Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:59

mika11 schreef:
Ik heb nooit op een manege gereden. Had de luxe op een boerderij te zijn opgegroeid waar een paar pony's liepen. Daar heb ik het rijden op geleerd. Met behulp van familieleden. Daarna ging dit over naar de paarden.
Een vooroordeel wat ik van manegeruiters heb is dat ze vaak wat angstiger en voorzichtiger zijn en niet zoveel zijn gewend. Behalve op de manegepaarden zelf natuurlijk.
Maar zodra het geen manegepaard meer is, lijkt opeens alles wat men geleerd heeft, niet voldoende meer te zijn.
Dit is deels uit eigen ervaring wat ik heb meegemaakt, en deels misschien wel een verkeerd beeld van mij van manege ruiters.

Maar hoe weet jij nu, dat jouw niveau "beter" is dan van een manegeruiiter? Dat vraag ik mij dan af.
Ik begrijp dat mensen het soms zat worden op een manege, maar het is wel de aangewezen plek om de beginselen van het paardrijden te leren.
Ik heb nl. niet zo'n hoge pet op van mensen die via een verzorgpony ooit hebben leren rijden.

Een goede manege leert behalve rijden, ook poetsen/zadelen etc. en heeft gediplomeerde instructeurs.
Het probleem is dat de meeste instructeurs niet zo veel zin in "manege-werk" hebben. Ze werken het liefst bij een bekende spring/dressuur/handelsstal. Daar is meer eer aan te behalen.

En Pumbaa_ het zullen wel geen "echte" wilde paarden zijn, die heb je niet in Nederland/Belgie, misschien onbeleerd, maar dat kan ik me niet voorstellen, zoals Aerdenhout1 al zei.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:17

zo ongeveer alles wat ik op verzorgpony's heb geleerd heb ik op de manege weer af moeten leren omdat het gewoon een verkeerde manier van rijden was. Het lichtrijden deed ik bv door mijn knieën stijf tegen het zadel aan te drukken. Anders had ik nu op de manege al beter gereden dan ik nu doe. Niet dat ik nog een echte beginner ben, maar het heeft gewoon een tijd geleerd voor ik de verkeerde dingen af had geleerd en nog steeds verval ik nog wel eens in oude fouten :(

Chaos

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:04

Electra: Het jammere is dus dat al wat jij beschrijft vaak niet geleerd wordt op maneges.
Heb er hier 5 in de buurt, allen zouden ze wat mij betrefd hun deuren mogen sluiten, zo waardeloos.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:10

Chaos schreef:
Electra: Het jammere is dus dat al wat jij beschrijft vaak niet geleerd wordt op maneges.
Heb er hier 5 in de buurt, allen zouden ze wat mij betrefd hun deuren mogen sluiten, zo waardeloos.

Ach, de manege die ik ken, scoort ieder jaar hoog bij de zitcompetitie.
Ze proberen de kinderen zoveel mogelijk zelf op/afzadelen. Kinderen mogen poetsen. Paarden in/uit de wei halen. Er zijn poetscursussen, toilleteercursussen. Tot de F20-westrijden, Vaardigheid, Certificaat buitenrijden enz.
Alleen niet iedere manegeruiter heeft daar zin in. Sommige komen 1 uurtje in de week gezellig een beetje rijden, andere rijden wat fanatieker. Er staan daar ook veel pensionklanten en sommige zoeken/hebben een bijrijder.
Iedereen moet toch ergens leren rijden en IMO is een manege in 1e instantie dan toch de beste plaats.
Later kan je dan een verzorgpaard/eigen paard rijden en leer je weer meer.
Tenslotte ben je nooit uitgeleerd, ook niet als je al 20 of 30 jaar eigen paarden hebt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:13

Nee, maar het is zo jammer dat hier in de regio alles standaard verkeerd wordt aangeleerd. Lesklanten weten niet beter, maar het is te verschrikkelijk om aan te zien.

Al wat jij noemt voldoen de maneges hier sowieso NIET aan. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:16

Nou, er kan ook veel beter hoor, maar het ideale bestaat IMO niet.
Vorig jaar was er een nieuwe supergoede instructrice. Reed zelf meerdere paarden ZZ-licht, dus veel wedstrijdervaring. De pensionklanten vond ze leuk, maar op de manegeklanten (vooral de beginnerslessen) was zij snel uitgekeken. Dus zij was binnen een jaar weer weg.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:22

en dat is denk ik een van de problemen.
De instructeurs die kundig genoeg zijn vervelen zich snel met recreatie ruiters.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:36

_Natasja_ schreef:
en dat is denk ik een van de problemen.
De instructeurs die kundig genoeg zijn vervelen zich snel met recreatie ruiters.

