[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:07

Semir (of Suus )

Als je over een jaar of wat verder bent met dressuren/springen/SGW of wat je dan ook wilt gaan doen, kom je erachter dat er meer is dan simpelweg voorwaarts, achterwaarts, halt en de bocht om. Ik spreek dan nog niet over de oefeningen, hoewel je zonder die oefeningen bepaalde dingen niet kunt uitvoeren. Maar ik spreek over het activeren van de achterhand, het laten ontspannen van de rug, het voelen dat een paard links of rechts minder doet dan aan de andere kant zelfs als dat miniem is, het volledig rechtrichten van een paard, een paard in alle houdingen kunnen rijden en dat op de millimeter zelf kunnen bepalen, iets aan het paard veranderen door het spannen of ontspannen van een enkele spier in je been. Dit zijn idealen voor ons allemaal maar sommige ruiters zitten er dichterbij dan anderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:09

konsalik schreef:
Hebben de eigenaren bij jullie dan allemaal meer paarden, wij hebben een rijvereniging met zo'n 100 leden maar er zijn er maar een stuk of 5 die meer dan 1 paard hebben/rijden, dus volgens mij is dat argument wel redeliijk. Het lijkt mij ook stug dat het overgrote deel van de eigenaren in Nederland meer dan 1 paard hebben, de meeste mensen hebben daar de financien/tijd niet voor.

Ik had er een en reed er niet-professioneel drie bij + ieder paard waarvoor mensen me wilden betalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:16

Urielle schreef:
.... een paard in alle houdingen kunnen rijden en dat op de millimeter zelf kunnen bepalen, iets aan het paard veranderen door het spannen of ontspannen van een enkele spier in je been. Dit zijn idealen voor ons allemaal maar sommige ruiters zitten er dichterbij dan anderen.

Allemaal? Nee. 1 manegeruiter bleef dapper weerstand bieden, en gaat liever een lekker tochtje over de hei maken, met een heerlijk rengalopje tussendoor. Een houding bepalen tot op de milimeter is niet mijn ideaal. 't Is voor mij gewoon een hobby...

Maar ik heb wel een nieuwe stelling, 1 die je mening misschien wat beter verkondigt:
Prix St George ruiters rijden beter dan manegeruiters.

En daar wil ik me best bij aansluiten.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:29

Manegeruiters kunnen wel goed rijden! Ik denk dat er alleen een verschil is in de manier waarop. Manegeruiters hebben denk ik niet de mogelijkheid om de volle honderd procent uit zichzelf en het paard te halen.
Ik geef nu ook twee meisjes les die net een eigen pony hebben, zij komen ook alletwee van een manegepaard af. Met lesgeven ben ik vrij hard, het kost gewoon bloed, zweet en tranen om te paardrijden. Elke dag weer, ikzelf moet ook weer iedere dag keihard werken, ookal rij ik dan ZZ-licht. Voor die twee was het ook wennen, de eerste weken hebben ze alleen kunnen zeggen: dat kan ik niet en dat lukt toch nooit. Maar nu gaat het steeds beter, ze vertrouwen elkaar en ze zien ook de mogelijkheden. Een paard en ruiter moeten een combinatie worden. Als ik iemand anders op de rug van mijn paard zet, zal die de eerste keren echt niet goed lopen, daar is gewoon tijd voor nodig. Op een manege heb je die tijd niet, omdat er na jou weer iemand anders op datzelfde paard moet rijden, die het waarschijnlijk weer net iets anders doet dan jij!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:30

het gaat er niet om dat je de houding tot de millimeter BEPAALT (zoals in dressuurproeven wordt gevraagd) maar dat je hem KUNT bepalen en dus a) het lichaam van je paard kunt verbeteren en b) mocht jouw paard er op de hei tussenuit stuiven heb jij zoveel controle opgebouwd dat je hem gemakkelijk terug kunt krijgen, voor de springruiters: gemakkelijk tussen de sprongen terug kunt krijgen - zonder dat je moet trekken of je paard achter of over de loodlijn schiet.

Ook zijn er veel ruiters die niet starten op concoursen en dus geen St Georges zijn (ik ook niet overigens) maar die wel die finesse hebben om het te bereiken met een jong paard. Concoursrijden en jonge paarden aanrijden is ook een heel verschil.

Het gaat erom dat ik denk dat veel manegeruiters best kunnen rijden - als je daaronder verstaat met een paardje uit de voeten kunnen en er door het grote gros niet continu afgekiept worden- maar de finesse om een paard te verbeteren of op te leiden missen. En dat hoorde bij het kunnen rijden zoals we de definitie hadden gesteld.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:31

shadow0 schreef:
Urielle schreef:

Maar ik heb wel een nieuwe stelling, 1 die je mening misschien wat beter verkondigt:

Owh dan moet ik nog even dooroefenen..........

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:32

het = alles wat ik er voor heb gezegd trouwens

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:33

fransheijs schreef:
Owh dan moet ik nog even dooroefenen..........

