Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:57

lifaya schreef:
Een shire moet in princiepe 100 kilo makkelijk kunnen dragen, maar de vraag is hoe de 100 kilo verdeeld is. Shires werden gebruikt als ridderpaard en de ridders hadden een hoop ijzerwerk om zich heen dat niet niks weegt. Maar die ridders die zaten niet de beweging van het paard in de weg omdat ze zichzelf wel in evenwicht wisten te houden. Als je een vrouw/man, schoon aan de haak, van 120 kilo op een shire zet, denk ik niet dat het haalbaar is puur omdat het ook voor die man/vrouw heel zwaar is om het paard niet in de weg te zitten. Maar ik kan heel krom redeneren nu :') hoop dat dat meevalt :') maar hoop ook dat jullie mij snappen :P

ja en hoeveel vreet een shire?
ik weet niet hoeveel kilo's aan ruwvoer en brokken,
hoe groter het paard hoe meer voer,
grotere stal meer mest meer urine duurdere hoefijzers enz.....
en wat betekend dat ?

juist mensen waarschijnlijk een paard wat 2 keer zoveel kost als de andere,
maar willen die zwaardere mensen dan ook 2 keer het lesgeld betalen?

Sees

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:10

Het is de manegehouder zijn brood dus hij heeft op z'n minst het recht mensen te weigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:00

Ik vind dat een manege zeker iemand mag weigeren op basis van zijn of haar gewicht. Ik vind alleen de grens leggen op een gewicht niet helemaal reeël. Iemand van 100 kilo die goed mee gaat met de bewegingen, is makkelijker te dragen voor een paard dan iemand van 70 kilo die als een aardappelzak blijft zitten... Een gewichtsgrens vind ik dus niet altijd aan de orde, al snap ik het absoluut.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:03

JA! Absoluut. Tenkoste van hun paarden=werk=geld=brood op de plank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:06

Zinia schreef:
Reesed schreef:
In het algemeen worden kwetsende opmerkingen over overgewicht als veel heftiger ervaren. Veel mensen kunnen er namelijk niks aan doen dat ze te dik zijn, maar worden constant beoordeeld. Het hoort niet bij het ideaalbeeld, het is lelijk en dat is iets wat ze meermaals te horen krijgen.

Ik had in mijn vorige post het ook al genoemd; heel veel mensen met overgewicht kunnen daar zelf WEL wat aan doen.
Want ik wil wel eens weten; wie van de Bokkers nou ECHT een Schildklierziekte heeft waardoor ze van een blaadje sla al aankomen.
ONZIN! Mensen gaan de Amerikanen achterna en eten zich rond door TE veel eten en TE ongezond.
Iemand die eens schildklierziekte heeft waarbij hij snel aankomt; dan weet je dat je daar je eetgewoonte op moet aanpassen.
Medicijnen net zo, wie is er nou TE zwaar door medicijnen? Prednison wordt genoemd, nou ik weet HEEL goed wat die medicijnen doen en zo lang gebruik je die medicijnen niet, mocht je er lang aan hebben gezeten dan ben je ook doodziek (geweest) en zul je ongetwijfeld niet zo snel op een paard klimmen.
banketstaaf gezegd; elk pondje gaat door het mondje en dat is bij het grote gros van de te zware ruiters ook gewoon het geval.
Overigens wil ik niet zeggen dat mensen die te zwaar zijn van medicijnen of iets met de schildklier leugenaars zijn, maar het wordt gewoon te snel geroepen en ik durf wel te zeggen dat 90% van de te zware ruiters/amazones gewoon dik is/te zwaar zijn door eigen toedoen (vul zelf maar in; te veel eten, ongezond eten, te weinig beweging.. en de combinatie daarvan)

Voor ik heel Bokt weer over mij heen krijg; ik ben ook niet superslank en dat komt gewoon omdat ik snel aankom en te weinig beweeg. Als ik daar niets aan doe, ga ik mijn paard ook in de weg zitten. Broekmaat 40/42 is voor iemand van 1.80 niet te zwaar.. maar ik let er wel op.