Het lijkt mij toch wel voldoening te geven als je leerlingen doorgaan in de Zitcompetitie of "al" F18 rijden met een goed resultaat op een manegepaard.
Volgens mij, zijn er ook leerlingen van jou door?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:41

:j Ik heb er ook weer door.
Maar ik verveel mij ook niet.
Ik vind het leuk om te zien dat een meisje dat bij ons als 6 jarige is begonnen nu M1 + winst is.
en dat op een ex manege paard en die nog steeds met veel plezier manege lessen volgt met hier en daar een privelesje.

Maar nog leuker een 8 jarig meisje: kijk eens mijn paard geeft mij cadeautjes!
(paard gaf netjes na)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:47

Gefeliciteerd.
Dan heb je toch eer van je werk. :D

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:39

Het lijkt mij toch wel voldoening te geven als je leerlingen doorgaan in de Zitcompetitie of "al" F18 rijden met een goed resultaat op een manegepaard.
Volgens mij, zijn er ook leerlingen van jou door?[/quote]

ik heb vanmiddag een manegeleerling een f20 proef zien oefenen, jeetje dat is al zeker m1....
nu was dit weliswaar een manegepaard, maar een Jazz die al z heeft gelopen, maar toch een paard is zo goed als zijn ruiter.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 02:29

Afgeven op de 'manegeruiter' is wel makkelijk. Bestaat dé 'manegeruiter' trouwens wel?

Bij ons op de manege wordt heel goed lesgegeven. Ook het netjes nagevelijk rijden. Bij ons krijgt iedereen privéles als ze beginnen. Het nagevelijk rijden is niet het belangrijkste punt van de lessen. Wel onafhankelijk zitten, goed op de hulpen, voelen wat er onder je gebeurt. Toch zijn er mensen die denken dat ze het beter weten. En natuurlijk blijft er steeds op gehamerd worden. Het is dus niet altijd de schuld van de manege. Mensen blijven mensen en die willen liever snel resultaat. Ik heb trouwens genoeg KNHS wedstrijden gezien waar ik ook verdrietig van werd. Maar niet iedere 'KNHS ruiter' is een waardeloze ruiter. Het is daarbij alleen veel moeilijker om iemand de schuld te geven.

Enkele jaren terug was ik op een clinic (in vught) van anky van Grunsven. Er was een loterij geweest de keer ervoor en dus mochten twee mensen uit het publiek nu komen rijden. De een was een Z ruiter en de andere een manegepaard. Ik moest wel lachen om het voorstellen. De Z-ruiter noemde meteen de afstamming en de prestaties op. De manegeruiter zat op een merrie. Grinnik. Anky vroeg het publiek eens goed naar de houding en zit te kijken. De Z ruiter ging er nog eens goed voor zitten. Zegt Anky. De ruiter op het manegepaard zit heel erg netjes. Veel beter dan de Z ruiter. Zo zie je maar weer.

Er is dus geen 'manegeruiter' net zo min als een 'KNHS ruiter'

Citaat:
_Natasja_De instructeurs die kundig genoeg zijn vervelen zich snel met recreatie ruiters.

Ik als instructeur verveel me helemaal niet met recreatie ruiters. Zij komen voor het paardrijden. Het plezier daarvan en het contact tussen mens en dier. Willen beter leren rijden maar dat hoeft niet perse voor een bepaalde datum. Ze hebben geen haast en leren de dingen graag op hun eigen tempo. Ik ken een KNHS ruiter die geen balkjes wil lopen omdat hij op een _dressuurpaard_ zit. En zonder zadel is helemaal nooit in hem opgekomen. Het paard was voor hem slechts een product om hoger op te komen en had ook geen enkele moeite het paard in te ruilen voor een beter exemplaar.

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 03:15

De manege waar ik altijd heb gereden werd prima les gegeven door (in mijn geval) een goede instructeur. Hij gaf correcte aanwijzingen en wist heel goed waar hij het over had. Nadeel was gewoon dat we vaak met zeker 10 personen in 1 les reden....
En ga jij in een uur als instructeur maar 10 leerlingen individueel de aandacht geven die ze nodig hebben.
Toen ik van 14 jaar manege (ja echt waar) dan toch eeeeiiiindelijk op mn eigen paardje ging rijden was dit echt wennen; deze is niet dood voor het been, luisterd naar stemcommando, moet je de hoeken in sturen, kent geen vast stramien zoals manegepaarden....
Ik ben met wekelijks privé-les begonnen weer bij de stap en heb dat uitgebreid. De basis is er natuurlijk (mag ook wel na 14 jr := ) maar het is toch anders.
En als ik nu terug ga naar de manege en daar kijk naar diezelfde instructeur en de les waarin ik altijd reed denk ik.... Respect dat jij hier nog staat want de les is nog steeds hetzelfde niveau (en aan de mentaliteit van de instructeur ligt het zowieso niet, ook niet aan de paarden overigens)..
Overigens wel een super mooie tijd gehad op die manege, en dat is ook niet onbelangrijk :Y)

