mika11 schreef:Ik heb nooit op een manege gereden. Had de luxe op een boerderij te zijn opgegroeid waar een paar pony's liepen. Daar heb ik het rijden op geleerd. Met behulp van familieleden. Daarna ging dit over naar de paarden.
Een vooroordeel wat ik van manegeruiters heb is dat ze vaak wat angstiger en voorzichtiger zijn en niet zoveel zijn gewend. Behalve op de manegepaarden zelf natuurlijk.
Maar zodra het geen manegepaard meer is, lijkt opeens alles wat men geleerd heeft, niet voldoende meer te zijn.
Dit is deels uit eigen ervaring wat ik heb meegemaakt, en deels misschien wel een verkeerd beeld van mij van manege ruiters.
Maar hoe weet jij nu, dat jouw niveau "beter" is dan van een manegeruiiter? Dat vraag ik mij dan af.
Ik begrijp dat mensen het soms zat worden op een manege, maar het is wel de aangewezen plek om de beginselen van het paardrijden te leren.
Ik heb nl. niet zo'n hoge pet op van mensen die via een verzorgpony ooit hebben leren rijden.
Een goede manege leert behalve rijden, ook poetsen/zadelen etc. en heeft gediplomeerde instructeurs.
Het probleem is dat de meeste instructeurs niet zo veel zin in "manege-werk" hebben. Ze werken het liefst bij een bekende spring/dressuur/handelsstal. Daar is meer eer aan te behalen.
En Pumbaa_ het zullen wel geen "echte" wilde paarden zijn, die heb je niet in Nederland/Belgie, misschien onbeleerd, maar dat kan ik me niet voorstellen, zoals Aerdenhout1 al zei.
Ik heb er ook weer door.

) maar het is toch anders.
)' lessen mogen ze proberen om hun paard/pony nageefelijk te rijden.
Dus das vrij logisch dat ze zo moeten rijden, helaas.