Ben het hier ook absoluut mee eens. En voor schildklierfalen bestaan ook medicijnen tegenwoordig...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:30

Nou nou, dat vind ik best kort door de bocht. M.i. komt het heel veel voor dat mensen door een stofwisselingsprobleem (en hoeft echt niet altijd een schildklierprobleem te zijn) makkelijk dik worden.

Wat voor de één heel simpel is, op gewicht blijven is voor anderen heel moeilijk.

Ik heb het al eerder hier gezegd geloof ik, maar ik eet dus per dag méér calorieen dan mijn man. Hij is 1.87 lang en weegt 83 kg. Ik ben 1.70 lang en weeg rond de 60 kg. Dat zou niet moeten kunnen, maar toch is het zo. Wat je verbrand is gewoon heel persoonlijk.

Neemt niet weg dat ik wel vind dat een manege het moet kunnen aankaarten, omdat het om het welzijn van de paarden gaat. Maar gewoon zeggen dat "ieder pondje door het mondje gaat", dát is dus echt niet zo en daar komen ze de laatste tijd juist ook steeds meer achter, dat overgewicht voor een groot deel genetisch bepaald is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:36

Ik snap absoluut wat je bedoelt, maar als iemand graag wil paardrijden, dan moet diegene er zelf ook wat voor doen. Als jij het geweldig vindt om trampoline te springen, maar de veren kunnen het niet aan zul je er ook mee moeten stoppen, of zelf een grotere kopen.
Ik ben zelf ook zeker niet de lichtste, maar ik let zelf op welk paard ik ingedeeld word, en of ik dat reeël vind. Zo niet, dan ruil ik of klim ik er gewoon niet op. Ik ben vrij lang (1,82m) en ik ben stevig gebouwd, zowel maneges als degene zelf moet daar rekening mee houden, imo.
En ja de een heeft het lastiger met afvallen dan de ander, de een is slechter in rekenen en kan dus niet naar de school die hij/zij graag wilt... Sommige dingen kan je niks aan doen, en moet je dus accepteren. Accepteren of doe er wat aan..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:10

Ach ik kom uit een familie van dikkerds van vaderszijde, en sinds ik een zoontje heb heb ik ook moeite om slank te blijven.

Kon vroeger eten wat ik wilde, bleef altijd mooi slank. Met datzelfde eetpatroon kom ik nu gewoon kilos per maand aan. Kennelijk verbrand ik minder vet of zo.
Zeuren over erfelijke aanleg of niet, dan heb ik dus als dikkerd gewoon de pech dat ik mezelf moet matigen.

Jammer de bammer, maar dik worden doe je altijd omdat er meer calorieen ingaan, dan dat er verbrand worden.

En een paard heeft met al die problemen ook niets te maken, dat hoort gewoon niet overbelast te worden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:21

Irene96 en Randalinpony: _/-\o_

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:55

ik vind dat je wel mag zeggen dat iemand te zwaar is maar niet te dik! want als je bijf. 1.70 bent en je weegt 50 kg. ben je niet te dik maar gewoon te zwaar voor een pony van 1 meter :P

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:34

als het om de manegepaarden gaat dan mogen ze er wel wat van zeggen..
maar ik vind niet dat je daar op de weegschaal moet gaan staan.
als je te zwaar bent schaam je je dr meestal wel voor en dan op een weegschaal gaan staan...
:n

Semmiesemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:14

Ik vind ook dat het er aan ligt hoe je rijdt, zelfs als je maar 55 kilo weegt kan je een paard behoorlijk in de weg zitten, terwijl als je 80 kilo weegt en goed rijdt zal dat minder het geval zijn. De manege zou daar ook zeker wat van mogen zeggen vind ik.
En gewichts is een probleem bij veel mensen, en de oorzaak is bij iedereen verschillend. Ik heb zelf de opleiding voor gewichtsconsulente gedaan en sommige mensen komen juist aan omdat ze te WEINIG eten.
Klinkt tegenstrijdig maar is echt zo. Vaak is het gebrek aan kennis waardoor mensen aankomen en gewoon niet het juiste voedsel eten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:21

Semmiesemm
Het maakt voor het paard niet uit, wat de reden is dat iemand te zwaar is, die heeft daar geen boodschap aan.
Iemand van 55 kilo kan inderdaad z'n paard in de weg zitten, maar dat kan iemand van 80 kilo of zwaarder ook, die hoeft niet perse beter te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:35