Amen :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 06:01

ik heb ook hele leuke tijden op de manege gekend hoor,en ik sta nog steeds met plezier met mijn pony's in pension bij een manege.

ik rij ook in de manegelessen mee,en het commentaar van sommigen dat pensionklanten meer aandacht krijgen herken ik helemaal niet. in mijn les is het juist meer zo dat de aandacht meer voor de manegeruiters is,wat ik soms ook wel jammer vind,maar ook logisch met zoveel mensen in 1 les

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 07:35

Inderdaad Gwen86..alle respect voor de instructeurs die elke les weer gemotifeert blijven!
Want het is vaak elke les hetzelfde verhaaltje opdreunen, zeker in de beginners lessen.
En gelukkig zijn er zo te lezen ook maneges die het wel op de juiste manier leren.
Hier moet ik ze nog tegen komen!
Zelf heb ik dik 20 jaar een manege gehad, veel pony's dus veel kinderlesjes.
Toen de kinderen steeds meer sporten gingen doen en de video spelletjes belangrijker werden dan de paarden na de les even verzorgen, ben ik er mee gestopt.
In de begin tijd waren er altijd hele groepen kinderen die mee hielpen met poetsen, stallen mesten, vegen enz. enz. Dat werd steeds minder omdat ze nog naar zwemmen, hockey, of willekeurig welke andere sport moesten.
Geen idee of dat inmiddels al is veranderd, maar ik denk niet eigenlijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:50

aerdenhout1 schreef:
Inderdaad Gwen86..alle respect voor de instructeurs die elke les weer gemotifeert blijven!
Want het is vaak elke les hetzelfde verhaaltje opdreunen, zeker in de beginners lessen.
En gelukkig zijn er zo te lezen ook maneges die het wel op de juiste manier leren.
Hier moet ik ze nog tegen komen!
Zelf heb ik dik 20 jaar een manege gehad, veel pony's dus veel kinderlesjes.
Toen de kinderen steeds meer sporten gingen doen en de video spelletjes belangrijker werden dan de paarden na de les even verzorgen, ben ik er mee gestopt.
In de begin tijd waren er altijd hele groepen kinderen die mee hielpen met poetsen, stallen mesten, vegen enz. enz. Dat werd steeds minder omdat ze nog naar zwemmen, hockey, of willekeurig welke andere sport moesten.
Geen idee of dat inmiddels al is veranderd, maar ik denk niet eigenlijk.

Dat is zeker waar, vroeger bleven de kinderen van 's morgens vroeg tot 's avonds en daar is minder tijd voor.

Ik zie op de manege waar wij staan, ook soms dat ze eenvoudige "schriktraining" doen of vaardigheid oefenen, pony-voetbal. Ik zie de kinderen ook wel eens zonder zadel lessen. Je kan als instructeur genoeg afwisseling brengen in de lessen en het aantrekkelijk maken voor de kinderen.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:01

Die sterren staan nergens voor, naar mijn mening. Mijn vorige manege had er 3 terwijl het daar 1 grote zooi was en er niet fatsoenlijk werd lesgegeven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:08

MyLittleLove schreef:
Die sterren staan nergens voor, naar mijn mening. Mijn vorige manege had er 3 terwijl het daar 1 grote zooi was en er niet fatsoenlijk werd lesgegeven.

Waar wij staan, daar hebben ze 5sterren en terecht als ik het vergelijk met andere maneges.
Weidegang, geen stands, allemaal boxen, gediplomeerde instructeurs, ieder paard/pony eigen tuig.
Ik ken pensionstallen waar de pensionpaarden het minder hebben.

Ik kom er net vandaan. De manegepony's/paarden staan al vanaf zaterdagmiddag (sommige al eerder) op de wei en worden nu binnengehaald omdat er ponykamp is, maar anders komen ze pas in de loop van de middag naar binnen voor de lessen die om 16 uur beginnen. De pony's/paarden die klaar zijn met lessen, krijgen in hun box biks en gaan daarna weer de wei op. In de zomer wordt hooi op de wei gevoerd.