Als je nog niet beter rijdt dan vroeger op de manege weet ik niet hoe je naar het ZZ bent geraakt, Frans

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:36

shadow0 schreef:

Ik reed overigens op wedstrijd M2 dus zo hoog is dat niet - gelukkig heb ik de gelegenheid gehad om via mijn werk met betere en ervarener paarden dan de mijne en veel begeleiding heel veel te leren.
Ik rijd dus geen St Georges maar wel beter dan een manegeruiter.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:38

t ligt gewoon aan het talent en wat de ruiter er voor over heeft.
Hoe goed de paarden op de manege zijn
Hoe goed de manege zelf is en wat de regels en richtlijnen zijn
En natuurlijk aan hoe goed en creatief de instructrices zijn

Dus soms ja, en soms nee

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:43

shadow0 schreef:
Mariek87 schreef:
aangezien er toch al zo weinig gevoel meer in die manegepaarden zit..

Dan heb je niet goed genoeg gekeken.

Als jij maneges kent waar ze gevoelige manegepaarden hebben (en dan niet alleen op de schaal van braaf), dan zou ik mij zeer vereerd voelen als je mij die eens zou willen laten zien/rijden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:59

yeah, dan gaan we daar met het at-topic naar toe!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:03

Urielle schreef:
yeah, dan gaan we daar met het at-topic naar toe!

Juist, de ruitertest van de AT

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:11

Rijden kan ik zeker niet bepalen, want daar ga ik niet over. Ik vond dat ze op manege De Horstlinde goeie en gevoelige paarden hadden staan, die het ook leuk doen of hebben gedaan op kampioenschappen.

Maar dat is iets anders. Er zit volgens mij een verschil tussen gevoelig zijn (voor hulpen en vreemde zaken in de buurt) of gevoel hebben.
Ik help op een manege voor gehandicapten. Uiteraard zijn de paarden die daar lopen nog een tikje (of 3) vertrouwder dan op andere maneges. Maar dat betekent niet dat die paarden gevoelloos of ontzettend afgestompt zijn. Ook daar kun je contact mee krijgen, je kunt er een band opbouwen en ze hebben nog nadrukkelijk hun eigen karakter, hun eigen gewoontes, hun eigen manier van benaderen.
En ze hebben heel goed door welke aanwijzingen ze kunnen negeren (een schop tussen de ribben van een onstuimige ruiter) en welke niet (een waarschuwende toon van de instructeur). Het zijn geen levenloze machines, maar gewoon erg zachtzinnige dieren, die bovendien erg veel zorg dragen voor hun ruiter. Dat maakt ze totaal anders dan een sportpaard, maar wel op hun eigen manier heel bijzonder, geen dieren met weinig gevoel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:12

op dressuur, springen en SGW - komt wel goed uit dat we van alle takken er een bij hebben zitten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:14

we hebben ook niet gezegd dat manegepaarden geen emoties hebben

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:15

Goh, het 'manegepaarden hebben al zo weinig gevoel' kwam wel zo over.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:16

shadow0 schreef:
Goh, het 'manegepaarden hebben al zo weinig gevoel' kwam wel zo over.

Wat heeft gevoel nou weer met emoties te maken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:16

Geen idee

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:18

ff voor de duidelijkheid van alle boktposters: gevoelig aan de HULPEN

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:22

Urielle schreef:
ff voor de duidelijkheid van alle boktposters: gevoelig aan de HULPEN

Dankjewel, hoe duidelijk moeten we nog zijn hier mensen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:23

blijkbaar veel duidelijker want ik vrees dat er een lange discussie is ontstaan over iets heeeeel anders als waar wij over spreken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:27

Op z'n minst wat zorgvuldiger...

Maar ook daar was ik al op ingegaan, zie het eerste deel van diezelfde posting.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:29

Sorry, ik moest er even bij lachen . Het gaat er idd niet om dat je met een manegepaard minder contact kan krijgen e.d.
Wel dat die minder gevoelig te rijden zijn, qua hulpen.

Bij Olga hoef ik maar een kleine ophouding te maken en ze vertraagd. Bij dat manegepaard maakte ik een ophouding, en nog een iets duidelijkere, en nog één alvorens die ook maar iets vertraagde. Dit paard was dan wel een extreem geval, maar hij is vast niet de enige die wat minder snel op de hulpen reageert, om het zo te zeggen, wat minder gevoelig is .

Ik help al heel de tijd het gevoel dat ik me compleet fout uitdruk, maar ik hoop dat iemand me begrijpt .

Edit: Sorry, ondertussen blijven er maar berichten bij komen .

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:30

Sylleke schreef:
:=

Sorry, ik moest er even bij lachen . Het gaat er idd niet om dat je met een manegepaard minder contact kan krijgen e.d.
Wel dat die minder gevoelig te rijden zijn, qua hulpen.

Bij Olga hoef ik maar een kleine ophouding te maken en ze vertraagd. Bij dat manegepaard maakte ik een ophouding, en nog een iets duidelijkere, en nog één alvorens die ook maar iets vertraagde. Dit paard was dan wel een extreem geval, maar hij is vast niet de enige die wat minder snel op de hulpen reageert, om het zo te zeggen, wat minder gevoelig is .

Ik help al heel de tijd het gevoel dat ik me compleet fout uitdruk, maar ik hoop dat iemand me begrijpt .

Ik snap wat je bedoelt.

Ik zeg meestal, als ik op mijn paard een ophouding maak, staat hij bekant stil, geef ik een manegepaard een trek in de bek, dan vliegt hij nog met 180 de bak door terwijl hij rustig de hoeken afsnijd