderscheid tussen 6 en 7 bijvoorbeeld is toch ook een verschil. Anders heb ik ook zoiets van ja, waarom heb ik anders die hele wedstrijdoutfit aangeschaft...? Dat beetje extra moeite mag toch wel beloond worden?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:49

Wat Marlies zegt, je vriendin had van mij ook een 6 of misschien wel een 5 gekregen voor de verzorging van de ruiter. Maar het is lastig om daar nu nog een uitspraak over te doen, we kunnen alleen afgaan op jouw verhaal.

Verzorging van het paard, bij een manegepaardis dat gewoon lastig. Zo'n paard wordt vaak 's ochtends geborsteld en wel of niet gevlochten. Als het paard dan vaker mee moet lopen, dan is er tussendoor niet altijd tijd om te vlechten. Neem bijv. als er een poepvlek op een licht paard zit, daar kan het laatste kindje wat het paard overneemt niks aan doen. Moet zij dan gestraft worden voor het feit dat die vlek in de ochtend niet gewassen is?? Dat kindje kan er niks aan doen....vandaar dat we niet kijken naar hoe mooi een paard is, maar of alles correct is. Je moet je punten ook niet willen krijgen op verzorging, maar op je rijden ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:55

Zonder chaps mag je niet eens starten.

Waarom zou je hogere punten geven aan iemand in wedstrijdtenue? Omdat die het geld er aan uit kan en wil geven? Gelukkig hebben we een reglement. Mijn standpunt is: voldoet het aan het reglement en is het schoon, dan een 7. Voldoet het niet aan het reglement, dan een vijf.

Invlechten vind ik een aandachtspunt. Met nadruk op aandacht. Ik vind het leuk om te zien dat iemand met het paard bezig is geweest. En of diegene nu heel goed kan vlechten of niet, ik geef een 7. Anders stimuleer je iemand die het nog niet zo goed kan bepaald niet om het nog een keer te doen.

Verder vind ik het hele onderdeel verzorging niet bepaald belangrijk. Rijden! Daar gaat het om! Ik heb de FNRS ook voorgesteld om in de lagere proeven het onderdeel verzorging samen te voegen tot 1 onderdeel verzorging en het onderdeel 'balans' toe te voegen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:57

Nee dat weet ik wel. Dat is ook totaal niet wat ik belangrijk vind hoor :) Maar het riep even vraagtekens bij me op dus vroeg me af hoe het in elkaar zit. Verder vond ik de wedstrijd ook netjes gejureerd, punten klopten allemaal wel aardig en ik was het met alle opmerkingen eens.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:00

Ben ik het helemaal mee eens Ilja, balans als onderdeel er bij :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:20

Balans kan je toch gewoon meenemen in het onderdeel 'zit'.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:21

Tuurlijk, maar door onbalans kan ook de beenligging onrustig worden,
of de handhouding, dat kan je dan kwijt bij het stukje voor de balans.

Kan ook prima uit de voeten met de huidige laatste onderdelen,
maar vond t een goed idee van Ilja...
:)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:41

Ik vind balans als apart onderdeel waardevoller dan vlechtjes en wedstrijdjasjes.