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:28

ben er zelf ook zo een geweest!
maar nu gelukkig niet meer!
Heb een verzorgpony gekregen, die erg gevoelig is..
dus kan dat met geen mogelijkheid proberen.. want dan loopt ze alleen maar hoog met dr hoofd!
Dat heb ik gelijk geleerd toen ik haar voor het eerst reed, ook had ze al een hele tijd stil gestaan, dus was erg druk, maar zagen doe ik echt nooit meer!! *D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:35

lover111 schreef:
ben er zelf ook zo een geweest!
maar nu gelukkig niet meer!
Heb een verzorgpony gekregen, die erg gevoelig is..
dus kan dat met geen mogelijkheid proberen.. want dan loopt ze alleen maar hoog met dr hoofd!
Dat heb ik gelijk geleerd toen ik haar voor het eerst reed, ook had ze al een hele tijd stil gestaan, dus was erg druk, maar zagen doe ik echt nooit meer!! *D

Een goede instructeur leert je nooit zagen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 15:29

Echt zagen is het ook niet, meer teugels flink op maat...lees druk...en dan naar voren. 9 van de 10 paarden gaan dan op gegeven moment wel in de krul!
Maar dan is het zoals we hier zeggen...geen gelul in de krul en dan houd het verhaal op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:27

Wat een interessant topic :j
Heb het ongeveer half gelezen, dus het kán zijn dat ik in de herhaling val hier en daar...

Allereerst, @ Gypsy, ik ben van mening dat het niveau van de ORUN-opleidingen sterk samenhangt met het niveau van de docent. Ik heb echter nooit de indruk gehad dat je het papiertje min of meer cadeau krijgt voor aanwezigheid, wel dat het slagingspercentage nogal samenhangt met het niveau van de lessen.

Verder las ik iets over halthouden op de AC-lijn en met een hoop gepruts het hoofd van je paard omlaag krijgen. Dat deed me sterk denken aan een ponykamp waar ik jaren terug eens geweest ben. Op een gegeven moment stond ongeveer de helft van mijn lesgenoten op de middellijn te prutsen en zat ik me op mijn paard/pony (geen idee meer) sterk af te vragen wat ze eigenlijk aan het doen waren. (Note: was toen zelf op de manege net een beetje bezig met nageeflijk rijden, pasje wijken etc.) Voor ik zelf een conclusie kon trekken werden die meiden al streng afgestraft door de instructrice die ze vroeg waar ze in godsnaam mee bezig dachten te zijn :D

Hoewel ik achteraf van mening ben dat ook op de manege waar ik heb leren rijden in die tijd (was een jaar of 11, 12) het aan de teugel rijden te veel als doel op zich werd benaderd, heb ik wel vanaf het begin geleerd dat aan de teugel lopen alleen mogelijk is als een paard VOORWAARTS is. Dus bij ons in de lessen geen praktijken met stilstaande prutsende ruiters :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:51

Electra63 schreef:
MyLittleLove schreef:

Waar wij staan, daar hebben ze 5sterren en terecht als ik het vergelijk met andere maneges.
Weidegang, geen stands, allemaal boxen, gediplomeerde instructeurs, ieder paard/pony eigen tuig.
Ik ken pensionstallen waar de pensionpaarden het minder hebben.

Ik kom er net vandaan. De manegepony's/paarden staan al vanaf zaterdagmiddag (sommige al eerder) op de wei en worden nu binnengehaald omdat er ponykamp is, maar anders komen ze pas in de loop van de middag naar binnen voor de lessen die om 16 uur beginnen. De pony's/paarden die klaar zijn met lessen, krijgen in hun box biks en gaan daarna weer de wei op. In de zomer wordt hooi op de wei gevoerd.

5-sterren manege waar ik ben geweest staan de pony's in stands tijdens de lessen, en zitten ze vol met drukkingen.
Wel een goede accommodatie, maar dat is het dan ook.

x_sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:58

ik zie er heel veel.
mijn zusje rijdt op een manege en ik kom wel eens kijken.
bij 'gevorderde (hoe schrijf je dat ? :'))' lessen mogen ze proberen om hun paard/pony nageefelijk te rijden.
allemaal trekken ze het hoofd van de ene naar de andere kant. en niemand zegt er wat van !

ook alle ruitertjes in mijn zusje haar les denken dat aandrijven is: zo lang in de buik schoppen totdat mijn paardje iets harder gaat.

ik vind het echt erg..:/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:25

x_sjors schreef:
ik zie er heel veel.
mijn zusje rijdt op een manege en ik kom wel eens kijken.
bij 'gevorderde (hoe schrijf je dat ? :'))' lessen mogen ze proberen om hun paard/pony nageefelijk te rijden.
allemaal trekken ze het hoofd van de ene naar de andere kant. en niemand zegt er wat van !

ook alle ruitertjes in mijn zusje haar les denken dat aandrijven is: zo lang in de buik schoppen totdat mijn paardje iets harder gaat.
ik vind het echt erg..:/

Die paarden reageren gewoon echt niet op een kuithulp ;) Dus das vrij logisch dat ze zo moeten rijden, helaas.

EDIT: Tenzij je uiteraard een deel van het uur spendeert aan het 'aan het been maken', maar aangezien de meeste manegeruiters maar 1x in de week rijden en meestal niet op hetzelfde paard, is dat voor veel ruiters 'zonde van de tijd'.