Dat hoeft inderdaad niet, maar het kan wel... Ik vind inderdaad dat het paard geen last moet hebben van de problemen van een mens. Maar het ligt er imo ook aan of die gene lang is en of diegene kan rijden.. Mijn vader is 2 meter lang en daarmee ook zeker niet de lichste. Toch kan hij prima paardrijden, want als hij op een groot paard zit, kan hij z'n benen kwijt en zit hij het paard amper in de weg.
Maar nogmaals, als je te groot of te zwaar bent voor een paard, moet je gewoon niet gaan rijden, ik vind dat die verantwoordelijkheid allereerst al bij jezelf zit. Als jij die verantwoordelijkheid niet neemt, dan moet de manege dat zeker doen. Op een weegschaal staan vind ik ook overdreven, je kan opzich vrij makkelijk zien of iemand het paard echt in de weg zit of gewoon teveel bonkt op de rug.
En tja, wil je zo graag leren paardrijden, maar je bent er veel te zwaar voor? Dan moet je daar wat aan doen.. De oorzaken kunnen inderdaad heel verschillend zijn, maar naar mijn idee kan iedereen die paardrijden kan betalen, een diëtiste ook wel aan... Ja het is lastig om af te vallen, maar dat houdt niet in dat omdat jij het lastig vind, het paard daar de 'sigaar' van is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:04

Op een weegschaal laten staan is, vrees ik, wel de enige manier om een duidelijke grens te stellen. Want hoe leg je aan iemand van 90kg uit die het paard enorm in de weg zit dat hij/zij niet langer 'mag' rijden maar dat de persoon naast hem die 100kg weegt maar het paard niet hindert (voor zover gewicht niet altijd op de een of andere manier hindert) wél mag blijven rijden...

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:08

En waar trek je zo grens dan?
ik weeg 70 kg en heb een pony van 1,44 een welsh

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:53

Dat is dan je eigen pony en dus jouw verantwoording wat je ermee doet.
Een manegepaard is de verantwoording van de manegehouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:04

Je kan best tegen iemand zeggen, dat diegene in verhouding met hoe groot hij/zij is en hoe goed hij/zij rijdt, hij/zij helaas niet meer op de manege kan rijden, omdat de paarden niet groot genoeg zijn. Is het wel eerlijk dan als iemand die fantastisch rijdt maar 100 kg weegt er niet op mag? Diegene is het paard niet tot last, dat is toch ook oneerlijk?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:24

Irene96 schreef:
Je kan best tegen iemand zeggen, dat diegene in verhouding met hoe groot hij/zij is en hoe goed hij/zij rijdt, hij/zij helaas niet meer op de manege kan rijden, omdat de paarden niet groot genoeg zijn. Is het wel eerlijk dan als iemand die fantastisch rijdt maar 100 kg weegt er niet op mag? Diegene is het paard niet tot last, dat is toch ook oneerlijk?

Irene96 dat iemand van 100kg een paard niet méér tot last is (ongeacht het ras, de stokmaat etc) is dan iemand die 40kg minder weegt, maak je mij niet wijs. Paardrijden is sowieso al belastend voor de zwakke rug van een paard, laat staan met zoveel gewicht.

Kijk het is nóg wat anders als je een eigen paard hebt, daarop ingespeeld bent, 5x per week een uurtje rijdt en eens per jaar preventief de osteo laat komen. Manegepaarden lopen vaak meerdere lessen op een dag met mensen van verschillende gewichten en niveau en vaak schort er aan het tuig ook nog wat.

Eerlijk of oneerlijk? Tja, ik denk aan het paard en vraag me dan af tot welk gewicht het eerlijk is tegenover het paard en of het überhaupt eerlijk is...

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:22

mika11 schreef:

verantwoording?
dus met andere woorden je vindt mij te zwaar voor me pony?
dat is namelijk mijn vraag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:03

Sees schreef:
Irene96 schreef:

Irene96 dat iemand van 100kg een paard niet méér tot last is (ongeacht het ras, de stokmaat etc) is dan iemand die 40kg minder weegt, maak je mij niet wijs. Paardrijden is sowieso al belastend voor de zwakke rug van een paard, laat staan met zoveel gewicht.

Kijk het is nóg wat anders als je een eigen paard hebt, daarop ingespeeld bent, 5x per week een uurtje rijdt en eens per jaar preventief de osteo laat komen. Manegepaarden lopen vaak meerdere lessen op een dag met mensen van verschillende gewichten en niveau en vaak schort er aan het tuig ook nog wat.

Eerlijk of oneerlijk? Tja, ik denk aan het paard en vraag me dan af tot welk gewicht het eerlijk is tegenover het paard en of het überhaupt eerlijk is...

Ik snap je punt, en ik ben het met je eens dat iemand die 60 kg weegt hoogstwaarschijnlijk het paard minder tot last is dan iemand van 100 kg die erg goed mee gaat. Toch vind ik dat je dat een groot en zwaar iemand die goed rijdt, gewoon paard kan rijden.
Daarom vind ik dat het lastig is voor een manege om een streep te trekken. Een instelling met een maximaal gewicht snap ik dus absoluut. Al ben ik het er niet mee eens, er zijn mensen die zwaarder zijn dan bv. 90 kg maar prima gedragen kunnen worden door een paard.
En tja, als het niet eerlijk is voor het paard, natuurlijk moet je er echt geen tientonner opgooien die alleen maar bonkt in het zadel, maar als alles wat wel is bonkt oneerlijk is, of alles wat iets meer weegt oneerlijk is, dan vind ik het ook oneerlijk dat we überhaupt op een paard zitten, daar is het dier eigenlijk niet eens voor bedoelt als je naar de bouw kijkt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:16

Irene96 schreef:
Ik snap je punt, en ik ben het met je eens dat iemand die 60 kg weegt hoogstwaarschijnlijk het paard minder tot last is dan iemand van 100 kg die erg goed mee gaat. Toch vind ik dat je dat een groot en zwaar iemand die goed rijdt, gewoon paard kan rijden.
Daarom vind ik dat het lastig is voor een manege om een streep te trekken. Een instelling met een maximaal gewicht snap ik dus absoluut. Al ben ik het er niet mee eens, er zijn mensen die zwaarder zijn dan bv. 90 kg maar prima gedragen kunnen worden door een paard.
En tja, als het niet eerlijk is voor het paard, natuurlijk moet je er echt geen tientonner opgooien die alleen maar bonkt in het zadel, maar als alles wat wel is bonkt oneerlijk is, of alles wat iets meer weegt oneerlijk is, dan vind ik het ook oneerlijk dat we überhaupt op een paard zitten, daar is het dier eigenlijk niet eens voor bedoelt als je naar de bouw kijkt.

En dát ben ik volledig met je eens. Maar áls we dan tóch besluiten dat we dit per se willen, dan vind ik dus dat je als manege (nogmaals het zijn de inkomsten van dat bedrijf) een grens mag (of misschien zelfs moet :o ) stellen. En IK zie geen andere mogelijkheid dan een absolute gewichtsgrens, of dat dan eerlijk is of niet. Het is wél het duidelijkst én zal toch de minste discussie leiden. Val je daardoor buiten de boot, kun je altijd nog besluiten andere takken van de paardensport te ontplooien...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:16

xsenny schreef:
mika11 schreef:

verantwoording?
dus met andere woorden je vindt mij te zwaar voor me pony?
dat is namelijk mijn vraag

Als je de 'regel' aanhoudt dat een paard max 10 - 12% van zijn/haar gewicht kan dragen, kun je het zelf uitrekenen.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:21

helaas werd bij ons op de manege iedereen er maar op gezet, want ze betalen ook.. bij 1 vrouw zag je het zadel nietmeer, dat vind ik niet kunnen, en mag er van mij wel een duidelijkere grens komen. dan licht er zoveel druk op een klein deel van de rug, dat lijkt mij nooit goed.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:27

dan zou ik dus te zwaar zijn met me 70 kg op een pony van 1,44 van 23 jaar oud hiihh
en rijd haar toch elke dag nog zonder problemen .
volgens de dierenarts kan dat makkelijk